Drop Test Video

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Drop Test Video

Inläggav NNord » 2007-08-02 09:38

Hehe, roligt ! Kolla killarna, dom tycker de här är skoj :wink:

http://www.crownaudio.com/amp_htm/itech ... tvideo.htm

Verkar tåla en hel del de där !
NN

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-02 10:19

8O inte illa.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-08-02 10:32

Fattas bara att de sänker disten 100ggr på den så... :P
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-02 10:38

Vikka ideer. 8O . men som man säger.

"Varför göra så där? Jo för man KAN det ! "

Dessutom kan man kalla det där för "före efter" test.. :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-08-02 10:41

Nattlorden, det är väldigt låg dist på detta steg med tanke på uteffekt och vikt.

Mayro, hehe ja. men det ställs en del krav på slutsteg man skall frakta runt hela världen på konserter med höjdare :wink:
NN

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-08-02 10:50

NN - jag menade självklart i fallet att använda det till annat är sitt designmål - nämligen som hemmaslutsteg.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-08-02 11:00

Nattlorden skrev:NN - jag menade självklart i fallet att använda det till annat är sitt designmål - nämligen som hemmaslutsteg.

Jo visst, kan väl hålla med om det ! Men..

Total Harmonic Distortion (THD) at full rated power less than 0.35%

Intermodulation Distortion (IMD) 60 Hz and 7 kHz at 4:1, from full rated output to –35 dB less than 0.35%

Verkar väl inte illa direkt, basslutsteg ! Det är ju siffror som anger dist vid full power output, om du drar ner det lite, så läre siffrorna sjunka.

Handlar ju om peakeffekt de där. Slutsteget är designat för låg vikt, maximal output, driftsäkerhet. Lärei nte passa så bra för hemmabruk då man inte använder sig utav de höga uteffekter dessa slutsteg levererar.
Senast redigerad av NNord 2007-08-02 11:06, redigerad totalt 1 gång.
NN

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-02 11:06

NNord skrev:Verkar väl inte illa direkt, basslutsteg ! Det är ju siffror som anger dist vid full power output, om du drar ner det lite, så läre siffrorna sjunka.

Handlar ju om peakeffekt de där.

Tänker du skaffa en sån?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-08-02 11:08

Njä de tänker jag inte, men om de dyker upp något till mycket bra pris så kanske jag köper det och förpassar det till garderoben, lika som en massa andra slutsteg som bara ligger där o samlar på sig dammtussar :wink: Tror jag har 250 kilo slutsteg som ligger i garderoben nu haha..

Om jag köper en så lovar jag lämna det till Ingvar och Johan för utverdering så den kan STEKA deras virtuella högtalarkonstlast till yttre rymden :wink:
NN

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2007-08-02 19:12

Verkar vara robusta prylar! Tror grabbarna på Crown ville veta gränsen för när stärkaren pajade och i det perspektivet är det ju kul att den håller som den gör.

Produktkravet på fallprovet är nog annars den lägsta nivån i filmen. En stärkare som tappats från den högsta höjden i videon får nog anses färdig för service eller kassation i vilket fall ( 8O ) som helst.

Sen är frågan om ett sånt här fallprov säger så mycket egentligen om en egentliga driftsäkerheten ute "i fält". Här gör man säkert andra tester med temperaturcykling, vibrationsprov och långtidstester.

Användarvisningsbild
Kakan

Inläggav Kakan » 2007-08-02 19:57

NNord skrev: Tror jag har 250 kilo slutsteg som ligger i garderoben nu haha..

Bor det en liten meanmachine i dig kanske :lol:
När kommer du att börja placera ut dina steg i naturen och presentera dem i en utförlig bild-tråd enligt förlagan :D
Kakan - kan ibland...
/ Arne Hellberg

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-08-02 20:01

Kakan skrev:När kommer du att börja placera ut dina steg i naturen och presentera dem i en utförlig bild-tråd enligt förlagan :D

Det blir den dagen han kommer ut ur garderoben...

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-08-02 20:25

:mrgreen:

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-08-03 10:27

Marknadsföringsfjanteri.
Jag skulle tro att rätt många andra PA-slutsteg skulle kunna klara samma kontrollerade test. Många är mycket robust uppbyggda, just för att de inte sällan utsätts allehanda misshandel ute på turneerna.
Vad är det egentligen som skulle gå sönder, förutom att höljet blir deformerat?

Edit: Dessutom rör det sig om lättviktssteg med switchad nätdel, som säkert inte väger många procent av en riktig trafo...

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-08-03 20:17

RogerJoensson skrev:
Edit: Dessutom rör det sig om lättviktssteg med switchad nätdel, som säkert inte väger många procent av en riktig trafo...

precis, och det är ju en fördel som vill visa med denna film ! :) Jag har ett tungt JBL-steg, om man skulle släppa det i backen skulle de bli skrot.
NN

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2007-08-03 22:33

Nåja, det finns en hel del i en elektronisk apparat som kan gå sönder av ett sånt här fallprov. Nätdelar (även switchade) desintegreras, mönsterkort spricker, större ytmonterade komponenter släpper i lödfogarna, don & kablage slits isär, displayer pajar och apparatlådor knycklas till bara för att nämna något.

Det handlar ändå om ganska många G som fortplantas in i apparaten från smällen i golvet. Ta vilken apparat som helst där hemma och släpp den från 2 meter så får ni se...

Men återigen; detta testet säger inte så mycket om den verkliga driftsäkerheten. Däremot tycker jag det inte sitter i vägen med en konstruktion som tål mycket mer än vad den förväntas se i verkliga livet. Detta är nog helt enklet ett kvalificeringsprov (lägsta höjden) som man sedan kör vidare för at se var gränsen går. Ett rimligt sätt att göra fallprov, tycker jag.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-08-03 23:01

Om du lyckas spräcka ett mönsterkort med ett fritt fall på bara två meter, sitter det antagligen i en undermålig PA-konstruktion eller så har testet utförts på en annan planet än den vi bor på.
Det samma gäller rätt utförd montering av ytmonterade komponenter.

I PA-världen förväntas grejor klara tuffa tag. Om en mik eller linebox går i golvet så förväntas den bara att fungera efteråt. G-krafterna är för komponenterna inuti dessa är lika stora som inuti ett slutsteg släppt från samma höjd.

Den här frittfall videon är marknadsföringsshow. Inget annat.

Ett långtids vibrationstest skulle bättre visa på verkliga svagheter i form av utmattningar mm.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-08-03 23:12

Word !

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-08-04 00:47

QSC gör rätt hårda test även de..

Mindre fil
http://media.qscaudio.com/media/building_legends_lo.wmv

Större fil
http://media.qscaudio.com/media/building_legends_hi.wmv

Audiofil? (Xvid)
http://media.qscaudio.com/media/building_legends_hi_xvid.avi

:D

Lite info och factory tour också..

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-08-04 01:57

Jag ser det helt som att dom bara la ut en rolig filsnutt på deras hemsida för skoj skull. Ganska uppenbart att det är underhållnigsvärde.

Självklart gör dom alla möjliga andra sorters tester också. Det är ju standard.

Före gemene man är det kanske lättare att sätta sig in i, att apparaten håller från 2 meter, än att se ett papper som visar en graf över vibrationstest :wink:
NN

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-08-04 02:07

Före gemene man är det kanske lättare att sätta sig in i, att apparaten håller från 2 meter, än att se ett papper som visar en graf över vibrationstest

Framförallt är det ju mycket roligare om inte annat :D

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2007-08-04 02:23

Jag har lyssnat på I-tech 4000 som hifisteg och det låter väldigt bra, det är inte helt perfekt , men bättre än det mesta som hifiindustrin har petat ur sig, och Ja mycket effekt är otroligt befriande för hifilyssning har man inte hört riktigt stora steg så har man gått miste om nått!
I-tech stegen har mycket imponerande prestanda (som rena hifisteg) men de är så mycket mer än "bara" slutsteg, de kan även EQa och filtrera och d-a omvandla, och de är byggda för att tåla stryk som videon visar!

Crowns reference serie är bland det absolut bästa som överhuvudtaget går att spela på, stegen är transparenta och har tillräckliga effektresurser för att driva i princip alla högtalare, reference stegen är tex mer transparenta än både nad och rotel, och så har de EFFEKT , man slipper köra dem i klipp , utan de puttrar på lite lugnt o låter trevligt utan att byta karraktär hur starkt man än vill spela, kraften räcker till mer än väl , man ger upp själv långt innan stegen blir ansträngda!
I-tech låter väldigt likt reference serien förutom en liten avvikelse i frekvensgången uppe i diskanten , men den går att eq a bort, det enda som inte går att fixa enkelt är ljudet från kylfläktarna , stegen är inte fysiskt stora, men de ger ENORMA effekter, I-tech 4000 ger som namnet antyder 2*2000w i 4 ohm, (om man har tillräckligt med ström att mata det med), och det är det minsta i serien, så de blir varma även om de har hög verkningsgrad, de är ju inte tänkta för studiobruk, men ljudkvaliten de har räcker definitivt till för den mest krävande monitorlyssning som finns.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-08-04 02:42

Ja, jag har liksom fått för mig att Crown Studio Reference 1 & 2 skall vara nått särdeles extra extra !

Bild

Har du lyssnat på något sådant slutsteg någon gång?

Lite synd är ju att slutstegen verkar ha utgått ur sortimentet ! :cry:
NN

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2007-08-04 03:10

Ja men jag kommer inte ihåg om det var 1 eller 2 an vi testade , det var nog nångång runt -99 vi provade steget, steget är otroligt bra! vi testade steget med en egen variant på f/e test med last, vi kopplade på PA högtalare/last i ett annat rum o kalibrerade upp nivåerna o körde med olika effekter på stegen, och de är verkligen transparenta!, de har mindre färgningar än nad 208 som också kördes under samma förutsättiningar, lasten var nog tom styggare än den last LTS använder. hursomhelst så lyssnades det även på stegen på div högtalare ända upp till B&W 801or och steget är ett av de absolut mest neutrala jag någonsin "inte" hört. och det saknas inget i det heller , utan det lät bara neutralt och verkade ha hur mycket kraft som helst, oavsett lyssningsnivå så hördes ingen dynamikkomprimering eller ändring av karraktären hos ljudet. stegen var ju mycket populära i studios i USA på den tiden.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-04 11:43

jag vet jag såg för några år sedan bilder från värme/kyla tester på pa steg från Crown.

Detta var då jag funderade på att driva mina Infinity Reference standars 4,5 med två Crown reference steg..
:wink:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-08-04 12:33

Intressant intressant !
Man udnrar ju varför dom tagit steget ur produktion, kanske dom sålde för få av dom.
NN

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2007-08-04 16:02

RogerJoenson skrev:Om du lyckas spräcka ett mönsterkort med ett fritt fall på bara två meter, sitter det antagligen i en undermålig PA-konstruktion eller så har testet utförts på en annan planet än den vi bor på.
Det samma gäller rätt utförd montering av ytmonterade komponenter.

I PA-världen förväntas grejor klara tuffa tag. Om en mik eller linebox går i golvet så förväntas den bara att fungera efteråt. G-krafterna är för komponenterna inuti dessa är lika stora som inuti ett slutsteg släppt från samma höjd.

Den här frittfall videon är marknadsföringsshow. Inget annat.

Ett långtids vibrationstest skulle bättre visa på verkliga svagheter i form av utmattningar mm.

Nu menar jag med "spräcka" inte att kortet ska gå i två delar. Kortet kan få interna sprickror i via-förbindninar eller sprickor under lödöar som leder till avbrott.

Och ofta räcker det inte med "rätt utförd moterning" av större ytmonterade komponener för att de ska klara tuffa tag. Komponenten kan behöva förankras mekaniskt till underlaget och kortet kan behöva styvas upp.

Sen är det inte alls säkert att G-krafterna inne på kortet är de samma som för en annan apparat eller ute på egna lådan. Det hela beror på hur byggsättet dämpar ut eller förstärker påkänninigen. I vibrationsprov t.ex. är det inte ovanligt att man mäter upp tiofaldiga Grms-nivåer inne på kretskorten jämfört med ute på kabinettet och det samma gäller chockprov. Det är inte så snorenkelt som vissa tycks tro att designa apparater som klarar höga krav på miljötålighet.

Det låter på dig, Roger, som om apparater blir robusta och driftsäkra av sig själva när du skriver "Många är mycket robust uppbyggda, just för att de inte sällan utsätts allehanda misshandel ute på turneerna.". Robusta apparater byggs upp av kompetens, rätta materialval, kravställning och tester, och inte av att endast vara avsedda för en viss driftsmiljö.

Sedan är väl inte ett långtidsprov i vibration det första jag skulle rekommendera för ett prov på driftsäkerhet. Vibrationsprov används oftast främst för verifiering av kravnivåer eller i kombination med andra tester som temperaturcykling eller fukt/värmeprov. Undantaget är om man verkligen vet med sig att det är extrema vibrationsnivåer i drift som i stjärtfenan på ett stridsflygplan t.ex. Man ska alltid designa miljötålighetsprovet efter den verkliga driftsmiljön, och för ett PA-steg handlar det om krav på elektriskt stabilitet & säkerhet, värmetålighet, transporttålighet och omild hantering bl.a.

Visst är det marknadsföring att lägga ut videon, men själva provet har visst en relevans för provningen av apparates miljötålighet. Man kör ett test för att se om apparaten klarar kravet (kanske lägsta höjden i videon) och sedan kör man vidare för att se vilka mariginaler man har till kravet (dvs vid vilken höjd apparaten pajar).

Tänk också på att detta är en apparat som är designad inom en ganska snäv bugdet, och inte nåt för rymdfärjan. Lite cred tycker jag därför man kan kosta på sig att ge grabbarna som lyckats bygga en apparat som klarar ett så extremt fallprov. Hade jag varit ute efter ett robust PA-steg, hade fallprovet i videon definitivt varit på pluskontot för den apparaten.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-08-04 17:47

"Tänk också på att detta är en apparat som är designad inom en ganska snäv bugdet"

Det här är high end inom PA, det är inte billiga saker. Hitta ett vräkigare PA-slusteg så är du duktig :wink: Bättre än såhär blir det knappast.
NN

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2007-08-04 18:47

Men oavsett hur mycket steget kostar så lägger man troligen inte en spänn mer än nödvändigt på robusthetshöjande åtgärder. Inget PA-steg är designat med "livrem & hängslen" vad gäller såna här saker, så det gäller nog att rätt saker är åtgärdade i konstruktionen.

Jämför med t.ex. flyg- & rymdindustrin där man tillverkar ett eller ett fåtal exemplar av varje apparat och kan ägna sig åt omfattande handpåläggning av varje "individ" för att få den robust och tålig mot olika sortes miljöprovning.

Förstår inte alls varför man ska försöka misskreditera testen som visas i videon. Det är en i grunden väl motiverad test som också visar på entusiasm hos företaget. Hade jag jobbat där hade jag troligen också stått och garvat med de andra och tyckt med var lika häftigt! :lol:

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-08-04 23:12

Conan skrev:Det låter på dig, Roger, som om apparater blir robusta och driftsäkra av sig själva när du skriver "Många är mycket robust uppbyggda, just för att de inte sällan utsätts allehanda misshandel ute på turneerna.".

Om apparaten inte är robust nog att klara miljön den ska användas i, så är den nog svår att sälja på proffsmarkanden, annat än kortvarigt.
De blir naturligtvis inte driftsäkra av sig själva, de konstueras och byggs för att vara det. Det är väl inte så konstigt, det är ju ett huvudkrav från användarna!

Jag vet av egen erfarenhet att man inte gärna kör på grejor som riskerar att rasa under en konsert eller efter en transport. Och ja, jag har varit med om nitlotter som inte har hållt ihop. Efter att ha blivit bränd ett par gånger, lär man sig snabbt att välja ett annat fabrikat. Så, ja, det finns apparater med veka chassier tex, men många är mycket robusta mekaniskt och bara går och går, trots hård hantering.

Robusta apparater byggs upp av kompetens, rätta materialval, kravställning och tester, och inte av att endast vara avsedda för en viss driftsmiljö.

Naturligtvis. Och robusthet ligger i topp på kravlistan i PA-världen... Grejorna förväntas klara oändliga transporter, i och urlastningar, stötar och tuffa tag (där även temperaturcykler, kortslutningstålighet mm ingår). Det gäller väl inte bara för en unik tillverkare.

Videon säger ingenting om att just detta steg är bättre än andra, men många tittare uppfattar uppenbarligen det så. Det är just det som är meningen. Ren marketing.

Återgå till Generellt om hifi