Vem får vara med och debattera HiFi?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Bör HiFi-tillverkare, inspelningsteknier, skivbolagsrepresentanter, musiker... få vara med i HiFi-debatter?

Ja, de kan bidra med massor av praktisk kompetens och idéer som till och med kan vara omöjliga för andra att komma upp med.
77
88%
De kan möjligen får vara med ibland, och de är okritiska och håller med om att allt det som sker i hifi-branschen är bra och sunt.
1
1%
Nej, de får välja - antingen får de göra apparater, eller också får de vara med och debattera.
1
1%
Har de någonsin varit en del av den tillverkande eller bidragande branschen bör de för alltid hålla sig borta från hifi-diskussioner!
0
Inga röster
Tycker inte alla de nämnda grupperna får vara med, men vissa.
1
1%
Jag förstår inte frågan.
8
9%

Antal röster : 88

Användarvisningsbild
IngOehman

Vem får vara med och debattera HiFi?

Inläggav IngOehman » 2007-07-17 23:10

För ganska precis ett år (liiite drygt om man skall vara noga) sedan skrev Timbre ett inlägg här på faktikt, som jag inte tror att jag kommenterade offentlig, men väl i ett PM till Timbre.

I min utlåda såg jag just att det legat där och väntat på att bi läst i över ett år. Då jag läste det var det två saker som slog mig.

1. Även om han inte läser PM, kanske han läser på Faktiskt, och skulle se det om jag svarade öppet?

2. Det kanske kan vara en debatt av allmänt intresse?

Här kommer det hursomhelst!

OBS: Jag tycker det vore trevligt och mest kreativt om alla som vill engagera sig i den här debatten gör det på ett allmänt plan, alltså inte tar fasta på varken Timbre eller undertecknad, utan försöker hålla diskussionen på en mera allmän nivå - låta den handla om allmänna principer om huruvida de som arbetar i branschen även får/bör delta i den som debattörer?

Vad tycker ni?

iö skrev:
Timbre skrev:Samtidigt är denna tråd i mängden av kabeltrådar det senaste exemplet på några av de stolar där du har parkerat genom åren Ingvar Öhman. Informatören, debattören och konsumentupplysaren Ing Oehman.

Skrapar man på ytan så finns det mer...mycket mer.

Nätverk i form av föreningsverksamhet och mailinglistor, tre forumsarkiv (kanske fler?) med en sådan mängd lagrad information och debattinlägg att man inte kan bli annat än imponerad. Föreläsningar och artiklar, testrapporter och redovisningar i MoLT.

Detta gör dig unik i den svenska hifibranschen och tycker du verkligen att det är förenligt med försäljning av hifiprodukter och hifitjänster - oavsett om företagen går med vinst eller förlust?

Nä, du kanske har rätt. kanske är det inte förenligt? Om inte annat ur självbevarelsedrift så vore det ju klokt att omedelbart lägga ned Ino Audio-verksamheten. Men, jag gör inte anspråk på varken att vara självbevarligt klok eller att vara politiskt korrekt.

Jag försöker vara ärlig bara.

Å andra sidan (och det är en andra sida jag får höra minst lika ofta som den du skildrar, i själva verket mkt oftare):
Jag, som föreläsare/artikelförfattare, blir ständigt uppmanad att göra mera saker, att producera alla de saker som jag tycker fattas eller felas på hifi-marknaden - jag blir uppmanad att starta grupper med avseende att stävja ljudkvalitetsdegradationen (vansinneskomprimerandet) på radio - folk tycker att jag skall skriva musik, starta skivbolag och börja tillverka inspelningsutrustning - och de tycker att jag skall expandera Ino Audio och börja massproducera!

Det brukar inte vara mer än några veckor mellan de tillfällen då jag blir kontaktad av någon svensk eller utländsk intressent som ha med mig i ett hifi-företag som de skall starta - eller som vill köpa Ino Audio för miljontals kronor. :o

De tycker också (precis som du) att jag gör fel. :(

Fast de tycker felet är att jag säger nej till miljonerna och förklarar att Ino Audio startades som en minimal hobbyverksamhet och spin off på hörselforskningsinstitutionen Audio Purus, och att jag inte har några andra ambitioner än ha Ino Audio som en plattform för att kunna utveckla högtalare till mig själv. I möjligaste mån delfinansierar jag det genom att, om någon vill ha dem, göra samma högtalare till dem som gillar samma sak som jag.

De tycker jag är imbesill (eller i varje fall naiv) som inte förstår att pengar är bättre än att följa en vision som man inte blir rik på.

För din information har jag gjort så sedan slutet av 70-talet, och den enda skillnaden sedan diskussionsforumens tillkomst, är att leveranstiden ökat dramatiskt. Jag har ju precis samma produktionskapacitet som jag hade för snart 30 år sedan (eller i varje fall sedan 1981) men nu (i synnerhet fram till november 2005) får jag så mycket beställningar att konsekvensen blir jag inte kan leverera inom rimlig tid. :(

(Och jag har räddats ekonomiskt bara tack vara att hyggliga människor ställt upp och lånat ut pengar utan ränta.)

För att försöka stävja leveranstidsproblemet tar jag bara emot och visar mina system en gång per månad, och ingen som inte kommit och lyssnat får beställa något (gäller system från pi60 och uppåt). Sedan maj i år (2006) då jag igen börjat ta emot beställningar igen efter ett längre betällningsstopp har de inkommit med en rimligare hastighet, så att jag tror att det finns visst hopp om att leveranstiden kan krympa, såsmåningom.

Jag håller helt med dig om att det inte spelar någon roll om jag går med plus eller minus. Skillnaden är ju bara att jag i det senare fallet demonstrerar min ekonomisk inkompetens. :oops:

Frågan om huruvuda det är "lämpligt" att jag tillverkar något borde (tycker jag) avgöras av om huruvida det är lämpligt att vara hifi-debattör samtidigt som man tillverkar något. Men kanske också av huruvida det gör någon glad att man deltar i debatter - alltså att det har ett värde för framtiden.

Du menar att det är olämpligt, och kanske har du rätt? Jag har svårt att se att det är självklart dock, eftersom jag ser saker ur mitt eget perspektiv - och där ser jag ju primärt folk som är glada över det jag gör.

I USA är det praktiskt taget BARA tillverkare som deltar i hifi-debatten, och en av de mest kände hifi-recensenterna genom tiderna jobbade till och med som konsult åt tillverkarna. Själv har jag aldrig någonsin recenserat någon av de hifi-produkter som jag har varit med och konstruerat (jag har arbetat åt ett tjugotal högtalartillverkare runt världen, de flesta i england och USA).

Och jag tror inte att du någonsin sett att jag debatterat de egna produkternas förträfflighet? (Annat än möjligen på skoj med glimten i ögat.)

Min undran är således - vad skall en person som debatterar musikåtergivning leva på menar du, om man inte får vara i branschen alls om man skall ha synpunkter?

Och är det inte just de som är i branschen som har rimligast förutsättningar att säga något vettigt i debatterna? (Tillverkana alltså, inte nödvändigtvis återförsäljare.)

Du verkar ogilla det jag gör mycket kraftigt, trots att du inte varit här och hälsat på, och trots att vi bara setts några få minuter och bytt några få ord. Jag har lite svårt att förstå det. :?

Jag har förstått att din vrede beror delvis på att du ser en motpol mellan mig och hifi-handlarna, men jag har ännu svårare att förstå på vilket sätt en seriös HiFi-säljare i branschen skulle vilja "slippa mig"? Bortsett ifrån att man måste åka över halva Sverige för att komma på demo (och jag har som sagt i snitt bara en enda demo per månad...) innan man ens kan få tillstånd att beställa något (pi60 och uppåt) och bortsett ifrån att man inte ens kan få saker skickade till sig eller få köpa dem via sin lokale handlare (utan man måste åka och hämta dem i Lahäll), så säljer jag gissningsvis ungefär lika mycket på ett år (till förlust dessutom) som några dagars dagskassa för en normalstor hifi-handlare.

Vem är hotad av Ino Audio? :?

Jag har som sagt mig veterligt bara träffat dig en gång, på arken för några år sedan, och då fick jag intrycket att du var en mycket trevlig människa, en välbärgad och entusiastiskt hifi-konsument och definitivt en person som är ärlig i sin passion för musik.

Jag kanske inte tycker att du alltid uppvisat det bästa omdömet när du tagit ställning till olika fenomen i audiobranschen, men jag har flera gånger reflekterat över att dina synpunkter i vad gäller välgjorda musikinspelningar varit särdeles träffsäkra, eller rättare sagt väldigt överensstämmande med mina egna uppfattningar 8) . Därför är jag rätt säker på att ditt praktiska omdöme är utmärkt.

Jag begriper således inte varför du beter dig som du gör mot mig och andra som bara vill resonera om musikåtergivningsproblematiken ur ett objektivt perspektiv - för att kunna förstå subjektiviteterna bättre och kunna hitta en effektivare väg till "musikåtergivningsnirvana". :(

Kanske tror du att den som förstår fysiken per definition inte bryr sig om upplevelsen? :o

Kanske tror du att en objektiv syn exkluderar målet att ha glädje av musiken?

Inte vet jag. Gör du? Vad tror du egentligen?

Vad jag vet är att upplevelsen är det enda jag bryr mig om - jag är nyfiken och vill ju därför uppleva den värld som inspelningen fångat. Tekniken är för mig bara en otroligt jobbig och trist väg till upplevelsen, men väl värd att ha vandrat när man ser på resultatet retrospektivt!

Vänligaste hälsningar, Ingvar

Ja, vad säger ni?

Vem skall få vara med och offentligt debattera musikåtergivningsfrågor?

Får hifi-tillverkare, skivbolagsföreträdare, musiker och andra vara med, eller skall det bara vara "oberoende" tyckare som får tycka något om hur musikåtergivningsframtiden skall utvecklas?

Om så - varifrån skall den praktiska kompetensen i debatterna komma? Och hur skall det kunna leda till något om inte branschens aktörer får vara med och utforma sådant som kan bli av stor betydelse för deras framtid?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-07-17 23:27

det är väl självklart att du får vara med och debattera så länge som du öppet erkänner att du är verksam i branschen. Inget konstigt med det det. Var och en får då bedömma hur trovärdig du är och hur mycket du pratar i egen sak. Värre är det med de som har ekonomiska intressen som de inte skyltar med.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-17 23:34

Men nu var det ju inte om just mig (eller Timbre) det skulle handla. :wink:

Utan om ALLA branschaktörer!

Eller rättare sagt om vad vi/ni alla tycker om vilka (om några) som skall vara uteslutna från debatten. Som inte bör delta, eller bör delta.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-17 23:45

gud så intressant forumet skulle bli om alla sveriges tillverkare av hifiprylar skrev dagligen på detta forum :)

(ja jag menar allvar)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-18 00:02

Tycker tråden kanske ligger i fel forumdel :)

Nåväl, jag hade nog inte varit så intresserad idag om inte jag kommit i kontakt med amerikanska sidor (nåja, gigantiska epostlistor) där mycket branchfolk deltog. Det gav en dynamik och en kunskapsnivå som är överlägsen enbart entusiasternas. Det gav fler infallsvinklar helt enkelt.

Det mest slående vid en jämförelse var det gemensamma intresset och viljan att dela med sig av kunskapen, även om det faktiskt dök upp en tomte och tog patent på ideer som diskuterades fram 8O

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-07-18 00:10

erkänner inte Timbre öppet att han har intressen menar du? tror inte att någon har missat att så är fallet

självklart gäller det alla och inte bara timbre och dig

folk som är verksamma i branschen kan ju förväntas sitta inne med lite mer kunskap än de som bara är lite lagom intresserade och skriver på ett forum.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-07-18 00:13

Haakan_W skrev:gud så intressant forumet skulle bli om alla sveriges tillverkare av hifiprylar skrev dagligen på detta forum :)

(ja jag menar allvar)

Håller helt med Håkan!

Ännu roligare om även utländska aktörer skrev (vi tvingar dom lära sig svenska :wink: )

Enligt mig är det oerhört intressant att höra (läsa) just vad sådana här personer har att säga!

Bara man vet att personerna är i branchen så ser jag inga hinder så här på rak arm.

Jag skulle förmodligen inte läsa här alls om inte kunniga personer deltog, och är personerna kunniga, ja då är dom rätt ofta i branschen, väl.

(Fast ibland kan man förstås även hitta en och annan okunnig i branschen fast så är det väl alltid iofs. )

Vh :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-07-18 09:31

Ja, självklart! Jag tycker till och med att detta är så självklart att jag inte riktigt förstår hur man kan tycka på något annat sätt.

Jag kan inte se någon som helst nackdel eller risk med att branschmänniskor har åsikter eller erfarenheter som de delger andra.

De personer som inte klarar av förhålla sig till det som en tillverkare hävdar, utan bara köper allt rakt av utan att ens värdera argumenten är sannolikt ändå bara hjälplösa offer för vilken "auktoritet" som helst. Sedan må detta vara hifi-tidning, försäljare, duktig kompis, eller "förtroendeingivande internetskribent".

Hälsn. Michael

Ps. Jag tycker egentligen inte ens att det är ett stort problem om en branschanknuten person inte är öppen med detta. Antingen har han goda argument för sin ståndpunkt, eller också inte. Sedan spelar det ingen roll om han så är Gud fader själv!

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-07-18 10:02

Jag röstade på alternativet "Ja, de kan bidra med massor av praktisk kompetens och idéer som till och med kan vara omöjliga för andra att komma upp med.".

Jag förstår inte alls varför man överhuvudtaget skulle tycka att det skulle vara fel att de deltar. Håller med Haakan_W och andra att de självklart skall diskutera vidare och att det berikar forumen.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-07-18 10:19

Röstade självklart ja,utan den kompetensen så förlorar man ju kunskapsnivån helt.Folk som skriver om vad dom tycker & tänker om vad dom hört i hifi väg är väl trevlig läsning,men det är ju sällan särskilt objektivt utan bara att jag tycker si eller så.Dessutom är feedbacken från användarna till tillverkarna om deras produkter en bra sak tycker jag. Om tillverkare & annat branschfolk skulle delta mera så kanske t.e.x. skivbolags folket skulle tänka om i mastrings frågan.
v.h Raimo.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-18 10:41

Kan bara instämma. ALLA är välkomna med synpunkter. Dock är det bra om man anger sin branschtillhörighet, detta av två skäl:

1) Det blir mer tyngd i argumentationen om man vet att personen har praktisk/teoretisk erfarenhet av det denne skriver om. Eller borde ha men det ger sig under resans gång :-) Detta leder till

2) Man vet att det är en partsinlaga och kan bedömma den utifrån detta

Samma mynt från två sidor så att säga :-)

Men jag vill väldigt gärna höra mer från dom som vet istället för dom som tror sig veta.

Ytterligare en positiv anledning till branschfolkets närvaro; Det blir större chans att beskriva forumets uppfattning och kanske få till stånd förändringar!

/ B

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-07-18 11:38

IÖ skrev:

"Vem är hotad av Ino Audio?"

Det er vel ingen høyttaler-produsent som i praksis er truet av Ino Audio sin virksomhet, til det er produksjonsvolumet altfor lavt, men det er div. andre aktører (les ormoljeselgere) som føler seg truet. Det "farlige" med IÖ/Ino sin virksomhet er at en alternativ sannhet om div andre produkter enn høyttalere kommer frem ganske tydelig på dette forumet blant annet. En sannhet som er logisk forankret og vel begrunnet, og som normalt logisk tenkende mennesker lett kan ta del i og anerkjenne.

Man blir i stor grad oppfordret til å tenke selv, og det faller nok mange tungt for brystet. De vil jo ha sin gullgruve inneholdende store mengder "foolsgold" i fred.
Senast redigerad av realist 2007-07-18 23:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-07-18 13:39

Det viktigaste är att man kommer ihåg att man i första hand vistas här, skriver här, som person.

Jag tycker t.ex. det var ytterst trevligt att få "träffa" Olle Mirsch här i egen hög person - men inte som konstruktör utan främst som person.

Det är alltså inte något problem med branschfolk här, så länge de inte lägger sin vikt som professionell mot en vanlig person. Vi vistas alla här på lika villkor så länge vi ser varandra som unika individer, personligheter - alla med olika bakgrund, kunskap, erfarenhet.

En annan aspekt är som sagt, att personer som jobbar professionellt får svårt att vara anonyma. De måste vara öppna med att de jobbar med ämnet ifråga. Rollen som professionell kan därför lätt komma att dominera (oavsiktligen) både för en själv och i andras ögon. Då blir det kanske svårt att vara här som person, på lika villkor med andra.

Vi är alla här, främst av allt, som entusiaster - det är inte ett proffsforum. Nåt att hålla i minnet kanske.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-07-18 14:33

realist skrev:IÖ skrev:

"Vem är hotad av Ino Audio?"

Jag ska försöka hålla allmänt fokus:

När den här typen av resonemang dyker upp (inte minst hos forumiter generellt) är det kanske ett symptom på att företagaren/konstruktören hamnat i förgrunden, istället för personen.

Sen att alla här lätt börjar tänka på "konkurrerade högtalartillverkare" visar ju på att man lätt blandar ihop person och företag.

Dessutom - vissa personer som jobbar med hifi är väldigt besjälade, drivna, brinner för det de gör - då är det lätt hänt att gränsen mellan person och företag/produkt blir suddig. Vilket kanske inte är så bra för diskussionsklimatet, när dessa adresserar vanliga hobbyister.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Re: Vem får vara med och debattera HiFi?

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-18 16:47

IngOehman skrev:..........så säljer jag gissningsvis ungefär lika mycket på ett år (till förlust dessutom) som några dagars dagskassa för en normalstor hifi-handlare........ Vh, iö
Nåja, lite mer försäljning än så är det nog måste man anta.

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2007-07-18 19:03

Ett år har snurrat men åsikterna står kvar och jag skall hålla mig på den icke personliga planhalvan.

Internetforum har många starka sidor jämfört med andra hifimedia. Förutom snabbheten och möjligheten att lagra stora mängder information är dialogen och det ekonomiska oberoendet två tunga hörnstenar.
En bred flora av skilda kopplingar till hifihobbyn ökar ju informationsmängden och är naturligtvis av godo, alltså röstar jag på alternativ ett.
Steget från den allmänna forumsdebatten till riktad marknadsföring av egna tjänster/produkter kan däremot vara hårfint och är aktiviteterna enbart koncentrerade till forum och konsumentinriktade intresseföreningar sjunker trovärdigheten i mina ögon. Här bör nog varje företagare stanna upp för självrannsakan och jag menar absolut inte att man måste ställa sig vid ett vägskäl. Sans och balans brukar räcka längst och detta har ingenting med de saluförda produkternas kvalitet att göra men reklam medför i normala fall en penningkostnad.
Den diskussionsinlindade reklamen kan vara svår att sätta tummen på och för egen del föredrar jag en rak och öppen produktinformation, exempelvis via nyhetsinformation.
Ett helt fristående forum måste kunna ha ett fritt branschdeltagande om det sker på samma premisser som för övriga medlemmar. Finns det inga branschkopplingar i administrationen, inget beroende av annonsavgifter eller små hifibusiness vid sidan av kan arenan mycket väl lämnas öppen. Detta gäller väl i ännu högre grad hobbyföreningar... :?:

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-18 21:18

Saknar alternativet "JA, alla oavsett vad de pysslar med"

Tycker gott alla ska få vara med så länge ingen undanhåller vad man pysslar med om man nu är "bransch-aktiv" vad det nu innebär :)

Både anställda på OnOff, Coop Forum och mindre specialiserade butiker samt producenter av allt som har med hifi och musik är välkomna i min värld.
Senast redigerad av BengtO 2007-07-18 21:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-18 21:19

Tycker att det ska vara helt fritt att delta i diskussioner. Det är ju helt fritt att avstå.

Bättre att branschfolk är med och är öppna med sin bakgrund än att de smyger omkring och utger sig för att vara vanliga hifi-entusiaster - det är enligt mig en bedräglig form av marknadsföring.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-18 21:36

Timbre skrev:Ett år har snurrat men åsikterna står kvar och jag skall hålla mig på den icke personliga planhalvan.

Ok.

Om det nedanstående är något du vill sortera som en åsikt som står kvar:

Timbre skrev:...tycker du verkligen att det är förenligt med försäljning av hifiprodukter och hifitjänster...

Vad menade du isåfall med det? :?

(Känn dig välkommen att vara fortsatt opersonlig - det vill säga du får gärna redogöra för vilken eventuell prinicpiell invändning du har mot att någon både deltar i debatter och är en del av branschen, alltså berätta om vad som föranledde dig att ifrågasätta något sådant.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-18 21:39

klart alla får vara med och debbatera så länge man bara talar om att man säljer en viss produkt. Sen är det ju upp till var och en om man köper dom argumenten som läggs fram av en viss person. Men det gäller ju vilken person som helst å inte bara försäljare å dylikt :)
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-18 22:04

Ja, helt klart ska dom få vara men och GÄRNA bör dom det. Sålänge vi ser vad du tillhör så man inte ser att personen ifråga försöker göra reklam för saker man själv säljer. Detta har jag aldrig sett Öhman göra men det finns fall på hififorum det hänt och t o m folk fått semester för det. Det är bra.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-07-18 22:30

JA, självklart ska alla få vara med och debattera förutsatt att man klart anger sin branschanknytning

MEN, jag vill minnas att någon kabeltillverkare och någon försäljare av Kinesiska rörförstärkare fick det ganska besvärligt på det här forumet. Det gäller nog att man säljer ”rätt” produkter.

NEJ MEN, jag har inte röstat, väntar med att rösta till dess det dyker upp en omröstning där resultaten inte bara blir trams.

mvh.

Användarvisningsbild
Linda

Inläggav Linda » 2007-07-18 23:44

subjektivisten skrev:Ja, helt klart ska dom få vara men och GÄRNA bör dom det. Sålänge vi ser vad du tillhör så man inte ser att personen ifråga försöker göra reklam för saker man själv säljer. Detta har jag aldrig sett Öhman göra men det finns fall på hififorum det hänt och t o m folk fått semester för det. Det är bra.

Jag fick råd att köpa pip och en länk hit. Nu har jag läst lite här och förstått att dom görs av en otrevlig man så det blir något annat. Inget trevligt forum det här.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-18 23:48

Inte för att jag har piP men det var tråkigt att höra Linda. Att ditt val av högtalare och därmed potentiellt nivån på din musikåtergivning hemma begränsas på det sättet.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-18 23:48

berma skrev:MEN, jag vill minnas att någon kabeltillverkare och någon försäljare av Kinesiska rörförstärkare fick det ganska besvärligt på det här forumet. Det gäller nog att man säljer ”rätt” produkter.

Jag saknar verkligen Jormas outtömliga fysikkunskaper :cry:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-07-18 23:50

Rydberg skrev:
berma skrev:MEN, jag vill minnas att någon kabeltillverkare och någon försäljare av Kinesiska rörförstärkare fick det ganska besvärligt på det här forumet. Det gäller nog att man säljer ”rätt” produkter.

när gjorde du senast ett inlägg som tillförde nåt
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-18 23:52

Linda skrev:Nu har jag läst lite här och förstått att dom görs av en otrevlig man så det blir något annat. Inget trevligt forum det här.

Forumet kanske suger men vi som är på det är hur trevliga som helst, iallafall jag :D (detsamma gäller Ingvar som är en superhygglo snubbe)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-18 23:56

Style skrev:
Rydberg skrev:

när gjorde du senast ett inlägg som tillförde nåt

Jag har ju inte varit så aktiv det senaste halvår-året så det var nog ett tag sen. Det som kanske tillförde något skrevs tis jun 26, 2007 7:39 pm, det var ett svar till Koffe i denna tråden.

Annars? Allt bra med dig och så? :)
Senast redigerad av Rydberg 2007-07-18 23:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-18 23:56

Linda skrev:
subjektivisten skrev:Ja, helt klart ska dom få vara men och GÄRNA bör dom det. Sålänge vi ser vad du tillhör så man inte ser att personen ifråga försöker göra reklam för saker man själv säljer. Detta har jag aldrig sett Öhman göra men det finns fall på hififorum det hänt och t o m folk fått semester för det. Det är bra.

Jag fick råd att köpa pip och en länk hit. Nu har jag läst lite här och förstått att dom görs av en otrevlig man så det blir något annat. Inget trevligt forum det här.

Det är ett ganska otrevligt konstaterande, hursomhellst.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-18 23:59

Denna tråd börjar kantra betydligt av gliringar och tjuvnyp. Vv uppför er korrekt och ödmjukt, annars låt bli att posta.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Nästa

Återgå till Generellt om hifi