Nej, inte en sån tråd igen.

Jag tänkte be om lite råd bara. Eftersom jag inte kan tänka mig att det är någon större skillnad mellan olika kablar - jag har aldrig hört det själv - så kan jag inte bara släppa det. Många vars kunskap jag respekterar djupt hävdar att skillnaden är minimal men det finns även såna som säger att det är en bestämd skillnad.
Så vad göra?
Testa själv naturligtvis.

Jag skulle vilja testa både signalkablar och högtalarkablar, och jag kan se några hinder på vägen för att få till det korrekt. Den största boven är som jag ser det omkopplingarna. Ljudminnet är ju bra...men löjligt kort.

Högtalarkabeltest. Tänkte bolla ett par varianter med er.
Jag tänker mig en variant där jag kör två identiska slutsteg mot högtalarna - med olika kablar förstås. Mha Zon1 och Zon2 på förförstärkaren kan man då switcha fort mellan slutsteg och vidhängande högtalare. Risken i detta är ju att man kör in ström bakvägen i det slutsteg som inte används i och med att båda är kopplade till samma högtalare. Kan det skada slutsteget eller har det någon negativ inverkan på ljudet? Verkar lite skakigt, tycker jag.

En annan variant kan vara att använda en förstärkare eller reciever med A och B-högtalarutgångar. Genom att använda en kabeltyp för varje utgång kan man få till en relativt snabb växling. Här blir ju inte växlingen lika snabb som ovan och kräver dessutom (beroende på förstärkare)att någon sitter framme vid riggen och switchar.
Signalkabeltest. Som alternativ ett ovan, fast man då använder högtalarkablar av samma typ på bägge slutstegen men har olika signalkabel till varje slutsteg.
En annan variant kan ju vara att använda en CD-spelare med två utgångar som kopplas till olika ingångar på förförstärkaren. På så vis får man tillgång till snabbväxling - problemet är bara att jag inte har någon sådan CD-spelare.
Kommentarer på detta eller andra förslag mottages tacksamt.