Transistorer i våra moderna apparater

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Transistorer i våra moderna apparater

Inläggav meanmachine » 2007-07-31 12:34

Jag har läst lite om att många av dagens trissor är i mångt och mycket rent crap. :( De som är bra är rätt dyra.

Vad säger ni om att det i många av dagens apparatur finns skräp som inte alls håller måttet.

Bifogar en bild på ett par ex till detta. :)

Är väldigt intresserad av att veta mer om detta. Då jag har många varierande apparater kan jag skönja att många av gårdagens apparater faktiskt låter väldigt bra.

Bild

Bild
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-31 12:36

Har råkat ut för skojarna. Det är fruktansvärt irriterande eftersom massor med tid går åt pipan innan man vet vad som är "fel".

Borde vara skottpengar på packet som säljer dylik skit.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2007-07-31 17:58

Är inte riktigt säker jag förstår vad du menar - är det:

1. Det förekommer piratkomponenter på marknaden och det är svårt att skilja ut dessa från de "riktiga" trissorna.

2. Dagens trissor är generellt sett av sämre kvalitet än förut.

Och sen kan jag faktiskt inte av dina bilder uttyda vilket du menar. Kan du förklara lite mer vad bilderna visar?

Jag har själv en del "historier" om piratkopiarede IC-kretsar och det skulle vara intressant att få diskutera detta!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-31 18:04

Både ocj tror jag. Har hört att det svindlar om dessa numer och som diyare är det tufft samt att de smyger igenom kontrollerna på kända fabrikanter.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2007-07-31 18:21

Men piratproduktionen bör väl inte med lätthet kunna slippa igenom till "ordinarie" distributionskanaler? ELFA t.ex. bör väl få Motorola-trissor från svenska/skandinaviakska/europeiska generalagenten och där lär väl inte piratkomponenter kunna hitta igenom så lätt?

Produktionen av piratkomponenter är ju annars det "pris" tillverkarna kan få räkna med genom att lägga produktionen i asiatiska lågårisländerna. Enklare chip-konskruktioner kopieras med lätthet och mer avancerade chip kan komma ut genom påstådd kassation eller genom "överproduktion".

Tror annars säkraste sättet att undvika piratkomponener är att just handla från större distributörer. Och skulle man trots det komma öven en misstänkt pristkonstruktion går det ju faktiskt att reklamera varan.

Annars är ju också den sjuknande kvaliteten på det som tillverkarna anser som "enklare" komponener väl känd. Man lägger mer krut på kvalitetskontrollen på t.ex. avancerande processorer och DSP, medan man kanske anser trissor som "färdiga" vad gäller kvalitetskontroll. En inställning som kan göra att kvaliteten kan skunka drastiskt innan något görs.

Men, meanmachine, förklara gärna lite mer om bilderna! Jag är intresserad av detta som sagt!

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-07-31 19:39

Conan skrev:Är inte riktigt säker jag förstår vad du menar - är det:

1. Det förekommer piratkomponenter på marknaden och det är svårt att skilja ut dessa från de "riktiga" trissorna.

2. Dagens trissor är generellt sett av sämre kvalitet än förut.

Och sen kan jag faktiskt inte av dina bilder uttyda vilket du menar. Kan du förklara lite mer vad bilderna visar?

Jag har själv en del "historier" om piratkopiarede IC-kretsar och det skulle vara intressant att få diskutera detta!

Det är 1 som är problemet. Flera av de mer välkända transistorerna finns i förfalskade exemplar som långt ifrån håller måttet. De riktiga transistorerna har inte sämre kvalitet idag jämfört med förr.

Toshiba, Sanken och Motorola är bland de värst utsatta för förfalskningar.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-07-31 19:56

IRF med sina populära "hexfets" samt LM3886 och liknande "chipamps" har jag förstått är flitigt kopierade också.

/Peter

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2007-07-31 22:41

Men var råkar man på dessa piratkomponenter? De större försäljningsagenterna är väl knappast ute på spotmarknaden och shoppar?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-31 23:50

Det finns massor med falska transistorer på marknaden. Det typiska är att man tar småtransistorer och monterar i stora kåpor.

Tex kan man hitta substrat som skall sita i TO220-kapsel monterade i MT200-kåpa osv.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-01 06:20

Men är fabriktanderna skonade eller kan man hitta sådan skit i köpesapparater?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-01 08:07

Rod Elliot har en artikel om det på sin hemsida: Counterfeit Semiconductors

Det kan ju vara ett ställe att samla kunskapen.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2007-08-01 10:45

Det skulle vara intressant at veta hur dessa pirat-komponenter kommer ut på marknaden. Alla kompoennter som distribueras av "officiella" kanaler - dvs via Toshibas eller Motorolas generalagenter - är säkert med största sannolikhet den äkta varan. Problemet blir ju att man som enskild konsument inte med säkerhet kan veta om handlaren köpt via den kanalen eller via spotmarknaden.

Jag har en historia om hur piratkomponenter kan uppstå: En amerikansk IC-tillverkare gör sina egna wafers som sedan skeppas till ett kapslingshus i sydostasien för kapsling. Helt plötsligt börjar det dyka upp piratkomponenter på en populär IC i en SOIC-8.
Piratkomponenten är identiskt märkt men piraten är har tryckt märkning medan originalet är märkt med laser. Piraten utmärker sig också genom att inte tåla lödningen - kapseln delaminerar svårt med funktionsstörningar som följd. En undersökning av IC:n visar dessutom att chipet är identiskt med en komponent direkt från den ordinarie tillverkaren - ett chip som endast tillverkas i staterna!

IC-tillverkaren undersöker saken och det visar sig att kapslingshuset har angivit flera procentenheter för hög kassation! Man har helt enkelt angett att det t.ex. var 15% kassation på varje wafer medan den verkliga kassationen var exempelvis 5%. De ovriga 10% chip gick till en pirattillverkare i området som sen prånglar ut komponenter på spoten.

Det "lustiga" i sammanhanget är att detta skedde för 5 år sedan och tillverkaren säger sig ha åtgärdat problemet (man tar tillbaka de kasserade chipen från varje wafer så att antalet stämmer). Men så sent som förra året dyker nya piratkomponenter upp av samma typ på marknaden. Man undrar hur noga man kollar kassationen eller om man helt enkelt säljer okapslade wafers "vid sidan av".

Meanmachine undrar om pirat-komponenter kan dyka upp på konsumentprylar också, och det tror jag säkert. De flesta tillverkare använder sig säkert av en kontraktstillverkare som också står för anskaffningen av komponenter. Dessa större kontraktstillverkare handlar komponenter lite varstans och aldeles säkert också på spotmarknaden. Ankomstkontrollen är i dag obefintlig och därför kan det nog slippa igenom en hel del skräp ända ut till konsumenten.

Välkommen till avigsidorna med att lägga ut produktion till länder som ser lite mindre strikt på äganderätt och att hålla ingångna avtal. :wink:

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-08-01 11:25

Har märkt detta på jobbet där jag ibland har beställt transistorer märkta med DIV (diverse) istället för motorola eller sanken m.m.Man stoppar i grejorna & det går sönder nästan direkt,sen kliar man sig i huvudet & felsöker utan att hitta några andra felorsker.Då är transistorn av skitkvalite,så nu beställer jag bara märkes trissor,har inte haft problem med dom hitills i.a.f.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-08-01 11:45

meanmachine skrev:Men är fabriktanderna skonade eller kan man hitta sådan skit i köpesapparater?

Problemet uppstår när man handlar på "spot-markndaden" istället för tillverkarnas distrubutörer.

Finns en firma som heter "Match a knob" i USA som säljer massor med fake-trissor. :evil:
-Innehar F-skattsedel-

Återgå till Generellt om hifi