Hur lätt är det att ändra ljudet med hjälp av en kabel??

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Hur lätt är det att ändra ljudet med hjälp av en kabel??

Inläggav subjektivisten » 2004-02-03 22:18

Alltså, vill inte ha en tråd om vilken kabel som låter bäst eller dyl. Utan det som jag undrar är hur lätt det är att göra så en kabel verkligen färgar ljud? Vilka parametrar kan man mixa med (och hur mkt) för att t ex få kabeln att rulla av diskanten så man inte ha ett lika "vasst" ljud?
För enkelhetens skull så pratar vi om högtalarkablar också.
Jag skulle gärna vilja veta om någon känd kabel som har "felaktiga" parametrar som ger ett färgat ljud som hörs i F/E, blindtest, öppna test och blodprov 8)

*Kan berätta också att jag själv har en vanlig Jerving 2.5 mm kabeln till högtalarna a la 30 kr metern. Det kan nog vara många som trodde något annat. :wink: *
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
CalleG

Inläggav CalleG » 2004-02-03 22:23

Kan ingen först bara beskriva lite kort vad "avrullad diskant" egentligen innebär lite mer konkret? Är rätt ny i hifijargongen...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-03 22:25

Med extrem induktans kan du åstakomma en avrullning och därmed ett "snällare" ljud 8) Med extrem kapacitans kan du, i förekommande fall, lasta slusteget så att du får en "peak" vid höga frekvenser och därmed ett "hårdare" ljud 8)

Ang. din signatur: Jag lyssnar med två öron 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-02-03 22:26

CalleG skrev:Kan ingen först bara beskriva lite kort vad "avrullad diskant" egentligen innebär lite mer konkret? Är rätt ny i hifijargongen...

Hmm...alltså, jag menar att med diskanten låter mer...hmm..luddig? Inte lika klar och "vass/kall" som med vanliga kablar.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-02-03 22:28

Morello skrev:Med extrem induktans kan du åstakomma en avrullning och därmed ett "snällare" ljud 8) Med extrem kapacitans kan du, i förekommande fall, lasta slusteget så att du får en "peak" vid höga frekvenser och därmed ett "hårdare" ljud 8)

Ang. din signatur: Jag lyssnar med två öron 8O

Okej, hur extrema värden är det vi snackar om?
Och om du skulle färgar ljudet på "minsta möjliga sätt" men få en klart hörbar skillnad (via blindtest eller dyl), vad skulle du göra då?

T ex hade jag hemma ett par kablar några dagar som gav en rätt otrolig skillnad i diskanten. Där dom var väldigt varma, "luddiga", etc.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-03 22:29

Å med stor resistans får man ett system som följer högtalarens impedans. Vanligtvis får man en eller två pucklar i basregistret samt en puckel runt delningsfrekvensen 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-02-03 22:33

Hej subjektivisten!

För att svara konkret på en del av din fråga: det är extremt lätt att åstadkomma en sådan kabel!

Speciellt om man får lov att hänga på en liten filterbox på vägen, som man kan gömma lite komponenter i...

mvh
J.P.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-03 22:35

Om vi bortser från suspekta filterboxar eller dylikt vill jag påstå att det är ganska svårt att åstakomma stora förändringar med avseende på klang 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-02-03 22:40

Okejdå,

med extremt lätt menar jag med lite extra komponenter... men nog går det ändå.

Man måste ju inte lägga dem i en box. Det blir bara mycket enklare...

/J

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-02-03 22:51

Morello skrev:Om vi bortser från suspekta filterboxar eller dylikt vill jag påstå att det är ganska svårt att åstakomma stora förändringar med avseende på klang 8)

Oki. Men som sagt, vet du hur man på minsta möjliga sett kan påverkar ljudet i en kabel (utan boxar)? Hur mkt behöver vi ändra på?
Hur hög resistans eller extrem induktans behövs? För att höra skillnad i säg ett blindtest (behöver inte vara stora skillnader utan vara skillnad)?

För den kabeln jag hade hemma måste ha ändrat på ljudet rejält för att kunna låta så annorlunda.

Och hur mkt spelar högtalare/förstärkare i saken när det gäller höra färgning?

Många frågor :D

Användarvisningsbild
CalleG

Inläggav CalleG » 2004-02-03 23:02

Det här blir väl trådkapning men jag hade en gång ett par Canton-högtalare (Plus C hette dom typ), små satelliter med en passiv "subwoofer". Till detta fanns en liten box som skulle kopplas in på signalvägen mellan för- och slutsteg (och till elnätet förståss).

Med boxen inkopplad blev ljudet mycket bättre. Det jag undrar är förståss vad boxen egentligen gjorde. Subwoofern kopplades till förstärkaren, satelliterna till subwoofern. Tror Canton använder tekniken till fler högtalare också..

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-02-03 23:07

Tänkte bara säga att med avrullning i diskanten menas att ljudnivån dalar i takt med att tonhöjden stiger. D.v.s. ju högre ton, desto lägre nivå. Omvänt betyder avrullning i basen att ljudnivån dalar i takt med att tonhöjden sjunker.

"Och hur mkt spelar högtalare/förstärkare i saken när det gäller höra färgning?"

Rimligtvis en hel del, särskilt när det gäller kablar. Då menar jag inte att t.ex. en dålig högtalare maskerar bort eventuella förändringar som kablarna bidrar med, även om det säkert kan vara så, utan att den påverkan som en kabel eventuellt har är i högsta grad beroende av vad man kopplar in den i, med avseende på impedansanpassning och liknande. Morello som (i motsats till mig :) ) verkar kunna sådana här saker på riktigt kanske kan förklara lite mer ingående.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-02-04 00:01

Man kan ha enormt många kardeler. Ett tag var det populärt med ledare som var som ludd när man skalade kabeln. Kanske inte ledaren i sig var det största problemet utan lödningen/crimpningen till kontakten.

Jag hade dylika kablar en gång i världen och dom var inget vidare, om man uttrycker det snällt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-02-04 00:32

Det blir kanske tjatigt men jag undrar fortfarande vad det minsta man kan göra för att få en hörbar ändring på ljudet? Alltså spelar ingen roll om det är klang eller skillnad i "soundstage" eller vad som helst. Bara denna skillnaden kan höras i blindtester. Behöver inte vara stor skillnad alls.

Så hur lite behöver man göra för att få någon form av ljudlig skillnad? 8)

Sorry för tjatet. :twisted:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-02-04 00:37

*Kan berätta också att jag själv har en vanlig Jerving 2.5 mm kabeln till högtalarna a la 30 kr metern. Det kan nog vara många som trodde något annat. *

:lol: nin då har tom jag mycket dyrare kabel. Har Silspeak 215 (kostar på stan 100 kr/m) Och jag som inte ens hör skillnad alls på några kablar jag testat(edit: förutom 0,75mm2 kabel förresten). :roll:
Senast redigerad av Martin 2004-02-04 00:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-02-04 00:38

Jag tror det är svårt att säga exakta värden. T.ex. vid PRECIS den induktansen så hör du skillnad. Det hänger nog lite på testsituationen mm. Man hör ju olika bra oilka dagar till exempel. Svårt att avgöra exakt. Man kan nog med tester få fram ett intervall där det är en viss sannolikhet att man hör skillnad. T.ex. mellan värde a och b kan 50% av testpersonerna börja höra förändringen.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-04 01:03

subjektivisten skrev:Det blir kanske tjatigt men jag undrar fortfarande vad det minsta man kan göra för att få en hörbar ändring på ljudet? Alltså spelar ingen roll om det är klang eller skillnad i "soundstage" eller vad som helst. Bara denna skillnaden kan höras i blindtester. Behöver inte vara stor skillnad alls.

Så hur lite behöver man göra för att få någon form av ljudlig skillnad? 8)

Sorry för tjatet. :twisted:

Finns inget entydigt svar på frågan, då det handlar om kabelns egenskaper i kombination med högtalarens impedans. Har man dessutom en typisk rörhäck kommer dess utgångsimpedans(i huvudsak resistivoch hög) att vara avsevärt större än kabeln serieresistans, varför kabeln i detta avseende är försummbar.
Har man emellertid en transistorhäck med låg utgångsimpedans(<0.1 ohm) kan en kabel med avsevärd serieresistans att bidra till hörbara förändringar. Ett riktmärke för experiment kan vara sisådär 0.2 ohm eller mer 8)

Induktansen ger sig till känna mer markant desto lägre högtalarens impedans är i diskantregistret. Med en ultra-lågomig Martin Logan kan en relativt medelinduktiv kabel ge upphov till hörbar avrulllning. Med en typisk dynamisk högtalare (med en impedans om sisådär 4-20 ohm i diskantregistret) krävs tämligen hög induktans för att örat skall detektera avrullningen. Extremt lång kabel eller lösa plus å minus-ledare upprullade på två skilda dasspappersrullar(eller motsvarande bobin) kan ge önskad effekt :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-02-04 05:50

Tackar! 8)

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-02-04 07:15

Man kanske inte ska glömma att kontakerna bör vara ickeoxiderade (guldpläterade) och bra terminerade.

Jag hade för länge sedan kopparfläta med skruvbananer. Ljudet förändrades med tiden och när jag gjorde om allt blev det ganska stor skillnad. Kopparen var alldeles mörk av oxid!

Sedan lär IÖ ha sagt att reflektioner i kabeln kan få slusteget att oscillera i ultraljudet med klart (mycket) sämre prestanda. Kan ddock ha missuppfattat detta!!

Återgå till Generellt om hifi