Moderator: Redaktörer
Magnuz skrev:Helt säkert. Lite lagom svaj borde också kunna ge en illusion av fyllighet, liksom diverse dist och även akustisk/mekanisk återkoppling. Man hör ju ofta vinyl beskrivas som varmare och fylligare och det kan mycket väl ha sådana här orsaker. Det som däremot de flesta (skulle jag tro iaf) upplever som negativt med vinyl är knaster, brus o.dyl. Det jag själv har mest problem med är annars distorsion i diskanten som får t.ex. s-ljud att låta onaturligt och obehagligt. Det är förstås i ganska stor utsträckning en justeringsfråga, men jag höll på i säkert en hel dag med alla möjliga verktyg och lyckades ändå inte få till det perfekt. Sedan gav jag upp och spelade en CD.
subjektivisten skrev:S-ljudet, var det från alla möjliga skivor och hur ställde du in?
Magnuz skrev:Lite lagom svaj borde också kunna ge en illusion av fyllighet, liksom diverse dist och även akustisk/mekanisk återkoppling. Man hör ju ofta vinyl beskrivas som varmare och fylligare och det kan mycket väl ha sådana här orsaker.
Magnuz skrev:Nej, vissa skivor är värre än andra, jag antar att det kan ha med slitage att göra också (nästan alla mina vinyler är köpta begagnade), men det verkar helt klart vara ett vinylproblem, eftersom det tilltar ju längre in på skivan man kommer. Ställde in gjorde jag med diverse verktyg för ändamålet (minns inte märke).
Magnuz skrev:Harryup skrev:Svaj är absolut av ondo i alla former.
Även om svajet är så litet att det inte upplevs som svaj utan som fylligare klang?
subjektivisten skrev:Det jag fundera på var om du försökte få bort något som fanns redan på masterbandet och därför inte kunde försvinna hur man än ställde in pickupen.
Magnuz skrev:Harryup skrev:Svaj är absolut av ondo i alla former.
Även om svajet är så litet att det inte upplevs som svaj utan som fylligare klang?
subjektivisten skrev:Jag använder mig av en "Wally tractor"
Harryup skrev:Vad finns det för belägg att ett sådant fel skulle uppkomma, och varför skulle en fylligare klang alltid upplevas som bättre.
Harryup skrev:Magnuz testa att spela en pianoskiva på en spelare med det minsta lite extra svaj så får du höra hur fylligt det blir. Man blir sjösjuk.
Laila: Har också haft en Decca med vdh-nål och utdämpad av honom utan skal. Den hade en transientåtergiving som fick det mesta att bara låta trött. Dessutom råkade detta exet också spåra perfekt av någon anledning.
Bill50x skrev: Men bortsett från Technics 120 har jag aldrig upplevt problem med svaj. Och med den spelaren kom svajet när jag försökte bli av med de svåra problemen med återkoppling.
/ B
Harryup skrev:Bill50x skrev: Men bortsett från Technics 120 har jag aldrig upplevt problem med svaj. Och med den spelaren kom svajet när jag försökte bli av med de svåra problemen med återkoppling.
/ B
Hmmm, problem? Det skulle ju kunna vara fördelar.
Sorry Magnuz kunde inte hålla mig.
Harryup skrev:Magnuz testa att spela en pianoskiva på en spelare med det minsta lite extra svaj så får du höra hur fylligt det blir. Man blir sjösjuk.
Bill50x skrev:Jag har nu aldrig haft någon skivspelare med svaj, i alla fall aldrig någon som jag kännt genererat fylligare bas pga detta.
perstromgren skrev:Var det inte Ingvar som skrev en artikel om just detta i Molt för en massa år sedan? Jag vill minnas att han hade en lista med vinyl-fel som kunde upplevas som förbättringar. Jag har för mig att han skrev något om att skivspelarmuller lätt kunde förväxlas med den "värme" som en kyrkas akustik ger och därför skulle upplevas som bättre än digital överföring.
matereo skrev:perstromgren skrev:Var det inte Ingvar som skrev en artikel om just detta i Molt för en massa år sedan? Jag vill minnas att han hade en lista med vinyl-fel som kunde upplevas som förbättringar. Jag har för mig att han skrev något om att skivspelarmuller lätt kunde förväxlas med den "värme" som en kyrkas akustik ger och därför skulle upplevas som bättre än digital överföring.
Det där tycker jag låter som en spekulativ slutsats, inte för att andra är mindre spekulativa men ändå. Skivspelarmuller och dess ev singnalbrum och återkopplingskonsekvenser tror jag få vinyl diggare här lider så särskilt svårt av via sina spelare. Om man gillar den hårda typ av distortion som CD ger eller den för vissa öron mer eufoniska dist som huvudsakligen förknippas med vinyl-avspel är ju individuellt.
Bill50x skrev:Att tolka vinylens ljudande (positiva) egenskaper enbart med mediets dist är väl enkelt. I en enkel anläggning kan skivspelarmuller förväxlas med det lågfrekventa ljud som kan finnas i vissa lokaler. I bra vinyler hör man skillnad. Kyrkor tex, även om alla kyrkor inte "låter" likadant.
/ B
SirAnselm skrev:För den totalt oinvigde som ändå funderar lite på att inhandla en Pro-Ject Debut snart: Om man enbart ser till tekniska detaljer, hur står sig CD mot vinyl?
matereo skrev:perstromgren skrev:Var det inte Ingvar som skrev en artikel om just detta i Molt för en massa år sedan? Jag vill minnas att han hade en lista med vinyl-fel som kunde upplevas som förbättringar. Jag har för mig att han skrev något om att skivspelarmuller lätt kunde förväxlas med den "värme" som en kyrkas akustik ger och därför skulle upplevas som bättre än digital överföring.
Det där tycker jag låter som en spekulativ slutsats, inte för att andra är mindre spekulativa men ändå.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 17 gäster