Tangentialarm på grammofon?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matereo
 
Inlägg: 1932
Blev medlem: 2007-04-09

Inläggav matereo » 2007-07-17 22:51

Bill50x skrev:
matereo skrev:Att det där med VTA i samband med olika tjocka skivor och Cantus korta arm skulle vara ett problem kan man ju fundera lite över när man ser Clearaudios Souther arm som kanske har än kortare armrör.



Nu är det ju inte bara VTA som ändras. Beroende på hur högt lagringen sitter över skivan kommer man också få ett större svaj på oplana skivor jmf med en längre arm.

/ B


Jo iofs... nu spelar jag ju aldrig eller sällan oplana skivor. Det är nog få som gör. Dom flesta undviker nog saggiga CD skivor med.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-18 01:25

Appropå VTA/SRA; hur beter sig olika slipningar av nålspetsen av olika VTA? Jag misstänker att det kan finnas viss skillnad beroende på slipning.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
matereo
 
Inlägg: 1932
Blev medlem: 2007-04-09

Inläggav matereo » 2007-07-18 01:43

Vee-Eight skrev:Appropå VTA/SRA; hur beter sig olika slipningar av nålspetsen av olika VTA? Jag misstänker att det kan finnas viss skillnad beroende på slipning.


Tja, skribenten i artikeln jag länkade till skrev ju såhär och det kanske ligger endel i det:

And then there's just common sense. Look at the picture of the line-contact stylus used by Dynavector, one of the most complex in the business. Is it hard edged and cut to perfection so that a hundredth of a degree of misalignment would ruin its performance? No - it's got smooth rounded edges otherwise it would eat your records, and I simply cannot believe that it's going to be fussy over much less than a degree.
Bild

Nu skulle det vara kul att få en eller ett par kommentarer av Bo Hansson, ang hur han som dessutom producerar väljudande vinyler, och en kort tangentialarm ser på VTA och SRA oron.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-18 02:00

Absolut, bra artikel som sagt, men lite störande mkt var relaterat till det han kunde höra, eller inte. Vore kul att få ett bra resonemang om det spelar så blodig roll.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
matereo
 
Inlägg: 1932
Blev medlem: 2007-04-09

Inläggav matereo » 2007-07-18 02:49

Vee-Eight skrev:Absolut, bra artikel som sagt, men lite störande mkt var relaterat till det han kunde höra, eller inte. Vore kul att få ett bra resonemang om det spelar så blodig roll.


Jo absolut! Men flera kända pickuptillverkare anser inte att det spelar ngn roll om vinkeln ändras lite av tex att en platta är lite tjockare. Tar man sedan de mest kända tonarmstillverkarna i England så är det en hel del som ansett att VTA inte är något av större vikt, och därav inte inkluderat ngn enkel justerings möjlighet, typ insex skruv i sidan som jag har på min arm. R. Gandy är väl den mest inflytelserika personen sedan hifins barndom när det gäller tonarmskonstruktion och genomslag med sina Regor. Inte ens idag med armar som ligger i de övre skikten både ljudkvalitetsmässigt och prismässigt så verkar han anse att enkelt justerbar VTA är viktigt.

Roy Gandy har uttalat sig med råge angående VTA och Han börjar sin text storstilat med: "Every problem has a solution. If there is no solution, there is no problem.":D

Här är en snutt till:Question: Can there be any point in playing around with 1° of VTA?
VTA adjustment is actually a neurosis NOT a technical adjustment.
:D:D:D

Texten i sin helhet: http://www.n.mackie.btinternet.co.uk/do ... onvta.html

Om det nu stämmer som han hävdar att gravernålens variation är ca 7grader så har han troligtvis rätt när han hävdar att någon grad hit och dit är ren hypokondri.

Intressant även det där han nämner ang hur lite nåltrycksförändring som gör någon grad.

Som jag skrev så vore det intressant att höra tex Bo Hanssons åsikter nu när man känner till Gandys.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

JustAudioMagic_inaktiv
 
Inlägg: 622
Blev medlem: 2007-03-28

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-07-18 13:07

Ber om ursäkt om jag inte läst igenom denna tråden 100 % men skulle ljudet bli sämre av en tangentialarm?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2007-07-18 13:18

Det som vore intressant är om någon som har möjlighet att ändra VTA spela in samma snutt i olika viklar så kan man sen lyssna på dom och se om dom verkligen låter olika och hur.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-18 13:32

JustAudioMagic skrev:Ber om ursäkt om jag inte läst igenom denna tråden 100 % men skulle ljudet bli sämre av en tangentialarm?


Nej, men frågan som väckts är om vinsterna iom en tangentialarm i välljud uppväger den extra kostnaden. Sedan rent konstruktionsmässigt så kan man bygga en tangentialarm minst lika billigt som en pivot/radiell arm, men ändå betingar de oftast ett högre pris.

Jag är av åsikten att tangentialarmar är en bättre konstruktion, rent principmässigt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

JustAudioMagic_inaktiv
 
Inlägg: 622
Blev medlem: 2007-03-28

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-07-18 13:54

Vee-Eight skrev:
JustAudioMagic skrev:Ber om ursäkt om jag inte läst igenom denna tråden 100 % men skulle ljudet bli sämre av en tangentialarm?


Nej, men frågan som väckts är om vinsterna iom en tangentialarm i välljud uppväger den extra kostnaden. Sedan rent konstruktionsmässigt så kan man bygga en tangentialarm minst lika billigt som en pivot/radiell arm, men ändå betingar de oftast ett högre pris.

Jag är av åsikten att tangentialarmar är en bättre konstruktion, rent principmässigt.

Visst är det så att tangentialarmarna är dyrare, de är väldigt avancerade att bygga jämfört med en "traditionell" arm. Jag läste någons inlägg här i tråden om att en vanlig arm (till och med en billig arm) skulle vara bättre än en dyr tangentialarm. Visst har alla olika åsikter om vad man tycker om etc etc men att en arm på ett par tusen skulle vara bättre än en tangentialarm för låt oss säga en 20 000 är föga troligt.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-18 14:16

En tangentialarm behöver inte alls vara dyr för att "vara med i matchen". Det finns en hel del mkt enkla diy-armar som slår folk med häpnad. En god konstruktion behöver ju inte vara dyr, men visst finns det avarter och tyvärr så verkar de flesta tro att tangentialarmar måste kosta stora summor pengar. Den jag håller på med har jag inte ens spräckt 200:- än, tror jag landar nånstans 400:- innan den är klar, och då är det inte billigast möjliga material utan det som krävs för att ligga på topp. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

JustAudioMagic_inaktiv
 
Inlägg: 622
Blev medlem: 2007-03-28

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-07-18 14:24

Vee-Eight skrev:En tangentialarm behöver inte alls vara dyr för att "vara med i matchen". Det finns en hel del mkt enkla diy-armar som slår folk med häpnad. En god konstruktion behöver ju inte vara dyr, men visst finns det avarter och tyvärr så verkar de flesta tro att tangentialarmar måste kosta stora summor pengar. Den jag håller på med har jag inte ens spräckt 200:- än, tror jag landar nånstans 400:- innan den är klar, och då är det inte billigast möjliga material utan det som krävs för att ligga på topp. :wink:

Nu jämförde jag iofs med Clearaudios Souther TQ1 och Master TQ1 som ligger på drygt 20 000 och drygt 44 000 :-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Inläggav Thomas_A » 2007-07-18 14:28

matereo skrev:
Bill50x skrev:
matereo skrev:Att det där med VTA i samband med olika tjocka skivor och Cantus korta arm skulle vara ett problem kan man ju fundera lite över när man ser Clearaudios Souther arm som kanske har än kortare armrör.



Nu är det ju inte bara VTA som ändras. Beroende på hur högt lagringen sitter över skivan kommer man också få ett större svaj på oplana skivor jmf med en längre arm.

/ B


Jo iofs... nu spelar jag ju aldrig eller sällan oplana skivor. Det är nog få som gör. Dom flesta undviker nog saggiga CD skivor med.


Alla skivor är oplana, du avser kanske de som är extremt oplana?

Användarvisningsbild
matereo
 
Inlägg: 1932
Blev medlem: 2007-04-09

Inläggav matereo » 2007-07-18 14:29

High fidelity hade väl en diy arm som var forsell liknande för en liten peng att beställa.
Jag minns när jag fick hem Cantusen och skulle sätta ihop den, just hur fjuttig den verkade. Och jag tänkte "grattis Bo" delarna kan inte kosta mycket. Men bra är den med rätt pickup och verk.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
matereo
 
Inlägg: 1932
Blev medlem: 2007-04-09

Inläggav matereo » 2007-07-18 14:31

Thomas_A skrev:
Alla skivor är oplana, du avser kanske de som är extremt oplana?


Ja, åtminståne ett par grader eller mer. Det är så oerhört lite av både yttre faktorer, skivans beskaffenhet och inställnigar som gör en grad eller mer ju. Om gravernålar generellt flexar så mycket som Gandy påstår så torde det med en riktigt inställd arm även av kortare modell motsvara svagt men synligt oplant snurrande skivor. :)

Var är Bo när vi behöver honom! Jag kanske skulle mejla honom... :?
Senast redigerad av matereo 2007-07-18 14:40, redigerad totalt 1 gång.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

JustAudioMagic_inaktiv
 
Inlägg: 622
Blev medlem: 2007-03-28

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-07-18 14:36

Jag hade gärna betalt ett par extra tusenlappar för utseende, design och finish

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2007-07-18 15:12

JustAudioMagic skrev:olika åsikter om vad man tycker om etc etc men att en arm på ett par tusen skulle vara bättre än en tangentialarm för låt oss säga en 20 000 är föga troligt.



Vad har priset med ljudkvalite att göra?
Bara för något är dyrare eller svårare att bygga betyder det inte automatiskt att det är bättre. En bild byggd i smör skulle både vara mycket svårare och dyrare än en skoda, men skodan skulle med lätthet vara bättre på alla punkter....ja,. förutom på mackan :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

JustAudioMagic_inaktiv
 
Inlägg: 622
Blev medlem: 2007-03-28

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-07-18 15:21

subjektivisten skrev:Vad har priset med ljudkvalite att göra?
Bara för något är dyrare eller svårare att bygga betyder det inte automatiskt att det är bättre. En bild byggd i smör skulle både vara mycket svårare och dyrare än en skoda, men skodan skulle med lätthet vara bättre på alla punkter....ja,. förutom på mackan :wink:

Priset spelar in ganska mycket. Ju finare den är (ljudmässigt, design och finish) desto dyrare är komponenterna = priset stiger

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Inläggav Rydberg » 2007-07-18 15:36

Det jag tror subjektivisten försöker att säga är att priset inte är en prestandafaktor :)
Class only looks like arrogance from below.

JustAudioMagic_inaktiv
 
Inlägg: 622
Blev medlem: 2007-03-28

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-07-18 15:49

Rydberg skrev:Det jag tror subjektivisten försöker att säga är att priset inte är en prestandafaktor :)

Självklart inte! Tyvärr är det för många som tror det. Vad jag menade var att jag lägger mer än gärna ett par tusen extra för att få den där kvaliteten, finishen och designen

Användarvisningsbild
matereo
 
Inlägg: 1932
Blev medlem: 2007-04-09

Inläggav matereo » 2007-07-18 15:54

Rydberg skrev:Det jag tror subjektivisten försöker att säga är att priset inte är en prestandafaktor :)


Precis! Det finns ju "knäppgökar" som tex. Ingvar Öhman, Bo Hansson och andra som ej tar skäligt betalt i förhållande till ljudkalité :D

Morsiani och hans tonarmar påstås av folk utomlands som prövat vara löjligt prisvärda för de 400-500 euro de kostar direkt från honom själv. http://www.morsiani.it/
Senast redigerad av matereo 2007-07-18 16:17, redigerad totalt 1 gång.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

JustAudioMagic_inaktiv
 
Inlägg: 622
Blev medlem: 2007-03-28

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-07-18 15:58

Clearaudios Souther är ganska kort i sig men jag försäkrar att det inte är sämre för det... ;)

JustAudioMagic_inaktiv
 
Inlägg: 622
Blev medlem: 2007-03-28

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-07-18 15:59

matereo skrev:
Rydberg skrev:Det jag tror subjektivisten försöker att säga är att priset inte är en prestandafaktor :)


Precis! Det finns ju idioter som tex. Ingvar Öhman, Bo Hansson och andra som ej tar skäligt betalt i förhållande till ljudkalité :D

Morsiani och hans tonarmar påstås av folk utomlands som prövat vara löjligt prisvärda för de 400-500 euro de kostar direkt från honom själv. http://www.morsiani.it/

Man kanske skulle höra med honom ang ÅF hans armar?

Användarvisningsbild
matereo
 
Inlägg: 1932
Blev medlem: 2007-04-09

Inläggav matereo » 2007-07-18 16:01

Bara det att folk kommer att köpa armarna direkt, när han säljer så... om du kan komma tillräckligt nära hans eget pris så är det nog en bra idé. Skriv och deala vetja!

Jag mejlade B. Hansoon... vi får välse! :)
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2007-07-18 16:06

Rydberg skrev:Det jag tror subjektivisten försöker att säga är att priset inte är en prestandafaktor :)



Exakt :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

JustAudioMagic_inaktiv
 
Inlägg: 622
Blev medlem: 2007-03-28

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-07-18 17:06

matereo skrev:Bara det att folk kommer att köpa armarna direkt, när han säljer så... om du kan komma tillräckligt nära hans eget pris så är det nog en bra idé. Skriv och deala vetja!

Jag mejlade B. Hansoon... vi får välse! :)

Var det rätt adress? Jag kommer inte in på den adressen du skrev

Användarvisningsbild
matereo
 
Inlägg: 1932
Blev medlem: 2007-04-09

Inläggav matereo » 2007-07-18 17:18

JustAudioMagic skrev:
matereo skrev:Bara det att folk kommer att köpa armarna direkt, när han säljer så... om du kan komma tillräckligt nära hans eget pris så är det nog en bra idé. Skriv och deala vetja!

Jag mejlade B. Hansoon... vi får välse! :)

Var det rätt adress? Jag kommer inte in på den adressen du skrev


Nu gör du det!
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2007-07-18 17:37

matereo skrev:Morsiani och hans tonarmar påstås av folk utomlands som prövat vara löjligt prisvärda för de 400-500 euro de kostar direkt från honom själv. http://www.morsiani.it/


Men dom ser ut som huggna med yxa i ett engelskt garage...

/ B

Användarvisningsbild
matereo
 
Inlägg: 1932
Blev medlem: 2007-04-09

Inläggav matereo » 2007-07-18 17:46

Bill50x skrev:
matereo skrev:Morsiani och hans tonarmar påstås av folk utomlands som prövat vara löjligt prisvärda för de 400-500 euro de sägs kosta direkt från honom själv. http://www.morsiani.it/


Men dom ser ut som huggna med yxa i ett engelskt garage...

/ B


Jo verkligen! :D Låter ljudprylar bra så är det skit samma iaf för mig. Om jag var pryd, så skulle inte en estetisk slarver som jag DIYa :lol:
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2007-07-18 18:13

Dom verkar vara enpunktslagrade hela högen. Inte min cup of the om man säger så.
Fast dom kan säkert funka bra. Men hur billiga är dom? Att jämföra direktförsäljning på möjligen hobbynivå eller i vart fall liten skala, blir precis så dyra produkter som dom andra tillverkarnas när dom går genom 2-3 led och det skall vara lite reklam, lite service lokalt etc etc.
Så när man jämför priset 400-500Eur tillverkat och sålt så, så låter det som minst 20kkr på normalt sätt via lokala återförsäljare.
Så att ljudkvalitén skulle vara jämförbar stämmer säkert.

Användarvisningsbild
matereo
 
Inlägg: 1932
Blev medlem: 2007-04-09

Inläggav matereo » 2007-07-18 20:24

Åter igen till det där med korta tonarmsrör kontra långa.

Här är endel tankegångar som jag fritt resonerar utifrån men som återfinns bl.a hos de tangentialarmstillverkare vi tidigare varit inne på.

Självklart så finns det goda skäl för bägge principerna, men man ska ha klart för sig att Clearaudio och Rauna ser större fördelar än nackdelar med sina korta tonarmsrör.

Helt klart är att Buckliga och i viss men smärre mån tjockare vinyler påverkar VTA, frågan är dock om fördelarna med den korta armrörsprincipen inte överväger.
Vitsen med det kortare armröret är ju att med rätt utformning kunna minimera påverkan av akustisk instrålning. Traditionella tonarmar påstås ha en resonansfrekvens vid ca 1khz mer eller mindre dämpat. Tanken bakom och vad man i vissa fall uppnår genom att
korta tonarmsröret är att man flyttar upp frekvensen så att det blir mindre hörbart och påverkar sånt som tex. dynamikinnehåll mindre.

Jag kan tänka mig att konstrukörerna bakom tidigare nämnda "korta" tangentialarmar tycker att det är en lustig diskussion som förs, där fokus ligger på VTA hos korta armrör när pickupnålen i en pivotarm läser skivpåret på tvären i ytterkanterna och 5-10 mm för långt fram på mitten av skivan. Trots att långa armrör har sina fördelar, främst när det gäller pivot armar så de flesta tillverkarna inne på att alla problem i skivavspelningen, parasitresonatorer, eftergivlighet, energilagring, felavläsing o.s.v ger sig till känna som "dynamikförlust" d.v.s. ljudet låter platt och energifattigt och därmed oengagerande. Utifrån det skulle jag kunna se Hansson (Raunas) resonemang som helt logiska.



Kommentarer?
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster