Carlsson-liknande högtalare, och ritningar till dessa..?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Greensleeves

Carlsson-liknande högtalare, och ritningar till dessa..?

Inläggav Greensleeves » 2007-07-08 21:34

Jag undrar rent allmänt om det finns många högtalartillverkare som - likt den legendariska Stig Carlsson - försöker tillverka högtalare som spelar med rummet..?

Jag undrar även om det via Internet finns att ladda ned ritningar på sådana mer "lyssningsrumsoberoende" högtalare?
På vilka webbplatser finns i så fall dessa ritningar..?

Mvh,
Greensleeves
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-08 23:13

Är det nu jag skall skriva INO? :wink: Shit, redan gjort. 8)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2007-07-08 23:59

Visserligen kunde jag ha lagt in min fråga på forumet "Carlsson Illuminati", men de som brukar häcka där vill måhända ha ett renodlat Carlssonhögtalar-forum, inte ett Carlssonliknandehögtalar-forum, varför inlägget lades här i Generellt om hifi-forumet.

Ino Audio är ju bekanta till namnet, och beträffande den vurm som verkar råda kring dessa skapelser undrar jag om det finns ritningar på dessa högtalare någonstans på Internet..?

Mvh,
Greensleeves
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-09 01:08

Greensleeves:

Det är ju svårare. Men iaf; det är de högtalare förutom Carlsson som jag känner till uttalat spelar "med" rummet. Annars finns ju Mirsch, och där finns ju tom ritningar publicerade i en tidning för länge sen. Annars har han ju hälsan på detta forum.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2007-07-09 01:46

Vee-Eight skrev:... Annars finns ju Mirsch, och där finns ju tom ritningar publicerade i en tidning för länge sen. Annars har han ju hälsan på detta forum.

Eh, vad menas med "hälsan"..? En signatur kunnig om lyssningsrumsvänliga högtalarkonstruktioner, eller vad..?

Mvh Greensleeves

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-09 01:51

Jag tror han menar att Olle Mirsch själv figurerar på detta forum ibland.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-09 02:10

Morrison audio gör ju omnidirektionella högtalare som iaf ser spännande ut. http://www.morrisonaudio.com/index.htm

Bild

Sen finns ju alltid Duevel.

Bild

http://www.cd-konzert.com/home/loudspeaker.shtml

Ohm finns ju förståss...

http://www.ohmspeaker.com/productline.cfm
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-09 10:12

Det finns ju ritningar på Klipschorn, som ju måste anses spela med rummet. Det är ett stort hornsystem som skall stå i rummets hörn.
F.ö. så finns ju ritning på en del Carlssonhögtalare, bl.a här på forumet. Men, är OA51 så dålig menar du, att du måste leta efter en ospecificerad utländsk högtalare, i hopp om att hitta något bättre?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-07-09 12:34

Naqrefs bidrag till tävlingen kan ju vara ett tips att kolla in. :)
Back in black!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-09 13:32

Rookie skrev:Naqrefs bidrag till tävlingen kan ju vara ett tips att kolla in. :)

Mnjae, snarare OlA:s, men där har ju Naqref pillat också. Minareterna har ett sjuhelvetes driv, och OlA68 är rätt så villig att lämna ut ritningar. Om man frågar snällt.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-07-09 13:38

Vee-Eight skrev:
Rookie skrev:Naqrefs bidrag till tävlingen kan ju vara ett tips att kolla in. :)

Mnjae, snarare OlA:s, men där har ju Naqref pillat också. Minareterna har ett sjuhelvetes driv, och OlA68 är rätt så villig att lämna ut ritningar. Om man frågar snällt.

Jo, jag tänkte inte så långt... :oops:
Jag pysslar med nåt som liknar Naqrefs, så hjärnan är lite låst... :)
Back in black!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-09 16:13

Ritningarna till Olas verk ligger väl i tråden om högtalaren ;)

Användarvisningsbild
Greensleeves

Motivering till trådstart, samt läckra Heed Envoy...

Inläggav Greensleeves » 2007-07-10 01:27

paa skrev:... F.ö. så finns ju ritning på en del Carlssonhögtalare, bl.a här på forumet. Men, är OA51 så dålig menar du, att du måste leta efter en ospecificerad utländsk högtalare, i hopp om att hitta något bättre?

Inte alls. Visserligen har jag inte hört OA-51 eller någon annan Carlsson-modell, men har rent allmänt hört så mycket gott om Carlsson-burkar att jag nog kommer att slå till på någon av dem vad det lider. Faktum är att jag väntar (än så länge) tålmodigt på att Carlsson OA-60 ska komma ut.

Orsaken till att jag startade denna tråd, var för övrigt att jag har en kompis som pysslar med högtalare, gillar transmission-line-skapelser, samt olika ansatser för att skapa högtalare som spelar med rummet. Han uttryckte nyligen en önskan om att få tag i ritningar på högtalare inom detta gebit, varför jag tänkte försöka hjälpa honom genom en tråd som denna (han brukar inte vara inne på Faktiskt.se).

En högtalare som både han och jag tycker verkar läcker, och som verkar vara skapad för att låta bra i vanliga lyssningsrum, är den ungerska skapelsen Heed Envoy.

Bild

Mvh Greensleeves

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Motivering till start av denna tråd...

Inläggav Bill50x » 2007-07-10 01:37

Greensleeves skrev:En högtalare som både han och jag tycker verkar läcker, och som verkar vara skapad för att låta bra i vanliga lyssningsrum, är den ungerska skapelsen Heed Envoy.

Är inte de flesta högtalare gjorda för att låta bra i vanliga lyssningsrum? Vad som skiljer olika konstruktioner åt är vilka egenskaper man prioriterar.

Dvs, vill man låta bra exakt mitt emellan högtalarna i en "perfekt" lyssningsposition eller vill man låta bra i hela rummet? Vill man låta bra i ett normalt rum eller ett som är perfekt rent akustiskt (vilket förmodligen ger bäst resultat totalt sett)? Ska högtalarna vara små och osynliga eller får dom "ta plats"? Hur mycket får dom kosta?

Osv.
Den "optimala" högtalaren är mycket beroende på vad användaren önskar sig.

/ B

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-07-10 01:46

Hej Greensleeves
Speciellt elektroniken från Heed har en tilltalande enkel design tycker jag, men jag har tyvärr aldrig lyssnat på något från dem.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-10 01:49

Princip: Transmissionslinjereflex?

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2007-07-10 02:48

Bill50x skrev:... Vill man låta bra i ett normalt rum...

Det var närmast det som här menades med att låta bra. Vad som sedan specifikt menas med "bra", är liksom svårare att definiera. Det torde handla om... eh... en inte alltför färgande burk... besittandes en musikalisk återgivningsförmåga som skapar glädje i själen...
8)

Mvh Greensleeves

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-10 15:04

Bill50x skrev:Är inte de flesta högtalare gjorda för att låta bra i vanliga lyssningsrum?

Ur Carlsson-reklamen (fritt ur minnet):

"Mina högtalare är de enda i världen som är gjorda för normala boningsrum

Civ. ing. Stig Carlsson"

:D Dé ni!

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2007-07-10 17:24

Magnuz skrev:
Bill50x skrev:Är inte de flesta högtalare gjorda för att låta bra i vanliga lyssningsrum?

Ur Carlsson-reklamen (fritt ur minnet):

"Mina högtalare är de enda i världen som är gjorda för normala boningsrum

Civ. ing. Stig Carlsson"

:D Dé ni!

Ja men på den tiden var det även standard med heltäckningsmatta, så per definitionen så är det bara ett fåtal audiofiler som har normala vardagsrum! :P

(Ta det inte för bokstavligt, Tack!)
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-10 18:02

larsr:

Carlsson tänkte nog mer på mer human mängd textilier, normala rumstorlekar, stort bokintresse, bra skivsamling samt vanligt hederligt stök. Öppen planlösning är motsatsen.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Greensleeves

Carlsson-burkar låter väl bra i alla slags rum, eller..?

Inläggav Greensleeves » 2007-07-11 10:05

Vee-Eight skrev:... Carlsson tänkte nog mer på mer human mängd textilier, normala rumstorlekar, stort bokintresse, bra skivsamling samt vanligt hederligt stök. Öppen planlösning är motsatsen.

Eh... men det innebär väl ändå... (och här uppvisar jag - emedan jag börjar att oroligt skruva mig på stolen - stirriga sympton som nageltuggande/nervöst flackande blick m m)... att Carlsson-högtalare även låter bra i lokaler med öppna planlösningar, hm..?
8O

Mvh Greensleeves

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-07-11 14:10

Greensleeves skrev:
Eh... men det innebär väl ändå... (och här uppvisar jag - emedan jag börjar att oroligt skruva mig på stolen - stirriga sympton som nageltuggande/nervöst flackande blick m m)... att Carlsson-högtalare även låter bra i lokaler med öppna planlösningar, hm..?

Den något till åren komna mannen satt med sin laptop vid köksbordet och läste lite olika inlägg, medan ett svalt sommarregn skvalade mot fönstret, och förde med sig lite välkommet fläktande svalka, från den annars rådande värmen. Han fann en del inlägg smått lustiga medan andra fick honom att bli smått förtretad, då de i hans tycke spårade ur och avvek från ämnet. Han som brukade påstå om och inför sig själv att han var rakt på sak i sitt resonerande och tyckte att folk i allmänhet hade svårt för att hålla fokus på ämnet de talade om, brukade göra honom mycket förgrämd. Han fastnade vid ett inlägg som han fann extra väl formulerat, i vad han skulle beskriva som närmast i novellstil. Han tyckte spontant; att det är väl upp till lyssnaren att avgöra, huruvida det låter bra eller inte. Varför bry sig om andras åsikter, undrade han fundersamt? Han knappade bestämt ned ett inlägg om sin åsikt, och postade denna. Samtidigt som han tryckte på, skicka inlägg, darrade till av oro, då han förfasade sig över vilka svarsinläggen skulle kunna bli på sitt inlägg. Säkert blir det som vanligt någon besserwisser som har något underfundigt tekniskt att påpeka, tänkte han surt, och klickade fram ett annat forum.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Re: Carlsson-burkar låter väl bra i alla slags rum, eller..?

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-11 14:23

Greensleeves skrev:
Vee-Eight skrev:... Carlsson tänkte nog mer på mer human mängd textilier, normala rumstorlekar, stort bokintresse, bra skivsamling samt vanligt hederligt stök. Öppen planlösning är motsatsen.

8O

Mvh Greensleeves

Öppen planlösning är vad jag sett nakna väggar, enorma sammanhängande golvytor och hårda träslag.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-11 18:27

matereo skrev:Morrison audio gör ju omnidirektionella högtalare som iaf ser spännande ut.

Mmmm då kan man missförstå det hela som att om man väljer en omnidirektionell högtalare så har man en Ortho Akustisk. Så är långtifrån fallet. Det finns OA-högtalare som är extremt riktade.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Återgå till Generellt om hifi