Roligt när någon lyssnar-eller-när hjälpte du någon senast?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Roligt när någon lyssnar-eller-när hjälpte du någon senast?

Inläggav Nattlorden » 2007-07-31 07:56

Fick ett mess på minhembio igår... en kille som jag skrivit i texten till poängbedömningen att det skulle bli ännu bättre ifall han tog och dämpade ned sidoväggarna lite... han hade slängt upp lite dämppaneler och skrev tillbaka och berättade vad och på vilket sätt det hade blivit bättre.

Kul att det blev bättre för honom och kul att det finns folk som lyssnar och inte tar allt som kritik. :D

När och hur hjälpte ni någon senast?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2007-07-31 11:08

Jag hjälpte en kille förra veckan som hade fått dålig bild på sin Samsung plattis där garantiperioden var slut. Bilden hade fått hemska färgblödningar, skuggfenomen, färgfel etc.
Det verkade vara samma fel jag tidigare haft på min TV som blev fixad på garantireparation. Jag hade skrivit någon kort fråga om det på hemmabioforumet när det började strula för mig. Efter reparationen fick jag reda på att LVDS-kabeln hade blivit utbytt (ett mycket vanligt fel på Samsung plattisar tydligen). Jag tvivlade dock på att det var fel på själva kabeln eftersom bilden varit bra från början. Toligare var att den hoppat loss lite under frakt eller fått oxid på kontakten etc.

Summa summarum, killen kontakade mig på forumet och jag sa åt honom att ta loss LVDS-kabeln och stoppa tillbaka den igen. Nu visste han inte vad en LVDS-kabel var för något (vilket inte är så konstigt om man inte pysslat med inbyggd elektronik LVDS betyder typ Low Voltage Differential Signalling Display Interface och är den digitala signal som matar LCD-panelerna (vilket kan vara bra att veta för den som tror att en DVI-D signal (tex i en HDMI överföring) direkt går till skärmen, vilket alltså inte är fallet)).
Hur som helst jag sa åt honom att skruva upp teven och leta upp kabeln som går till själva LCD-panelen, ta loss den och stoppa tillbaka den, i båda ändar.

Han meddelade mig en dag senare att TV:n nu fungerade utmärkt igen. Himla skoj tycker jag, och han slapp en dyr reparation. Dessutom vet vi Samsungägare nu vad som ska göras om det händer igen.

Sen har jag nyligen lärt en tysk hotelägare i småland hur man skummar mjölk till en krämig cappuccino. Han hade ingen aning om microskum (varken hur man åstadkommer eller hur mycket bättre det det smakar) utan tyckte mjölken skulle se ut som ett berg av blaskiga såpbubblor, urk.

Vh
/Tobbe

Återgå till Generellt om hifi