I min utlåda såg jag just att det legat där och väntat på att bi läst i över ett år. Då jag läste det var det två saker som slog mig.
1. Även om han inte läser PM, kanske han läser på Faktiskt, och skulle se det om jag svarade öppet?
2. Det kanske kan vara en debatt av allmänt intresse?
Här kommer det hursomhelst!
OBS: Jag tycker det vore trevligt och mest kreativt om alla som vill engagera sig i den här debatten gör det på ett allmänt plan, alltså inte tar fasta på varken Timbre eller undertecknad, utan försöker hålla diskussionen på en mera allmän nivå - låta den handla om allmänna principer om huruvida de som arbetar i branschen även får/bör delta i den som debattörer?
Vad tycker ni?
iö skrev:Timbre skrev:Samtidigt är denna tråd i mängden av kabeltrådar det senaste exemplet på några av de stolar där du har parkerat genom åren Ingvar Öhman. Informatören, debattören och konsumentupplysaren Ing Oehman.
Skrapar man på ytan så finns det mer...mycket mer.
Nätverk i form av föreningsverksamhet och mailinglistor, tre forumsarkiv (kanske fler?) med en sådan mängd lagrad information och debattinlägg att man inte kan bli annat än imponerad. Föreläsningar och artiklar, testrapporter och redovisningar i MoLT.
Detta gör dig unik i den svenska hifibranschen och tycker du verkligen att det är förenligt med försäljning av hifiprodukter och hifitjänster - oavsett om företagen går med vinst eller förlust?
Nä, du kanske har rätt. kanske är det inte förenligt? Om inte annat ur självbevarelsedrift så vore det ju klokt att omedelbart lägga ned Ino Audio-verksamheten. Men, jag gör inte anspråk på varken att vara självbevarligt klok eller att vara politiskt korrekt.
Jag försöker vara ärlig bara.
Å andra sidan (och det är en andra sida jag får höra minst lika ofta som den du skildrar, i själva verket mkt oftare):
Jag, som föreläsare/artikelförfattare, blir ständigt uppmanad att göra mera saker, att producera alla de saker som jag tycker fattas eller felas på hifi-marknaden - jag blir uppmanad att starta grupper med avseende att stävja ljudkvalitetsdegradationen (vansinneskomprimerandet) på radio - folk tycker att jag skall skriva musik, starta skivbolag och börja tillverka inspelningsutrustning - och de tycker att jag skall expandera Ino Audio och börja massproducera!
Det brukar inte vara mer än några veckor mellan de tillfällen då jag blir kontaktad av någon svensk eller utländsk intressent som ha med mig i ett hifi-företag som de skall starta - eller som vill köpa Ino Audio för miljontals kronor.![]()
De tycker också (precis som du) att jag gör fel.![]()
Fast de tycker felet är att jag säger nej till miljonerna och förklarar att Ino Audio startades som en minimal hobbyverksamhet och spin off på hörselforskningsinstitutionen Audio Purus, och att jag inte har några andra ambitioner än ha Ino Audio som en plattform för att kunna utveckla högtalare till mig själv. I möjligaste mån delfinansierar jag det genom att, om någon vill ha dem, göra samma högtalare till dem som gillar samma sak som jag.
De tycker jag är imbesill (eller i varje fall naiv) som inte förstår att pengar är bättre än att följa en vision som man inte blir rik på.
För din information har jag gjort så sedan slutet av 70-talet, och den enda skillnaden sedan diskussionsforumens tillkomst, är att leveranstiden ökat dramatiskt. Jag har ju precis samma produktionskapacitet som jag hade för snart 30 år sedan (eller i varje fall sedan 1981) men nu (i synnerhet fram till november 2005) får jag så mycket beställningar att konsekvensen blir jag inte kan leverera inom rimlig tid.![]()
(Och jag har räddats ekonomiskt bara tack vara att hyggliga människor ställt upp och lånat ut pengar utan ränta.)
För att försöka stävja leveranstidsproblemet tar jag bara emot och visar mina system en gång per månad, och ingen som inte kommit och lyssnat får beställa något (gäller system från pi60 och uppåt). Sedan maj i år (2006) då jag igen börjat ta emot beställningar igen efter ett längre betällningsstopp har de inkommit med en rimligare hastighet, så att jag tror att det finns visst hopp om att leveranstiden kan krympa, såsmåningom.
Jag håller helt med dig om att det inte spelar någon roll om jag går med plus eller minus. Skillnaden är ju bara att jag i det senare fallet demonstrerar min ekonomisk inkompetens.![]()
Frågan om huruvuda det är "lämpligt" att jag tillverkar något borde (tycker jag) avgöras av om huruvida det är lämpligt att vara hifi-debattör samtidigt som man tillverkar något. Men kanske också av huruvida det gör någon glad att man deltar i debatter - alltså att det har ett värde för framtiden.
Du menar att det är olämpligt, och kanske har du rätt? Jag har svårt att se att det är självklart dock, eftersom jag ser saker ur mitt eget perspektiv - och där ser jag ju primärt folk som är glada över det jag gör.
I USA är det praktiskt taget BARA tillverkare som deltar i hifi-debatten, och en av de mest kände hifi-recensenterna genom tiderna jobbade till och med som konsult åt tillverkarna. Själv har jag aldrig någonsin recenserat någon av de hifi-produkter som jag har varit med och konstruerat (jag har arbetat åt ett tjugotal högtalartillverkare runt världen, de flesta i england och USA).
Och jag tror inte att du någonsin sett att jag debatterat de egna produkternas förträfflighet? (Annat än möjligen på skoj med glimten i ögat.)
Min undran är således - vad skall en person som debatterar musikåtergivning leva på menar du, om man inte får vara i branschen alls om man skall ha synpunkter?
Och är det inte just de som är i branschen som har rimligast förutsättningar att säga något vettigt i debatterna? (Tillverkana alltså, inte nödvändigtvis återförsäljare.)
Du verkar ogilla det jag gör mycket kraftigt, trots att du inte varit här och hälsat på, och trots att vi bara setts några få minuter och bytt några få ord. Jag har lite svårt att förstå det.![]()
Jag har förstått att din vrede beror delvis på att du ser en motpol mellan mig och hifi-handlarna, men jag har ännu svårare att förstå på vilket sätt en seriös HiFi-säljare i branschen skulle vilja "slippa mig"? Bortsett ifrån att man måste åka över halva Sverige för att komma på demo (och jag har som sagt i snitt bara en enda demo per månad...) innan man ens kan få tillstånd att beställa något (pi60 och uppåt) och bortsett ifrån att man inte ens kan få saker skickade till sig eller få köpa dem via sin lokale handlare (utan man måste åka och hämta dem i Lahäll), så säljer jag gissningsvis ungefär lika mycket på ett år (till förlust dessutom) som några dagars dagskassa för en normalstor hifi-handlare.
Vem är hotad av Ino Audio?![]()
Jag har som sagt mig veterligt bara träffat dig en gång, på arken för några år sedan, och då fick jag intrycket att du var en mycket trevlig människa, en välbärgad och entusiastiskt hifi-konsument och definitivt en person som är ärlig i sin passion för musik.
Jag kanske inte tycker att du alltid uppvisat det bästa omdömet när du tagit ställning till olika fenomen i audiobranschen, men jag har flera gånger reflekterat över att dina synpunkter i vad gäller välgjorda musikinspelningar varit särdeles träffsäkra, eller rättare sagt väldigt överensstämmande med mina egna uppfattningar. Därför är jag rätt säker på att ditt praktiska omdöme är utmärkt.
Jag begriper således inte varför du beter dig som du gör mot mig och andra som bara vill resonera om musikåtergivningsproblematiken ur ett objektivt perspektiv - för att kunna förstå subjektiviteterna bättre och kunna hitta en effektivare väg till "musikåtergivningsnirvana".![]()
Kanske tror du att den som förstår fysiken per definition inte bryr sig om upplevelsen?![]()
Kanske tror du att en objektiv syn exkluderar målet att ha glädje av musiken?
Inte vet jag. Gör du? Vad tror du egentligen?
Vad jag vet är att upplevelsen är det enda jag bryr mig om - jag är nyfiken och vill ju därför uppleva den värld som inspelningen fångat. Tekniken är för mig bara en otroligt jobbig och trist väg till upplevelsen, men väl värd att ha vandrat när man ser på resultatet retrospektivt!
Vänligaste hälsningar, Ingvar
Ja, vad säger ni?
Vem skall få vara med och offentligt debattera musikåtergivningsfrågor?
Får hifi-tillverkare, skivbolagsföreträdare, musiker och andra vara med, eller skall det bara vara "oberoende" tyckare som får tycka något om hur musikåtergivningsframtiden skall utvecklas?
Om så - varifrån skall den praktiska kompetensen i debatterna komma? Och hur skall det kunna leda till något om inte branschens aktörer får vara med och utforma sådant som kan bli av stor betydelse för deras framtid?
Vh, iö