externt ljudkort som signalkälla, vilken mediaspelare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kmb

externt ljudkort som signalkälla, vilken mediaspelare?

Inläggav kmb » 2007-07-27 18:49

Hej!

Är ny på forumet och hoppas att någon eller några på fourmet kan ge mej lite utförliga svar på mitt första inlägg.

Köpte stativare och förstärkare tillsammans med ett externt m-audio usb-audiophile ljudkort för ett litet tag sedan och tanken va att spela upp musik från datorn. Hur går jag tillväga för att utnyttja ljudkortets potential på bästa sätt? Vilket program är bäst för ljuduppspelning och vad ska jag då ha för inställningar? Skiljer det mycket beroende på vilket program man spelar upp musiken med?
(kör mac)
Senast redigerad av kmb 2007-07-27 19:01, redigerad totalt 1 gång.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-07-27 18:53

Hej och välkommen till detta tokiga forum. Många kan säkert svara på din fråga, men en liten presentation först skulle kanske vara på sin plats. :wink: Och varför inte ett litet enkelt "hej" först? :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-27 18:59

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ght=foobar

åsså kan du söka lite på kernel streaming så lär du hitta det du söker

Användarvisningsbild
kmb

Inläggav kmb » 2007-07-27 19:02

Nefilim skrev:Hej och välkommen till detta tokiga forum. Många kan säkert svara på din fråga, men en liten presentation först skulle kanske vara på sin plats. :wink: Och varför inte ett litet enkelt "hej" först? :)

Ett "Hej" har jag fått med nu iaf :wink:

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-07-27 19:03

kmb skrev:
Nefilim skrev:Hej och välkommen till detta tokiga forum. Många kan säkert svara på din fråga, men en liten presentation först skulle kanske vara på sin plats. :wink: Och varför inte ett litet enkelt "hej" först? :)

Ett "Hej" har jag fått med nu iaf :wink:

Tack! :wink: Och wilkommen igen!!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
kmb

Inläggav kmb » 2007-07-27 19:57

Haakan_W skrev:http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=12962&highlight=foobar

åsså kan du söka lite på kernel streaming så lär du hitta det du söker

nej, jag hittar inte något som har kunnat hjälpt mej, därför jag startade tråden!
Folk pratar om ASIO-drivrutiner, hur får jag dessa att fungera på macen? Foobar funkar ju inte..

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-27 21:04

Jag kör datorn mer och mer som HiFi. Ljudkort inbyggt M-Audio 2496. Funkar mycket smidigt. Mediaspelare för ljud - Winamp. Har provat andra också men hör ingen skillnad. Windows egen mediaspelare gör jag allt för att undvika men inte för ljudets skull utan för att den tar över och vräker ut sig och lever sitt eget liv. Mediaspelare för film/video blir Media Player Classic eftersom den följer med Real alternativ. Å sen K-lite codec på det. Funkar bra.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-07-27 22:33

Hej och välkommen!

Om allt fungerar som det skall så bör ingen hörbar ljudmässig skillnad mellan olika mediaspelare märkas. Kör på den du tycker är smidigast.

Återgå till Generellt om hifi