Moderator: Redaktörer
matereo skrev:Jag har för mig att jag sett att den har en lite hissad bas, något som är väldans poppis i Japan. Jag själv är förtjust i flera av DL103 varianterna.
Dom rockar med stor finess.
Vee-Eight skrev:Är det inte sfärisk slipning på Denon-puppan?
Bjoran skrev: Min Ortofon var väldigt korrekt och neutral men hade inte alls samma driv och framförallt ingenting av Denon-pickupens djupa och nyanserade basåtergivning.
Harryup skrev:Bjoran skrev: Min Ortofon var väldigt korrekt och neutral men hade inte alls samma driv och framförallt ingenting av Denon-pickupens djupa och nyanserade basåtergivning.
Det där får jag inte riktigt ihop. Hur kan pickupen vara korrekt och neutral om den saknar driv, går inte lika djupt i basen samt inte återger basen nyanserat?
paradigm skrev:En fråga, hur förhåller den sig, när man spelar äldre vinyler som fått en del stryk genom åren, med tanke på att nålen är sfärisk?
När jag gick över från sfärisk nål, till OM30, som har en "nude fine line" nål, var det som om jag helt plötsligt fick en "helt ny" skivsamling, eftersom OM nålen tränger djupare ner i spåretoch där lyckas hitta "jungfrulig" mark s.a.s.
/Rolle
Bjoran skrev:Vee-Eight skrev:Är det inte sfärisk slipning på Denon-puppan?
Jo det stämmer. Känns kanske lite "gammaldags" idag men jag har inte upptäckt några negativa effekter av detta, ännu vill säga.
Vee-Eight skrev:Jag tror det är svårt att avfärda ngn pickup, mer än kanske när det gäller slipning på nålen. Det är en svår historia att matcha pickup med arm. Det verkar ju bra om 103 och rega-armen är en fullträff, för jag har sett omömen som pekat på att 103:an inte vart bra.
Morello skrev:Vee-Eight skrev:Jag tror det är svårt att avfärda ngn pickup, mer än kanske när det gäller slipning på nålen. Det är en svår historia att matcha pickup med arm. Det verkar ju bra om 103 och rega-armen är en fullträff, för jag har sett omömen som pekat på att 103:an inte vart bra.
Ja, om man tycker ekvationen rt(k/m) är knepig.
Morello skrev:Bjoran skrev:Vee-Eight skrev:Är det inte sfärisk slipning på Denon-puppan?
Jo det stämmer. Känns kanske lite "gammaldags" idag men jag har inte upptäckt några negativa effekter av detta, ännu vill säga.
Dålig diskantåtergivning (nålen ryms inte i spåret) och högt skivslitage brukar vara nackdelen med sfärisk slipning.
subjektivisten skrev:Bjoran, Har du möjlighet att spela in via ljudkortet i datorn? Audacity är ju gratis program för det. Vore kul att jämföra mot OM-40, även om det finns problem med testet.
subjektivisten skrev:Tanken är väl att vi kollar om vi har några skivor som är samma pressning, och spelar in några låtar från dom och sen kan jämföra dom mot varandra.
Harryup skrev:Morello skrev:Vee-Eight skrev:Jag tror det är svårt att avfärda ngn pickup, mer än kanske när det gäller slipning på nålen. Det är en svår historia att matcha pickup med arm. Det verkar ju bra om 103 och rega-armen är en fullträff, för jag har sett omömen som pekat på att 103:an inte vart bra.
Ja, om man tycker ekvationen rt(k/m) är knepig.
Nja, ta 50 pickuper av valfri tillverkare så har du en viss spridning som gör att mätskiva är ett bättre redskap. Men som vägledning så duger väl teoretisk anpassning.
subjektivisten skrev:Tanken är väl att vi kollar om vi har några skivor som är samma pressning, och spelar in några låtar från dom och sen kan jämföra dom mot varandra.
Bjoran skrev:Jag tror som Matereo och Laila, att det är svårt att göra en rättvis jämförelse. Det är ju en hel kedja med komponenter. Fonogram -> Pickup -> tonarm -> skivspelare minus tonarm -> signalkabel -> RIAA-steg med trimningsbar resistiv och kapacitiv belastning -> signalkabel -> ljudkort -> nivåanpassning -> programvara.
Puh! Den blev lång den listan. Det är både mekanik och elektronik som påverkar det hela - så jag tror det blir svårt.
subjektivisten skrev:Bjoran skrev:Jag tror som Matereo och Laila, att det är svårt att göra en rättvis jämförelse. Det är ju en hel kedja med komponenter. Fonogram -> Pickup -> tonarm -> skivspelare minus tonarm -> signalkabel -> RIAA-steg med trimningsbar resistiv och kapacitiv belastning -> signalkabel -> ljudkort -> nivåanpassning -> programvara.
Puh! Den blev lång den listan. Det är både mekanik och elektronik som påverkar det hela - så jag tror det blir svårt.
Ja, sa också att det inte blir perfekt. Men tror inte verket gör enorma skillnader, vi har stort sett samma arm (RB-250 har jag), signalkablar är jag tveksam skulle göra några större skillnader heller. Det är väl riaan som kan vara största skillnaden, förutom pickupen.
Ja, ska köpa en 103R sen till hösten så går ju att testa då.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster