Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:Kablarna väljs av mig och är under två meter och har resistans, induktans samt kapacitans som enligt beprövad vetenskap inte kan anses påverka frekvenskurva hörbart utifrån dämpfaktor samt lågpassfunktion.
Piotr skrev:Testet går till så att ett antal testomgångar repeteras. Varje testomgång går till så att samma musikspår om tio sekunder spelas upp två ggr. första gången på den ena kabeln och sen på den andra. Jag vet alltså om att båda kablarna under test kommer med i varje sådan testomgång men ordningen väljs slumpvis och (för mig) blint.
Tio sådana testomgångar sker med vila mellan omgångarna om jag känner för det. Tio omgångar utföres under upp till 5 timmar.
Jag har klarat testet om jag prickar åtta av tio testomgångar.
IngOehman skrev:PS. Kan tillägga att jag inte utesluter att du lyckas. I själva verket är det min förhoppning om att du skall göra det, som gör att jag kan tycka det kan vara kul att göra testen. Alla upptäckter är ju vetenskapligt spännande, om än det bara blir en upptäckt om den specifika apparaturen, t ex att det finns en oväntad teknisk förklaring/ett missbeteende. Det är alltid spännade att försöka hitta sådana dock.
IngOehman skrev:Kan lägga till att jag redan stött på flera fall genom åren där folk lyckats skilja "nästan identiska" (sett till parametrarna kapacitans, induktans och resistans) kablar.
Det har dock varje gång varit lätt att visa att de fysikaliska förutsättningarna varit allt annat än lika, det vill säga det har varit lätt att förklara de hörbara skillnaderna. Allt är ju inte induktans kapacitans och resistans...
Jag har dock aldrig stött på några "mysterier" det vill säga hörbarheter från kablar som man (jag) inte kunnat hitta orsaken till. Hoppas detta blir första gången.![]()
Fast jag hoppas såklart isåfall att en "ny" förklaring trots allt dyker upp förr eller senare. Kunskap är ju alltid målet.
Vh, iö
Haakan_W skrev:mayro...alla här hör mer eller mindre skillnad på dom flesta kablar?
Haakan_W skrev:jag förstår vad du menar och vad alla andra menar...varför folk här inte "tweakar" med kablar är ju för att dom har så pass liten inverkan...dock klart hörbar, men inverkan är ju såpass liten att flyttar du soffan 0.5m fram eller bak så har du en 100faldigt större inverkan...och ännu mer om du försöker göra nåt åt akustiken hemma med basfällor och dyl...dessutom till en billigare slant...men visst jag kör inte ekk hemma eller så (jag har fan dyra kablar:) ) men det är mest för utseendets skull...dom är nog ganska likvärdiga EKK
Mayro skrev:Haakan_W skrev:jag förstår vad du menar och vad alla andra menar...varför folk här inte "tweakar" med kablar är ju för att dom har så pass liten inverkan...dock klart hörbar, men inverkan är ju såpass liten att flyttar du soffan 0.5m fram eller bak så har du en 100faldigt större inverkan...och ännu mer om du försöker göra nåt åt akustiken hemma med basfällor och dyl...dessutom till en billigare slant...men visst jag kör inte ekk hemma eller så (jag har fan dyra kablar:) ) men det är mest för utseendets skull...dom är nog ganska likvärdiga EKK
det är en annan diskution vilken jag inte går in i haakan. topic står ovan...så försök inte du heller svänga fokus min herre..
jannemannen skrev:Piotr ! Med alla dom där reglerna du sätter upp som krav. Jag hoppas verkligen inte att du kallar det för blindtest !
Mvh/Janne
Almen skrev:Jag tycker det vore väldigt intressant med ett sådant test, men förstår i likhet med många andra inte idén med att blanda in så mycket pengar.
perstromgren skrev:Nej, Peter, jag tycker att du har rimliga krav. Egen anläggning i egen miljö ska absolut vara förutsättningen.
Trots att jag inte har råd att utmana dig, skulle jag ändå vilja fråga: har du gjort detta blint så att du vet att du kan? (Annars vore det ju ekonomiskt vansinne, liksom.)
Piotr skrev:Almen skrev:Jag tycker det vore väldigt intressant med ett sådant test, men förstår i likhet med många andra inte idén med att blanda in så mycket pengar.
I stort sett för att både på svenska och internationella forum (Madisound, diyaudio.com m.m.) så gastar nejsägarna om Randi och hans miljoner så fort kablar kommer på tal (och även slusteg). Nu har dessa som är så säkra på sin sak chansen att lätt plocka hem en ansenlig slant själva utifrån samma argument..
Piotr skrev:Blindtest på kablar har varit på gång men mest för att visa för min ständigt skeptiske polare att det faktiskt föreligger så om jag säger att det gör. När polarn till sin stora förvåning med lätthet hörde samma skillnader som jag så försvann hans motivation till att fortsätta denna kabeltest blint och vi drack oss fulla, drog in till Dubliners och charmade damer i stället.. betydligt trevligare.![]()
Dynamic skrev:Det som folk är skeptiska till är väl om kablar med "lika" värden (resistans osv) kan låta olika i ett blindtest,
Jag är en vetgirig skeptiker, men jag är inte beredd att riskera 100 000:- för möjligheten att lära mig något nytt.Piotr skrev:Almen skrev:Jag tycker det vore väldigt intressant med ett sådant test, men förstår i likhet med många andra inte idén med att blanda in så mycket pengar.
I stort sett för att både på svenska och internationella forum (Madisound, diyaudio.com m.m.) så gastar nejsägarna om Randi och hans miljoner så fort kablar kommer på tal (och även slusteg). Nu har dessa som är så säkra på sin sak chansen att lätt plocka hem en ansenlig slant själva utifrån samma argument..
/Peter
Användare som besöker denna kategori: sammel och 22 gäster