HiFi vs Musik-gåshud

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
m_persson79

HiFi vs Musik-gåshud

Inläggav m_persson79 » 2007-09-01 22:39

http://www.youtube.com/watch?v=1k08yxu57NA

Många har säkert hört honom. Paul Potts.

Det var faktiskt nån vecka/månad sen jag såg BGT-inslaget.

Hörde honom via Dell Inspiron 9400, hoppsan. Höll fan på att fälla en tår. Hörde en andra gång med ööö (letar efter hörlur.. ) Koss Porta Pro.. lyssnade igen, bättre.. men vafan, så mycket bättre blev det inte.
Gåshuden ökade knappast proportionerligt.

Har aldrig fått ens småkänsla för opera förr.. att han är mobbe-säljare gör säkert sitt. men SHIT.

Ojdå.

Varför skriver jag inlägget?
Ja, bara för att själv minnas att apparaterna betyder noll o musiken + upplevelse = allt. :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-09-01 23:39

Den mannen är ju riktigt bra, har vi konstaterat tidigare, men tål att upprepas.
Kul att se domarnas reaktion. :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-01 23:53

Ja, Paul Potts har vi ju hört förr, och han är verkligen precis så bra som du skriver, tycker jag.

Men om jag får ta fasta på det nya - det vill säga din infallsvinkel denna gång, dårå:

Bra musik, och i synnerhet musik med mycket känsla, överlever det mesta! Det är inte att få känslan att överleva som är det svåra i HiFi-sammanhang (även om det finns sällsynta apparater som är så dåliga att de faktiskt förmår skada även känslan illa).

Däremot tror jag att det finns en sorts nästan religiös tro hos vissa att det finns musikaliska kvaliteter nästan vad skit som helst i fonogramväg, och då kan de noja in på den jakten - med ständiga byten av hifi-apparatur med hoppet att även medelmåttiga inspelningar av medelmåttig musik skall lyfta... :?

Det kommer aldrig att ske, men med hjälp av lite självsuggestion och orimliga drömmar, kan man slänga bort åratal av sitt liv på att lyssna på musik som är alldeles för dålig för att vara värd ens den tid det tar att lyssna på den, i jaken på kvaliteter som inte ens finns i musiken, men som man tror apparaten kan trolla fram ändå. 8O

Synd om dem är det. Många vaknar aldrig, men vissa räddas ändå delvis, av att de tröttnar.

Mycket kuligare är att skaffa ihop en superanläggning med snabba och rationella metoder - och sedan ägna sig åt det de flesta nog innerst inne ville innan de blev HiFi-nojjiga:

Att leta upp och lyssna på bra musik i den! :P 8)

Vh, iö

- - - - - -

PS. Film är också kul! :P
Senast redigerad av IngOehman 2007-09-03 02:42, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-09-02 00:04

Håller fullständigt med föregående talare.
Men när jag hör Jussi Björling i köksradion, sjungandes Adams julsång, reser sig nackhåren och en tår kommer ur ögat. Starka känslor utan hifi.
Spelar jag skivan på anläggningen blir njutningen större naturligtvis, men känslan för stycket det samma.

Soulman

Inläggav Soulman » 2007-09-02 00:16

Visst är den känslan underbar; när musiken berör en så pass att man t.ex. får gåshud och tårarna inte går att betvinga från att tränga fram i ögonvrån. Men det kräver nog också att man kan eller låter sig fängslas av musiken och inte lyssnar till ljudet i första hand. Men samtidigt kan värdet av upplevelsen förhöjas om ljudåtergivningen inte är så pass dålig att den stör. För nog har vi sannolikt en individuell tröskelgräns för när ljudet stör upplevelsen.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-09-02 01:53

För mig handlade "hifi" länge om pålitlighet. Basala saker, som att kunna lyssna på t.ex. ett band utan dropouts eller azimuthfel eller kass inspelningsnivå. Eller inställning av nåltryck, dammborstning osv.

Kampen för att få en ostörd upplevelse var lite jobbig men samtidigt kul. När CD'n kom blev alltså enkelt - men också själlösare. T.o.m. felen som uppstår idag (bitrate och annat) är inte så kul att meka med.

Ja det var bättre förr som ni förstår :D

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-09-02 02:35

phloam skrev:Ja det var bättre förr som ni förstår :D

Och lite mer lättmekat...

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-09-02 11:12

Håller med er allihop :)

Jag kan liksom njuta av ex. Five for fighting & Sofie Zelmani på jobbet (har ett jobb som gör att jag kan lyssna på musik på kontoret typ hela tiden :P )

Men Denon + IÖ's skapelser gör det såklart bättre hemma. :)
Mycket kuligare är att skaffa ihop en superanläggning med snabba och rationella metoder - och sedan ägna sig åt det de flesta nog innerst inne ville innan de blev HiFi-nojjiga:

Att leta upp och lyssna på bra musik i den!

Så j-vla bra sagt. Jag gjorde just det. Ut med nojjig "highend" - semester för pengarna sen Denon & piP (får väl tacka dig lite för det :)) och sitter så nöjd. Tänker _aldrig_ på att uppgradera. Bara den dag jag flyttar fr. lgh till hus.

Men Paul Potts gör sig även i ett par crappy högtalare matad av ett ungefär lika crappy Sigmatel-chip.

Fast Dell har faktiskt.se OK ljud jämfört med andra laptops..

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2007-09-02 12:07

*hint hint* han har släppt sin skiva nu... :P

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-02 17:39

m_persson79 skrev:Men Paul Potts gör sig även i ett par crappy högtalare matad av ett ungefär lika crappy Sigmatel-chip.

Första gången jag hörde PP var just i en liten laptop med tunnt trist ljud.

Men som IÖ skrev, bra musik överlever det mesta. Jag skulle ändå vilja betona överleva, för apparater kan förändra uppfattningen om det musikaliska.

Men som vi vet, vi som jämfört original-cd med sunkig remaster, ursprunget är långt viktigare än skillnaden mellan några efterföljande apparater.

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-03 02:49

Ja, mastring är verkligen en sällsynt musikdestruktiv insats, när den går
till som den gör för det mesta. :(

Nog nästan omöjligt att hitta en HiFi-apparat, eller ens en köksradio
eller bärbar PC(!) - som skadar musiken ens i närheten av lika mycket
som en onödig kompressor lagd på en god inspelning av god musik. :?

Det extra jäkliga med kompressorer som ligger före apparaturen i HiFi-
kedjan, är att det inte går att komma åt off-knappen längre! :x

:wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-09-03 11:53

JAg kan bara hålla med öhman för en gångs skulle :wink: :D . Musikupplevelse och ljudupplevelse är två olika saker. Så länge musiken är bra så kan det nästan låta hur som helst. Jag överlever. Jag har mer eller mindre gett upp jakten på det mest bästa ljudet och dom dyraste komponenterna. Det är mkt roligare med musik. Det finns en sak jag stör mig på dock och som alltid kommer vara en viktig faktor för mig och det är ljudvolym. När den dära braiga låten kommer så vill man bara vrida på satan å så länge jag kan göra det så är jag nöjd :P
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-09-03 11:54

Å just det paul potts rockar fett. första gången jag lyssnade så fick jag riktigt mkt rysningar hela tiden :P
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Re: HiFi vs Musik-gåshud

Inläggav KarlXII » 2007-09-03 13:48

Jag sitter och lyssnar på hans CD nu och jag kan säga att gåshuden blir ju inte mindre direkt. 8O

Håret på benen står rakt ut. Snart börjar jag nog grina också. Tur att man är ensam hemma. 8)

m_persson79 skrev:http://www.youtube.com/watch?v=1k08yxu57NA

Många har säkert hört honom. Paul Potts.

Det var faktiskt nån vecka/månad sen jag såg BGT-inslaget.

Hörde honom via Dell Inspiron 9400, hoppsan. Höll fan på att fälla en tår. Hörde en andra gång med ööö (letar efter hörlur.. ) Koss Porta Pro.. lyssnade igen, bättre.. men vafan, så mycket bättre blev det inte.
Gåshuden ökade knappast proportionerligt.

Har aldrig fått ens småkänsla för opera förr.. att han är mobbe-säljare gör säkert sitt. men SHIT.

Ojdå.

Varför skriver jag inlägget?
Ja, bara för att själv minnas att apparaterna betyder noll o musiken + upplevelse = allt. :)

Användarvisningsbild
PC

Inläggav PC » 2007-09-03 14:11

otrolig kille, men namnet kanske han skulle ta och göra något åt. Åtminstone så skulle inte jag vilja mistas för en person som legat bakom miljoner mäniskors fruktansvärda lidande :x

P.S vart kan man hitta hans skiva?
/Patrik

Soulman

Inläggav Soulman » 2007-09-03 18:06

:lol: Lite fel kanske att skratta i sammanhagnet, PC. Men fyndigt var det. Det tog en stund innan jag snappade.

Användarvisningsbild
PC

Inläggav PC » 2007-09-03 18:08

Tack så mycket soulman för länken, som helt plötsligt försvan :o .

Angående namnet så kanske man inte skall skämta om sådant men allvarligt så käns det snudd på som om namnet skulle kunna vara till nackdel i vissa delar av världen.

/Patrik

Soulman

Inläggav Soulman » 2007-09-03 18:16

Ooops, länken du tackade för hann du tydligen klicka på samtidigt som jag redigerade det inlägget. Men väl bekomme (du som hann).

Både CDON.com och Megastore.se har CD med PP.
Säkerligen också andra handlare, kanske skall du annars gynna din lokala handlare,

Användarvisningsbild
PC

Inläggav PC » 2007-09-03 18:27

CDON har ju små smakprov av låtarna så en liten föraning får man ju trots allt om vad det är man köper :) . Nä nu funkade inte länken dit heller :x verkar som om man inte får lov att lyssna på denna skiva just nu.

/Patrik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-03 18:55

PC skrev:CDON har ju små smakprov av låtarna så en liten föraning får man ju trots allt om vad det är man köper :) . Nä nu funkade inte länken dit heller :x verkar som om man inte får lov att lyssna på denna skiva just nu.

/Patrik

Har du testat på Amazon.co.uk?

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-09-03 23:09

Oj, hur har jag kunnat missa den här killen. :oops:

Helt underbart!!! Bästa jag sett på... ja, jag vet inte hur länge? :D
There are flies on the windscreen

Användarvisningsbild
PC

Inläggav PC » 2007-09-04 08:30

Nu funkar det ju igen :D