Rummet, lite tips tack!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Rummet, lite tips tack!

Inläggav Rydberg » 2004-01-29 16:30

Hej Gubbs! :D

Jag tycker mig kommit hyffsat långt i apparatträsket nu men rummet har inte hängt med i samman omfattning, egentligen är det bara lite möbleingsåtgärder än sålänge. Nu är ju frågan hur man ska få ett bättre rum och vad man ska börja med. Jag har förstått att Svanå gör bra produkter med mycket prestanda per investerad krona.

Jag har funderat att sätta upp nått på väggarna snett framför högtalarna för att dämpa/diffusera de tidiga refelxtionerna. Även nått större arrangeman i taket borde göras. Djupbasarbsobenter ska ju var bakom lyssnaren, gärna i ett hörn. Jag har bara ett sådant hörn, är det möjligt att göra nått ändå? Som ni hör är jag ute efter tips, gärna om specifika produkter. De måste ha hyffsad WAF-faktor, dvs äggkartonger etc går bort!

Ett par dåliga bilder på en del av rummet

Bild

Bild

Tack på förhand!

/Ola
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-01-29 16:41

Jag tror att du skulle tjäna en hel del på att lägga ut lite mer mattor, och försöka täcka golvet bättre. Då dör reflexerna från taket bättre, om jag inte tänker helgalet ;)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-29 16:50

Fina högtalare :wink: Årgärd ett: Ta bort teven 8O Vad har man en sådan till :?:

Hur stort är rummet på längd och bredd :?: :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-29 16:52

dawen skrev:Jag tror att du skulle tjäna en hel del på att lägga ut lite mer mattor, och försöka täcka golvet bättre. Då dör reflexerna från taket bättre, om jag inte tänker helgalet ;)
Jag har testat att lägga ut en matta framför mattan man ser, skillnaden var inte speciellt stor.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-29 16:58

Morello skrev:Fina högtalare :wink: Årgärd ett: Ta bort teven 8O Vad har man en sådan till :?:

Hur stort är rummet på längd och bredd :?: :D
Jodå de är helt ok :)

Tv:n, nja den får stå kvar. Har testat att lyssna med den och utan den stående där, ingen hörbar skillnad. Svårt att skifta snabbt så det kan ju göra minimal skillnad.

Morello, jag hittar inte planlösningen på just denna våningen men jag tror vardagsrummet på denna har exakt samma storlek som vårt. Förutom att vårt är helt fyrkantigt

Bild

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2004-01-29 17:08

Jag tycker gardinerna ser lite tunna ut, sätt upp ett par tjocka gardiner/längder som du kan experimentera med och dra för halva eller hela fönstret med - testa vad som blir bäst.
Det skulle jag börja med i alla fall och det är ju inga direkta ingrepp som frun kan ha något emot :wink:

Hur menar du att djupbasabsorbenterna skall vara bakom lyssnaren? Om du spelar bas så är väl basen värst i hörnen bakom högtalarna om du går runt och lyssnar när du spelar?

Jag tror du får störst effekt av dessa absorbenter bakom högtalarna och där verkar du kunna klämma in en absorbent i varje hörn.

ps.

Se helst till att absorbenten är snygg eller att det går att ställa en blomkruka på den i alla fall :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-29 17:13

Mikael2> Har för mig att Johan_L har sagt att man inte ska absorbera ljud precis i högtalarens närhet, jag kan ha fel för mig men jag har för mig han sa att man ska ha dem i hörnen bakom lyssningspositionen.

Gardiner är tunna men det ska ju komma in ljus också, blommorna behöver det om inte annat

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-29 17:16

Rydberg,

Det där med teven var ett skämt 8O Menade bara att med bra musik(lite Krall tex) i CD-spelaren behövs inte någon teve att titta på 8)

Som du kanek såg under "Morellos jazzspisarhörna" har jag inte någon teve i vardagsrummet 8O Lika roligt varje gång jag har besök och folk börjar leta efter teven :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2004-01-29 17:19

Johan kan det nog bättre än mig men rent instinktivt så känns det bättre för mig att satsa på väggarna bredvid och bakom högtalarna än väggen/hörnen bakom lyssnaren.

ps

Gardinerna drar du bara för när du skall lyssna kritiskt, på dagarna kan blommorna få sitt ljus :lol:
Senast redigerad av Mikael2 2004-01-29 17:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-29 17:19

Man vet ju aldrig med dig och skämt :lol: har för mig att Johan har testat tv:s inverkan (en klump mellan högtalarna alltså), eller har jag drömt det?

Jo jag har kollat på dina bilder, det blir ju mycket renare utan tv det är sant. Även om jag eventueelt ska köpa en projektor så får nog TV:n står kvar, lite onödigt att glo på aktuellt och bränna lampa.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-29 17:21

Mikael2 skrev:Johan kan det nog bättre än mig men rent instinktivt så känns det bättre för mig att satsa på väggarna bredvid och bakom högtalarna än väggen/hörnen bakom lyssnaren.
Jo det kan nog vara rätt förutom i basspektrat (med reservation för att vara helt fel), vi får se vad Johan säger. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-29 17:23

Redan många bra tips! Du frå ta alla tips med en nypa salt eftersom det är lätt att det blir fel om man inte vet var felen sitter. Allt som sägs här är alltså spekulationer.... :)

Dämpning nedåt i frekvens ska man akta sig för bakom högtalarna om dessa är rumsanpassade. B&W är väl inte de som är bäst på detta så en del dämpning bakom högtalarna skadar nog inte... :wink:

Sätt upp en längre gardinstång som går ända ut till sidoväggarna. På den kan du ha, ute i kanterna, tjockare gardiner. Någon meter breda kanske. Då får du ljusinsläpp som du kan reglera lite som du vill.

Om du sätter upp sådana gardiner så kan man gömma lite extradämpning bakom (från Svanå exempelvis).

Mer mattor är bra. TV'n är bra där den står (diffuserar lagom). Sidoreflexen till höger är lite avskärmad och helt obehandlad till vänster. Kanske kan man flutta bokyllan så att den tar strörre del av sidoreflexen till höger och komplettera men någon extrabokhylla som tar reflexen till vänster. Eller kanske en diffusor åtminstone.

Hur ser bakväggen ut?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2004-01-29 17:40

Upplever du det som att det är för mycket bas? Du får ju ha burkarna ganska långt ut i rummet ser det ut som :)

De primära med det rummet/högtalarna ser för mig som amatör ut som att du ska ta bort reflexer/ekon och inte basen?

Gardiner kan göra underverk och att göra som Naqref föreslår verkar väldigt bra 8)
Senast redigerad av Mikael2 2004-01-29 17:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-29 17:40

Nagref> Problemet är att rummet redan är ganska så smalt så en extra bokylla är tyvärr bara att glömma. Det är ca 2,5 meter till bakväggen från soffan jag sitter i. Till höger (dvs höger långvägg) är det en öppning nästan längt ner. På bakväggen är det en dörr på höger sida. Jag ska låna hem kameran i gen och kompletera med bilder.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-01-29 18:39

Som redan är nämnt: Ta alla råd med lite eftertänksamhet, i vissa rum fungerar det och i andra inte.

Men om jag skulle låtsas som om jag vore du ;) så skulle jag nog börja med att eliminera alla 1:a och 2:a handsreflexer. Om dessa existerar på t.ex. sidoväggarna så kan man hänga upp snygga ryamattor (eller liknande tavelkonst som ser ut som ryamattor - snyggare än mattor). I taket kan man lösa det på flera sätt, som t.ex. akustikplattor från Ecophone Akustiktak. Det bästa för golvreflexer torde en heltäckningsmatta göra, gärna med en matta till ovanpå sedan - fast där är man nog illa ute vad gäller WAF, heltäckningsmattan alltså...

Om man för ögonblicket ser det från en annan synvinkel så kan man också modelera sitt rum i t.ex. CARA och på det sättet få en bättre förståelse för VAD som händer och kanske hur. Finns massor av features som man kan använda, och vissa är bra vissa är nåja de skadar ju inte...

Sedan kan man alltid skaffa t.ex. ETF för att mäta upp rummet med din stereo inkopplad. Förvisso är detta inte ett proffsprogram, men det är tillräckligt bra för att få en bild av hur det evnt ekar i rummet (stående vågor och dyligt)...

Vad gäller TV: Jag anser att det blir bättre med den i mitten än tvärt om - men det innebär ju inte att alla delar den åsikten... I vilket fall som helst så skulle i alla fall jag försöka flytta TVn till mitt i mellan högtalarna och ja varför inte en annan bänk som har alla enheter i en så att säga ???.

Gardin: kommer inte ihåg vart jag hittade denna länk, men det kanske går att använda som Nagref (tror jag det var) var inne på, på sidorna om fönstret (i vitt antar jag):
JJlabs Stage Absorb Backdrop!

Och vill du experimentera med Basabsorbenter oh bygga själv:
Build a better Bass Trap
Helmholtz Absorber

Och sist men inte minst, ett Excelark kanske:
http://cgi.guidetohometheater.com/cgi-bin/showoldnews.cgi?388
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-29 18:47

Tackar för all info Bamsefar, det blir till att studera de olika länkarna ikväll!

Btw Svanås prylar, är de bra?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-01-29 18:54

Rydberg skrev:Tackar för all info Bamsefar, det blir till att studera de olika länkarna ikväll!

Btw Svanås prylar, är de bra?

Btw. det finns mycket matnyttigt på t.ex. ETFs hemsida, i deras "Demorum" som man bör tragla sig igenom - ger mycket tillbaka tycker jag ;) Samma gäller vissa andra siter. T.ex. Om man besöker TAG McLaren Audios hemsida och läser om deras TMREQ. Handlar förvisso inte så mycket om hur man modifierar ett rum, men ändå ger en bra inblick i hur t.ex. man kan använda ETF för att få ett "hum" om hur det ser ut om man mäter *fniss* på det...

De som har Svanås säger att det är bra saker, men jag har inget från dom..........
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-01-29 18:56

Appropådet, Morgan xxx har ju skrivit en liten text: http://w1.315.telia.com/~u31519220/rumsakustikfolder/rumsakustik.htm

Edit: Jag minndes fel, det var inte Morello.....
Senast redigerad av Bamsefar 2004-01-29 19:12, redigerad totalt 1 gång.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-29 18:58

NÄNÄNÄ, den där texten har jag inte skrivit 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-29 19:03

Jo det finns en del att läsa, vilket jag ska göra. Köpte även "The Complete Guide to Highend Audio" för nån vecka sedan, tror det står en del i den också.

Jag hade kanske tänkt mig ett par sådan här i taket:

Bild

TP 45-120 är en polycylindrisk formad basabsorbent för vägg eller takplacering som absorberar mellan 100-250Hz . Som tillval kan volymen bakom modulen ökas i form av ett skåp som därmed kan justeras in till valfri frekvens under 100Hz.

Nån sånhär i nått hörn

Bild

TQ 45 är en kvartsrund basabsorbent för hörnplacering som absorberar mellan 40-125Hz .

Ett par sådanhär på väggarna

Bild

Halvrund radie 150mm 160-20000Hz

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-29 19:53

Hmmm humm från hmmm... Snackas en del om absorbenter i taket. Det är ju det enklaste stället att ha absorbenter men det betyder inte att det är det bästa! :wink: Tror (hoppas :!: ) att det är få högtalartillverkare som optimerar sina högtalare för det. Dämpning på golvet är oftast alltid bra. Soffbordet kan utgöra en bra ljudbarriär där ibland. Men dämpning i taket är jag mer tveksam till....

Rätt många brukar gilla LEDE-konceptet (av mer eller mindre goda skäl :) ) - Live End Dead End där man bör ha mycket dämpning i högtalaränden och mindre dämprning i lyssningsändan. Då får man mer en energiutstrålning från alla håll som påminner mer om hur det ser ut i live-sammanhang (fast med den ökade tydligheten när man får bort den fejade rumsligheten som uppstår när man har för mycket reflexe framifrån i rummet). Ska man utgå från det så bör man ha absorbenter i främre delen av rummet och diffusorer i den bakre delen. På sidoväggarna, som är ett gränsfall, så skulle jag säga som så att det bör antingen diffuseras eller dämpas. Ju längre fram i rummet destu mer dämpning och ju längre bak destu mer diffusering. Gillar du mer liv i ljudbilden så föreslår jag att första reflexen i sidoväggarna diffuseras och annars så går du på absorbenter. :) Svanå har båda delarna men absorbenter tar lite mindre plats.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Rummet, lite tips tack!

Inläggav DQ-20 » 2004-01-29 20:50

Rydberg skrev:Hej Gubbs! :D

/Ola

Bor du i Studentryd eller Människoryd? :)

I vilket fall som helst känner jag mig som en gubbe idag och måste därför ge några reflektioner och bestämda råd. Det får nämligen gubbar göra har jag hört. 8) Iallafall så är det är allt bra konstigt vilka kostnader och problem som man kan skaffa sig bara för att man inte vill lägga in heltäckningsmatta (alt. flera stora vanliga mattor). Motviljan mot heltäckningsmatta i hifikretsar verkar kompakt. Med risk för att låta som Ingvar Öhman: matta, matta, matta. Sen kan man börja labba med absorbenter och diffusorer. De slog mig en dag att de bästa hifi-upplevelserna har jag faktiskt haft hos olika handlare (av hifi alltså). Vad alla hade gemensamt var att det haft heltäckningmatta på golvet, hela golvet, men i övrigt väldig lite extra akustikbekämpning.

A propos Svanå så tycker jag väl att man kan snickra absorbenter själv. Vanliga 100 Hz-absorbenter med lågt Q-värde är ju snorenkla att göra själv och så kan man anpassa dem till rummet så att de inte syns så mycket, alternativt klä dem i något snyggt tyg. Djupbasabsorbent tycker jag också man bör bygga själv av den enkla anledningen att en som passar alla rum kommer att bli onödigt ineffektiv (om man använder sig av en Helmholtzresonator.) Diffusorer är däremot lite pilligare, isynnerhet om man vill ha någora som ser snygga ut. Svanås prylar är till övervägande del vanliga quadratic residue så det är väl närmast att betrakta som stapelvara. Utan att ha sett någon mätning så kan man nog gissa att de beter sig som kan förväntas av konstruktionen, dvs jämn spridning inom sitt konstruktionsområde.

Om jag skulle ge något faderligt råd så är det att prova med mattor: låna ihop så många tjocka mattor så att det räcker att täcka HELA golvet och kolla hur det blir. Om du gillar det så är det bara att "bite the bullet". Om du inte gillar det så kanske dämpning inte är något för dig. Vad jag definitivt skulle vilja avråda ifrån är att börja med diffusorer. Börja med dämpningen så hör du bättre om det behövs någon extra diffusion när du är klar med detta.

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-01-29 21:01

brüel acoustics har diskreta koner (de enda av sitt slag?) att montera i taket

Bild

Bild

Bild

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2004-01-29 21:10

sjysta strutar sådana har jag i köket när jag lagar makaroner :o

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-01-29 21:20

kanske det, men detta är inte alldeles vanliga durkslag utan mkt hightech
Bikinitider

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2004-01-29 21:46

Jag skulle nog sätta upp ett lite tyngre draperi strax bakom högtalarna med en skena i taket. sen skulle jag flytta på bokhyllan till bakom soffan om det går. Nä fresten, släng ut :o den och satsa absorbentpengarna på Billyhyllor från IKEA :D . Lite större, gärna höga smala, tavlor med nått ludd bakom på sidoväggarna är nog inte heller fel.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-01-29 22:24

du kanske skulle testa att städa lite bland skräpet du hade liggande på vardagstumsbordet :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Re: Rummet, lite tips tack!

Inläggav Rydberg » 2004-01-29 22:32

Dahlqvist skrev:
Rydberg skrev:Hej Gubbs! :D

/Ola

Bor du i Studentryd eller Människoryd? :)

I vilket fall som helst känner jag mig som en gubbe idag och måste därför ge några reflektioner och bestämda råd. Det får nämligen gubbar göra har jag hört. 8) Iallafall så är det är allt bra konstigt vilka kostnader och problem som man kan skaffa sig bara för att man inte vill lägga in heltäckningsmatta (alt. flera stora vanliga mattor). Motviljan mot heltäckningsmatta i hifikretsar verkar kompakt. Med risk för att låta som Ingvar Öhman: matta, matta, matta. Sen kan man börja labba med absorbenter och diffusorer. De slog mig en dag att de bästa hifi-upplevelserna har jag faktiskt haft hos olika handlare (av hifi alltså). Vad alla hade gemensamt var att det haft heltäckningmatta på golvet, hela golvet, men i övrigt väldig lite extra akustikbekämpning.

A propos Svanå så tycker jag väl att man kan snickra absorbenter själv. Vanliga 100 Hz-absorbenter med lågt Q-värde är ju snorenkla att göra själv och så kan man anpassa dem till rummet så att de inte syns så mycket, alternativt klä dem i något snyggt tyg. Djupbasabsorbent tycker jag också man bör bygga själv av den enkla anledningen att en som passar alla rum kommer att bli onödigt ineffektiv (om man använder sig av en Helmholtzresonator.) Diffusorer är däremot lite pilligare, isynnerhet om man vill ha någora som ser snygga ut. Svanås prylar är till övervägande del vanliga quadratic residue så det är väl närmast att betrakta som stapelvara. Utan att ha sett någon mätning så kan man nog gissa att de beter sig som kan förväntas av konstruktionen, dvs jämn spridning inom sitt konstruktionsområde.

Om jag skulle ge något faderligt råd så är det att prova med mattor: låna ihop så många tjocka mattor så att det räcker att täcka HELA golvet och kolla hur det blir. Om du gillar det så är det bara att "bite the bullet". Om du inte gillar det så kanske dämpning inte är något för dig. Vad jag definitivt skulle vilja avråda ifrån är att börja med diffusorer. Börja med dämpningen så hör du bättre om det behövs någon extra diffusion när du är klar med detta.

/Dahlqvist
Oki, tackar för tipsen. Vet du var man kan hitta ritningar till arbsorbenter?

Förresten, jag bor i männsikorryd! :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-29 23:26

Style skrev:du kanske skulle testa att städa lite bland skräpet du hade liggande på vardagstumsbordet :wink:
Kortet är gammalt och numer är det städat och fint :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-29 23:41

lasselite skrev:Jag skulle nog sätta upp ett lite tyngre draperi strax bakom högtalarna med en skena i taket. sen skulle jag flytta på bokhyllan till bakom soffan om det går. Nä fresten, släng ut :o den och satsa absorbentpengarna på Billyhyllor från IKEA :D . Lite större, gärna höga smala, tavlor med nått ludd bakom på sidoväggarna är nog inte heller fel.
Ingen dum idé, hyllan är verkligen rälig (gratis dock :D ). Draperiet har jag varit inne på men idén gillades inte av min kära sambo :cry:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi