Ny i HiFi-soppan och framförallt här på Faktiskt.se.
Jag har bestämt mig för att göra ett ärligt försök till att samla ihop till en första prisvärd HiFi-anläggning. Efter att ha läst massor av tester och forumtrådar och frågat en del på "Ett-Annat-Forum" (framöver EAF) så har jag kommit fram till ett system som jag tycker känns som en vettig kompromiss. Vad jag hoppas med detta inlägg är att få era initierade kommentarer. Tror mig, efter att ha snokat runt en hel del här, ha förstått att ni har ganska annorlunda syn på saker och ting jämfört med EAF och eftersom jag själv fortfarande är lika fördomsfri som ett oskrivet blad lyssnar jag gärna på båda lägren...
Nåväl...nog med kallpratet, här är min idé:
- Förstärkare: NAD C320BEE (~3500 kr)
- CD-spelare: NAD C521BEE (~2500 kr)
- Högtalare: XTZ 99 WMT (~2000 kr)
- Stativ: Fyndbörsens billigaste (~700 kr)
- Högtalarkablage: EKK 4x1,5 (~100 kr)
- Signalkabel: "Biltemas rosa" (~100 kr)
SUMMA: ca 9000 kr nytt*.
En medlem på EAF (och även här, tror jag) - som jag tycker verka vara en mycket sansad och erfaren man - har provlyssnat ett snudd på identiskt system och säger sig vara mycket positivt överaskad av välljud/pris-förhållandet. Diverse HiFi-tidningar har ju också haussat BEE-apparaterna. Kanske kan man vara mer skeptisk mot högtalarna, men jag har inte hört några direkt negativa kommentarer om dem heller, tvärtom.
Vad säger ni?
Tack på förhand.
//Ix
*) Fotnot: Jag är mycket medveten om att man får mer för pengarna begagnat. Att jag angivit nypriser ovan är bara för förenkla eventuella jämförelser.