Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Du lär ALDRIG pumpa ut den effekten kontinuerligt...
Piotr skrev:Dom flesta ligger nog på en medeleffekt omkring en watt i en hemmaanläggning.
Supernollan skrev:Piotr skrev:Dom flesta ligger nog på en medeleffekt omkring en watt i en hemmaanläggning.
Det där stämmer möjligtvis om man har köpt en plastbio på Siba.
Lust skrev:Rotel säger själva att 1090 inte ska lastas under 4 ohm.
Supernollan skrev:Piotr skrev:Dom flesta ligger nog på en medeleffekt omkring en watt i en hemmaanläggning.
Det där stämmer möjligtvis om man har köpt en plastbio på Siba.
Angående RB-1090 så kan det steget säkert ge ut 1200W i 2 ohm. 2 ringkärnetrafos på 1200VA vardera,
8st effektkondingar på 15000uF/80V osv.
Om man sen kommer utnyttja det är en annan sak.
Piotr skrev:Mina steg drar sisådär 700W kontunuerligt från väggen. Ut till högtalarna skulle jag gissa på 0.1W eller så i medel när jag lyssnar.
Snacka om pissig verkningsgrad.
I synnerhet som mer än 99% av denna tiondels watt blir till värme i talspolen och litegranna till värme i konens upphängning. Inte många milliwatt som lämnar konens yta i form av rörelseenergi i luften.
/Peter
ftorsell skrev:Hm Lust på rotels hemsida står det att 1090 är 2ohm stabilt och jag har sett mätningar ner mot en ohm utan problem så det är nog ingen
fara med 2ohms drift.
Men som sagt jag har ju möjlighet att köra stegen antingen 4ohm bryggat eller 2 ohm stereo frågan är väl om det är hugget som stucket
med tanke på att det blir ca 2000w stereo 2ohm kan det bli mer 4ohm bryggat får en känsla av att det kan bli bättre kontroll 2ohm stero vad
tror du Naqref eller någon annan kunnig på området![]()
Mvh Fredrik
ftorsell skrev:Såg att det stog det nu på baksidan.Men rotel skriver att den är stabil i 2ohm.
Men som sagt funkar det inte i 2ohm stereo får jag väl köra 4ohm bryggat
Kaffekoppen skrev:Combined innebär kanske helt enkelt bryggad, dvs minst 4 ohm i bryggat läge?
ftorsell skrev:Nej tror inte att det ska vara några problem Naqref hade ju hjälpt någon som jag fattade det någon att köra två 1090 bryggat.Men som sagt jag kommer förhoppnings vis få dom nya lådorna lackade och klara för test innan september slut och jag frågade dom jag köpte det ena 1090 steget av reference audio om det skulle klara 2ohms last och det skulle inte vara några som helst problem men som sagt försäljare är ju försäljare men dom borde ju veta annars får dom köpa till baks steget
eller stå för omkoning och ohm byte på basarna.
Men som sagt bara dumt att oroa sig 1090 värkar ha mycket effekt och kontroll så jag skulle bli förvånad om det skulle bli några problem med 2ohms last.
Mvh Fredrik
Användare som besöker denna kategori: juanth, Majestic-12 [Bot] och 34 gäster