Kabeltest

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Kabeltest

Inläggav KarlXII » 2007-09-11 17:35

Hehe.
Nej, inte en sån tråd igen. :)

Jag tänkte be om lite råd bara. Eftersom jag inte kan tänka mig att det är någon större skillnad mellan olika kablar - jag har aldrig hört det själv - så kan jag inte bara släppa det. Många vars kunskap jag respekterar djupt hävdar att skillnaden är minimal men det finns även såna som säger att det är en bestämd skillnad.

Så vad göra?
Testa själv naturligtvis. 8)

Jag skulle vilja testa både signalkablar och högtalarkablar, och jag kan se några hinder på vägen för att få till det korrekt. Den största boven är som jag ser det omkopplingarna. Ljudminnet är ju bra...men löjligt kort. :) Jag skulle vilja ha möjligheten att slå om blixtsnabbt.

Högtalarkabeltest. Tänkte bolla ett par varianter med er.
Jag tänker mig en variant där jag kör två identiska slutsteg mot högtalarna - med olika kablar förstås. Mha Zon1 och Zon2 på förförstärkaren kan man då switcha fort mellan slutsteg och vidhängande högtalare. Risken i detta är ju att man kör in ström bakvägen i det slutsteg som inte används i och med att båda är kopplade till samma högtalare. Kan det skada slutsteget eller har det någon negativ inverkan på ljudet? Verkar lite skakigt, tycker jag. :?
En annan variant kan vara att använda en förstärkare eller reciever med A och B-högtalarutgångar. Genom att använda en kabeltyp för varje utgång kan man få till en relativt snabb växling. Här blir ju inte växlingen lika snabb som ovan och kräver dessutom (beroende på förstärkare)att någon sitter framme vid riggen och switchar.

Signalkabeltest. Som alternativ ett ovan, fast man då använder högtalarkablar av samma typ på bägge slutstegen men har olika signalkabel till varje slutsteg.
En annan variant kan ju vara att använda en CD-spelare med två utgångar som kopplas till olika ingångar på förförstärkaren. På så vis får man tillgång till snabbväxling - problemet är bara att jag inte har någon sådan CD-spelare.

Kommentarer på detta eller andra förslag mottages tacksamt. :P

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-11 17:43

Min tanke är att om man med utgångspunkt från att det kan vara skillnader och frågan istället är när så kanske det inte är så intressant att testa vanliga signalkabel x mot y.

Istället så kan man ju skaffa en hel rulle med kabel (typ 50-100m eller något). Ta en snutt och resten av längden och löd dit kontakter. Sedan lyssnar du på skillnaden mellan snutten och längden och kortar ner den till hälften tills du inte hör någon skillnad längre.

Är ju enklast med högtalarkablar iofs.

Fast ändå, hur intressant är det när man i stort sett är säker på att det är elektriska egenskaper i kretsen som L, R och C som man egentligen lyssnar på?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-11 17:46

En sak att tänka på är att inte driva två uppsättningar kabel samtidigt. Detta kan påverka både signalkälla (lågnivå) samt slusteg.

En möjlig källa till signalpåverkan i en kabel är kabeln i sig.. tex. en hög resistans som kan ge en klangpåverkan om högtalaren har en olinjär impedans. Sedan kan kabeln på olika vis påverka så att elektroniken presterar sämre tex. genom dålig skärmning eller hög kapacitans.

Är ljudminnet verkligen så kort?

Jag kan lätt höra exakt i mitt inre hur olika instrument låter.. gamla vs. nya strängar på min gitarr osv.. Röster kan jag återskapa exakt i mitt inre.

Visst, är skillnaderna tillräckligt små så gäller det... men man får alldeles för ofta nerstoppat i sin hals att man inbillar sig skillnader för att "ljudminnet är ju så kort".. vad finns det för bevis för det? OBS ingen kritik riktat mot dig för att du tog upp det här. :) Bara en allmän reflektion.

/Peter

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-09-11 17:47

Martin skrev:Min tanke är att om man med utgångspunkt från att det kan vara skillnader och frågan istället är när så kanske det inte är så intressant att testa vanliga signalkabel x mot y.

Istället så kan man ju skaffa en hel rulle med kabel (typ 50-100m eller något). Ta en snutt och resten av längden och löd dit kontakter. Sedan lyssnar du på skillnaden mellan snutten och längden och kortar ner den till hälften tills du inte hör någon skillnad längre.

Är ju enklast med högtalarkablar iofs.

Fast ändå, hur intressant är det när man i stort sett är säker på att det är elektriska egenskaper i kretsen som L, R och C som man egentligen lyssnar på?

Mjo, men då testar du ju längder som är orealistiska i vanliga lyssna-hemmamiljöer. Jag vill kolla om det är några egentligen, hörbara, märkbara skillnader på grejerna man har till vardags.

Men jag håller med om att det är en bra metod - man överdriver ju problemen och förstorar dem proportionellt för att tydliggöra dem.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-11 17:47

Exakt! provocerar fram felen så att man förstår hur de beter sig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-09-11 17:52

Piotr skrev:En sak att tänka på är att inte driva två uppsättningar kabel samtidigt. Detta kan påverka både signalkälla (lågnivå) samt slusteg.

En möjlig källa till signalpåverkan i en kabel är kabeln i sig.. tex. en hög resistans som kan ge en klangpåverkan om högtalaren har en olinjär impedans. Sedan kan kabeln på olika vis påverka så att elektroniken presterar sämre tex. genom dålig skärmning eller hög kapacitans.

Är ljudminnet verkligen så kort?

Jag kan lätt höra exakt i mitt inre hur olika instrument låter.. gamla vs. nya strängar på min gitarr osv.. Röster kan jag återskapa exakt i mitt inre.

Visst, är skillnaderna tillräckligt små så gäller det... men man får alldeles för ofta nerstoppat i sin hals att man inbillar sig skillnader för att "ljudminnet är ju så kort".. vad finns det för bevis för det? OBS ingen kritik riktat mot dig för att du tog upp det här. :) Bara en allmän reflektion.

/Peter

Bra synpunkt. Menar du att man gör det om bägge kablarna är kopplade mot högtalaren och i A/B utgångarna i förstärkaren..? Eller gäller det överhuvudtaget när det hänger extra metrar kabel i högtalaren? Det känns ju som mina exempel ovan separerar kablarna så gott det går förutom i högtalaren dårå.

Jo, jag tror för att man ska märka riktigt små skillnader så ska nog bytet gå blixtsnabbt. Jag fixar det inte annars iallafall. :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-11 17:59

Huruvida man belastar utgångsstegen beror ju på om man bryter signalen internt via relä eller så. Finns väl många varianter. Själv har jag inga sådana moderna varianter.

Om två par kablar får hänga på högtalaren och det ena part bryts vid förstärkaren så kommer steget ändå belastas av båda kablarna.

/Peter

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-09-11 18:08

Martin skrev:Exakt! provocerar fram felen så att man förstår hur de beter sig.

Jag är med...men som sagt det är intressant att höra om det är någon skillnad på normala längder. Dessutom kan det vara en oöverkomlig logistikfråga att få fram en hundrametersrulle med svindyr finkabel. :lol:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-09-11 18:12

Piotr skrev:Huruvida man belastar utgångsstegen beror ju på om man bryter signalen internt via relä eller så. Finns väl många varianter. Själv har jag inga sådana moderna varianter.

Om två par kablar får hänga på högtalaren och det ena part bryts vid förstärkaren så kommer steget ändå belastas av båda kablarna.

/Peter

Hupp. Jag har det lite tungt med det elektriska. :oops:
Menar du att högtalaren bör ha endast en kabel inkopplad i taget, även om den andra kabeln s.a.s. är urkopplad i andra änden..?

Hoppas inte - för det skulle i såfall sinka bytet katastrofalt.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-11 18:17

Just så. Annars så finns det ju en metallisk (galvanisk) kontakt hela vägen och kabeln är så att säga med i leken. Sedan hur mycket det påverkar.. det är en diskussion* för sig. :)

*Så vi tar den på en gång:
En kabel som är ansluten i ena änden men är öppen i andra är i praktiken en antenn. Man kan alltså få in massa högfrekvent skräp bakvägen in i förstärkaren. Hmm.. SVAAANTE!! han kan förklara det här mycket bättre än mig. :oops:

edit: personligen skulle jag inte oroa mig för tiden det tar att koppla om om det rör sig om 5-10 sekunder. Hör man ingen skillnad.. ja då finns där ingen.. eller är så liten så det är löjligt att bry sig. :)

/Peter

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-09-11 18:28

Piotr skrev:Just så. Annars så finns det ju en metallisk (galvanisk) kontakt hela vägen och kabeln är så att säga med i leken. Sedan hur mycket det påverkar.. det är en diskussion* för sig. :)

*Så vi tar den på en gång:
En kabel som är ansluten i ena änden men är öppen i andra är i praktiken en antenn. Man kan alltså få in massa högfrekvent skräp bakvägen in i förstärkaren. Hmm.. SVAAANTE!! han kan förklara det här mycket bättre än mig. :oops:

edit: personligen skulle jag inte oroa mig för tiden det tar att koppla om om det rör sig om 5-10 sekunder. Hör man ingen skillnad.. ja då finns där ingen.. eller är så liten så det är löjligt att bry sig. :)

/Peter

Alla vägar tycks leda till Rom....men ingen är tillräckligt bra. ;)

Nu är jag med...tror jag. Alltså - kabeln blir ju inte hängande, den blir ju terminerad i ett dött slutsteg. Två slutsteg inkopplade till samma högtalare med två olika kablar. Men frågan är om det kan vara skadligt för det inaktiva slutsteget att få en massa watt i rökaren. Eller om det på något sätt påverkar ljudet - om den döda förstärkaren suger musten ur den aktiva?

Många frågor är det... :D

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-11 18:45

Man ska nog bryta kontakten till det där andra steget iaf.

/Peter

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-09-11 18:51

Piotr skrev:Man ska nog bryta kontakten till det där andra steget iaf.

/Peter

Tack för hjälpen, Peter. :)
Vi får väl se om det dyker in någon som gjort sina egna rykande erfarenheter - eller om det i själva verket fungerar. Tills vidare funderar jag på en annan lösning. Någon form av strömbrytare.... :?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-09-11 20:21

Piotr skrev:Är ljudminnet verkligen så kort?

Den stora frågan är förstås om du verkligen minns rätt. Jag tycker också att jag kan minnas exakt hur saker låter, men mer än en gång har jag varit med om att en skiva jag tidigare tyckt låtit fantastiskt helt plötsligt låter apa (givetvis i samma anläggning, samma rum o.s.v.) och ännu oftare samma sak med mitt eget gitarrljud, för att inte tala om mixar som ena dagen låter perfekt för att nästa låta röv ("hur f-n tänkte jag när jag mixade trummorna så högt?"). Sådana gånger är det förstås frestande att misstänka avsaknaden av shaktistenar och dyrkablar eller varför inte stjärnbildernas positioner, men jag har nog fallit för frestelsen och istället dragit den enkla slutsatsen att mitt ljudminne inte är så bra som jag tror. :wink:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-11 20:25

I hear ya mr Magnuz!

Men visst kan vi va överens om en sak.. uttrycket "ljudminnet är kort" kan liknas vid "stenar är tunga"?

If ya know what I mean!

/Peter

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-09-11 20:32

Piotr skrev:I hear ya mr Magnuz!

Men visst kan vi va överens om en sak.. uttrycket "ljudminnet är kort" kan liknas vid "stenar är tunga"?

If ya know what I mean!

Jepp. Det är ju relativt. Frågan är dock om det inte gjorts några studier om det här? Det borde det nästan.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-11 22:34

Med "ljudminnet är kort" menar man väl egentligen att ljudminnet är bristfälligt och vittrar snabbt sönder med tiden. Ett så färskt minne som möjligt kan vara bra då så att minnet inte hunnit falla sönder och bearbetas med hjärnans förrädiska komihåg-distorsion så att alla små (normalt obetydliga) detaljer och skillnader filtrerats bort och förvrängts/färgats av diverse associasioner.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-09-11 22:42

Exakt. Det gäller att kunna byta fort som satan.
Iallafall för mig som inte ens kan spela mungiga. 8)

Flera förslag på hur man kan få till en bra testrigg för kablar? Snälla?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-09-12 11:10

Snart är det för sent att gnälla på oseriösa testmetoder.

"Helt vanligt ointressant lyssningstest av pseudovetenskaplig karaktär" kan det bli annars. 8)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-12 11:37

En kabel som är ansluten i högtalaränden men öppen i andra änden är en liten kondensator. Vet inte om det spelar någon roll, den är kanske för liten för att det ska göra något.

Annars om man tror på det så kan man ju koppla in ena högtalakabeln på A-anslutningen och andra på B-anslutningen på förstärkaren och båda parallellt till högtalarna (se till så att polariteterna är samma på båda kablarna så att det inte kortsluter förstärkaren om du råkar koppla in båda högtalarparen samtidigt). Sedan använder du fjärren att skifta mellan dem om förstärkaren har en sådan funktion, praktiskt.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-12 11:41

Vill man lyssna på en signalkabel kan man tex använda ett par bra tapeloop-kontakter. Där kopplar du in olika kablar och om det "färgar" likadant när du kopplar in tapemonitor på förstärkaren så är det in/ut-gångarna som färgar. Annars om det blir olika resultat med olika kablar så kan man misstänka att det är ljudmässiga skillnader mellan kablarna.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-09-12 13:33

Martin skrev:Vill man lyssna på en signalkabel kan man tex använda ett par bra tapeloop-kontakter. Där kopplar du in olika kablar och om det "färgar" likadant när du kopplar in tapemonitor på förstärkaren så är det in/ut-gångarna som färgar. Annars om det blir olika resultat med olika kablar så kan man misstänka att det är ljudmässiga skillnader mellan kablarna.

Det där var inte dumt. 8O
Har jag inte tänkt på.
Har man en förförstärkare med dubbel tape monitoring skulle man ju dessutom kunna A/B-testa kablarna...

Återgå till Generellt om hifi