Svensk lag och Squeezebox

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lilltroll

Svensk lag och Squeezebox

Inläggav lilltroll » 2007-08-03 11:14

Nu har jag öppnat brandväggen så att jag kan komma åt min slimserver utanför LAN. Tog med min SB3 till en annan byggnad med WLAN och det fungerar utmärkt, likaså softsqueeze på laptopen.

Än så länge är allt lagligt, om jag har licens på allt material på min server.

Vad händer nu om jag låter andra i en sluten grupp lyssna på min slimserver?

Det är ju t. ex tillåtet att titta på en DVD med familjen, och även ta del av material i en sluten grupp!?

Vad säger lagstiftningen ?

Kan man skapa en sluten squeezeförening helt lagligt utan att betala till STIM ?

Om nu någon 'skulle hacka sig in' och lyssna på min slimserver, vilka begår då ett brott. Bara lyssnaren eller även jag?
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
BB

Re: Svensk lag och Squeezebox

Inläggav BB » 2007-08-03 11:25

lilltroll skrev:Nu har jag öppnat brandväggen så att jag kan komma åt min slimserver utanför LAN. Tog med min SB3 till en annan byggnad med WLAN och det fungerar utmärkt, likaså softsqueeze på laptopen.

Än så länge är allt lagligt, om jag har licens på allt material på min server.

Vad händer nu om jag låter andra i en sluten grupp lyssna på min slimserver?

Det är ju t. ex tillåtet att titta på en DVD med familjen, och även ta del av material i en sluten grupp!?

Kan man skapa en sluten squeezeförening helt lagligt utan att betala till STIM ?

Om nu någon 'skulle hacka sig in' och lyssna på min slimserver, vilka begår då ett brott. Bara lyssnaren eller även jag?

Det är en mycket intressant fråga du tar upp. Kanske det finns någon juridiskt bevandrad audiofil som kan ge sin syn..?

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Re: Svensk lag och Squeezebox

Inläggav Koffe » 2007-08-05 16:42

lilltroll skrev:Vad händer nu om jag låter andra i en sluten grupp lyssna på min slimserver?

Många frågor. Jag inte fullständig koll men vi kan väl resonera lite.

Den finns en aspekt till - nämligen vem som väljer materialet som spelas. I alla fall i Brittisk lagstiftning gör man en skarp gräns här. Om man jämför med last.fm så är det en avgörande skillnad att i last.fm väljer "kanalen" låtar åt dej. Om du delar ut en Slimserver så är det lyssnaren som väljer. Licensen och juridiken ser därför helt annorlunda ut. Att "bara" dela ut en musikström som lyssnarna kan ta del av då gör du dej i värsta fall skyldig till ett inte betalat dina radio licenser. Om du delar ut Slimserver kör du dej skyldig till kopiering. Men det är i Storbritannien. Gissningvis så har vi någon motsvarande lagstiftning här. Eller man skulle iaf kunna argumentera för detta.

Det var väl någon minister som brände en skiva och gav bort till en kompis för att visa att det är (var) lagligt? Jag gissar att en domstol skulle bedöma det väldigt olika om kompisen var en verklig vän irl och brottet var ringa - alltså inte så mycket - och utan annat uppsåt än att låta kompisen lyssna; eller om det var ett stort gäng killar som träffats på ett forum som delade ut hela sina musiksamlingar.

Sen så finns det faktisk en FAKTISKT- radiokanal på last.fm som du kan lyssna till helt lagligt i din SB3:a. Den är bild av vad vi som både är faktiskt och last.fm medlemmar lyssnar på. Last.fm-gruppen faktiskt är öppen för alla så det är bara och bli medlem och vara med och påverka vad som spelas. Det är gratis. Välkomna! :-)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-05 21:52

Skivor med uppspelningsskydd, dvs DRM, är inte lagliga att lägga in på klämboxen alls.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-05 21:54

Max_Headroom skrev:Skivor med uppspelningsskydd, dvs DRM, är inte lagliga att lägga in på klämboxen alls.
Fair-use. Jag tror inte att det är olagligt att knäcka DRMer.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-05 22:19

Fast man vet aldrig...

Bild

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-05 22:42

Koffe skrev:
Max_Headroom skrev:Skivor med uppspelningsskydd, dvs DRM, är inte lagliga att lägga in på klämboxen alls.
Fair-use. Jag tror inte att det är olagligt att knäcka DRMer.

Jo det är det. Det är också olagligt att inneha mjukvara som gör sådant knäckande möjligt, samt att sprida information om hur man bär sig åt att knäcka. Tror även att det är olagligt att infromera om hur man skriver program som knäcker DRM.
Det var en del knorrande bland folk om detta på IDGs komentars-sidor förra året när lagen kom till.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-08-06 09:57

Max_Headroom skrev:Jo det är det. Det är också olagligt att inneha mjukvara som gör sådant knäckande möjligt, samt att sprida information om hur man bär sig åt att knäcka. Tror även att det är olagligt att infromera om hur man skriver program som knäcker DRM.
Det var en del knorrande bland folk om detta på IDGs komentars-sidor förra året när lagen kom till.

Så om jag spelar upp min DRM-skyddade CD i min CD-spelare och samplar in ljudet från analogutgången alternativt spelar in digitalströmmen från S/P-DIF, vart hamnar detta rent juridiskt?
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-06 10:01

Jax skrev:
Max_Headroom skrev:Jo det är det. Det är också olagligt att inneha mjukvara som gör sådant knäckande möjligt, samt att sprida information om hur man bär sig åt att knäcka. Tror även att det är olagligt att infromera om hur man skriver program som knäcker DRM.

Så om jag spelar upp min DRM-skyddade CD i min CD-spelare och samplar in ljudet från analogutgången alternativt spelar in digitalströmmen från S/P-DIF, vart hamnar detta rent juridiskt?

Det är olagligt, eftersom du gått runt DRM-skyddet. Utrustningen du använder är också olaglig.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-06 10:04

Max_Headroom skrev:Det är olagligt, eftersom du gått runt DRM-skyddet. Utrustningen du använder är också olaglig.

Men vi har väl laglig rätt att kopiera våra fonogram om det är för eget bruk? Upphäver "DRM-lagen" detta?

/ B

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-08-06 10:34

Max_Headroom skrev:Det är olagligt, eftersom du gått runt DRM-skyddet. Utrustningen du använder är också olaglig.

Då är alltså min CD-spelare och kassettbandspelare olaglig utrustning om jag spelar in en DRM-skyddad skiva.

Vem som helst kan förstå hur orimligt detta är. Hur sjutton ska medelsvensson ens förstå att denne begått lagbrott?
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-06 10:44

Bill50x skrev:

Men vi har väl laglig rätt att kopiera våra fonogram om det är för eget bruk? Upphäver "DRM-lagen" detta?

/ B

Ja, men det gäller bara skivor utan DRM.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-06 10:52

Jax skrev:

Då är alltså min CD-spelare och kassettbandspelare olaglig utrustning om jag spelar in en DRM-skyddad skiva.

Vem som helst kan förstå hur orimligt detta är. Hur sjutton ska medelsvensson ens förstå att denne begått lagbrott?

Ja, grejjorna är olagliga. En dator med förinstalerat OS och analogutgång (t.ex. vilken PC eller Mac som helst, nästan) är också olaglig.

Det fanns dom som påpekade det orimliga i detta innan lagen gjordes om. Det är heller inte meningen att medelsvensson ska förstå att dom begår lagbrott. För staten passar det ju utmärkt om i princip vem som helst kan sättas åt för ett lagbrott som det är nästan omöjligt att undvika. Hitills har man inte utnytjat den möjligheten, men det hindrar ju inte att man gör det senare.

I USA (frihentens förlovade land) har det ju förekommit förslag om att analoga in och utgångar skulle förbjudas på konsumentelektronik och enbart vara förebehållet "proffesionell" användning. Det har inte blivit något av det ännu, och jag tror tongångarna har lugnat sig lite nu.

Lätt att införa begränsande lagar, svårt att få bort...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-06 11:49

Max_Headroom skrev:

I USA (frihentens förlovade land) har det ju förekommit förslag om att analoga in och utgångar skulle förbjudas på konsumentelektronik och enbart vara förebehållet "proffesionell" användning.

Ja, speciellt tycker jag att analoga högtalarutgångar borde förbjudas.

.... edit, dom är ju redan förbjudna om man kan spela en DRM-skiva genom dom. När får vi se polisen raida HiFi-affärerna och bära ut receivrar?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-08-06 12:01

Max: skulle du kunna visa var jag skulle kunna läsa om detta - en länk kanske?

Edit: la till nedan

Från regeringens hemsida: Kopiering för privat bruk

Bestämmelsen om kopiering för privat bruk innebär att man som huvudregel får framställa ett eller några få exemplar av ett verk till sig själv, sin familj eller sina vänner.

Kassettersättning

Varför ska man betala kassettersättning när det ändå inte kommer att vara möjligt att kopiera för privat bruk eftersom skivbolag m.fl. kommer att sätta kopieringspärrar på allt upphovsrättsligt skyddat material?

Några signaler om att rättighetshavarna genom tekniska åtgärder skulle försöka hindra all kopiering för privat bruk finns inte. När det gäller cd-skivor kan till att börja med konstateras att det finns en stor mängd cd-skivor där kopieringsspärrar överhuvudtaget inte används och att tendensen tycks vara att användning av kopieringsspärrar snarare minskar än ökar. När det gäller cd-skivor som har kopieringsskydd finns ändå vissa möjligheter till kopiering för privat bruk. Enligt uppgift från skivbolagens företrädare förekommer också att kopieringsspärrade cd-skivor innehåller en möjlighet att göra t.ex. en kopia till en mp3-spelare. Vi ser alltså redan i dag att kopieringsskydden på cd-skivorna har utvecklats. Man kan också tänka sig att utvecklingen blir den att tekniska spärrar används på ett sätt som gör att konsumenten betalar extra för de ytterligare kopior han eller hon vill göra för privat bruk och alltså får ett lägre pris om det inte alls ingår några kopior i köpet. För sådana situationer har en regel om nedsättning av kassettersättningen införts så att man inte ska behöva betala dubbelt för kopieringen.

Förslag om skärpt upphovsrättslagstiftning (SVT)

Olagligt att kringgå krypteringar och kopieringsspärrar
För att skydda upphovsmännen ytterligare blir det förbjudet att tillverka och sälja produkter för kringgående av tekniska skyddsåtgärder, t.ex krypteringar och kopieringsspärrar.

Även själva kringgåendet blir i vissa fall olagligt. Det gäller sådana spärrar som gjorts för att det inte ska gå att kopiera och sprida materialet till allmänheten. Och bara i de fall där spärrarna är så tekniskt avancerade att de inte kan tas bort enkelt av vem som helst, enligt Justitiedepartementets skrivelse.

Det betyder att den som måste kringgå kopieringsskyddet i en köpt CD-skiva för att kunna lyssna på den på sin dator inte begår en brottslig handling.

Rätten att kopiera för privat bruk
Däremot får man inte kringgå samma skydd för att framställa en kopia för privat bruk av sin köpta CD-skiva. Skälet till detta är att förbudet mot att kringgå kopieringsskyddet i sådana fall skulle bli verkningslöst, skriver Justitiedepartementet.

Detta går dock stick i stäv emot rätten att kopiera för privat bruk som kommer att finnas kvar även inom den nya lagen. Det vill säga att man även fortsättningsvis får spela in några extra exemplar av sin inköpta CD, kopiera filmer från tv och artiklar och textutdrag från tidningar och böcker för läsning.

I lagförslaget lägger därför regeringen ansvaret på upphovsmännen och rättighetshavarna att se till att personer som köper deras material även i fortsättningen kan göra kopior för privat bruk.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-06 13:09

TCM skrev:Max: skulle du kunna visa var jag skulle kunna läsa om detta - en länk kanske?

Det stod massor på idg.se för ca ett år sedan. Men det finns nog inte kvar.
Kolla på flashback. Där kankse finns nåt, dom brukar publicera spånt som Makten inte vill att du eller jag ska läsa.

Några signaler om att rättighetshavarna genom tekniska åtgärder skulle försöka hindra all kopiering för privat bruk finns inte.

åkeeeej...

... att tendensen tycks vara att användning av kopieringsspärrar snarare minskar än ökar.

Intressant. Särskilt när man i meningen innan säger att några signaler om existensen av sådan skydd inte finns. Alls. Vem försöker dom lura?

Olagligt att kringgå krypteringar och kopieringsspärrar
För att skydda upphovsmännen ytterligare blir det förbjudet att tillverka och sälja produkter för kringgående av tekniska skyddsåtgärder, t.ex krypteringar och kopieringsspärrar.

Exempel på produkter: PC med windows, Mac eller Unix instalerat. Bandspelare, CD-R-maskiner mm är nu produkter som är olagliga. Kom ihåg, att det kan användas mot dig. Kasnke dax att anämla justiedepartementet för innehav av olaglig utrustning. Kan sätta en vaniljmunk på att det står någon dator där som går att använda för olaglig kopiering...

Rätten att kopiera för privat bruk
Däremot får man inte kringgå samma skydd för att framställa en kopia för privat bruk av sin köpta CD-skiva.

Så, när datorn kvaddade min CD-skiva häromdagen, så gjorde jag en kopia och lagade den den låt som gått sönder med ett ljudregigeringsprogram.
Hade det varit en skiva med DRM hade det alltså varit olagligt...

Det kan tyckas fånigt att haka upp sig på lagar som inte går att efterleva (nästan alla har ju en PC hemma. Eller en gamal bandspelare).
Nuvarande regering kommer antagligen inte att göra något. Men det är mindre än år sedan Sverige hade en utbildningsminsiter som ville kriminallisera andra politiska åsikter än hans egna. Sådan tendenser kan återkomma, och dessutom i förstärkt form.
Jag anser att den här typen av lagar är farliga och demokratiskt nedbrytande (vilket troligen är en del av avsikterna bakom, för att förstärka den egna Makten).

Tur att jag bor i Norge, där lagarna är mer rimliga i
detta avseende.

Max säger:
Kasssetavgift: Fri kopiering av alla produkter från företag som ingår i Copy Swede.
Kopiera allt du kan. Eftersom du ändå bryter mot dessa lagar + kör för fort lite nu och då, varför bry sig om andra lagar? Använd dom själv tycker känns moraliskt riktiga, strunta i resten!
Säger Max, och passar därmed på att bryta mot ännu en lag, genom uppvigling och anstiftan till brott.
Senast redigerad av Max_Headroom 2007-08-06 13:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-08-06 13:16

Max_Headroom skrev:
TCM skrev:Max: skulle du kunna visa var jag skulle kunna läsa om detta - en länk kanske?

Det stod massor på idg.se för ca ett år sedan. Men det finns nog inte kvar.
Kolla på flashback. Där kankse finns nåt, dom brukar publicera spånt som Makten inte vill att du eller jag ska läsa.

Ahh, Flashback. Finns det inte där så existerar det inte ;)

Jag ska kolla. Hittade ju också en del sedan mitt orginalinlägg.
When routine bites hard

Återgå till Generellt om hifi