Någon som provlysnat jamos fetaste?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Någon som provlysnat jamos fetaste?

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-27 21:26

Bild

Tilltalande storlek på baselementen. Dipol i basen, alltså.
Jag har frågat jamo om dom har någon i Olso som kan köra en deom, men inte fått svar. Skulle vara kul att provlyssna.

Den enda dyra jamo jag har hört var Oriel. Lät inte bra alls. Deras betydliget billigare samtida modell (som faktiskt vann ett test i HiFi&Muzak) lät klart bättre till 1/10 av priset! Från samma tillverkare!

Så jag tänkte, att någon regnig dag kunde man ju ta en bunt väl valda skivor (= tidig new order, sabrina mm) och åka och prova...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Någon som provlysnat jamos fetaste?

Inläggav Bill50x » 2007-07-27 21:28

Max_Headroom skrev:Så jag tänkte, att någon regnig dag kunde man ju ta en bunt väl valda skivor (= tidig new order, sabrina mm) och åka och prova...

New Order är mycket OK (Blue Monday tex) men Sabrina?

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Någon som provlysnat jamos fetaste?

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-27 22:00

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:Så jag tänkte, att någon regnig dag kunde man ju ta en bunt väl valda skivor (= tidig new order, sabrina mm) och åka och prova...

New Order är mycket OK (Blue Monday tex) men Sabrina?

/ B

Leta reda på låten "Get ready", ta med på nästa demo och gasa på. Finns på baksidan av Boys-singeln och är väl egentligen bättre.
Låter som Kim Wilde från första plattan.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-07-28 13:08

Läste om dessa bjässar för något år sedan, och uppenbarligen kräver de ett mycket stort rum, eftersom de bör stå minst 2 m från bakvägg. Inga Svenssonhögtalare alltså.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-07-28 13:31

Har hört dom på mässor ett par gånger, låter inte direkt bättre än något annat i de kanske icke optimala uppställningarna. Upplevde basen som ganska bumlig.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-28 18:05

Hörde dessa under någon halvtimme under mässa i Växjö och var inte alls imponerad.
Systemet spelade med dålig dynamik och musikalitet, men detta kan lika gärna bero på elektroniken som användes för att driva dom.
Allt som spelades visade ganska klart att dom stora basarna inte är optimalt integrerade med mellanregistrelementet.

Även om Orielen inte heller är någon speciellt bra högtalare så håller jag dom högre än dessa nya "referenser" tills jag hört motsatsen.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-07-28 18:22

Nefilim skrev:Läste om dessa bjässar för något år sedan, och uppenbarligen kräver de ett mycket stort rum, eftersom de bör stå minst 2 m från bakvägg. Inga Svenssonhögtalare alltså.

Men rummet får inte heller vara för stort, på Arken tex lät det skit pga det stora rummet, all bas försvann.
Diverse klipschhögtalare lät betydligt bättre i mina öron :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-07-28 18:23

Klart att Klipsch lät bättre! :D
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-07-29 15:51

För de som bor i Sthlms trakten finns dessa uppställda på Mediamarkt i Kungens kurva i deras "hifirum". Tror de hade myryad elektronik kopplat till de tidigare iaf.

Användarvisningsbild
ulf

Inläggav ulf » 2007-07-29 18:02

Hörde dem på förrförra HIFImässan i Stockholm och de lät mycket bra. Samtliga i rummet när jag lyssnade var imponerade. Klart de kräver lite space som alla dipoler men ger ett härligt "öppet" ljud. Klart jämförbara- tom lite bättre- än mina tidgare dipoler Audio Artistry Dvorak som är en mycket bra högtalare.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-30 23:58

Jag har hört denna Jamodipol några ggr och kan bara dela "ulf´s" ord om den. Jag gillar den bra med andra ord.

Och som "Ulf" säger så var även vid typ malmömässan dessa Jamodipoler ämne för berömmande ord av flera.. Dom ansågs väl till och med ståta med bland dom bästa ljuden på mässan enligt flera..

Rätt bra gjort det för en Dipol som i sig är svåra att "få till"... :wink:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-08-06 14:14

Hörde dem på mässan på Lärarhögskolan i Stockholm för 1 1/2 år sen och blev inte imponerad. Svulstig bas tyckte jag. Lät färgade. Brukar gilla dipoler annars. Misstänker att rummet var för litet.

Återgå till Generellt om hifi