Ett mycket intressant blindtest med signalkablar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Ett mycket intressant blindtest med signalkablar

Inläggav Richard » 2007-09-09 18:36

Ett mycket intressant blindtest med signalkablar, från 25:- till 6000:-.

Detta visar vad ämnet placebo verkligen handlar om, mycket intressant för de som tror att man kan höra skillnad.

Länk:

http://hydrogenaudio.org/forums/index.p ... opic=33951

Jag skakar också liv i denna mycket intressanta blindtest, highend versus lowend:

http://www.matrixhifi.com/contenedor_ppec_eng.htm

Som testerna visar är det nästan omöjligt att höra någon skillnad, då lyssningen försigår blint.

Sedan kan man ju naturligvis tro att man kan höra skillnad, men detta hamnar nog under rubriken- placebo! :wink:

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-09-09 19:22

Clearly your skepticism interfered with the harmonious transfer of the higher order musical energy signatures within the audiophile cables. Also it's rather obvious your listeners didn't have golden ears and were unable to appreciate the significant improvements to the synergy that is present when using high-end audio cables. ;-)

Hehe! :-)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-09 19:31

Koffe skrev:
Clearly your skepticism interfered with the harmonious transfer of the higher order musical energy signatures within the audiophile cables. Also it's rather obvious your listeners didn't have golden ears and were unable to appreciate the significant improvements to the synergy that is present when using high-end audio cables. ;-)

Hehe! :-)

:)

Ja, det är ju märkligt att vissa skillnader, som tillskrivs sk. audiofiler och " gyllenöron" plötsligt försvinner vid en kontrollerad, nivåmatchad blindtest!

Dessa tester stämmer mycket väl med mina egna erfarenheter, då jag tillslut vågade testa blint, utan förutfattade meningar och inlärda dogmer.

Var och en får dra sin egen slutsats av dessa blindtester.

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-09 19:45

Jag orkar inte läsa. Kan någon skriva en kort sammanfattning?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-09 19:53

Max_Headroom skrev:Jag orkar inte läsa. Kan någon skriva en kort sammanfattning?

Ingen kunde höra skillnad på kablarna i den övre blindtesten.

Vad det gäller den dyra highend anläggningen, kontra lowend, där highendanläggningen hade en sk. klockoptimerad Wadiaspelare för 90000:-, förstärkeri för 100000:-, och den billiga anläggningen hade en sony dvd för 900:-, förstärkeri för 2000:-, föredrog något FLER den billiga anläggningen, under nivåmatchat blindtest, men skillnaden var så liten att det lika gärna kunnat vara slumpen.

Samma högtalare användes, den dyra anläggningen hade dock signalkablar för 7000:- , den billiga hade sssk-kabel.

V. H. Richard.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-09 20:00

Inte var det sssk som användes till högtalarna ;)

Kul test. Vet inte om värdet på den, det kan ju vara musikstycken som är mastrade/mixtrade så att den ena anläggningen får fördel.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-09 20:04

Richard skrev:...klockoptimerad Wadiaspelare för 90000:-, förstärkeri för 100000:-, och den billiga anläggningen hade en sony dvd för 900:-, förstärkeri för 2000:-, föredrog något FLER den billiga anläggningen, under nivåmatchat blindtest, men skillnaden var så liten att det lika gärna kunnat vara slumpen.

Jag trodde wadias spelare sög ********. Så jag är inte ett dugg förvånad. Tror dock detta test varit på tapeten här förr...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-09 20:04

Kaffekoppen skrev:Inte var det sssk som användes till högtalarna ;)

Kul test. Vet inte om värdet på den, det kan ju vara musikstycken som är mastrade/mixtrade så att den ena anläggningen får fördel.

Det användes samma dyra högtalarkablar till båda förstärkarna, sant.

V.H. Richard.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-09-09 20:14

Richard skrev:
Kaffekoppen skrev:Inte var det sssk som användes till högtalarna ;)

Det användes samma dyra högtalarkablar till båda förstärkarna, sant.

V.H. Richard.

ahh men där har ni ju förklaringen :wink: 8)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-09 20:32

Richard skrev:Vad det gäller den dyra highend anläggningen, kontra lowend, där highendanläggningen hade en sk. klockoptimerad Wadiaspelare för 90000:-, förstärkeri för 100000:-, och den billiga anläggningen hade en sony dvd för 900:-, förstärkeri för 2000:-, föredrog något FLER den billiga anläggningen, under nivåmatchat blindtest, men skillnaden var så liten att det lika gärna kunnat vara slumpen.

Har du själv gjort testet eller går du på hörsägen? Om det senare kunde man ju likagärna lyssna på hi-fidelity.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-09 20:38

meanmachine skrev:
Richard skrev:Vad det gäller den dyra highend anläggningen, kontra lowend, där highendanläggningen hade en sk. klockoptimerad Wadiaspelare för 90000:-, förstärkeri för 100000:-, och den billiga anläggningen hade en sony dvd för 900:-, förstärkeri för 2000:-, föredrog något FLER den billiga anläggningen, under nivåmatchat blindtest, men skillnaden var så liten att det lika gärna kunnat vara slumpen.

Har du själv gjort testet eller går du på hörsägen? Om det senare kunde man ju likagärna lyssna på hi-fidelity.

Jag har inte gjort dessa tester själv, så sant.

Det är ju faktiskt sant det du säger, om man tänker efter litet...

Det är ju bara blindtester, vara och en får dra sina egna slutsatser av dessa.

Användarvisningsbild
housemicke

kabelchock!!

Inläggav housemicke » 2007-09-09 23:08

är det sant att kablar är mumbojumbo?? ååh nej. nu kommer hela hifibranchen haverera. :lol:

vem vill vara först med att posta resultatet på euphonia kabelforum??
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2007-09-09 23:47

Personligen tycker inte jag kablar har någon nämnvärd skillnad, men tror faktiskt att många skulle ha svårt att plocka ut cd-spelare, förstärkare och kanske t.o.m. högtalare i vissa fall också.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-10 00:18

Richard,

Detta visar vad ämnet placebo verkligen handlar om, mycket intressant för de som tror att man kan höra skillnad.

Var det du som snackade om att någon annan hade svårt för att (eller inte ville) lära sig något?

Det framgår inte ett smack om rummet vilket är en mycket väsentlig del om ma strävar efter hög upplösning. Vidare är det ju som så att högtalarkabel påverkar signalen mer än en signalkabel... somkanske inte påverkar så mycket alls men däremot kan ha väldigt olika prestanda gällande störskydd/skärmning vilket kan ha betydelse för elektroniken prestanda.

Som testerna visar är det nästan omöjligt att höra någon skillnad, då lyssningen försigår blint.

Det är ju jätteskoj att du avslutar inlägget som ovan... har du funderat på vad du faktisk.se skriver? :)

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-10 00:33

Vad gäller testet på matrixhifi så är jag inte överdrivet förvånad. Ett sådant kalt, hårt rum med sådana högtalare skulle inte jag vilja finlyssna i. Att folk inte hajjar vikten av högtalarna och rummet är förvånansvärt i denna tid av upplysning. :D

Richard, din text i denna tråd osar av okunskap och brist på förståelse för hur saker funkar.. och ändå så är det du som gapar och ska frälsa och stackars programmerade själar.

Skärpning...mer tankearbete.

/Peter

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-09-10 00:36

Marbrink skrev:Personligen tycker inte jag kablar har någon nämnvärd skillnad, men tror faktiskt att många skulle ha svårt att plocka ut cd-spelare, förstärkare och kanske t.o.m. högtalare i vissa fall också.

Agree! Högtalare tror jag i regel är överlägset lättast att peka ut...

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-10 00:48

Piotr skrev:Richard, din text i denna tråd osar av okunskap och brist på förståelse för hur saker funkar.. och ändå så är det du som gapar och ska frälsa och stackars programmerade själar.

Skärpning...mer tankearbete.

Ursäkta Peter, det där var väl inte något vidare bra inlägg va?

Vore det inte på sin plats att istället sakligt anmärka på de specifka felen du tycker det finns i det
han skriver, istället för att bara påstå att det är okunnigt och visar på brist på förståelse? :(

Därtill skriver du att han gapar, och att han vill frälsa, trots att det är rätt uppenbart att han inte
alls vill att någon skall tro blint på något, utan snarare att han vill påvisa saker, för att han vill få folk
att tänka själv. :?

Bättre kan du. Mycket bättre till och med! :P

Om du tycker det finns fel i det han skriver, så (tycker i varje fall jag att du skall) berätta vad det
är för fel! Inte bara påstå att det är fel. :?

Hur skall det kunna uppstå en vettig diskussion om du inte beskriver de sakfel du tycker dig se? :o

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-10 01:13

Nja okejrå.. :oops:

Tyckte jag pekade på flera saker men visst kan jag skriva mer utförligt och sakligt.

Gör ett nytt försök i morgon. :)

/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-10 01:15

Nattinatti!
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-10 01:46

Natti na....... ZZZzzzzzz!

/Peter (undertecknat i sömnen)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-10 08:36

IngOheman skrev:Ursäkta Peter, det där var väl inte något vidare bra inlägg va?

Vore det inte på sin plats att istället sakligt anmärka på de specifka felen du tycker det finns i det
han skriver, istället för att bara påstå att det är okunnigt och visar på brist på förståelse?

Därtill skriver du att han gapar, och att han vill frälsa, trots att det är rätt uppenbart att han inte
alls vill att någon skall tro blint på något, utan snarare att han vill påvisa saker, för att han vill få folk
att tänka själv.

Bättre kan du. Mycket bättre till och med!

Om du tycker det finns fel i det han skriver, så (tycker i varje fall jag att du skall) berätta vad det
är för fel! Inte bara påstå att det är fel.

Hur skall det kunna uppstå en vettig diskussion om du inte beskriver de sakfel du tycker dig se?

Vh, iö

Jag blir chockad IÖ. Detta är ett lysande exemepl på transparensmaffians idioti. Lika idiotiskt som andra sidans upplevesehysteri. Diametrali motsatta varandra dock men samma idioti tillika.

1. Har förutsätter hörsägen som sanning.

2. Han räknar inte in de olika parametrarna.

3. Har tar upp det för att få acceptans här (min egen tolkning utifrå psykologistuderade)

4. Har slår fast utan att lämna utrymme för oliktyckande.

5. Han vilkar svaret emot så att motsägaren framstår som dum! Detta markerat i svar belyset med tydlighet denna vinkling.

Osv. :( Tråkigt att du är så blind i sociala beteendemösnter när i övrigt är så smart.

Richard skrev:Jag har inte gjort dessa tester själv, så sant.

Det är ju faktiskt sant det du säger, om man tänker efter litet...

Det är ju bara blindtester, vara och en får dra sina egna slutsatser av dessa.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-10 09:54

Mycket bra där MM, dina 5 punkter.

SKa vidareutveckla själv senare.

/Peter

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-10 11:14

Piotr skrev:Mycket bra där MM, dina 5 punkter.

SKa vidareutveckla själv senare.

/Peter

Jag förstår inte varför machinehead och Piotr är så upprörda över detta.

Det handlar ju bara om två, noggrant genomförda blindtester.

Sedan får var och en, naturligtvis, dra sina egna slutsatser om dessa.

V.H. Richard.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-09-10 11:48

Richard, du är väldigt tröttsam och enkelspårig. Isf att skriva en massa inlägg kan du väl bara länka till ditt första med jämna mellanrum om du är rädd för att vi ska ha glömt dina nyvunna insikter.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-10 14:27

:lol: Kul óch fundigt inlägg och inte minst träffande! :wink:

hifiguru@spray.se

Empress

Inläggav Empress » 2007-09-10 15:31

Style skrev:Richard, du är väldigt tröttsam och enkelspårig. Isf att skriva en massa inlägg kan du väl bara länka till ditt första med jämna mellanrum om du är rädd för att vi ska ha glömt dina nyvunna insikter.

Det var stil på detta inlägg.. :wink:

Håller med dig med...
Frånvaro av bevis är inte bevis på frånavro.//
Kanske nåt nytt på gång där, dövtesta stereoanläggningar och blindtesta tv apparater. För den transparenta hembioupplevelsen.Av Apinator

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-09-10 16:18

Forumets barnungar gräver sina skyttegravar, man häpnar! 8O

Empress

Inläggav Empress » 2007-09-10 16:35

Hetsporren skrev:Forumets barnungar gräver sina skyttegravar, man häpnar! 8O

Tja har du en spade så kankse man skulle ta och gräva sig en skyttegrav..
Det verkar behövas när man inte få lov at ha avvikande åsikt av vissa (ej menat hetsporren)... 8)
Frånvaro av bevis är inte bevis på frånavro.//
Kanske nåt nytt på gång där, dövtesta stereoanläggningar och blindtesta tv apparater. För den transparenta hembioupplevelsen.Av Apinator

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-10 16:46

Style skrev:Richard, du är väldigt tröttsam och enkelspårig. Isf att skriva en massa inlägg kan du väl bara länka till ditt första med jämna mellanrum om du är rädd för att vi ska ha glömt dina nyvunna insikter.

Nu tycker jag att du är tröttsam. Bättre är väl att skriva inlägg med fakta istället för att sitta tyst och se hur lögner presenteras som sanningar på forumet.
Varför vara antiintellektuell i onödan ?

Du behöver ju faktiskt.se inte läsa mina trådar. ( om du störs av dom )

V. H. Richard.
Senast redigerad av Richard 2007-09-10 17:11, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-10 16:53

Hetsporren skrev:Forumets barnungar gräver sina skyttegravar, man häpnar! 8O

Tja, tråkigt är det. Det är väl så att då argumenten tryter, kommer personangreppen fram, något som Empress och machinehead uppenbarligen är duktiga på.

Man kan bli sur och ledsen för mindre.
Tråkigt är det.

Varför inte argumentera istället!

Varför är ni så upprörda?

Trådens början innehåller två noggrant genomförda blindtester, samt slutsatsen av dessa.

Var och en får naturligtvis ha sin sin subjektiva tro, på sin väg mot hifinirvana. Jag tänkte bara dryga ut tron litet ( den räcker tyvärr inte långt ) med litet fakta också, för att få fram en mera nyanserad bild av ämnet hifi.

Sen FÅR man naturligtvis tro vad man vill, gör som ni vill !

V. H. Richard.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi