Grattis alla vinylälskare!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bjoran

Grattis alla vinylälskare!

Inläggav Bjoran » 2007-07-08 00:22

Äntligen finns det en pickup som lyckas förmedla det som graverats in på fonogram, som t. ex LP-skivor. Inhandlade idag en Denon DL-103R moving coil-pickup som teoretiskt sett inte borde passa i min RB300-arm i spelaren Rega Planar 3. Enligt spec. har pickupen en compliance på 5x10-3 m/N vid 100 Hz. Egentligen borde väl Denon ange compliance vid 10 Hz eller liknande, där resonansen brukar hamna. Hur som helst så ställde jag in nåltryck 25 mN och "alignade" pickupen enligt Baerwald (2 noll-punkter) med testskivan "Hi-Fi News Analogue Test LP". Döm om min förvåning när pickupen klarade band 9 på första sidan (the torture tracking test) utan minsta tillstymmelse till skorrande. Nivån är här +18 dB över normnivån. Samma skiva har en föredömlig test av resonansfrekvensen som man med lätthet ser genom att nålarmen vibrerar och även själva pickupen. Om man lyssnar på ljudet hörs då ett väldigt tydligt svajande. Resonansen hamnade någonstans mellan 9 och 11 Hz, vid vilka frekvenser nålarmen rörde sig lika mycket. Vi kan nog anta då att resonansen var ca. 10 Hz. Perfekt! Lagom långt från "stampa i golvet"-frekvenser och med marginal under hörbarhetsgränsen. Har läst att en hel del ägare till Rega-spelaren testat med extra vikt på pickup-skalet för att få ned resonansfrekvensen, vilket härmed kan anses helt onödigt.

Hur låter den då? Underbart! Min bedömning ska naturligtvis ses i ljuset av hela kedjan av pickup - RIAA-steg (Sentec) - förstärkare (Denon AVR 3806) - hörlurförstärkare (Musical Fidelity X-CAN v3) - hörlurar (Sennheiser HD 650). Denon-pickupen har en fyllighet vid lägre frekvenser som är väldigt tilltalande. Den gräver väldigt djupt i basen och lockar fram frekvenser som man inte trodde fanns. Mellanregister och diskant är lent och mjukt utan att tappa detaljer. Jag har fram till nu klagat på mina gamla 70- och 80-talsinspelningar att de inte haft någon bas (känns det igen?) men förstår nu att jag haft fel hela tiden.

Detta var ett försök till beskrivning efter en mycket kort lyssningssejour och jag kommer nog igen om någon är intresserad. Det kan tilläggas att använd RIAA-förstärkare var en Sentec PP9 med MC9-kort inställt på 60 dB förstärkning och belastningsresistans 100 ohm. Förstärkaren är med Denon-pickupen helt brum- och brusfri, en subjektiv bedömning vid normala och över normala lyssningsnivåer. Har använt denna (MM9-kort) även med MM-pickuper med mycket gott resultat.
PC med Slimserver -> *.wav -> Squeezebox2 -> S/PDIF -> Denon AVR-3806

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-07-08 00:38

Kul !

Och du hör naturligtvis av dig(hopas jag) när du lyssnat lite mer ! :)

Användarvisningsbild
Bjoran

Inläggav Bjoran » 2007-07-08 00:52

Laila skrev:Kul !

Och du hör naturligtvis av dig(hopas jag) när du lyssnat lite mer ! :)

You bet!

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-08 01:49

Jag har för mig att jag sett att den har en lite hissad bas, något som är väldans poppis i Japan. Jag själv är förtjust i flera av DL103 varianterna.
Dom rockar med stor finess.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Bjoran

Inläggav Bjoran » 2007-07-08 10:28

matereo skrev:Jag har för mig att jag sett att den har en lite hissad bas, något som är väldans poppis i Japan. Jag själv är förtjust i flera av DL103 varianterna.
Dom rockar med stor finess.

Basen är djup och fyllig men låter aldrig resonant eller "boomig". Har lyssnat för lite för att ge någon närmare beskrivning men återkommer om ett tag. Att pickupen passar bra till rock stämmar nog väldigt bra.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-08 12:55

Vilken tur att min nya riaa jag snart får har två ingångar, en för OM-40 och en för....103R :wink:
Låter kanon iaf, ska köpa en sen till hösten.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-08 12:56

Är det inte sfärisk slipning på Denon-puppan?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Bjoran

Inläggav Bjoran » 2007-07-08 15:19

Vee-Eight skrev:Är det inte sfärisk slipning på Denon-puppan?

Jo det stämmer. Känns kanske lite "gammaldags" idag men jag har inte upptäckt några negativa effekter av detta, ännu vill säga.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-08 15:48

Finns ju tester gjorda där 103R fått enormt bra värden på distortion mm. Och att den klarar av att spåra torture spåret är ju kanon, min OM-40 klarar inte det utan dist.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bjoran

Inläggav Bjoran » 2007-07-08 19:05

Tur att det regnar idag så man kan lyssna lite på sina gamla plattor. Nu har jag jag tagit mig igenom några låtar från en brokig samling av artister som t. ex Baron Samedi med 10cc, Baby Love med Mother's Finest, Fly Like An Eagle med The Steve Miller Band, olika låtar från Friday Night in San Francisco med herrar som Al Di Meola, John McLaughlin och Paco De Lucia m.m. Den här pick-upen skrämmer livet ur mig med en dynamik som i alla fall inte min förra pickup hade, en Ortofon Vinyl Master Red (= 520 Mk2) som var en MM-pickup. Dynamiskt, brett, djupt, fylligt samt mjukt och fint. Det lät väl tillräckligt subjektivt, eller hur? Jag ska erkänna att jag inte lyssnat på pickuper enligt moving coil-principen tidigare så det kan ju vara så att det är principskillnader jag hör. Kom gärna med synpunkter på detta. Min Ortofon var väldigt korrekt och neutral men hade inte alls samma driv och framförallt ingenting av Denon-pickupens djupa och nyanserade basåtergivning. Ska vi kanske också väga in att Sentec-förstärkaren med stor säkerhet gör ett väldigt bra jobb här, vilket jag tror inte överraskar någon. Att pickupnålen är sfärisk märks absolut inte, inte ens i innerspår.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-08 19:34

Bjoran skrev: Min Ortofon var väldigt korrekt och neutral men hade inte alls samma driv och framförallt ingenting av Denon-pickupens djupa och nyanserade basåtergivning.

Det där får jag inte riktigt ihop. Hur kan pickupen vara korrekt och neutral om den saknar driv, går inte lika djupt i basen samt inte återger basen nyanserat?

Användarvisningsbild
Bjoran

Inläggav Bjoran » 2007-07-08 19:52

Lyssnade precis på låten The Wizard med Al Di Meola från hans album Land of the Midnight Sun, med en frenetiskt spelande Al i mitten och lätta trummor längst ut på kanterna. Den här skivan känner jag mycket väl och vet att ljudet kan bli grötigt och hårt med dålig avspelningsutrustning men det här var en lätt match för Denon-pickupen. Elgitarren låg klippfast i mitten, tydlig men aldrig hård eller sprucken, med trummorna på kanterna som mjukt spelade på utan att bekymra sig det minsta om vad som pågick i mitten. Perspektivet var brett och djupt som jag tidigare erfarit i tidigare inlägg.

Inga minustecken då? Jo, ett kanske. Pickupen har en fysik vad gäller avståndet mellan "skruvrännor" och nålspets som innebär att för att få rätt överhäng i min Rega Planar 3, d v s avståndet mellan nålspets och spindeln, så måste jag skjuta pickupen så långt ut som möjligt i skalet. Det blev precis rätt överhäng. Inga stora marginaler här alltså.

Det som jag tycker är extra kul är att den här, enligt specifikation, trögrörliga pickupen passar så bra i min RB300-arm med massan 11 g. Uppmätt resonansfrekvens på ca. 10 Hz (se tidigare inlägg).

Användarvisningsbild
Bjoran

Inläggav Bjoran » 2007-07-08 19:57

Harryup skrev:
Bjoran skrev: Min Ortofon var väldigt korrekt och neutral men hade inte alls samma driv och framförallt ingenting av Denon-pickupens djupa och nyanserade basåtergivning.

Det där får jag inte riktigt ihop. Hur kan pickupen vara korrekt och neutral om den saknar driv, går inte lika djupt i basen samt inte återger basen nyanserat?

Bra Harryup, du har ögonen med dig. Vad jag menade var att innan jag köpte Denon-pickupen tycke jag att Ortofonen lät som jag skrev. Men nu förstår jag att det saknades en hel del.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-08 20:49

Jag tror det är svårt att avfärda ngn pickup, mer än kanske när det gäller slipning på nålen. Det är en svår historia att matcha pickup med arm. Det verkar ju bra om 103 och rega-armen är en fullträff, för jag har sett omömen som pekat på att 103:an inte vart bra.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2007-07-08 21:02

En fråga, hur förhåller den sig, när man spelar äldre vinyler som fått en del stryk genom åren, med tanke på att nålen är sfärisk?

När jag gick över från sfärisk nål, till OM30, som har en "nude fine line" nål, var det som om jag helt plötsligt fick en "helt ny" skivsamling, eftersom OM nålen tränger djupare ner i spåretoch där lyckas hitta "jungfrulig" mark s.a.s.

/Rolle

Användarvisningsbild
Bjoran

Inläggav Bjoran » 2007-07-08 21:52

paradigm skrev:En fråga, hur förhåller den sig, när man spelar äldre vinyler som fått en del stryk genom åren, med tanke på att nålen är sfärisk?

När jag gick över från sfärisk nål, till OM30, som har en "nude fine line" nål, var det som om jag helt plötsligt fick en "helt ny" skivsamling, eftersom OM nålen tränger djupare ner i spåretoch där lyckas hitta "jungfrulig" mark s.a.s.

/Rolle

Väldigt svårt att svara på. För mig är det en helt ny pickup med framförallt 2 viktiga skillnader gentemot den gamla, MC istället för MM samt sfärisk istället för naken ellips. Det jag kan säga är att Denon-pickupen med sfärisk slipning upplevs ha mindre "nålprat", dvs upplevs som tystare (när musiken är tyst vill säga).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-08 21:57

Bjoran skrev:

Jo det stämmer. Känns kanske lite "gammaldags" idag men jag har inte upptäckt några negativa effekter av detta, ännu vill säga.

Dålig diskantåtergivning (nålen ryms inte i spåret) och högt skivslitage brukar vara nackdelen med sfärisk slipning. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-08 21:59

Vee-Eight skrev:Jag tror det är svårt att avfärda ngn pickup, mer än kanske när det gäller slipning på nålen. Det är en svår historia att matcha pickup med arm. Det verkar ju bra om 103 och rega-armen är en fullträff, för jag har sett omömen som pekat på att 103:an inte vart bra.

Ja, om man tycker ekvationen rt(k/m) är knepig. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-08 22:14

Morello skrev:
Vee-Eight skrev:Jag tror det är svårt att avfärda ngn pickup, mer än kanske när det gäller slipning på nålen. Det är en svår historia att matcha pickup med arm. Det verkar ju bra om 103 och rega-armen är en fullträff, för jag har sett omömen som pekat på att 103:an inte vart bra.

Nja, ta 50 pickuper av valfri tillverkare så har du en viss spridning som gör att mätskiva är ett bättre redskap. Men som vägledning så duger väl teoretisk anpassning.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-08 22:38

Bjoran, Har du möjlighet att spela in via ljudkortet i datorn? Audacity är ju gratis program för det. Vore kul att jämföra mot OM-40, även om det finns problem med testet.

Användarvisningsbild
Bjoran

Inläggav Bjoran » 2007-07-08 22:50

Morello skrev:
Bjoran skrev:

Dålig diskantåtergivning (nålen ryms inte i spåret) och högt skivslitage brukar vara nackdelen med sfärisk slipning. :)

Högt skivslitage kan man få även med en liten radie som ligger an mot skivspårets sidor, som på en elliptiskt slipad nål, om SRA (Stylus Rake Angle) inte är rätt. För en sfäriskt slipad nål är detta inte lika kritiskt. Jag håller med om att en sfäriskt slipad nål inte lika lätt kan följa de små vindlingarna i spåret men om precisionen på diamant och nålarm är hög, alla vinklar riktiga, nåltryck och antiskating rätt anpassat, rena skivspår, etc. så tror jag att skivorna kommer att hålla rätt länge, utan märkbar försämring (måste ju försvara mig eftersom jag är part i målet ;-)

Användarvisningsbild
Bjoran

Inläggav Bjoran » 2007-07-08 22:55

subjektivisten skrev:Bjoran, Har du möjlighet att spela in via ljudkortet i datorn? Audacity är ju gratis program för det. Vore kul att jämföra mot OM-40, även om det finns problem med testet.

Min dator och stereo är i olika rum och just nu känns det bökigt att hålla på med detta. Orkar kanske senare när andan faller på. Om du vill så får du gärna beskriva hur det hela ska gå ifall jag blir sugen framöver.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-08 23:02

Tanken är väl att vi kollar om vi har några skivor som är samma pressning, och spelar in några låtar från dom och sen kan jämföra dom mot varandra. :)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-08 23:09

subjektivisten skrev:Tanken är väl att vi kollar om vi har några skivor som är samma pressning, och spelar in några låtar från dom och sen kan jämföra dom mot varandra. :)

Det är jäkligt svårt att göra sådana jämförelser på ett rättvisande sätt.
Det har med verk, arm, riaa och... ja jag ska inte gnälla och tjata, men ni vet. Kul att jämföra är det ju alltid.
Senast redigerad av matereo 2007-07-08 23:10, redigerad totalt 1 gång.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-07-08 23:09

Samma pressning blir nog svårt då det förutsätter samma ex.

:wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-08 23:41

Harryup skrev:
Morello skrev:

Nja, ta 50 pickuper av valfri tillverkare så har du en viss spridning som gör att mätskiva är ett bättre redskap. Men som vägledning så duger väl teoretisk anpassning.

Jag menade inte att man nödvändigtvis ska räkna, utan mer att det näppeligen är så särskilt svårt att anpassa pickup/arm. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-08 23:44

Morello skrev:

Ekvation?

Användarvisningsbild
Bjoran

Inläggav Bjoran » 2007-07-08 23:49

subjektivisten skrev:Tanken är väl att vi kollar om vi har några skivor som är samma pressning, och spelar in några låtar från dom och sen kan jämföra dom mot varandra. :)

Jag tror som Matereo och Laila, att det är svårt att göra en rättvis jämförelse. Det är ju en hel kedja med komponenter. Fonogram -> Pickup -> tonarm -> skivspelare minus tonarm -> signalkabel -> RIAA-steg med trimningsbar resistiv och kapacitiv belastning -> signalkabel -> ljudkort -> nivåanpassning -> programvara.

Puh! Den blev lång den listan. Det är både mekanik och elektronik som påverkar det hela - så jag tror det blir svårt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-08 23:54

Bjoran skrev:Jag tror som Matereo och Laila, att det är svårt att göra en rättvis jämförelse. Det är ju en hel kedja med komponenter. Fonogram -> Pickup -> tonarm -> skivspelare minus tonarm -> signalkabel -> RIAA-steg med trimningsbar resistiv och kapacitiv belastning -> signalkabel -> ljudkort -> nivåanpassning -> programvara.

Puh! Den blev lång den listan. Det är både mekanik och elektronik som påverkar det hela - så jag tror det blir svårt.

Ja, sa också att det inte blir perfekt. Men tror inte verket gör enorma skillnader, vi har stort sett samma arm (RB-250 har jag), signalkablar är jag tveksam skulle göra några större skillnader heller. Det är väl riaan som kan vara största skillnaden, förutom pickupen.

Ja, ska köpa en 103R sen till hösten så går ju att testa då.

Användarvisningsbild
Bjoran

Inläggav Bjoran » 2007-07-08 23:58

subjektivisten skrev:
Bjoran skrev:Jag tror som Matereo och Laila, att det är svårt att göra en rättvis jämförelse. Det är ju en hel kedja med komponenter. Fonogram -> Pickup -> tonarm -> skivspelare minus tonarm -> signalkabel -> RIAA-steg med trimningsbar resistiv och kapacitiv belastning -> signalkabel -> ljudkort -> nivåanpassning -> programvara.

Ja, sa också att det inte blir perfekt. Men tror inte verket gör enorma skillnader, vi har stort sett samma arm (RB-250 har jag), signalkablar är jag tveksam skulle göra några större skillnader heller. Det är väl riaan som kan vara största skillnaden, förutom pickupen.

Ja, ska köpa en 103R sen till hösten så går ju att testa då.

Lycka till! Jag tror inte du kommer att ångra dig.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi