TCM skrev:Max: skulle du kunna visa var jag skulle kunna läsa om detta - en länk kanske?
Det stod massor på idg.se för ca ett år sedan. Men det finns nog inte kvar.
Kolla på flashback. Där kankse finns nåt, dom brukar publicera spånt som Makten inte vill att du eller jag ska läsa.
Några signaler om att rättighetshavarna genom tekniska åtgärder skulle försöka hindra all kopiering för privat bruk finns inte.
åkeeeej...
... att tendensen tycks vara att användning av kopieringsspärrar snarare minskar än ökar.
Intressant. Särskilt när man i meningen innan säger att några signaler om existensen av sådan skydd inte finns. Alls. Vem försöker dom lura?
Olagligt att kringgå krypteringar och kopieringsspärrar
För att skydda upphovsmännen ytterligare blir det förbjudet att tillverka och sälja produkter för kringgående av tekniska skyddsåtgärder, t.ex krypteringar och kopieringsspärrar.
Exempel på produkter: PC med windows, Mac eller Unix instalerat. Bandspelare, CD-R-maskiner mm är nu produkter som är olagliga. Kom ihåg, att det kan användas mot dig. Kasnke dax att anämla justiedepartementet för innehav av olaglig utrustning. Kan sätta en vaniljmunk på att det står någon dator där som går att använda för olaglig kopiering...
Rätten att kopiera för privat bruk
Däremot får man inte kringgå samma skydd för att framställa en kopia för privat bruk av sin köpta CD-skiva.
Så, när datorn kvaddade min CD-skiva häromdagen, så gjorde jag en kopia och lagade den den låt som gått sönder med ett ljudregigeringsprogram.
Hade det varit en skiva med DRM hade det alltså varit olagligt...
Det kan tyckas fånigt att haka upp sig på lagar som inte går att efterleva (nästan alla har ju en PC hemma. Eller en gamal bandspelare).
Nuvarande regering kommer antagligen inte att göra något. Men det är mindre än år sedan Sverige hade en utbildningsminsiter som ville kriminallisera andra politiska åsikter än hans egna. Sådan tendenser kan återkomma, och dessutom i förstärkt form.
Jag anser att den här typen av lagar är farliga och demokratiskt nedbrytande (vilket troligen är en del av avsikterna bakom, för att förstärka den egna Makten).
Tur att jag bor i Norge, där lagarna är mer rimliga i
detta avseende.
Max säger:
Kasssetavgift: Fri kopiering av alla produkter från företag som ingår i Copy Swede.
Kopiera allt du kan. Eftersom du ändå bryter mot dessa lagar + kör för fort lite nu och då, varför bry sig om andra lagar? Använd dom själv tycker känns moraliskt riktiga, strunta i resten!
Säger Max, och passar därmed på att bryta mot ännu en lag, genom uppvigling och anstiftan till brott.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!