Vinylens brister är dess fördelar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Vinylens brister är dess fördelar?

Inläggav subjektivisten » 2007-07-09 13:59

Har tänkt ett tag på detta och tänkte lägga frågan öppen. Det var inte vinylens begränsningar jag tänker på, som gör man inte kan mastera exakt hur galet som helst, utan mer brister i själva avspelningen som kan upplevas som en "förbättring".

T ex, hur är det med kanalseperation. När jag ställt in mina OM-40 så får väldigt bra seperation men det finns alltid lite lite ljud i andra kanalen från motsatt kanal (på testskivor). Möjligt att det går få ännu bättre men är tveksamt om man kan få helt tyst.
Hur upplever man detta? Kan det upplevas som lite mer fylligt ljud?

Finns det fler brister vid avläsningen som kan upplevas som bättre?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-09 14:10

Helt säkert. Lite lagom svaj borde också kunna ge en illusion av fyllighet, liksom diverse dist och även akustisk/mekanisk återkoppling. Man hör ju ofta vinyl beskrivas som varmare och fylligare och det kan mycket väl ha sådana här orsaker. Det som däremot de flesta (skulle jag tro iaf) upplever som negativt med vinyl är knaster, brus o.dyl. Det jag själv har mest problem med är annars distorsion i diskanten som får t.ex. s-ljud att låta onaturligt och obehagligt. Det är förstås i ganska stor utsträckning en justeringsfråga, men jag höll på i säkert en hel dag med alla möjliga verktyg och lyckades ändå inte få till det perfekt. Sedan gav jag upp och spelade en CD. :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-09 14:18

Sant, men värmen är nog inte bara p g a felaktig avspelning (eller väldigt färgad pickup) utan mastering grej. Har ju en hel del vinyler som är masterade från tvivelaktig källa (CD skivan) och dom låter lika kallt som CD skivan (ny metal musik är sällan varm och go), så den låter väldigt lika CD skivan + brus. Men helt klart så kan det påverka lite.

S-ljudet, var det från alla möjliga skivor och hur ställde du in? Jag får även jobbiga s-ljud ibland och jag försökte ställa in och ställa in men fick inte bättre. Så jämförde jag med CD versionen så var s-ljudet exakt samma där! 8O
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-09 14:20

Magnuz skrev:Helt säkert. Lite lagom svaj borde också kunna ge en illusion av fyllighet, liksom diverse dist och även akustisk/mekanisk återkoppling. Man hör ju ofta vinyl beskrivas som varmare och fylligare och det kan mycket väl ha sådana här orsaker. Det som däremot de flesta (skulle jag tro iaf) upplever som negativt med vinyl är knaster, brus o.dyl. Det jag själv har mest problem med är annars distorsion i diskanten som får t.ex. s-ljud att låta onaturligt och obehagligt. Det är förstås i ganska stor utsträckning en justeringsfråga, men jag höll på i säkert en hel dag med alla möjliga verktyg och lyckades ändå inte få till det perfekt. Sedan gav jag upp och spelade en CD. :)

Svaj undviker man med en SL-1200 :)

Inte heller tar det en hel dag att skruva in en sådan.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-09 14:25

subjektivisten skrev:S-ljudet, var det från alla möjliga skivor och hur ställde du in?

Nej, vissa skivor är värre än andra, jag antar att det kan ha med slitage att göra också (nästan alla mina vinyler är köpta begagnade), men det verkar helt klart vara ett vinylproblem, eftersom det tilltar ju längre in på skivan man kommer. Ställde in gjorde jag med diverse verktyg för ändamålet (minns inte märke).

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-09 14:41

Kanalseparation är ett ämne som tål att tänkas på... Ofta dissas vissa pickuper för att de tex kanalseparerar sämre. Oavsett hifigrunka så brukar kanalseparation vara en parameter som anges högt i spec blad, ändå är många skeptiska till den väldans höga kanalseparationens fördelar.

André Charlin var ju tidigt ute med detta huvud bry. Man kan säga att han var tidigt ute när det gäller all sorts huvud bry ju :D Han och andra som hävdar att dom studerat fenomenet närmare hävdar att människohuvudet endast separerar ca. 25 db rent fysologiskt, och somliga undrar tom om för hög kanalseparation kan ha negativ inverkan på vad vi uppfattar som en realistisk lyssningsupplevelse. Jag har ingen aning, men tycker att resonemangen är eggande.

Den distortion som härör från vinylavspelning anses ju av en hel del vara ett mindre problem än den som kommer av CD avspelning. Detta inte helt ovanliga resonemang kanske andra med större ljudteknisk kompetens än mig kan förklara.

Det krävs mer för att återge bas på liknande sätt som via CD och med samma kraft, samtidigt som CD är mera begränsad i sin diskan och övertons återgivnig.

Tja detta är vad jag kunnat läsa mig till, men jag skulle inte bli förvånad om det finns massor av sidor av dessa mynt. Var vänlig kommentera.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-09 14:45

matereo skrev:och andra som hävdar att dom studerat fenomenet närmare hävdar att människohuvudet endast separerar ca. 25 db rent fysologiskt

Fast kanalseparation i anläggningen och i huvudet är två skilda saker.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-09 15:07

Magnuz skrev:Lite lagom svaj borde också kunna ge en illusion av fyllighet, liksom diverse dist och även akustisk/mekanisk återkoppling. Man hör ju ofta vinyl beskrivas som varmare och fylligare och det kan mycket väl ha sådana här orsaker.

Håller inte alls med, utan håller med Subjektivisten.
Svaj är absolut av ondo i alla former. Akustisk återkoppling eller rumble gör heller ingen glad.
Tror mer på att äldre skivor mixades i studios som var annorlunda bestyckade.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-09 15:22

Harryup skrev:Svaj är absolut av ondo i alla former.

Även om svajet är så litet att det inte upplevs som svaj utan som fylligare klang?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-09 15:32

Magnuz skrev:Nej, vissa skivor är värre än andra, jag antar att det kan ha med slitage att göra också (nästan alla mina vinyler är köpta begagnade), men det verkar helt klart vara ett vinylproblem, eftersom det tilltar ju längre in på skivan man kommer. Ställde in gjorde jag med diverse verktyg för ändamålet (minns inte märke).

Jo det är ju klatr olika på olika skivor och framförallt så beror det på vilken sorts pickup man har och hur den är inställd. Jag använder mig av en "Wally tractor" som ställer in det väldigt bra och nogrannt min OM-40. Och dom flesta skivor så upplever jag inga problem med s-ljud.
Men helt klart är ett det problem som finns.

Det jag fundera på var om du försökte få bort något som fanns redan på masterbandet och därför inte kunde försvinna hur man än ställde in pickupen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-09 15:46

Magnuz skrev:

Även om svajet är så litet att det inte upplevs som svaj utan som fylligare klang?

Vilka belägg finns det för ett sådant påstående? Det är väl snarare harmonisk dist som ger ökad fyllighet (förutom rent frekvensmässiga avvikelser), eller?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-09 15:49

subjektivisten skrev:Det jag fundera på var om du försökte få bort något som fanns redan på masterbandet och därför inte kunde försvinna hur man än ställde in pickupen.

Jag höll på i flera dagar med att få bort ett sorts metalliskt skimmer som hördes på klassisk musik med körer. Just då hölla jag på att modifiera Grado-pickuper med diverse tricks, inkl att slipa om vinkeln på topplattan och böja nålarmen. Jag lyckades få bort det mesta men det fanns en irritierande ton kvar.

Döm om min förvåning när jag besökte en livekonsert in en kyrka och det lät previs likadant!

Inte alltid man har koll på hur det låter IRL....

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-09 16:01

Man kan ju dölja eller kompensera lite (oftast dölja).

Det där med kanalseparation tror jag inte gör någon större skillnad, det är rätt svårt att höra skillnad på när man kommer upp i en viss kanalseparation, om man inte sitter precis intill ena högtalaren. Vinyl är då tillräckligt bra på den punkten.

Användarvisningsbild
Bjoran

Inläggav Bjoran » 2007-07-09 16:40

Nog borde det väl vara så att kanalseparationen spelar olika mycket roll beroende på om man lyssnar i hörlurar eller med högtalare. Med hörlurar läcker ljudet inte över mellan kanalerna via luften, vilket ljudet gör när man lyssnar med högtalare. Jag inbillar mig att dålig kanalseparation märks mindre med högtalare än med hörlurar.

När det gäller missljud i diskanten vid vinylavspelning torde det i de flesta fall bero på sliten skiva eller dålig matrisering i pressningsledet. Eller kanske dålig överstyrningsmarginal i diskanten i RIAA-steget som därför klipper. Det finns säker fler orsaker än dessa exempel.
PC med Slimserver -> *.wav -> Squeezebox2 -> S/PDIF -> Denon AVR-3806

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-09 17:55

Magnuz skrev:

Vad finns det för belägg att ett sådant fel skulle uppkomma, och varför skulle en fylligare klang alltid upplevas som bättre.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-09 19:09

subjektivisten skrev:Jag använder mig av en "Wally tractor"

Precis så hette den!

Harryup skrev:Vad finns det för belägg att ett sådant fel skulle uppkomma, och varför skulle en fylligare klang alltid upplevas som bättre.

Inga belägg, jag spekulerar hej vilt. Ang. fylligare = bättre tänkte jag mest på att jag hört många säga att de tycker vinyl generellt låter varmare och fylligare än CD (och oftast att detta är något positivt) men det kan ju förstås ha alla möjliga orsaker som inte behöver ha med avspelningen att göra.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-07-09 19:15

Hade en Decca pickup med 12dB kanalseparation vid 1kz.

Maken till illusion av bredd i ljudbilden fick man leta efter. Verkar nästan
som att den relativt knapra kanalseparationen bidrog till upplevelsen av
bredd.(Min gissning !). :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-09 20:33

Magnuz testa att spela en pianoskiva på en spelare med det minsta lite extra svaj så får du höra hur fylligt det blir. Man blir sjösjuk.

Laila: Har också haft en Decca med vdh-nål och utdämpad av honom utan skal. Den hade en transientåtergiving som fick det mesta att bara låta trött. Dessutom råkade detta exet också spåra perfekt av någon anledning.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-09 20:47

Harryup skrev:Magnuz testa att spela en pianoskiva på en spelare med det minsta lite extra svaj så får du höra hur fylligt det blir. Man blir sjösjuk.

Laila: Har också haft en Decca med vdh-nål och utdämpad av honom utan skal. Den hade en transientåtergiving som fick det mesta att bara låta trött. Dessutom råkade detta exet också spåra perfekt av någon anledning.

Jag har nu aldrig haft någon skivspelare med svaj, i alla fall aldrig någon som jag kännt genererat fylligare bas pga detta. Det skiljer så mycket mellan pickuper och riaa att skillnader i svaj inte detekteras förrän det låter som just - svaj.

De skivspelare som jag haft är bland annat ERA 444, Technics 120, Dual 505, Aura, LP12 och några hembyggen. Aura och LP12 äger jag fortfarande men Auran står enbart på en hylla och glänser. Jag har testat massor med tonarmar och pickuper. Men bortsett från Technics 120 har jag aldrig upplevt problem med svaj. Och med den spelaren kom svajet när jag försökte bli av med de svåra problemen med återkoppling.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-09 20:56

Bill50x skrev: Men bortsett från Technics 120 har jag aldrig upplevt problem med svaj. Och med den spelaren kom svajet när jag försökte bli av med de svåra problemen med återkoppling.

/ B

Hmmm, problem? Det skulle ju kunna vara fördelar. :D
Sorry Magnuz kunde inte hålla mig.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-09 21:10

Harryup skrev:
Bill50x skrev: Men bortsett från Technics 120 har jag aldrig upplevt problem med svaj. Och med den spelaren kom svajet när jag försökte bli av med de svåra problemen med återkoppling.

/ B

Hmmm, problem? Det skulle ju kunna vara fördelar. :D
Sorry Magnuz kunde inte hålla mig.

:)

Svajet jag drabbades av var ingen fördel, tro mig!

Först köpte jag ett par Micro dämpfötter och ställde skivspelaren på dessa (för att slippa återkoppling alltså). Resultatet var att hela skivspelaren svängde fram och tillbaka, det verkade som om skivtallriken bara fick fyra "puffar" per varv (direktdriven skivspelare!).

Då byggde jag en ny plint som vägde mycket mer och placerade denna på dessa Micro-fötter. Resultatet detsamma i stort sett. Dvs Technicsspelaren svajade fram och tillbaka runt skivtallrikens upphängning. Med andra ord, det behövdes styva fötter mot underlaget för att hålla spelaren på plats. Om jag inte ville göra en plint på 20 kg eller nåt.

Då gav jag upp och insåg att mina kunskaper inte skulle räcka för att få det hela att fungera.

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-09 21:11

Harryup skrev:Magnuz testa att spela en pianoskiva på en spelare med det minsta lite extra svaj så får du höra hur fylligt det blir. Man blir sjösjuk.

Är det solopiano hör jag nog faktiskt svajet oavsett spelare, det är nog sällsynt med så lågt svaj att jag inte skulle kunna detektera det (inte nödvändigtvis p.g.a. spelaren, det är nog minst lika vanligt med orunda skivor), men så tycks jag också vara exceptionellt känslig för det. Vanliga människor uppfattar det nog däremot som fyllighet. :wink:

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-09 21:15

Bill50x skrev:Jag har nu aldrig haft någon skivspelare med svaj, i alla fall aldrig någon som jag kännt genererat fylligare bas pga detta.

Vem har pratat om fylligare bas? Inte jag i alla fall. Hur som helst borde jag kanske lägga ned mina spekulationer och se om jag kan testa i praktiken istället. Jag ska se om jag lyckas emulera svaj på något skojigt sätt i Audition och se om jag kan dra några slutsatser av det.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-07-09 21:21

Var det inte Ingvar som skrev en artikel om just detta i Molt för en massa år sedan? Jag vill minnas att han hade en lista med vinyl-fel som kunde upplevas som förbättringar. Jag har för mig att han skrev något om att skivspelarmuller lätt kunde förväxlas med den "värme" som en kyrkas akustik ger och därför skulle upplevas som bättre än digital överföring.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-09 21:28

perstromgren skrev:Var det inte Ingvar som skrev en artikel om just detta i Molt för en massa år sedan? Jag vill minnas att han hade en lista med vinyl-fel som kunde upplevas som förbättringar. Jag har för mig att han skrev något om att skivspelarmuller lätt kunde förväxlas med den "värme" som en kyrkas akustik ger och därför skulle upplevas som bättre än digital överföring.

Det där tycker jag låter som en spekulativ slutsats, inte för att andra är mindre spekulativa men ändå. Skivspelarmuller och dess ev singnalbrum och återkopplingskonsekvenser tror jag få vinyl diggare här lider så särskilt svårt av via sina spelare. Om man gillar den hårda typ av distortion som CD ger eller den för vissa öron mer eufoniska dist som huvudsakligen förknippas med vinyl-avspel är ju individuellt.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-09 21:34

matereo skrev:
perstromgren skrev:Var det inte Ingvar som skrev en artikel om just detta i Molt för en massa år sedan? Jag vill minnas att han hade en lista med vinyl-fel som kunde upplevas som förbättringar. Jag har för mig att han skrev något om att skivspelarmuller lätt kunde förväxlas med den "värme" som en kyrkas akustik ger och därför skulle upplevas som bättre än digital överföring.

Det där tycker jag låter som en spekulativ slutsats, inte för att andra är mindre spekulativa men ändå. Skivspelarmuller och dess ev singnalbrum och återkopplingskonsekvenser tror jag få vinyl diggare här lider så särskilt svårt av via sina spelare. Om man gillar den hårda typ av distortion som CD ger eller den för vissa öron mer eufoniska dist som huvudsakligen förknippas med vinyl-avspel är ju individuellt.

Att tolka vinylens ljudande (positiva) egenskaper enbart med mediets dist är väl enkelt. I en enkel anläggning kan skivspelarmuller förväxlas med det lågfrekventa ljud som kan finnas i vissa lokaler. I bra vinyler hör man skillnad. Kyrkor tex, även om alla kyrkor inte "låter" likadant.

/ B

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-10 00:47

Bill50x skrev:Att tolka vinylens ljudande (positiva) egenskaper enbart med mediets dist är väl enkelt. I en enkel anläggning kan skivspelarmuller förväxlas med det lågfrekventa ljud som kan finnas i vissa lokaler. I bra vinyler hör man skillnad. Kyrkor tex, även om alla kyrkor inte "låter" likadant.

/ B

Jag begriper vad du menar :) men jag menade bara att det inte är lätt att säga vad som gör att man tex föredrar vindruvor före dadlar, att Vinylplattan har sina fördelar och CDn sina.

Användarvisningsbild
SirAnselm

Inläggav SirAnselm » 2007-07-10 22:22

För den totalt oinvigde som ändå funderar lite på att inhandla en Pro-Ject Debut snart: Om man enbart ser till tekniska detaljer, hur står sig CD mot vinyl?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-10 22:27

SirAnselm skrev:För den totalt oinvigde som ändå funderar lite på att inhandla en Pro-Ject Debut snart: Om man enbart ser till tekniska detaljer, hur står sig CD mot vinyl?

Skall man rabla samplingsteorem så är ju CD-mediet överlägset. Sedan så kan man ju också fundera på vad för slags inspelningar och mastringar som finns på de olika formaten, vilket oftast kan ses som en fördel för vinylen. Personligen gillar jag handhavandet, gränssnittet människa/maskin hos en vinylspelare, som inte finns hos en cd-spelare. Formen på en vinylspelare är också mer tilltalande.

Fundera såhär; har man inte en vinylspelare så går man miste om mycket bra musikmaterial, oavsett genre. Samma gäller ju givetvis cd-spelare. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-07-10 22:40

matereo skrev:

Det där tycker jag låter som en spekulativ slutsats, inte för att andra är mindre spekulativa men ändå.

Jag vill bara förtydliga att uttalandet inte är mitt eget, utan ett som jag vill minnas iö gjorde i sin artikel. Är det ingen som har MoLT-artikeln och kan vidimera eller vederlägga detta? Ingvar, läser du detta sjlv kanske, och kan utvecklar?
... tycker jag!

Per

Nästa

Återgå till Generellt om hifi