Att HiFi betyder noggrann eller realistisk återgivning vet jag men vad innebär egentligen det?
Vad är HiFi? Om vi lyssnar på en liveinspelning är det enkelt, då ska det vara samma ljud som om man faktiskt var där. Om vi lyssnar på elektronika eller rena studioprodukter? Då belv det svårare då upphovsmannen faktiskt endast kunde lyssna på orginalet i studioanläggningen, dvs om mastering är neutral så bör det perfekta ljudet vara samma anläggning som i studion, eller?? (samt förstås ett rum med samma akustik som lyssningsrummet i studion)
Jag höll själv på i semipro-nivå med inspelningar för tio år sedan. Min erfarenhet då var att man mixade tills man tyckte det lät bra i den relativt enkla studiolyssningen. Sen åkte man till masteringstudion och där lät det helt annorlunda, då bad man materingskillen att vrida tills det lät som man ville ha det och sen sa man "fixa nu så att det låter så här på en vanlig anlägnging" och då lät dte helt annorlund adär man bra när man gick hem till en kompis och lyssnade.
Om vi utgår från att många skivor faktiskt är gjorda så här kan man faktiskt allvarligt fundera på vad HiFi egentligen är.
Nu kan man natuligtvis invända att man bara ska köpa skivor som är inspelade på ena eller andra sättet men då tycker jag att man inte är intresserad av musik längre längre. Jag väljer programmaterial på andra kriterier än ljudkvalitet.
Nån annan som håller med eller mot eller har en helt annan syn?