Exakt när började kablar låta olika?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-29 15:45

Titeln säger väl det mesta. Jag undrar när "exakt" folk började påstå det var dessa enorma skillnader mellan kablar av samma längd/area? Var det någon gång under 70-talet eller?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-29 15:49

Som jag hört var det på 50-talet eller tidigt 60-tal som någon hifi-intresserad snubbe som också lämpligtvis var professor i metallurgi eller nått. Han påtalade att koppar var överlägset kopplingstrådarna i bly/tenn eller liknande som man då ofta använde. kopparn var ju dyr. :)

Drar från minnet ett seminarium jag var på för 5 år sedan så info kan lätt färgas med tiden.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-29 15:51

Jo, det förstår jag men tänkte mer på skillander mellan olika kopparkablar med olika förklaringar (renare koppar, special isolering, etc). När hände detta?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-29 16:02

Men det betyder ju direkt att här kan man ju tjäna en slant. En helt ny marknad... :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Njord

Inläggav Njord » 2007-07-29 18:09

Jag ställde en liknande fråga på hififorum för en tid sedan:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... elhistoria

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-07-29 18:19

Det värsta började på 70-talet.

Koppar har använts i alla tider sedan elektronikens barndom. Mest förtent för att skydda kopparen som inte var så värst ren. Numera är all koppar för el/elektronik syrefri.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2007-07-29 18:24

I sverige tror jag att det var 1977 när den (på den tiden) utmärkta tidningen Radio&Television rapporterade att japanska ingenjörer på Kenwood (vill jag minnas att det var) hade upptäckt att inte bara arean hos högtalarkablar utan även konstruktionen hos densamma hade påvisats ha hörbar påverkan på ljudåtergivningen.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-07-29 18:25

Jag köpte ett gäng hifitidningar från början av nittiotalet.. inte mycket kabelreklam alls. 8O

Även om det funnits länge så tror jag att den värsta skurken för att göra dyr-kablar main steam är internet. :?
Senast redigerad av m_persson79 2007-07-29 19:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-29 18:28

Jag håller med Jax, men menar nog att det under 70-talet trots allt fanns mycket sans och vett kvar i debatten. Sans och vett som totalt försvann i slutet av 80-talet då vansinnet började skena illa, men det var först i mitten av 90-talet som det gick riktigt snett och ormoljetakterna kom tillbaka med full kraft. Det vill säga när bedrägeriet nådde samma höjd som den amerikanska vilda westerns värsta ormoljeförsäljare.

Vissa tider är inte alls så svunna som man skulle kunna önska...

Att koppar är det för praktiskt bruk bästa ledarmaterialet (endast silver är bättre, men inte per krona, och inte heller "per kilo", och i övrigt finns det fall där aluminium är bästa valet, på grund av sin KLART bättre ledningsförmåga "per kilo".) har varit känt i mycket mer än ett århundrade. Det är det man i princip alltid gjort kablar i, sedan elektriitetens barndom.

Vh, iö

- - - - -

PS. Med "ledningsförmåga per kilo" menas hur många kilo av ledningsmaterialet som behövs för att t ex nå en resistans om 1 ohm för 1 km ledning. Även om det i aluminiumfallet behövs en diameter som är i runda tal 30 procent större än för koppar för att nå en given resistans, blir det ändå en signifikant lättare kabel. Det stora problemet i aluminiumfallet är kontakteringen.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-29 19:37

Jag vill minnas att det flippade ur någon gång i slutet på 1980-talet.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-29 19:41

Morello skrev:Jag vill minnas att det flippade ur någon gång i slutet på 1980-talet.

Datum? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-29 19:51

Morello skrev:Jag vill minnas att det flippade ur någon gång i slutet på 1980-talet.

Japp, när det spred sig till pöbeln och blev pengar. Före det var det mest en liten klick HiFi-experter som yrade om enorma subtila nyanser.

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2007-07-29 20:36

God kväll alla forummedlemmar.

Jag fick följande svar av Barry Ober (fd senior audio and support engineer MK Sound) på en fråga när det började barka ur med kablerhysterin...

In a strange way, I am partially to blame for this WHOLE abusive wire phenomena, because in the '70's Leonard Marshall (of Marshall electronics http://www.mars-cam.com ) came back from Japan with some Mogami oxygen-free copper microphone wire; a demo was set up at an LA AES meeting where we A-B'd the different kinds of 2-conductor shielded cable (Belden, Alpha, Mogami) using 100 foot sections and feeding a square wave in one end and looking at the other end with a scope. Only the mogami looked good; the others looked like square waves but were not nearly as clean, with either rolloff or ringing, or both.

That meeting, for better or worse, with the discussions that ensued, was the birthplace of quite a few successful companies whose founders saw a huge sales and marketing hole, and that whole genre has grown into a cult-like phenomena throughout the industry. Present at that meeting were people who now run companies like Monster, Straight Wire, etc and you could see the dollar signs in their eyes as they looked at this demo. It was one of those pivotal meetings which changes an industry.

They also pioneered the use of exotic connectors such as the now famous "Camac" connector, actually a miniature Lemo Connector, purportedly for the "better connection" gold on gold provided, but essentially to be so esoteric as to force you to get your wires from them because no one else in the audio world used those connectors.

And thus an industry was born.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-29 20:46

Om exaktare historiebskrivning önskas än...

iö skrev:
Jax skrev:Det värsta började på 70-talet.

Jag håller med Jax, men menar nog att det under 70-talet trots allt fanns mycket sans och vett kvar i debatten. Sans och vett som totalt försvann i slutet av 80-talet då vansinnet började skena illa, men det var först i mitten av 90-talet som det gick riktigt snett och ormoljetakterna kom tillbaka med full kraft. Det vill säga när bedrägeriet nådde samma höjd som den amerikanska vilda westerns värsta ormoljeförsäljare.

...kör jag på att det var antingen 1978 eller 1979, beroende på om man skall tro Wikipedia, eller den störste kabelevangelisten själv.

Kablar har dock i princip aldrig låtit speciellt olika. Så frågan borde vara när suggestionen fick sådan fart att folk en mass började inbilla sig stora skillnader, så till den milda grad att det blev en kommersiellt gångbar industri att rida på idéerna.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-29 20:54, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-29 20:50

Kablar har alltid låtit olika 8)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-29 20:50

Sant :wink: En blytråd låter helt olikt en koppartråd.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-29 21:03

Varför tror du det? :o

(Givet samma resistans och ledaravstånd.)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-29 21:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-29 21:05

Det är ju inte det...Samma area koppa och bly

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-07-29 21:06

IngOehman skrev:Varför tror du det? :?

(Givet samma resistans och ledaravstånd.)

Vh, iö

Det är bara att slå på den så hör man...
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-29 21:09

Jag tror att Tommy Jenving kom igång i slutet på 70-talet med sina kablar. Vill minnas att det var 2x2.5mm. Vi sålde en del men inga mängder. En bit in på 80-talet ökade både kabelarian och försäljningen. Men Jenvings kablar har aldrig varit hysteri. Skillnad när en kabel kostar en halv mille. Men det drabbar ingen fattig så varför bry sig? Kunden handlar sin dyra kabel av egen fri vilja och om han tycker att den låter suveränt, OK.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-29 21:13

meanmachine skrev:Det är ju inte det...Samma area koppa och bly

Okej, de kan ändå låta i princip likandana ändå! Om arean är tillräcklig.

Bly leder i runda tal en tiondel (knappt) så bra som koppar. Det betyder att en blykabel med tvärsnittsarean 4 mm^2 ungefär motsvarar en kopparkabel med tvärsnittsarean 0,4 mm^2 - vilket i rimliga sträckor och med rimlig högtalarlast är mycket svårt att skilja från en kopparkabel med tvärnittsarean 4 mm^2! 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-29 21:15

IngOehman skrev:
meanmachine skrev:Det är ju inte det...Samma area koppa och bly

Okej, de kan ändå låta i princip likandana ändå! Om arean är tillräcklig.

Bly leder i runda tal en tiondel (knappt) så bra som koppar. Det betyder att en blykabel med tvärsnittsarean 4 mm^2 ungefär motsvarar en kopparkabel med tvärsnittsarean 0,4 mm^2 - vilket i rimliga sträckor och med rimlig högtalarlast är mycket svårt att skilja från en kopparkabel med tvärnittsarean 4 mm^2! 8)

Vh, iö

Har du blidtestat bly mot koppar? Samma resistans i kabeln.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-29 21:25

Ja det har jag.

Gjorde ett stort test av nästan alla metallers inverkan (som jag kunde komma över) på ljudkviateten som kabelmaterial, när Isodakabeln började omtalas som mest i pressen.

Jag kom fram till att metallen i sig inte hade någon betydelse överhuvudtaget! Bara parametrarna som uppkommer påverkar hur kabeln låter. :wink: (Och dessa kan väljas lika trots olika material i kabeln.)

Möjligen finns ett undantag dock, och det är i flerakardeliga kablar där jag inte vill utesluta att kontakteringsegenskaperna mellan kardelerna kan påverka ur tvärimpedansmodulationen tillför förvrängning av musiksignalen. Det är mycket svaga distorsionfeneomen isåfall, men jag utesuter inte att de kan ge hörbar inverkan i extremfall. Jag gissar isåfall att sämsta fallet är en mångkardelig kabel med silverkardeler i ett hölje som bara trycker ihop kardelerna svagt mot varandra.

Slutsatsen är att bästa material blir det som har bäst ledaregenskaper i förhållandet till priset, och då vinner koppar - lätt. Oavsett om man bryr sig om priset eller inte är ju koppar det material som ger bäst budget över för andra konstruktionsingrepp. :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-29 21:44

Ett bra svar.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-30 00:23

Mycket bra inlägg, tackar alla :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-30 00:36

Jag kör nu själv med 1,5mm2 8O :? koppar än så länge men funderar på att testa lite blytråd... :wink: 8) Taggtråd kanske skulle va nått? lite rustik design och så kan man vira in högtalarna så man får ha dem ifred för ungar och anat löst pillfolk.

:lol:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-30 09:06

IngOehman
Hur fick du till kablar av t.ex. bly, brons, zink, kvicksilver, platina respektive guld med samma area? Det blindtestet måste dessutom ha blivit dyrt.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-30 09:10

Flint skrev:IngOehman
Hur fick du till kablar av t.ex. bly, brons, zink, kvicksilver, platina respektive guld med samma area? Det blindtestet måste dessutom ha blivit dyrt.

Inte mycket dyrare än att utföra statistiskt godtagbara lyssningstester med stråkkvartett vs högtalare i bomullstält kanske?:D .

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-30 09:15

patrikf skrev:

Inte mycket dyrare än att utföra statistiskt godtagbara lyssningstester med stråkkvartett vs högtalare i bomullstält kanske?:D .
Du kan inte vara trevlig. Någonsin.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-30 09:16

Ja, det kunde vara intressant att få beskrivet hur testet gick till :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi