Tangentialarm på grammofon?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matereo
 
Inlägg: 1932
Blev medlem: 2007-04-09

Inläggav matereo » 2007-07-15 22:32

Laila skrev:matereo skrev:
Beror inte detta på designen ifråga och om det bara är tallriken som flyter eller ej?


Visst, men jag känner inte till någon skivspelare med enbart
flytande tallrik. Borde bli dålig koppling mellan pickup o skiva
i så fall.(Tror jag).


De nyare diy och ev köpespelarna med sk. flytande magnettallrikslager fungerar så. Kolla den som finns i DIY tråden tex.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-15 22:57

Varför skulle det bli dålig kontakt mellan PU och skiva?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Inläggav Laila » 2007-07-15 22:58

matereo skrev:
De nyare diy och ev köpespelarna med sk. flytande magnettallrikslager fungerar så. Kolla den som finns i DIY tråden tex.


Visst, Pickering lanserade en slik under andra halvan av 70-talet.
Drogs in strax därefter. Vet inte om någon nådde ut till kund.

Men mitt resonemang gällde som sagt "en s.k."flytande" fjäderupphängd design" :wink:

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Inläggav Laila » 2007-07-15 23:08

Vee-Eight skrev:
Varför skulle det bli dålig kontakt mellan PU och skiva?


Om skivtallrik/skiva kan röra sig på andra ledder än i rotationsplanet
relativt tonarm/pickup finns risk för informationsförlust .

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-15 23:32

Blir det? Antar man att pickupen alltid är i kontakt med skivan och inte hoppar, så blir det ju bara en tillfällig skillnad i VTA, precis som på en ojämn skiva. Detta förutsatt att tallriken endast tillåts röra sig vertikalt, vilket är fallet med de flesta magnetlagrade tallrikar.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Inläggav Laila » 2007-07-15 23:39

Citerar mig själv två inlägg upp:
Men mitt resonemang gällde som sagt "en s.k."flytande" fjäderupphängd design"
:wink:

Användarvisningsbild
matereo
 
Inlägg: 1932
Blev medlem: 2007-04-09

Inläggav matereo » 2007-07-15 23:39

Laila skrev:Vee-Eight skrev:
Varför skulle det bli dålig kontakt mellan PU och skiva?


Om skivtallrik/skiva kan röra sig på andra ledder än i rotationsplanet
relativt tonarm/pickup finns risk för informationsförlust .


Det kanske är ett större problem på det stora hela med flyande subchassie än ev smärre avvikelser av VTA'n!? Bara det att det är mycket mera begränsande då man ska hitta en arm!

Bästa vinylljudet hade jag subjektivt helt klart då jag stationerat skivspelaren i ett annat rum och hade borrat ett litet hål i väggen. För övrigt väldans feta och dämpande väggar. Ändå ska continuon vara okänsig i sig då den står på fast underlag, men tonarmen och pickupen påverkas ju helt klart då det blir lite ljudtryck.

Jag kan tänka mig att en lättare spelare som rega odyl, samt de med flytande subchassie vinner än mer med en sån placering.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-15 23:51

matereo:

Thorens 300-serie har ju ett relativt tungt subchassie, och där sitter ju tonarm på samma chassie. Erik Andersson bakom Continuo brukar ju hävda att man skall ha ngt uppåt 2000 ggr* så hög massa i plint och tallrik jämfört tonarm och PU. Är nog böjd att tycka att det resonemanget låter sunt, men nu anar jag att ngn kommer pysa över pga tumregelliknande antaganden. ;)


*osäker på faktorn, rätta mig gärna.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Inläggav Laila » 2007-07-15 23:56

Speciellt över att det är Erik Andersson som står bakom Continuo ! 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2007-07-15 23:59

Flera kan ju göra det testet jag gjorde hur pickupen påverkas av yttre vibrationer. Väldigt intressant.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-16 00:00

Laila skrev:Speciellt över att det är Erik Andersson som står bakom Continuo ! 8)


Jepp, smart farbror! Har hört att man kan montera en liten O-ring på röret, så skall mikrofonin bli mindre påtaglig.


Edit; det var inte Erik Andersson bakom Continuo, utan Bo Hansson. Ursäkta ett blankslitet minne som aldrig haft bra grepp. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2007-07-16 01:57

RogerGustavsson skrev:Visst fungerade Forsells tonarmar alldeles utmärkt på skivspelare med flytande upphängning? De första varianterna satt väl monterade på en Goldmund Studetto med mycket mjuk upphängning? De senare drivverken från Forsell, var de inte också flytande upphängda?


Nej, det är inget som har rekommenderats. Forsells egen spelare har ett luftlager men är inte fjädrande i bemärkelsen flytande upphängning.
I början monterades armarna på Vpi.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2007-07-16 02:00

subjektivisten skrev:Flera kan ju göra det testet jag gjorde hur pickupen påverkas av yttre vibrationer. Väldigt intressant.


Återkopplingstesten visar inte hur olika spelare "låter" när man spelar en skiva. Det finns massor med andra parametrar runt skivspelare som också är intressanta och påverkar ljudet.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2007-07-16 02:11

Harryup skrev:Återkopplingstesten visar inte hur olika spelare "låter" när man spelar en skiva. Det finns massor med andra parametrar runt skivspelare som också är intressanta och påverkar ljudet.



Du kan ju förklara för mig vad det mer skilljer sig mellan verk, förutom yttre vibrationer och vibrationer från motorn.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2007-07-16 02:17

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Återkopplingstesten visar inte hur olika spelare "låter" när man spelar en skiva. Det finns massor med andra parametrar runt skivspelare som också är intressanta och påverkar ljudet.



Du kan ju förklara för mig vad det mer skilljer sig mellan verk, förutom yttre vibrationer och vibrationer från motorn.


Nix, du är för otrevlig i allmänhet för att jag skall orka bry mig om det.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2007-07-16 03:30

Jag är verkligen nyfiken.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
matereo
 
Inlägg: 1932
Blev medlem: 2007-04-09

Inläggav matereo » 2007-07-16 04:33

Kan föresten tillägga att Cantus armen inte ser riktigt lika dan ut idag som när den dök upp. Tonarmsröret som inte är eller någonsin varit ett rör är annorlunda och ser mycket rejälare ut. Tror att det kan vara längre med.
Senast redigerad av matereo 2007-07-16 11:16, redigerad totalt 1 gång.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2007-07-16 10:13

matereo skrev:Jag kan tänka mig att en lättare spelare som rega odyl, samt de med flytande subchassie vinner än mer med en sån placering.


Behöver inte nödvändigtvis vara så. Tunga saker vibrerar med lägre frekvens och med större energiinnehåll. Ligger resonansfrekvensen i plinten olyckligt till jmf med pickupen/tonarmen blir det förmodligen större påverkan än med ett lätt chassi och högre resonansfrekvens.

OBS ett teoretiskt resonemang och det finns dessutom en massa andra variabler i ett chassi än dess resonansfrekvens...

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2007-07-16 10:20

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Återkopplingstesten visar inte hur olika spelare "låter" när man spelar en skiva. Det finns massor med andra parametrar runt skivspelare som också är intressanta och påverkar ljudet.



Du kan ju förklara för mig vad det mer skiljer sig mellan verk, förutom yttre vibrationer och vibrationer från motorn.


Det är massor med saker. Kvalitet på lager, att motorn går med rätt hastighet och inte svajar... Naturligtvis precisionen i alla ingående komponenter, att tonarmen sitter monterad så bästa arbetsbetingelser uppnås.... och naturligtvis den punkt som du poängterar, dvs resistans mot yttre påverkan.

Och så ska verket vara snyggt också, ju snyggare det är ju bättre låter det :-)

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22708
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2007-07-16 11:10

Harryup skrev:
RogerGustavsson skrev:Visst fungerade Forsells tonarmar alldeles utmärkt på skivspelare med flytande upphängning? De första varianterna satt väl monterade på en Goldmund Studetto med mycket mjuk upphängning? De senare drivverken från Forsell, var de inte också flytande upphängda?


Nej, det är inget som har rekommenderats. Forsells egen spelare har ett luftlager men är inte fjädrande i bemärkelsen flytande upphängning.
I början monterades armarna på Vpi.


Enligt mitt minne hade Doktor Forsell sin arm först monterad på en Goldmund-spelare. Denna testades även av Absolute Sound. Även danska High Fidelity provade en sådan spelare efter att ha varit på besök hos Doktorn. "Det bedste" heter besöksartikeln i nr 5/87. Den visar en Goldmund Studio med Forsell-armen ståendes på ett Russ Andrews Torlyte-bord. Testet av spelaren återfinns i nr 7+8/87.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2007-07-16 11:31

RogerGustavsson skrev:
Harryup skrev:
RogerGustavsson skrev:Visst fungerade Forsells tonarmar alldeles utmärkt på skivspelare med flytande upphängning? De första varianterna satt väl monterade på en Goldmund Studetto med mycket mjuk upphängning? De senare drivverken från Forsell, var de inte också flytande upphängda?


Nej, det är inget som har rekommenderats. Forsells egen spelare har ett luftlager men är inte fjädrande i bemärkelsen flytande upphängning.
I början monterades armarna på Vpi.


Enligt mitt minne hade Doktor Forsell sin arm först monterad på en Goldmund-spelare. Denna testades även av Absolute Sound. Även danska High Fidelity provade en sådan spelare efter att ha varit på besök hos Doktorn. "Det bedste" heter besöksartikeln i nr 5/87. Den visar en Goldmund Studio med Forsell-armen ståendes på ett Russ Andrews Torlyte-bord. Testet av spelaren återfinns i nr 7+8/87.


Att det provades ett antal kombinationer i början är väl helt klart eftersom den egna skivspelaren inte fanns. Men Forsell importerade VPI tills man hade sin egen klar. "Flytande" chassien á la Linn, Pink, Systemdek, Oracle osv rekommenderades aldrig. Dämpade direktdrivna är en helt annan sak. Eller fasta rem/tråd drivna.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2007-07-16 11:53

RogerGustavsson skrev:Enligt mitt minne hade Doktor Forsell sin arm först monterad på en Goldmund-spelare. Denna testades även av Absolute Sound....


Även en komplett spelare testades av tas och utropades till världens bästa - när den fungerade. Efter många timmars justerande fick man till det och spelaren fungerade en stund innan det började låta sämre igen.

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22708
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2007-07-16 14:47

Goldmund-spelarna avvek väl en del från Linn/Ariston/Pink Triangle m.fl. De engelska spelarnas lätta subchassin (i något fall bara några plåtbitar med påskruvad armplatta) kan ju inte änvändas då tangetialarmarna ofta förflyttar en del massa i sidled och på så vis förändrar läget mellan subchassi och motor. På en Goldmund gick det antagligen bättre då de redan från början var tänkta att användas med Goldmunds egna tangentialarmar.

Användarvisningsbild
matereo
 
Inlägg: 1932
Blev medlem: 2007-04-09

Inläggav matereo » 2007-07-17 14:46

Att det där med VTA i samband med olika tjocka skivor och Cantus korta arm skulle vara ett problem kan man ju fundera lite över när man ser Clearaudios Souther arm som kanske har än kortare armrör.

Bild
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-17 15:02

matereo:

Jag kan nog gissa att det beror på att den armen skall kunna passa spelare med normal storlek på plint, dvs som är konstruerad för radiell/pivotarm. Har man en tangentialarm som går in över skivan så blir det ju ett kort tonarmsrör.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
matereo
 
Inlägg: 1932
Blev medlem: 2007-04-09

Inläggav matereo » 2007-07-17 15:09

Vee-Eight skrev:matereo:

Jag kan nog gissa att det beror på att den armen skall kunna passa spelare med normal storlek på plint, dvs som är konstruerad för radiell/pivotarm. Har man en tangentialarm som går in över skivan så blir det ju ett kort tonarmsrör.


Jo iofs det är sant. Men jag hade en äldre souther ned likn. armrörs längd(har jag för mig) då. Som jag skrev i Justaudiomagics presentationstråd så har jag aldrig upplevt någon (subjektiv) brist oavsett skivtjocklek i ljudet varesig med Cantus och Souther av äldre snitt.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-17 15:21

Skulle faktiskt vilja lära mig vad olika "fel" gör för avtryck i ljudet, rent allmänt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
matereo
 
Inlägg: 1932
Blev medlem: 2007-04-09

Inläggav matereo » 2007-07-17 19:45

Det finns en väldans bra, resonerande artikel skriven av Geoff Husband vid TNT-Audio.com som heter Exsposing the VTA Myth som var intressant läsning för mig som grunnar mycket på det där med vinyl-avspelning och dess förutsättningar.

Geoff Husband: " Having had the seeds of doubt sown by one manufacturer I decided to contact a maker of high-end cartridges Len Gregory, who makes both the Music Maker and retips/rebuilds cartridges for a living. What did the 'Cartridge Man' have to say? "It's all a load of rubbish, my cartridge is one of the most sensitive you can get and copes with different thicknesses of records without any faffing about with the arm".

Hela artikeln är här. http://www.tnt-audio.com/sorgenti/vta_e.html

Vidare kan jag tipsa om deras artiklar som berör den test metodik de använder då de testar och jämför skivspelare av högre klass.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-17 21:23

matereo:

Riktigt bra artikel. Det sätter, om det nu stämmer, det hela i en annan dager.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2007-07-17 22:32

matereo skrev:Att det där med VTA i samband med olika tjocka skivor och Cantus korta arm skulle vara ett problem kan man ju fundera lite över när man ser Clearaudios Souther arm som kanske har än kortare armrör.



Nu är det ju inte bara VTA som ändras. Beroende på hur högt lagringen sitter över skivan kommer man också få ett större svaj på oplana skivor jmf med en längre arm.

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster