Jag misstänker att om man ska få ett pålitligt resultat så får man en kravlista som är i det närmaste omöjlig att uppfylla.
Till exempel måste man ha oerhört rutinerade lyssnare. Det jag har märkt själv är att jag blir stressad av ett formellt blindtest. Man sitter där med sitt jävla protokoll och blir mer upptagen med att hänga upp intryck på minneskrokar istället för att höra vad det är man lyssnar på. Just formalian runt - och eventuellt en mer eller mindre självpåtagen prestige - gör att man troligtvis tidvis tvingar sig själv till att höra eller inte höra skillnader. Resten står det taskiga ljudminnet för. Klassikern är, för att ta ett taffligt exempel, att en låt ändrar karaktär en smula en bit in. När du väl byter testobjekt och kanske tar låten från början är det mer "drag" i den utrustningen, tror du. Pfft. Kanske är det som med nästan allt annat, att övning ger färdighet.
En annan sak är ju att man inte nödvändigtvis hör, eller lyssnar efter, rätt saker! Man kan jämföra med videovärlden, där en oerfaren testpanel helt kan missa exempelvis förekomsten av RBE. Man kanske behöver lära sig titta efter fenomenet för att överhuvudtaget uppfatta det. I annat fall kanske man får huvudvärk utan att koppla ihop det med testet man just håller på med.
En blindtestarpanel får ju inte diskutera vad det är de testar vilket kan resultera i att två aldrig märkt något och den tredje håller käft för att han tror att han inbillat sig något.
Man försöker ju komma från placeboeffekten med blindtest, men för att verkligen lyckas räcker det ju inte med att köra blint. Man måste köra skitblint. Sätt tre tunga faktisktprofiler på att göra ett kabeltest t.ex. Skulle de veta att det var det de skulle testa hade de inte hört skillnad om man så bytte högtalare.
Tills vidare kommer jag att bortse från diverse blindtester. Också. Det räcker helt enkelt inte med ansatsen att testa blint - man måste gå hela vägen ut och göra det enligt konstens alla regler. Först då kanske det blir bra.
Däremot är det en annan sak om man får en mer kravlös lyssning. Man kan fokusera bättre och ta in en helhetsbild alldeles oavsett om det är perfekt nivåmatchat eller inte. Jag börjar tro mer och mer på den approachen.
Subjektivitet är nog inte så fel trots allt.