fundering till er med squeezebox

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Emrik

fundering till er med squeezebox

Inläggav Emrik » 2007-07-18 04:07

nu är det såhär.

vad jag har förstått så kan man streama över internet med denna makapär?
så då kan alltså sven svenssons kamrat nils nilsson kunna få lyssna på sven svenssons musik. då dom är kamrater och gärna delar med sig av ny musik till varandra.
och nu tänker vi lite större.
om alla på faktiskt kunde dela med sig till varandra här på faktiskt.se. på så sätt har alla tillgång till halva världens musik. det är säkert folk som gör så redan men inte alla. så om någon är intresserad så kan man ju starta en liten community där alla får lyssna på allas musik med kravet att man själv delar med sig av sin musik.

jag har själv ingen squeezebox. men jag har en dator som står på dygnet runt i skrubben. där även all min musik ligger. så jag kan tänka mig att dela med mig just för den goda sakens skull. säkert fler som skulle kunna tänka sig det också.

ja visst är det en fin tanke :) jag vet själv inte hur det fungerar. om man ska ha user:pass eller om det är något annat trams med ipadresser hit och dit. någon som vet hur det fungerar och om det ens är möjligt får gärna skriva detta.

om någon tycker att det låter som en bra ide så skriv gärna i tråden :)
eller om det inte alls är möjligt så kasta gärna tråden istället.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-18 06:08

Det finns säkert många som gillar idén och tycker det är okej eftersom de iallafall inte skulle köpt all musik (de blir ju inget egentligt inkomstbortfall för musikerna då är resonemanget).

Det finns andra som förpestar de som inte respekterar upphosrättslagen då det defacto innebär att man undanhåller musikerna ersättning för deras arbete. Varför skall de då producera ny?

Dessutom är det olagligt och jag vet inte riktigt hur forumet kan undhållas ansvar för brottslig verksamhet som idkas genom det...

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2007-07-18 11:32

Jag har testat det här en del eftersom jag veckopendlar och vill ha min musik både hemma, på jobbet och i andra lägenheten. Det är bara mp3-strömmen som kan lösenordsskyddas. Vill man köra lossless får man ta till andra metoder. T.ex. låsa på IP (dåligt skydd), använda SSH2-tunnling (krångligt, kräver att du har en dator igång med SSH-klient).

Öppnar man sin slimserver mot internet (alltså inte bara mp3-streaming), så kan normalt sett alla i hela världen ansluta. Kan bli lite segt för det stackars bredbandet. :wink:

Användarvisningsbild
Emrik

Inläggav Emrik » 2007-07-18 13:29

bosco skrev:Det är bara mp3-strömmen som kan lösenordsskyddas.

bosco skrev:Öppnar man sin slimserver mot internet (alltså inte bara mp3-streaming), så kan normalt sett alla i hela världen ansluta. Kan bli lite segt för det stackars bredbandet. :wink:

vem kom på den dumma iden att man ska ta bort lösenordet bara för att man byter format? det låter ju onekligen dumt faktiskt. eller förstog jag fel? :)

och om man bara delar med sig till folket här på faktiskt.se så borde stackars bredbandet klara sig.

och det är ju inte piratkopiering. mer... piratströmning :wink:

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2007-07-18 13:35

Det som skiljer är att lossless-formaten skickas över Slimservers egna protokoll. MP3-strömmen (som kan encodas on the fly från lossless-filer) är "standard" och nås via http://ip:9000/stream.mp3. En annan dum sak är att man bara kan ha en användare/lösenord till slimserver-gränssnittet/mp3-strömmen. Inga multipla användare alltså (alla kan iofs använda samma).

Om klienten är en Squeezebox eller Softsqueeze så använder man förstås Slimservers egna protokoll oavsett format. Men då har man ingen säkerhet överhuvudtaget om man inte fixar med det jag skrev i förra inlägget.
Senast redigerad av bosco 2007-07-18 13:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-07-18 13:40

Mja...?

Men man borde kunna använda t.ex. SoftSqueez och SSH:a till sitt egna nätverk (tunnla) och sedan kunna köra utan problem ? eller tänker jag fel ? Alltså att bara SSH till nätverket och inte till själva SlimServer ?

Hmm... borde jag iofs kunna testa själv någon dag - har bara inte kommit till det (än?).

EDIT: Btw om vi talar om att dela ut (enbart till faktiskt.se medlemmar) av copyright skyddat matrial så är nog svaret: lagbrott ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2007-07-18 13:42

Bamsefar skrev:Mja...?

Men man borde kunna använda t.ex. SoftSqueez och SSH:a till sitt egna nätverk (tunnla) och sedan kunna köra utan problem ? eller tänker jag fel ? Alltså att bara SSH till nätverket och inte till själva SlimServer ?

Det stämmer bra. Bäst hade förstås varit om SqueezeBox hade SSH-klient så att man slipper ha igång datorn.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-07-18 13:45

Jag har läst någonstans att man kan synkronisera flera instanser av SlimServer. Jag skall försöka hitta info om det igen. Det vore det bästa - om man kunde få dem att addera biblioteken från varandra. Må hända måste man bygga tunnlar när man gör det det över internet. Men det vore coolt! :-)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-07-18 13:58

Man måste ju inte synca SlimServer som sådan, det räcker med biblioteksstrukturen ;) och sedan re-scanna allt varje natt eller helg eller liknande 8)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-07-18 14:14

Bamsefar skrev:[...]och sedan re-scanna allt varje natt eller helg eller liknande 8)

Mycket bandbredd blir det... :-)

Nope, det verkade som om jag fått det där om bakfoten. Kollar dock vidare...

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-07-18 14:30

Koffe skrev:Mycket bandbredd blir det... :-)

Alltså, om man vill att flera personer, i ett stängt sällskap då (för att undvika lagens långa arm får man anta - lagom mörkt....), skall dela och samtidigt syncronisera sina respektive musik filer / bibliotek så går det utmärkt. Visst suger det bandbredd när man syncar typ 20000 låtar första gången (säg 8 timmar ;) ) - men sedan går det fort...

Hmmm undrar hur jag vet detta :roll: :wink:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-07-18 15:10

hmmmen liten fundering. Om man sätter upp ett system som bara tillåter att man lyssnar på varandras musik och inte laddar ner den så bör det väl inte vara ett lagbrott?

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-07-18 15:18

Kribban skrev:hmmmen liten fundering. Om man sätter upp ett system som bara tillåter att man lyssnar på varandras musik och inte laddar ner den så bör det väl inte vara ett lagbrott?

MVH Christer

Då blir det STIM som blir sura, eftersom man då har en form av radiokanal eller ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-07-18 18:22

Jag har sett flera som har använt Hamachi för att få en säker (?) länk till sin slimserver hemma. Har själv inte provat, men det verkar vara en förhållandevis enkel setup. Finns tydligen numera även för Linux och OS X ( http://www.hamachi.cc/download/list.php ). En nackdel är väl att man alltid går via deras servrar och därmed är beroende av att de är igång.

• LAN over the Internet Arrange multiple computers into their own secure network, just as if they were connected by a physical cable.
• Remote Access Remote control any machine on your network with remote desktop.
• Files and Network Drives Access critical files and network drives.
• Zero-configuration Works without having to adjust a firewall or router.
• Security Industry leading encryption and authentication.
• Cost Effective Basic version is free to use. Premium begins at $4.95/month.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2007-07-18 18:29

Just det, den har jag glömt av. Bra tips! Kraven blir ungefär som för SSH-tunnling, men enklare att sätta upp.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-18 19:09

hej detta var väll en bra ide. har själv tillgång till ungefär 60 000 låtar
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-07-18 20:55

Hamachi var ju trevligt! Haka upp er alla med 100Mbit eller bättre så kan vi få lägga till era musikbibliotek :)

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-18 21:31

tusan också jag har bara 0,5mbit helt sunkigt är det :cry:
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-07-18 21:34

dwain1 skrev:tusan också jag har bara 0,5mbit helt sunkigt är det :cry:

Sitter själv på 24/1 men byter om några månader till 24/8 så då kan man ju vara med :)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-07-18 23:43

När jag är åter i stockholm...

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2007-07-19 02:53

En faktisktkanal där man kan välja bland hur mycket rolig musik som helst låter kul.

Nu är det ett tag sedan jag läste på om vad som är lagligt och inte*, men jag har för mig att man har rätt att bränna en kopia av en CD och ge till en kompis i "närmsta vänskapskretsen". Du får tom. ta betalt för materialet och för tiden, du får däremot inte göra vinst på det.
Kompisen får inte heller be dig göra en kopia.
Detta är varför vi betalar kassettavgiften.

Så vitt jag vet är närmsta vänskapskretsen inte prövad i domstol.

Jag vet inte hur många man får spela musik för innan STIM vill ha pengar. Kolla upp det. Att skapa en liten kanal för åtta pers borde inte vara något problem. Är ni fler borde det bara vara att skapa en kanal till.

För film gäller åtta personer, är det fler så finns det (minst?) ett företag man kan hyra filmer av som tar ca. 400:- för en film. Då får man visa för många fler. Kommer inte ihåg vad gränsen var eller om det fanns någon överhuvudtaget men minst 20 personer.

* Ska fega mig lite och påpeka att det var några år sedan, så det kan vara lite minnesfel. Redan då hängde det dessutom på vem man frågade angående kopierad musik. Antipiratbyrån hävade att man absolut inte fick kopiera.
Blood, urin stool? Doc. here just take my underware.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-07-19 12:01

[OT]
Bara en lite påminnelse om att det finns en faktiskt.se-grupp hos Last.fm, med en egen radiokanal.
[/OT]
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Emrik

Inläggav Emrik » 2007-07-20 13:13

nu kan man ju undra hur allt detta skulle gå till för att hålla ihop flocken. någon som är intresserad av ett test och som är familjär med IRC eller något sådant så att man kan komma vidare på idén och inte bara sitta och drömma? :)

Återgå till Generellt om hifi