Hur många vet att det finns....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Hur många vet att det finns....

Inläggav avr7000 » 2007-08-20 02:05

Forum som detta för Hifi och musikintresserade?

Filosoferade lite i ankdammen som detta väl ändå är...
* Hur många som handlar Hifi i en Hifi-affär (Siba, elgiganten etc. borträknade ur kategorin) Vet att det finns forum som Faktiskt, Hififorum, Minhembio, carlssonplanet etc.

* Hur många är på något av dessa och tittar?

* Hur många "tittar" så djupt att det har inverkan på deras val av utrustning/musik?

* Hur många av de som besöker Hifimässan Arken använder dessutom forumen som informationskälla?

* "Märks" denna typ av veksamhet överhuvudtaget i någon större usträckning i ett större konsumentperspektiv (Sverige)?

Filosofera gärna vidare...

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-08-20 06:43

:lol:

Lite räknestatistik:

Här på Faktiskt är vi lite drygt 3000 medlemmar, och ca 100 kontinuerligt aktiva samtidigt (min uppskattning, så rätta mig om jag har fel).

Det ger ca. 5 aktiva per län.
Ca. 0,334 aktiva per kommun och 0,011 promille av Sveriges befolkning.

Det är inte mycket att bli berusad på...

Men för oss som är här, är forumet desto viktigare, med tanke på intensiteten i diskussionerna :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-20 08:06

faktiskt.se har ett bra genomslag på google. Alla som söker på saker som diskuterats här har mycket stor chans att hitta till faktiskt.se!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-20 08:51

3000 medlemmar ja...men nära på 25000 unika besökare per månad....

eller var det tom mer hali?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-08-20 08:59

Hedlund skrev:Det ger ca. 5 aktiva per län.

Undrar vilka län som är hifitomma... känns som Skåne län ligger VÄL över 5... :lol:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-08-20 09:05

Tror att betydelsen av Faktiskt.se är minimal utifrån det perspektivet.
De som är inbitna hifi-entusiaster hittar förstås Faktiskt.se och kan potentiellt ta intryck, men de är en liten del av ljudkonsumenter.

För de som söker information om någon produkt, något ämne, innebär strukturen med forumtrådar och diskussionernas karaktär, att jag tror att det är få som använder forumet som kunskapskälla, eller inspiration vid inköp. Det är bara att titta på vilka ämnen som kommer upp, och vilka trådar som startas, -det är inte många 'okända' personer som ställer dessa frågor, utan snarare gamla inbitna forumrävar vilka tillbringar mycket tid här. Således ett forum för redan inbitna och likasinnade. En och en annan 'straydog' stannar förstås.

Tillägg: Minhembio har nog ett betydligt större genomslag än Faktiskt.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2007-08-21 21:27

precis, hifins storhetstid bland folket(2-kanal) är förbi... Det är flerkanal och film som gäller nu. Inte köper folk ett system för hifi, och ytterligare ett för musik. Musiken körs via datorhögtalarna, eller felinställt via flerkanalssystemet...

Jösses, till och med min farsa som har tummen mer mitt i handen än jag (eller så har han bara blivit lat) byggde högtalare på 70-talet.
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-21 23:44

MinHembio.se på plats 22 denna vecka. Det är tungt. Men jag tror inte att vi skall underskatta betydelsen av faktiskt.se - i alla fall jag har blivit igenkänd på stan som "koffe på faktiskt". Då kände man sig lite rock-stjärna.

Återgå till Generellt om hifi