Nejsägare? Vill du tjäna 100000kr?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Nejsägare? Vill du tjäna 100000kr?

Inläggav Piotr » 2007-08-02 20:19

Jag lägger upp 100000kr på bordet och du likaså.

Om jag hör skillnad på högtalarkabel så tar jag hem hela potten och om jag missar tar du hem hela potten!

Villkoren är följande:

Min anläggning, min musik i mitt rum eller av mig valt rum.

Kablarna väljs av mig och är under två meter och har resistans, induktans samt kapacitans som enligt beprövad vetenskap inte kan anses påverka frekvenskurva hörbart utifrån dämpfaktor samt lågpassfunktion.

Testet går till så att ett antal testomgångar repeteras. Varje testomgång går till så att samma musikspår om tio sekunder spelas upp två ggr. första gången på den ena kabeln och sen på den andra. Jag vet alltså om att båda kablarna under test kommer med i varje sådan testomgång men ordningen väljs slumpvis och (för mig) blint.

Tio sådana testomgångar sker med vila mellan omgångarna om jag känner för det. Tio omgångar utföres under upp till 5 timmar.

Jag har klarat testet om jag prickar åtta av tio testomgångar.

Vi väljer en vecka då testet ska utföras och jag får friheten att med kort varsel (några timmar) bestämma när testet skall påbörjas.

Detaljerna kan vi prata om innan vi skriver under ett avtal så båda parter är nöjda med utformningen.

Med tanke på hur tvärsäkert vissa uttalar sig om andras förmågor borde det finnas fler som nappar..

Någon som är game?

/Peter

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2007-08-02 20:38

du e galen :)

men lycka till :P

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-02 20:54

8 av 10 är ju inte så osannlikt att slumpa in. Du får nog se till att spika rubbet. Är skillnaden så liten att man kan boma 2 av 10 så känns alltihop, tja, rätt någonting.

Hade jag haft 100k tillgängligt hade jag slagit till, men krävt i alla fall 9 av 10. 8 av 10 är för nära slumpen. Men jag har inte 100k tillgängligt, så det blir i alla fall inte nåt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Nejsägare? Vill du tjäna 100000kr?

Inläggav PerStromgren » 2007-08-02 21:02

Piotr skrev:Kablarna väljs av mig och är under två meter och har resistans, induktans samt kapacitans som enligt beprövad vetenskap inte kan anses påverka frekvenskurva hörbart utifrån dämpfaktor samt lågpassfunktion.

Kul utmaning, Peter, äntligen någon som gör allvar av sina erfarenheter!

Jag skulle nog vilja (om jag hade pengar att satsa) att kablarna vore inom 0.1 dB vid 20, 1000 och 20k Hz för att undanröja enkla skillnader. Alltås inte

Piotr skrev:Testet går till så att ett antal testomgångar repeteras. Varje testomgång går till så att samma musikspår om tio sekunder spelas upp två ggr. första gången på den ena kabeln och sen på den andra. Jag vet alltså om att båda kablarna under test kommer med i varje sådan testomgång men ordningen väljs slumpvis och (för mig) blint.

Tio sådana testomgångar sker med vila mellan omgångarna om jag känner för det. Tio omgångar utföres under upp till 5 timmar.

Jag har klarat testet om jag prickar åtta av tio testomgångar.

Det är inget vidare bra. Slumpen gör att du har en litet för god chans att klara dig.

Edit:
PS. Jag kollade just och läste att 16 av 20 brukar krävas i dessa sammanhang. DS
Senast redigerad av PerStromgren 2007-08-02 21:16, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-08-02 21:05

Har tyvärr inte så mycket pengar :-(

Men du kanske kan ta cellon i pant? ;-) (värderad till 200 000 kr)

Amit

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-02 21:06

härligt piotr

Saker som detta ger respekt hos mig. Färdigsnackat liksom.. :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-02 21:23

Jag är inte intresserad av spel, och har inga pengar att lägga upp heller, men däremot är jag intresserad av kablar vara eller icke vara.

Jag ställer upp på testet ifråga om vi kan modifiera det enligt förljande:

1. Bort med pengarna helt! Eller allra minst - ta bort motkravet.
(Visst är det kul med utmaningar och att vinna pengar på dem, men att ställa motkrav blir nog i praktiken mest att säkerställa att du inte kommer att behöva bevisa något. Den kända utmaningen är mig veterligt utan motkrav. DET är något jag kan respektera. Han riskerar att förlora pengar om han har fel, men han kan inte vinna några om han har rätt. Det kallar jag att sätta tryck bakom sina ord! Eftersom jag dock tycker att frågan är intressantare än pengar, tycker jag inga pengar alls är bäst. Jag vill ju inte vinna pengar från dig.)

2. För att testen skall bli vetenskapligt intressant måste den statistiska signifikansen vara större, helst >99%. Föreslår därför en modifierad testserie, och det kan ingå att du får fortsätta om du inte kommit upp till 99% inom en kort serie. Bara vi vet det så den korta serien kan anpassas så den tar höjd för en sådan möjlighet.

3. För skojsskull så kan jag tänka mig att sätta en tia mot att du lyckas.

4. Eftersom testet inte görs för att bli en akademisk avhandling tycker jag att enkelblinda förutsättningar räcker. Jag kan ta på mig att garantera att så blir fallet.

5. Eftersom även kringutrustning kan spela in och olinjära fenomen kan ha tröskeleffekter, vill jag helst inte bara titta på kablarnas isolerade egenskaper, utan även få undersöka hur de beter sig i den faktiska anläggningen.

Det finns specialfall där kablar på grund av instrålning eller instabiliteter kan få påfallande stor hörbar inverkan, och då visar det ju förstås fortfarande att kabeln har betydelse i det specifika fallet, men bara som sekudär orsak.

Så, det visar kanske i ännu högre grad att anläggningen kan förbättras med andra mycket mera effektiva medel än att använda en kabel som "inte ställer till". Förvisso bra information det också.

Vh, iö

- - - - -

PS. Kan tillägga att jag inte utesluter att du lyckas. I själva verket är det min förhoppning om att du skall göra det, som gör att jag kan tycka det kan vara kul att göra testen. Alla upptäckter är ju vetenskapligt spännande, om än det bara blir en upptäckt om den specifika apparaturen, t ex att det finns en oväntad teknisk förklaring/ett missbeteende. Det är alltid spännade att försöka hitta sådana dock.

Min slant sätter jag dock på att du inte kommer att lyckas. 8)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-02 21:29

IngOehman skrev:PS. Kan tillägga att jag inte utesluter att du lyckas. I själva verket är det min förhoppning om att du skall göra det, som gör att jag kan tycka det kan vara kul att göra testen. Alla upptäckter är ju vetenskapligt spännande, om än det bara blir en upptäckt om den specifika apparaturen, t ex att det finns en oväntad teknisk förklaring/ett missbeteende. Det är alltid spännade att försöka hitta sådana dock.

Ingvars PS är viktigt! En viktig anledning till att göra tester av detta slag är att bringa vetenskapen framåt. Om någon hör något som vi (*) inte kan mäta, vill ju förstås få reda på vad det är så att vi kan mäta och reda ut vad som orsakar stimulit! På så sätt kan vi göra

Alldeles för mycket kraft har lagts på att strida, när i själva verket alla dessa skeptiker mer än gärna ser att provet visar att det finns något där att upptäcka!

Igen, Peter, du ska ha en eloge för detta initiativ.

*) Vi betyder inte att jag är direkt delaktig i vetenskapen, det betyder bara att jag vill räkna mig till den vetenskapliga sidan i debatten.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-02 21:38

Piotr - Sweet! Idol! Lycka till!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-02 21:40

Kan lägga till att jag redan stött på flera fall genom åren där folk lyckats skilja "nästan identiska" (sett till parametrarna kapacitans, induktans och resistans) kablar.

Det har dock varje gång varit lätt att visa att de fysikaliska förutsättningarna varit allt annat än lika, det vill säga det har varit lätt att förklara de hörbara skillnaderna. Allt är ju inte induktans kapacitans och resistans...

Jag har dock aldrig stött på några "mysterier" det vill säga hörbarheter från kablar som man (jag) inte kunnat hitta orsaken till. Hoppas detta blir första gången. :P

Fast jag hoppas såklart isåfall att en "ny" förklaring trots allt dyker upp förr eller senare. Kunskap är ju alltid målet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-02 21:47

Låter kanon det Öhman :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-02 23:16

IngOehman skrev:Kan lägga till att jag redan stött på flera fall genom åren där folk lyckats skilja "nästan identiska" (sett till parametrarna kapacitans, induktans och resistans) kablar.

Det har dock varje gång varit lätt att visa att de fysikaliska förutsättningarna varit allt annat än lika, det vill säga det har varit lätt att förklara de hörbara skillnaderna. Allt är ju inte induktans kapacitans och resistans...

Jag har dock aldrig stött på några "mysterier" det vill säga hörbarheter från kablar som man (jag) inte kunnat hitta orsaken till. Hoppas detta blir första gången. :P

Fast jag hoppas såklart isåfall att en "ny" förklaring trots allt dyker upp förr eller senare. Kunskap är ju alltid målet.

Vh, iö

Det här tycker jag är ett extremt viktigt inlägg som talar emot det vettiga i att kalla folk idioter bara för att man tycker sig märka att det är skillnader på kablar. Att sedan den som lyssnar inte lyckas upptäcka att det kanske är ett specialfall som gjort att kablarna blev detekterbara i just hans/hennes anläggning är något som inte heller berättigar till förolämpningar utan är bara helt mänskligt.

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2007-08-03 00:09

jag ställer mig emot! jag testar exakt samma saker. Hör jag skillnad på allt får ni 100.000:- :lol:
Mvh. Bred

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2007-08-03 11:32

Piotr ! Med alla dom där reglerna du sätter upp som krav. Jag hoppas verkligen inte att du kallar det för blindtest !

Mvh/Janne

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-03 11:58

tänk va..
då jag flera ggr inbjudit till BT här så "snackas det bort" här på detta forum där man alltid snackar om sådant..

Exakt så blir det nu med här då en piotr ställer upp och denna gång med en ansenlig summa pengar i potten. bara att den som "säger emot" med vetenskapliga argument som torde vara vattentäta får vara just så duktig och säker som denna person är på nätet annars och visa att han/hon VET att den inte loosar sina stålar..Och därmed sätta slantar emot..

Då snackas även det bort...

Kom igen nu. Ta piotr´s erbjudande . ni har ju vetenskapen och all kunskap på ER sida säger ni...

Kom sedan hit så gör vi bt.. Så ser vi sedan hur diskutionerna går här... ..

ediot. rensande undan onödig text
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2007-08-03 12:04, redigerad totalt 1 gång.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-03 12:01

mayro...alla här hör mer eller mindre skillnad på dom flesta kablar?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-03 12:16

Haakan_W skrev:mayro...alla här hör mer eller mindre skillnad på dom flesta kablar?

Haakan.. Så ser det aldrig ut då folk här "diskuterar" annars..men men Kabelinbjudan är piotr som har öppnat för, och inte jag. Jag bara markerar att exakt som vid mina inbjudningar "snackas det bort" i stället för dom tvärsäkra tar inbjudan och vinner en bunt stålar denna gång. och äran att nagla ner mig i mitt fall....

testspecen är ju den som anses INTE kunna höras som piotr satt upp som jämförelseobkjekt.

Modigt gjort anser jag dessutom av honom eftersom sådan jämföranden verkligen är svåra att fixa... :wink:

men han har ju testen i SITT system och det är ju avgörande att man "känner" sina grejor..

fast det är ju i sådana fall diskutionerna handlar om. Folk har ju sitt kabelskoj i sina system i sina hem... Inte i en okänd miljö utanför sitt hem..

jaja.. Vi får väl se om det är "man eller mus" som gäller även denna gång på dom som alltid debaterar och lutar sig på sitt kunnande rent tekniskt/vetenskapligt..

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-03 12:23

jag förstår vad du menar och vad alla andra menar...varför folk här inte "tweakar" med kablar är ju för att dom har så pass liten inverkan...dock klart hörbar, men inverkan är ju såpass liten att flyttar du soffan 0.5m fram eller bak så har du en 100faldigt större inverkan...och ännu mer om du försöker göra nåt åt akustiken hemma med basfällor och dyl...dessutom till en billigare slant...men visst jag kör inte ekk hemma eller så (jag har fan dyra kablar:) ) men det är mest för utseendets skull...dom är nog ganska likvärdiga EKK

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-03 12:26

Haakan_W skrev:jag förstår vad du menar och vad alla andra menar...varför folk här inte "tweakar" med kablar är ju för att dom har så pass liten inverkan...dock klart hörbar, men inverkan är ju såpass liten att flyttar du soffan 0.5m fram eller bak så har du en 100faldigt större inverkan...och ännu mer om du försöker göra nåt åt akustiken hemma med basfällor och dyl...dessutom till en billigare slant...men visst jag kör inte ekk hemma eller så (jag har fan dyra kablar:) ) men det är mest för utseendets skull...dom är nog ganska likvärdiga EKK

det är en annan diskution vilken jag inte går in i haakan. topic står ovan...så försök inte du heller svänga fokus min herre..

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-03 12:28

Jag tycker det vore väldigt intressant med ett sådant test, men förstår i likhet med många andra inte idén med att blanda in så mycket pengar.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-03 12:47

Mayro skrev:
Haakan_W skrev:jag förstår vad du menar och vad alla andra menar...varför folk här inte "tweakar" med kablar är ju för att dom har så pass liten inverkan...dock klart hörbar, men inverkan är ju såpass liten att flyttar du soffan 0.5m fram eller bak så har du en 100faldigt större inverkan...och ännu mer om du försöker göra nåt åt akustiken hemma med basfällor och dyl...dessutom till en billigare slant...men visst jag kör inte ekk hemma eller så (jag har fan dyra kablar:) ) men det är mest för utseendets skull...dom är nog ganska likvärdiga EKK

det är en annan diskution vilken jag inte går in i haakan. topic står ovan...så försök inte du heller svänga fokus min herre..

jag svänger inte nåt fokus jag bara förklarar för dig att folk VET att kablar låter olika...jag förklarar bara varför dom inte nappar på erbjudandet

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-03 13:17

jannemannen skrev:Piotr ! Med alla dom där reglerna du sätter upp som krav. Jag hoppas verkligen inte att du kallar det för blindtest !

Mvh/Janne

Alla dom kraven... que? Klart som mineralvatten att det är ett blindtest.. vad är det du inte förstår? Läs igen, tänk och återkom!

/Peter

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-03 13:21

Nej, Peter, jag tycker att du har rimliga krav. Egen anläggning i egen miljö ska absolut vara förutsättningen.

Trots att jag inte har råd att utmana dig, skulle jag ändå vilja fråga: har du gjort detta blint så att du vet att du kan? (Annars vore det ju ekonomiskt vansinne, liksom.)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-03 13:44

Almen skrev:Jag tycker det vore väldigt intressant med ett sådant test, men förstår i likhet med många andra inte idén med att blanda in så mycket pengar.

I stort sett för att både på svenska och internationella forum (Madisound, diyaudio.com m.m.) så gastar nejsägarna om Randi och hans miljoner så fort kablar kommer på tal (och även slusteg). Nu har dessa som är så säkra på sin sak chansen att lätt plocka hem en ansenlig slant själva utifrån samma argument..

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-03 13:59

perstromgren skrev:Nej, Peter, jag tycker att du har rimliga krav. Egen anläggning i egen miljö ska absolut vara förutsättningen.

Trots att jag inte har råd att utmana dig, skulle jag ändå vilja fråga: har du gjort detta blint så att du vet att du kan? (Annars vore det ju ekonomiskt vansinne, liksom.)

Jag har blindtestat signalkällor, preamps och micpreamps flera gånger med mycket goda resultat. Jag lyssnar alltid öppet först för att få grepp om grejorna. Hör jag inte skillnad öppet finns det ju ingen anledning att fortsätta. De lyssningsintryck jag hör öppet är desamma blint i regel. Har även haft en panel på upp till tre lyssnare till vid flera tester.

En sak vi roat oss med ett par gånger är att lyssna på tre olika komponenter öppet för att sedan lyssna blint på alla tre utan speciell ordning. Har lyckats bra även på dessa tester, och då inte enbart genom att säga att det ena låter annorlunda än det andra, utan att identifiera komponenterna vid namn (genom anteckningar) blint under lyssningen. Det kräver att man lyssnar på lågnivåupplösning samt diskanthantering där de största skillnaderna normalt ligger på elektronik.

Blindtest på kablar har varit på gång men mest för att visa för min ständigt skeptiske polare att det faktiskt föreligger så om jag säger att det gör. När polarn till sin stora förvåning med lätthet hörde samma skillnader som jag så försvann hans motivation till att fortsätta denna kabeltest blint och vi drack oss fulla, drog in till Dubliners och charmade damer i stället.. betydligt trevligare. :) De efterföljande aktiviteterna utfördes av naturliga orsaker öppet och ej blint!

/Peter

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-03 14:00

Piotr skrev:
Almen skrev:Jag tycker det vore väldigt intressant med ett sådant test, men förstår i likhet med många andra inte idén med att blanda in så mycket pengar.

I stort sett för att både på svenska och internationella forum (Madisound, diyaudio.com m.m.) så gastar nejsägarna om Randi och hans miljoner så fort kablar kommer på tal (och även slusteg). Nu har dessa som är så säkra på sin sak chansen att lätt plocka hem en ansenlig slant själva utifrån samma argument..

Inte så dumt tänkt, men jämförelsen haltar en aning. I ditt fall gör man som skeptiker en insats på 100 000:- också, det krävs inte av någon som ska bevisa att kabeln hörs hos James Randi eller Stewart Pinkerton.

Skulle det var helt jämförbart, borde jag kunna komma hem till och se på när du testas och få 100 000:- om du misslyckas, men inte betala något om du lyckas.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-03 14:04

Piotr skrev:Blindtest på kablar har varit på gång men mest för att visa för min ständigt skeptiske polare att det faktiskt föreligger så om jag säger att det gör. När polarn till sin stora förvåning med lätthet hörde samma skillnader som jag så försvann hans motivation till att fortsätta denna kabeltest blint och vi drack oss fulla, drog in till Dubliners och charmade damer i stället.. betydligt trevligare. :)

Det var ett klokt val, tycker vi nog alla utom de mest förhärdade! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2007-08-03 14:11

Att kablar kan låta olika vet nog alla här, en 40m lång 0,5mm2 kabel låter garanterat inte lika som en dyr Supra som är 2 meter lång.
Det som folk är skeptiska till är väl om kablar med "lika" värden (resistans osv) kan låta olika i ett blindtest, vilket jag också är skeptisk till.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-03 14:15

Dynamic skrev:Det som folk är skeptiska till är väl om kablar med "lika" värden (resistans osv) kan låta olika i ett blindtest,

Jo, och det är precis vad Peter vill bevisa att han kan.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-03 16:39

Piotr skrev:

/Peter
Jag är en vetgirig skeptiker, men jag är inte beredd att riskera 100 000:- för möjligheten att lära mig något nytt.

Då skulle jag hellre se det som en demonstration, där du efter att mätningar på kablarna visats går igenom och påpekar skillnader. Kan ingen höra det då så är det ju läge för ett blindtest, men annars så...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Nästa

Återgå till Generellt om hifi