Tangentialarm på grammofon?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Inläggav Thomas_A » 2007-07-22 23:18

Det finns en PDF om Eminent technologys arm:

http://www.eminent-tech.com/Manuals/et2manual.pdf
http://www.eminent-tech.com/Manuals/et2manualpart2.pdf

Speciellt del två är intressant.

En tangentialarm har ju en resonans som är "effektiv massa" + komplians av PU i vertikalled och "total massa av arm/PU" + komplians i horisontalled. Det skiljer dem från pivotarmar. Jag vet inte om/vad Bo menar med att den inte har någon resonans i horisontalled? Det borde den ha som alla massladdade fjädersystem har.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Tangentialarm på grammofon?

Inläggav music4ever » 2018-01-04 16:38

Väcker till liv en gammal tråd.
Jag undrar vilka tekniska för- och nackdelar som finns med tangentialarm?
Sen framförallt, vad säger den praktiska erfarenheten? Hur funkar de bästa tangentialarmarna mot de bästa konventionell armar?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34905
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Tangentialarm på grammofon?

Inläggav Morello » 2018-01-04 16:53

Ett uppenbart problem torde vara att man får helt olika tröghetsmoment i verikal- respektive horisontalplan, vilket skulle kunna jämföras med att sätta ett svänghjul i horisontalplanet på en pivotarm.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
ErikAndersson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2006-04-02

Re: Tangentialarm på grammofon?

Inläggav ErikAndersson » 2018-01-04 16:56

Precis så körde jag på den tiden det begav sig. Fungerade alldeles utmärkt vill jag minnas. : DVS Forsell med luftlagrad tang.arm
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Tangentialarm på grammofon?

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-04 17:04

Så här, som en snabb fundering och stickspår... -Borde inte en smart lösning vara en vanlig tonarm där hela paketet (med motvikt, fäste och allt) flyttas i sidled beroende på hur långt in på skivan det avspelas? Det borde ju vara relativt okomplicerat att lösa och kostnaden borde därför inte bli särskilt hög heller. Finns det redan?
Det kanske inte vore lika "sexigt" rent visuellt dock.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Tangentialarm på grammofon?

Inläggav Bill50x » 2018-01-04 17:11

RogerJoensson skrev:Så här, som en snabb fundering och stickspår... -Borde inte en smart lösning vara en vanlig tonarm där hela paketet (med motvikt, fäste och allt) flyttas i sidled beroende på hur långt in på skivan det avspelas? Det borde ju vara relativt okomplicerat att lösa och kostnaden borde därför inte bli särskilt hög heller. Finns det redan?
Det kanske inte vore lika "sexigt" rent visuellt dock.

Vad skulle man vinna på detta? Och hur ska rörelsen ske?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Tangentialarm på grammofon?

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-04 17:25

Man slipper den känsliga lagringen hos en vanlig tangential-arm, men vinner slipper ändå problemet med att Pickupens spårningsvinkel inte blir 100% i både inner och ytterspår. Istället för att belasta pickupen med att flytta armen (eller med komplicerad styrning), så kan man ha en ganska primitiv optisk sensor som grovt känner av var pickupen befinner sig på skivan och ha en motor som sakta (och ljudlöst naturligtvis) flyttar hela armen i sidled på en skena medan det spelas. Det borde ju vara mycket mindre känsligt att flytta hela paketet och lättare att få till en rörelse som inte påverkar pickupen och avspelningen negativt. Jag tror att det skulle vara lättar att få till störningsfritt än jox som efterhand vrider pickupen (för det finns väl, har jag för mig).
+ Att det skulle gå att välja tonarm relativt valfritt till ett verk som har funktionen.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Tangentialarm på grammofon?

Inläggav paa » 2018-01-04 18:16

RogerJoensson skrev:Så här, som en snabb fundering och stickspår... -Borde inte en smart lösning vara en vanlig tonarm där hela paketet (med motvikt, fäste och allt) flyttas i sidled beroende på hur långt in på skivan det avspelas? Det borde ju vara relativt okomplicerat att lösa och kostnaden borde därför inte bli särskilt hög heller. Finns det redan?
Det kanske inte vore lika "sexigt" rent visuellt dock.

Är det inte så t.ex Revox och B&O löst det på sina tangentialarmar? Jag tror man hade speglar på armen vid vridningpunkten som vinklade ljus till fotoceller vilket körde linjärskruven så att armen rättade upp sig i rät vinkel.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3495
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Tangentialarm på grammofon?

Inläggav peterh » 2018-01-04 18:46

Bo hanssons helt passsiva tangentialarm nytillverkas fortfarande. Och den hade näst intill ingen massa i armen,
det tyngsta var pickupen.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22691
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tangentialarm på grammofon?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-04 18:58

Tror det var 1983 Bosse Hansson var nere i Jönköping inbjuden av vår dåvarande LTS-avdelning. Med sig hade han Rauna-högtalare, för- och slutsteg med rör, en bautarullbandare och ett Thorens-verk med Souther’s tangetialarm (som Clearaudio tog över) och Decca-pickup.

Southerarmen var en imponerade sak, att det bara fungerade. Tidigare hade tangetialarmar som Rabco, Goldmund och B&O, haft egen framdrivning. Klart var vi lite skeptiska till hur det fungerade men Bosse lade på någon skiva som inte var helt centrerad och visst fungerade det!

Så dök det upp luftburna tangetialarmar som Emininent Technology, Forsell, Maplenoll och Air Tanget m.fl. Det där med luftförsörjningen kunde väl ställa till det ibland. Tycker Cantus-armen verkar intressant, nu när den fungerar. Buckliga skivor är kanske inget vidare med den korta armen?

Jag har nu samlat på mig fyra stycken skivspelare med tangentialarm, alla från Bang & Olufsen. Ingen av dem är renoverad ännu. Den ena ungefär 25 år gammal, inte nes bytt drivremmar men med nyrenoverad nål kan det låta så här:

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... am6500.wav

Första låten är från en begagnad LP, hade gett bort den jag hade. Blir inte riktig klok på det sista stycket. Ska det låta så där i vänster kanal?
På tal om begagnade LP, har två av denna med Svend Asmussen, båda med en massa knaster och en del hack. Har kört dem flera gånger i Maccis skivtvätt utan bättring. Tror ni det går att rädda lite mer av dem?

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... mussen.wav

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57220
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tangentialarm på grammofon?

Inläggav Nattlorden » 2018-01-04 19:29

Rehifi har en Mitsubishi inne som ser rätt så kul ut:
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 772
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: Tangentialarm på grammofon?

Inläggav idea » 2018-01-05 02:17

peterh skrev:Bo hanssons helt passsiva tangentialarm nytillverkas fortfarande. Och den hade näst intill ingen massa i armen,
det tyngsta var pickupen.

Kan det verkligen vara en fördel? Teoretiskt vill man väl ha oändligt styv infästning av pickupen samtidigt som den ídealt följer spåret. Mycket låg massa i armen ger väl stor risk för en vek o sladdrig infästning. Nu är ju massa och styvhet olika parameterar och det går att få hög styvhet med låg massa men ju mindre material desto svårare att få det styvt.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22691
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tangentialarm på grammofon?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-05 14:15

I det utförande som Opus 3 Cantus nu har är det nog inget problem med vekhet eller sladdrighet. Noggrannhet vid montering och försiktighet användandet är däremot en fördel.

http://www.continuo.se/montering2.html

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 772
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: Tangentialarm på grammofon?

Inläggav idea » 2018-01-05 15:13

Torsionsled ser ut att vara den mest kritiska riktningen och dessutom den som primärt exiteras förutom exiteringen från ojämnheter i skivan. Vore intressant att veta var den resonansfrekvensen ligger.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9633
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Tangentialarm på grammofon?

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-01-05 18:33

Idea, vad avser du med torsionsledd, och varför? Jag personligen associerar då till vridning längs tonarmen.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Tangentialarm på grammofon?

Inläggav Harryup » 2018-01-05 19:29

För en maximal fast bas så skulle det vara trevligt om man kunde ställa trögheten i sidled steglöst.

/Harryup

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Tangentialarm på grammofon?

Inläggav paa » 2018-01-05 21:21

Harryup skrev:För en maximal fast bas så skulle det vara trevligt om man kunde ställa trögheten i sidled steglöst.

/Harryup

Tänker du på masströghet eller friktion eller viskös tröghet?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Tangentialarm på grammofon?

Inläggav Harryup » 2018-01-05 22:19

paa skrev:
Harryup skrev:För en maximal fast bas så skulle det vara trevligt om man kunde ställa trögheten i sidled steglöst.

/Harryup

Tänker du på masströghet eller friktion eller viskös tröghet?


Ja :)
Ungefär som ett litet SME-bad som löper hela vägen, fast helst kanske magnetiskt.

/Harryup

Användarvisningsbild
Bagaget
 
Inlägg: 627
Blev medlem: 2012-09-13
Ort: Helsingborg

Re: Tangentialarm på grammofon?

Inläggav Bagaget » 2018-01-06 09:11

RogerGustavsson skrev:I det utförande som Opus 3 Cantus nu har är det nog inget problem med vekhet eller sladdrighet. Noggrannhet vid montering och försiktighet användandet är däremot en fördel.

http://www.continuo.se/montering2.html


SB Cantus _ser_ lite mer förtroende ingivande ut, kanske, i mina ögon...

http://www.veteranhifi.se/produktfokus/ ... ck-cantus/

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57220
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tangentialarm på grammofon?

Inläggav Nattlorden » 2018-01-06 22:59

*lite besviken på att kommentarer om Misubishin uteblivit*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 772
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: Tangentialarm på grammofon?

Inläggav idea » 2018-01-08 11:56

Johan_Lindroos skrev:Idea, vad avser du med torsionsledd, och varför? Jag personligen associerar då till vridning längs tonarmen.

Det jag menar är rotation av pickupen sett rakt framifrån och jag tolkar det som att du också uppfattar det så.
När tonarmen är ett rör så blir det så styvt att man kan bortse från den. Men med två "pinnar" så blir det väldigt väsentligt hur dessa pinnar är infästa för att inte torsionsresonansen skall bli ett problem. Eftetsom både förflyttningen av armen i sidled och avspelningen kopplar till denna resonans så är den väsentlig för konstruktionen.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22691
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tangentialarm på grammofon?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-08 12:50

Nu är ju de där rören bra mycket kortare än på en konventionell tonarm och det tror jag hjälper. Hur stadigt/stabilt det ska vara tror jag är lite outforskat. Det borde vara en viss skillnad på lösa skal och heldragna tonarmsrör också. En pickup helt integrerad i tonarmsröret som fanns till både SME och Mørch tycker jag var en elegant lösning.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster