Åsikter erfarenheter av Denon!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Dr_Tinnitus

Åsikter erfarenheter av Denon!?

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-24 21:16

Hejs...

Har ni några åsikter eller erfarenheter av gamla Denon POA-6600A monoblock,samt försteget DAP-2500A!? Fördelar/nackdelar?

Duger det att ha i köket eller till nåt vettigt alls i dagens läge??

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-25 12:19

Helt ok grejor. Overkill för köket om man inte vill brisa inför kompisarna. :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-25 17:33

Det var ju kort och koncist.... :)

Fast går det att få en lite mer detaljerad beskrivning av ev. företräden och "avträden".....?!

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-26 07:56

Inte från mig, det är för många år sedan - så långt ljudminne har jag inte att jag kan vara mer exakt.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-01-28 22:34

Denon ???

ZZZZZnarrkkk.

Jag kan tänka mig att äga Denon om jag bara lyssnar på stereon när jag dammsuger.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-28 23:46

Birger

""
Denon ???

ZZZZZnarrkkk.

Jag kan tänka mig att äga Denon om jag bara lyssnar på stereon när jag dammsuger.

""""

Hmmmm.... Ett ytterst "intelligent" inlägg, eller...... 8O

Tror du dessa duger endast till bakgrundsmusik vid dammsugning......??

http://denon.jp/asia/PRODUCTS/sseries/POAS1.html

http://denon.jp/asia/PRODUCTS/sseries/POAS1d.html

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2004-01-29 07:06

Mycket snygga och välbyggda saker.

Låter säkert helt ok också men faktum är att jag har hittils inte lyssnat på någon Denon som i mina öron låtit bra. Dom är minst sagt "färglösa". Jag ägde en Denon 1560 (tror jag att benämningen var) integrerad förstärkare men återgick till min Proton 520 efter några månader då Denonen inte alls kunde leverera välljud på samma sätt som Protonen.

Deon var mycket biffigare byggd men lät som om den var hälften så effektstark. Mycket mystiskt. Sedan dess har jag ibland varit in på klubben och lyssnat men Denon´har aldrig lämnat något gott intryck på mig. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-29 10:18

79 kilo var rätt maffigt! Ingår gaffeltruck, måntro? :lol:

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-29 11:37

Smaken är naturligtvis som baken, delad......

Huruvida man kan uppfatta vissa Denon som "färglösa" eller ej, kan ju skilja starkt från person till person. Normalt sett brukar dessutom kriteriet "färglös" vara ett plus, då man ju brukar sträva efter att en apparat inte skall tillföra just någon färgning...... 8)

Dessutom så har Denon fått rätt mycket beröm i tester under många år, för att de låter rätt bra många gånger.

Jag minns ett test i Elektronikvärlden då man körde just POA 6600A mot Harman Kardons på den tiden biffigaste Citation. Totalpriset för båda märkenas modeller, för- och slutsteg, låg på ca 15 000 kr då testet genomfördes runt 1988-90. Alltså relativt dyra steg, för gemene man alltså.

Slutsatsen var att HK vann hårfint, men att Denon var mycket kapabel, i synnerhet orken i basen mm. Man ansåg att den ev hade en liten smula ljusare klang i de övre registren än HK, taget direkt ur minnet.

Man var dessutom mycket imponerade över 6600A'a kraftresurser och mätte över 1500 W dynamiskt per kanal ur detta steg som är specat till 260 W/kanal (monoblock)

Vad jag "reste ragg" en smula emot, var det lite "fåniga" uttalandet om att Denon möjligen dög att dammsuga till. Det var såklart ett tillspetsat uttalande, men väl tufft och överdrivet ändå.....

Dr Tinnitus

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-29 11:50

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2004-01-29 13:19

Jag har ett väldigt enkelt kriterium för om något i hifiväg passar mig i lyssning i affär. Jag ber att få lyssna en stund helt avskilt. Får jag detta och jag efter några minuter märker att tankarna flyr iväg då är det ingen bra stereo. Just detta har hänt när jag lyssnat på Denon. Helst skall man ju låna hem grejerna men ibland så går inte detta och är jag såpass ointresserad av presentationen så är det nog ingen ide ändå.

Men smaken är som baken. De apparater som LTS rekommenderar är alla sömnpiller enligt mig men det betyder inte att dom är dåliga utan att dom inte passar mina öron.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-29 13:26

Problement (enl. min uppfattning) med att gå på "engagemang"-konceptet är att om man lyssnar på något som pockar på uppmärksamheten, så är det oftast de ställena som är överdrivna man hör...

Kan man uttala sig positivt om något... typ. "vilken bra diskant!" så är det oftast frågan om att resten är lite för dåligt. Har man inget att peka på... då är det oftast mycket intressantare när det väl kommer hem sedan.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-01-29 19:00

Även om allt låter landstingsgrått???

Om ingenting läggs till i kedjan från ex cd till högtalare blir det inte rätt tyst då :?: :)
Denon är totalt färglösa prylar men gillar man totalt färglösa prylar är det ju kanon. Närvarokänsla kan ingen i EKG flåt LTS ha upplevt i stereoväg eftersom det inte går att mäta. Lånade hem ett par POA6600 en gång för cirkus 15år sen och inte var dom särskilt kul att lyssna på. Min Naim nait som jag hade då var det mer klös i trots effektskillnaden. Nä, Denon är nog ok som stereo i en hiss eller så men inte i mitt vardagsrum tack. :twisted:
Senast redigerad av Birger 2004-01-29 19:28, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-29 19:06

Vad är ... en förkortning av :?:

...
Politik får ej diskuteras här, Alexi.

:oops: kunde inte låta bli :oops:
Senast redigerad av Morello 2004-01-29 19:21, redigerad totalt 1 gång.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-29 19:17

Svenska kullager fabriken
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-01-29 19:30

:?: Herregud ni är ju inte lite stingsliga. Vad har ni emot stackars SKF (helt rätt svenska kullager fabriken) ??
Aha, ni trodde att det var en politisk förkortning. Sorry. :P

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-29 19:39

Birger - om det landstingsgrå var åt mig, så säger jag att du har fel... Att alla register är lika bra innebär INTE att det blir grått... om det är bra bett i alla anslag i alla register och timingen är på plats och ingen lagt ett lager dämpvadd över alla frekvenser så kommer det inte att vara tråkigt även om inte det finns något enskilt ställe man kan peka ut som bättre än resten.

Det jag menade var att det är lätt att bli bländad av billiga effekter om man inte ser upp. Har kvar mina anteckningar från mina tidigaste affärslyssningar... De med klara badkarskurvor fick bra omdömen och de enda riktigt bra högtalarna fick ett stort frågetecken över varför de skulle vara så bra och så dyra... I dagens läge är den med frågetecknet förmodligen den ende av den jag skulle stå ut att leva med. (Snell C om någon undrar vilken)
Men den hade ingen "imponansfaktor"...

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-01-29 21:46

Jag håller faktiskt med dig lorden om att om alla register spelar lika bra så är det perfekt. I fallet Denon spelar alla register lika trist där är problemet. Det vi inte är överens om är om Denon är bra eller inte. Jag hävdar inte särskilt, Sony, Pioneer, H/K, Denon är i mina öron ungefär samma sak. Lite Japangrått sådär :twisted:
Nad är tom strået tristare, där är det som om någon lagt en våt filt över högtalarna. Stor skillnad mot ex Myryad, Linn, Naim, Meridian, Krell, Pathos, Plinius mm. Sen gör ju inte dessa tillverkare allt bra heller men det är ju en annan sak. :roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-30 08:19

Birger - jag är ingen direkt fan av Denon heller, men frågan var om angivna grejor dög att ha i köket... och det tycker jag är ett solklart rungande JA.

Sedan får man ju se på vad man skall ha sakerna till... det är ju starka saker, har hört dem spela med notoriskt svårdrivna Infinity Kappa 9 till gott resultat, vilket många andra stärkare inte klarat...
Att de sedan skulle må bra att kombineras med en livlig CD-spelare och högtalare och kanske kopplas med något annat än de mest neutrala kablarna... kanske silver? I vilket fall så lär de bräcka en vanlig köksradio med hästlängder.

Att jag sen skulle rekommendera något annat i finstereon, det är ju utanför frågan.

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2004-01-30 13:20

POA stegen är helt ok. Det finns kraft så det räcker och blir över. De hade dessutom en del tekniska inovationer har jag för mig. De är som man antytt tidigare kanske inte de mest medryckade stegen man kan hitta men de ligger bra i kurs nu för tiden. Så nog funkar de att ha i köksanläggningen. 8O
X-Ray | Nu-Vista | X-A200 | MMG

Återgå till Generellt om hifi