Bryston kommenterar öhmans test!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RMA

Bryston kommenterar öhmans test!!

Inläggav RMA » 2007-08-11 22:43

Läste på audio circle & James Tanner hade fått molten med iö:s test & funderade om nån kunde svenska!
Jag la in ett inlägg där jag kortfattat översatte testen KUL!!
www.audiocircle.com/circles/index.php?t ... 20.new#new
Ska bli interssant att se hans reaktion.
vh Raimo.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-08-11 22:51

Trevligt. :)

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-08-11 22:59

Du kanske borde klargöra att det första exemplaret inte var ett måndagsexemplar, utan att man faktiskt ändrade konstruktionen (av utgångsfiltret, var det väl) på Ingvars inrådan innan man fortsatte lyssnandet.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-08-11 23:06

8O Gjorde dom!?

Holy crap :)

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-08-11 23:23

Det framgick ju inte det har du rätt i.Ska kolla upp det.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-08-11 23:53

Lade in en eftertext om filtret.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-11 23:56

kanske ett läge för iö att registrera sig :)

håll denna tråd uppdaterad

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-12 00:13

De har bett mig om en översättning av testen också, och jag tror kanske att det kan vara en bra idé att vänta med att avkräva Bryston en kommentar tills den är klar? :?

Antingen gör jag översättningen själv eller också ber jag någon annan göra det, men jag kommer då att korra texten så att det som skickas till Bryston garanterat är en invändningsfri översättning av det jag skrivit.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-08-12 00:32, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-08-12 00:20

Verkligen en god idé.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-08-12 00:22

Bra ide,hoppas du inte tog illa upp av min korta beskrivning på audiocircle ,den var väl inte så himla ordagrann utan tänkt som en kort sammanfattning.Jag beställde en 4BSST,är du intresserad av att testa den för att se om den har samma problem som 14BSST?
vh Raimo.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-08-12 00:25

Haakan_W skrev:kanske ett läge för iö att registrera sig :)

håll denna tråd uppdaterad

audiocircle.com skrev:Raimo, Ing. Oehman and 5 Guests are viewing this topic.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-12 00:38

RMA skrev:Bra ide,hoppas du inte tog illa upp av min korta beskrivning på audiocircle ,den var väl inte så himla ordagrann utan tänkt som en kort sammanfattning.Jag beställde en 4BSST,är du intresserad av att testa den för att se om den har samma problem som 14BSST?
vh Raimo.

Inte alls!

Men du kanske kan komplettera med att ange att den nya förstärkare Bryston skickade var modifierad i enlighet med de konstruktionsförändringar jag diskuterade fram tillsammans med deras egen utvecklingschef Chris Russel, och att alla apparater med serienummer senare än 000 507, enligt Chris, byggs i enlighet med den testade apparaten.

Det kan ju liksom vara information av allmänintresse. :P

(Det vill säga bra att veta för alla som läser på det forumet.)

Vh, iö

- - - - -

(PS. Det vill säga av alla de apparater Chris hade tillgängliga på lagret när jag frågade honom var den med lägst serienummer som var modifierad i enlighet med det vi kom överen om, serienummer 000 507.

Alla senare var det förstås också.

Efter att ha fått den uppgiften (per telefon på tåg på väg till Tyskland) av honom kollade jag efter hemkomsten förstås serienumret på mitt eget exemplar, och det hade, som väntat, nummer 000 506.

De verkar ha bra koll på det hela med andra ord, även om jag förstått av vad som skrivits på diverse forum, att James Tanner inte vetat om detta med modifikationen. Frågan är dock om det är så märkligt? En VD brukar ju liksom ha viktigare saker att hålla på med än att övervaka och minnas alla revisioner av alla olika modeller företaget tillverkar.

Kan tillägga att Chris när jag talade med honom på tåget, kunde tänka sig att apparater från och med serienummer 000 500 var modifierade, men i lagret fanns inga apparater med serienummer mellan 000 500 och 000 506 tillgängliga att kolla, och med vetskapen om att mitt exempelar har serienummer 000 506 tror jag det är rimligt att dra slutsatsen att 000 500 - 000 505 inte är modifierade, utan snarare att de är de sista som gjordes innan modifieringen infördes.)

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-08-12 11:06

Cool 8)

Användarvisningsbild
Imperial

Inläggav Imperial » 2007-08-12 14:16

Äntligen en test värdiga att läsa.

8)

mvh
Senast redigerad av Imperial 2007-08-13 21:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-08-12 19:32

Er det noen her som vet hvilke andre modeller av Bryston som har lignende oppbygning som 14B SST? Denne modden vil vel være aktuell for alle Bryston-forsterkerne med lignende oppbygning. Ikke alle trenger eller har råd til 600 watt pr. kanal, men man vil jo kanksje gjerne ha en helt nøytral forsterker med noe mindre uteffekt og pris.

Användarvisningsbild
Imperial

Inläggav Imperial » 2007-08-12 20:14

De som er/kan brokobles (er internt) tror jeg dette da blir?
Ville tro dette gikk å gjøre med 28B SST også?

mvh

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-08-12 21:01

Jag översätter gärna texten grovt så att du kan sen kan finjustera IÖ.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-12 21:04

Phon har redan fått jobbet! (Jag fick inte tag på PAA, som ju visat framfötterna med tidigare översättningar av saker jag skrivit.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Imperial

Inläggav Imperial » 2007-08-12 21:54

Har Ing Øhman eller Bryston/Chris her kommet på noe som vil gjøre lyden bedre i brokoblede forsterkere rent generellt?

mvh

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-08-12 22:05

Imperial skrev:De som er/kan brokobles (er internt) tror jeg dette da blir?
Ville tro dette gikk å gjøre med 28B SST også?

mvh

Okay,
Det betyr i prinsippet at alle forsterkerne til Bryston som er brokoblebare vil ha denne "feilen" i brokoblet tilstand? I tilfelle 14B er vel det nå historie. Det betyr vel igjen at alle Bryston sine forsterkere vil måtte få denne modden på et eller annet vis etter hvert hvis total transparans er målet i både brokoblet og vanlig tilstand?
Senast redigerad av realist 2007-08-12 22:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Imperial

Inläggav Imperial » 2007-08-12 22:28

Det vet jeg ikke.
Men dette lurer jeg også på selv!

Jeg regner med svaret blir klart i den nå etterlengtede test.

mvh

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-13 12:00

Det är väl inte direkt något unikt att efter en test inom några olika produkter tillverkaren ändrar/rättar till saker som testaren/testgruppen upptäckt heller??
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-08-13 12:19

Imperial skrev:Har Ing Øhman eller Bryston/Chris her kommet på noe som vil gjøre lyden bedre i brokoblede forsterkere rent generellt?

mvh
Det var en insats som endast är tillämpbar på Brystons modeller som hittades på LTS test.

Användarvisningsbild
Imperial

Inläggav Imperial » 2007-08-13 12:47

Mayro skrev:Det är väl inte direkt något unikt att efter en test inom några olika produkter tillverkaren ändrar/rättar till saker som testaren/testgruppen upptäckt heller??

Nei, dette er nok ikke unikt.
Tidligere kan man nevne ett effektrinn som Electrocompaniet Nemo (også en brokoblet design) ble justert, med bra resultat.

Da hadde man eldre utgave testet i Stereophile, påpekte diskant "tørrhet"
Vadseth (Fidelity)testet siden en revidert utgave så å si samtidig, og det ble funnet att nå var alt på plass, konklusjonen i Stereophile var en litt annen.
De fleste Nemoblokkene var da av "rett" serienummer. Ampen sendt til Usa var en av de få som ikke enda var justert enligt Abrahamsens seneste tanker. Nå... I Usa ble det riktignok ikke forslått en endring da...Bild

Dette er da det nermeste til denne situasjonen jeg kommer på ifarten!

mvh

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-08-13 19:54

Mayro skrev:Det är väl inte direkt något unikt att efter en test inom några olika produkter tillverkaren ändrar/rättar till saker som testaren/testgruppen upptäckt heller??

Tror inte att det är så vanligt med att en test i en liten ideell tidning får sånt genomslag på en stor "dyrhifi-tillverkare".

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-13 20:00

m_persson79 skrev:

Tror inte att det är så vanligt med att en test i en liten ideell tidning får sånt genomslag på en stor "dyrhifi-tillverkare".

varför inte då? Varför skulle dom inte kolla upp om någon kommer med saker som dom tekniskt sett själva kan förstå.. Varför skulle dom INTE ta det på alvar och kolla lite på det.... Det tror jag varenda tillverkare/tekniker skulle göra..I alla fall OM dom vore seriösa och brydde sig. Och jag antar att språket dom läste innehöll en viss del teknisk kunskap i texterna så dom fann det intresant ..

Men om jag skickade ett mail o sa.. "Hej.. er stärkare lirar inte riktigt ok. Kan ni greja det". då slängdes nog det mailet direkt.. :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-08-13 20:11

Nu handlar det om en produkt som redan troligtvis genomgått rätt omfattande tester och mätningar in-house (får man väl hoppas iaf). Som jag förstår har inte IÖ ingått i någon bryston-testgrupp utan det rör sig väl om en recension av en produkt som finns i handeln? Att som tillverkare ta intryck på detta sätt är nog inte så vanligt. Speciellt som det är en Obskyr Svensk Sammanslutning (:D) som man egentligen inte behöver bry sig om som kommit med påpekanden...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-13 20:28

Ja, det är väl en viss skillnad mellan MOLT som är på svenska, väldigt liten utgåva mot Stereophile som är på engelska, mycket större utgåva och finns överallt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Imperial

Inläggav Imperial » 2007-08-13 21:15

Hehe...
Når testeren kontakter konstruktøren til produktet han tester, og foreslår en forbedring som konstruktøren allerede har tenkt på...
Da hopper konstruktøren VELDIG høyt i stolen... antakeligvis så høyt at sjefen stikker huet inn døra og spør:
"Oh, you are stuck in the ceiling fan again, Ok... what is it this time... :) "
Chris suser rundt og rundt i vifta og sier:
- swe - - cap - - filte - - swe ...
Bild

Dette gjør jo sjefen litt nysgjerrig da vøtt...

:wink:

Så han logger seg inn på sitt "fan based" forum og spør om noen kan forklare litt... Og så, sitter vi her og snakker ...

...

Eller kan det rett og slett være att en artikkel taler for seg selv, og "great minds think alike" ?
Ja der har vi det!!!

mvh

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-13 21:36

nilsviktor skrev:
Nu handlar det om en produkt som redan troligtvis genomgått rätt omfattande tester och mätningar in-house (får man väl hoppas iaf). Som jag förstår har inte IÖ ingått i någon bryston-testgrupp utan det rör sig väl om en recension av en produkt som finns i handeln? Att som tillverkare ta intryck på detta sätt är nog inte så vanligt. Speciellt som det är en Obskyr Svensk Sammanslutning (:D) som man egentligen inte behöver bry sig om som kommit med påpekanden...

Jag har då läst om tillfällen tex i stereophile genom åren att man där anmärkt på saker och tillverkarna tagit det till sig. Så att det sker är inget tvivel om.

Detta sker ju även i bilvärden osv som sagt.. Att testare anmärker och tillverkaren rättar till..Detta trotts supertekniker sitter hos biltillverkarna Så kommer en "elaking" till testare ocjh "upptäcker" blunders ... :lol:

Men detta är väl inte så märkvärdigt så man måste börja snudd inläggskriga om det.. Jag tycker det var kul att läsa om detta oavsett om det var i molt eller stereophile or what ever så att säga.. :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi