Replay gain / slimserver

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Replay gain / slimserver

Inläggav Svante » 2007-08-30 08:12

Ja, jag sitter och bläddrar på slimservern och då finns där en ruta som man kan bocka i som heter Volume adjustment / replay gain. Såvitt jag förstår kan den justera volymen på det som spelas upp, baserat på en "tag" i filerna. Detta verkar ju vara lösningen på "loudness race", om bara alla konsumenter fick en sån inkopplad per default.

Frågorna är nu:

1. Hur får man dit den där taggen i filerna? Finns den redan där, kanske?

2. Hur skel volymändringen i squeezeboxen? Har den en analog volymkontroll efter D/An?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-08-30 08:21

Har lite bråttom just nu, men du kan lägga till den infon i samband när du rippar med t.ex. EAC. Det är under "comand line options" för flac

Kolla wikin: http://wiki.slimdevices.com/index.cgi?EACInstall

Kod: Markera allt
-6 -V --replay-gain -T "artist=%a" -T "title=%t" -T "album=%g" -T "date=%y" -T "tracknumber=%n" -T "genre=%m" -T "comment=EAC (Secure Mode)" %s

I efterhand så är foobar ganska bra på att fixa det
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-30 08:41

Är inte detta en kompressionsmastring?
Jag använder den inte eftersom jag litar på Koffe.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-08-30 08:59

Harryup skrev:Är inte detta en kompressionsmastring?
Jag använder den inte eftersom jag litar på Koffe.

Nja, tanken är nog att det ska motverka kompressionen (eller egentligen den medföljande medelnivåökningen) som så ofta används vid mastringen.

Alltså, om vissa skivor skaffar sig en skenbar konkurrensfördel genom att öka nivån genom att förstöra dynamiken, så tar man ifrån dem den fördelen.

Dessutom går det att blanda gamla och nya skivor, eftersom medelnivån korrelerar mycket bättre till upplevd ljudstyrka.

Enda abret är om volympåverkan sker innan DAn. Använder man digitalutgången är det ju definitivt så. Eller?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2007-08-30 10:16

Svante skrev:Enda abret är om volympåverkan sker innan DAn. Använder man digitalutgången är det ju definitivt så. Eller?

mm..och då blir det väl just en sorts kompression?

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2007-08-30 11:20

Hej Svante och alla andra!

Replay gain gör att allt material låter lika högt, så dynamiska inspelningar låter inte svagare än sönderkomprimerade dito. Så ja, alla borde tvingas att använda det så folk får upp ögonen för vilken negativ effekt överkompression får! :)

Jag vet att Transportern har digital volymjustering, så det är rimligt att anta att Squeezeboxen inte har analog.

MVH
/Mattias

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-08-30 13:06

Rundberg skrev:Hej Svante och alla andra!

Replay gain gör att allt material låter lika högt, så dynamiska inspelningar låter inte svagare än sönderkomprimerade dito. Så ja, alla borde tvingas att använda det så folk får upp ögonen för vilken negativ effekt överkompression får! :)

Jag vet att Transportern har digital volymjustering, så det är rimligt att anta att Squeezeboxen inte har analog.

MVH
/Mattias

Ok, då kan får man hoppas att det hela räddas av att det är en 24-bitars omvandlare i burken, även om den nog effektivt ligger på 18-20 bitar (det brukar ju vara så). Det borde tillåta en nivåsänkning på åtminstone 12 dB utan kvalitetsförsämring. Det kanske räcker. Det är ju dessutom det trasiga materialet som riskerar att bli påverkat och det kanske spelar mindre roll på det.

Sen är det förstås frågan om om man kör med digital ut, om de låga bitarna förs över korrekt via SP/DIF. Är det så?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-08-30 13:07

Frutti skrev:
Svante skrev:Enda abret är om volympåverkan sker innan DAn. Använder man digitalutgången är det ju definitivt så. Eller?

Nja...

Om det finns 16 bitar på CDn och man har en perfekt 18-bitars omvandlare så kan man ju faktiskt spela den 12 dB svagare än full utstyrning utan förlust, eller hur?

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-08-30 15:41

Om man gör detta i mjukvara, såsom i foobar2000, hur blir det då? Kan sänkningen göras i "oändlig" precision och därmed ej påverka ljudkvalitet?
foobaar skannar igenom låtarna, tar en stund på sig, och lägger sedan till en extra tag i musikfilen.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2007-08-30 16:12

Svante skrev:
Frutti skrev:

Nja...

Om det finns 16 bitar på CDn och man har en perfekt 18-bitars omvandlare så kan man ju faktiskt spela den 12 dB svagare än full utstyrning utan förlust, eller hur?

Vet inte :D Du har nog rätt!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-08-30 16:21

Är det fö någon som har reflekterat över att volymkontrollen i webinterfejset går till 11...? :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-08-30 16:22

"Foobar", säger ni. Den måste jag leta reda på. Tack!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-08-30 16:29

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-08-30 19:13

SB3 ser ju ut att ha ett riktigt trevligt pris nu..

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-08-30 23:47

Svante skrev:Är det fö någon som har reflekterat över att volymkontrollen i webinterfejset går till 11...? :D

Är det sant? :D Nästan så jag måste köpa en bara därför.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-08-30 23:58

Magnuz skrev:
Svante skrev:Är det fö någon som har reflekterat över att volymkontrollen i webinterfejset går till 11...? :D

Är det sant? :D Nästan så jag måste köpa en bara därför.

Ja, faktiskt:

Bild

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-08-31 01:25

Vad gjorde man innan slimserver fanns egentligen :D

Använder den nästan all vaken tid.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2007-08-31 01:33

Svante skrev:
Magnuz skrev:

Kan det var en hyllning till spinal tap? :)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-08-31 06:57

landa skrev:

Kan det var en hyllning till spinal tap? :)

http://tinyurl.com/3d7z5x

När den helsvarta SB:n kom så presenterades den med

Introducing the all-black Squeezebox™ with the new candy-bar shaped remote. As Spinal Tap's Nigel Tufnel said, "It's like, how much more black could this be? And the answer is none. None more black."

Order today for delivery by Christmas.

:)

Nigel Tufnel: The numbers all go to eleven. Look, right across the board, eleven, eleven, eleven and...
Marty DiBergi: Oh, I see. And most amps go up to ten?
Nigel Tufnel: Exactly.
Marty DiBergi: Does that mean it's louder? Is it any louder?
Nigel Tufnel: Well, it's one louder, isn't it? It's not ten. You see, most blokes, you know, will be playing at ten. You're on ten here, all the way up, all the way up, all the way up, you're on ten on your guitar. Where can you go from there? Where?
Marty DiBergi: I don't know.
Nigel Tufnel: Nowhere. Exactly. What we do is, if we need that extra push over the cliff, you know what we do?
Marty DiBergi: Put it up to eleven.
Nigel Tufnel: Eleven. Exactly. One louder.
Marty DiBergi: Why don't you just make ten louder and make ten be the top number and make that a little louder?
Nigel Tufnel: [pause] These go to eleven.

EDIT: la till ett citat till och en länk
Senast redigerad av TCM 2007-08-31 10:23, redigerad totalt 2 gånger.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-08-31 10:04

TCM skrev:
Introducing the all-black Squeezebox™ with the new candy-bar shaped remote. As Spinal Tap's Nigel Tufnel said, "It's like, how much more black could this be? And the answer is none. None more black."

Order today for delivery by Christmas.

:)

Ah, så det fanns en koppling! Jag gillar såna där roligheter som inte syns om man inte vet bakgrunden.

Användarvisningsbild
frestr

Inläggav frestr » 2007-08-31 14:56

Svante skrev:
Frutti skrev:

Nja...

Ehh, pratar vi om gain-justering eller kompression här? Eller om digital komprimering? Jag, som ändå tillhör de smartaste 97 procenten av befolkningen, börjar bli lite osäker. För det är nog tre olika saker väl?

/F
SB3/DacMagic/PS3/Pro-Ject Xpression III/Heed Audio Questar/Nuforce P8/Nuforce Ref 9/Gallo Ref 3.1/Harmony Design Ear 90/Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-01 21:25

frestr skrev:
Svante skrev:
Frutti skrev:

Nja...

Ehh, pratar vi om gain-justering eller kompression här? Eller om digital komprimering? Jag, som ändå tillhör de smartaste 97 procenten av befolkningen, börjar bli lite osäker. För det är nog tre olika saker väl?

/F

Jag pratar om gainjustering, baserad på medelnivå. Förstärkningen ("gainen") varierar inte över tid som i en kompressor utan är konstant för en låt eller en skiva.

Om en låt har en medelnivå på -8 dB FSD och en annan ligger på -14 dB FSD så ska den med -8 dB spelas upp 6 dB svagare än den med -14 dB.

Detta för att de ska låta lika starkt, och också för att den ska förlora sin konkurrensfördel som den högre medelnivån ger. I förlängningen kan man hoppas på att producenterna av musik blir av med sitt incitament till "loudness race". Dessutom kommer jag att kunna lyssna på olika skivor utan att justera volymkontrollen så mycket.

Återgå till Generellt om hifi