Vad är egentligen HiFi

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Style

Vad är egentligen HiFi

Inläggav Style » 2004-02-04 22:03

Att HiFi betyder noggrann eller realistisk återgivning vet jag men vad innebär egentligen det?

Vad är HiFi? Om vi lyssnar på en liveinspelning är det enkelt, då ska det vara samma ljud som om man faktiskt var där. Om vi lyssnar på elektronika eller rena studioprodukter? Då belv det svårare då upphovsmannen faktiskt endast kunde lyssna på orginalet i studioanläggningen, dvs om mastering är neutral så bör det perfekta ljudet vara samma anläggning som i studion, eller?? (samt förstås ett rum med samma akustik som lyssningsrummet i studion)

Jag höll själv på i semipro-nivå med inspelningar för tio år sedan. Min erfarenhet då var att man mixade tills man tyckte det lät bra i den relativt enkla studiolyssningen. Sen åkte man till masteringstudion och där lät det helt annorlunda, då bad man materingskillen att vrida tills det lät som man ville ha det och sen sa man "fixa nu så att det låter så här på en vanlig anlägnging" och då lät dte helt annorlund adär man bra när man gick hem till en kompis och lyssnade.

Om vi utgår från att många skivor faktiskt är gjorda så här kan man faktiskt allvarligt fundera på vad HiFi egentligen är.

Nu kan man natuligtvis invända att man bara ska köpa skivor som är inspelade på ena eller andra sättet men då tycker jag att man inte är intresserad av musik längre längre. Jag väljer programmaterial på andra kriterier än ljudkvalitet.

Nån annan som håller med eller mot eller har en helt annan syn?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-02-05 00:39

"Om vi utgår från att många skivor faktiskt är gjorda så här kan man faktiskt allvarligt fundera på vad HiFi egentligen är."

Hifi är nog detsamma oavsett hur skivorna är gjorda, men om det är något man vill eftersträva i alla lägen kan man ju diskutera. Jag vill nog i alla fall ha möjligheten att i största möjliga mån höra det som finns på skivan så oförvrängt som möjligt (inom ramarna för stereosystemets begränsningar). Då kan man råka ut för att en eller annan skiva låter skit, men det kan jag stå ut med. Hellre det än att alla skivor låter trevligt men likartat. Allra bäst vore det ju förstås om inte så många skivor anpassades för svenssonanläggningar, radio o.s.v.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-02-05 02:25

Ja, jag har också funderat mkt på detta.
För mig är den "hifi" som vissa förespråkar lika trolig som världsfreden och noll visionen i trafiken, alltså något som man aldrig når.
För det handlar om så många olika grejer som är mellan våra öron och själva live spelningen så det kommer alltid vara så enligt mig att man får en färgad återgivning.

Så för mig handlar high fidelity om hög trovärdighet mot MUSIKEN. Alltså skivan är medlet men musiken är målet. Så för min del så är det viktigaste att musiken jag hör stämmer överens om vad jag upplever musik live. Under hela min uppväxt så blev jag "plågad" av min fader som spelade gitarr flera timmar varje dag. The Shadows, Spotnicks, etc. Det och alla mina spelningar mm som jag hört är min referens när jag lyssnar på musik.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2004-02-05 04:40

:D "subjektivisten" skrev:
Så för mig handlar high fidelity om hög trovärdighet mot MUSIKEN. Alltså skivan är medlet men musiken är målet.

Jag instämmer!
Bravo

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-02-05 08:08

1) HiFi - sammandragning av High Fidelity - "hög ljudtrohet", dvs. en subjektiv nivå för vad som låter nära det äkta.

2) HiFi - vanligt använd beteckning på en stereoanläggning byggd av separat inköpta komponenter

3) HiFi - slarvigt uttal av en positiv handklappning efter sportslig framgång. :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2004-02-05 12:44

Jag vet inte heller vad det är, men jag har varit intresserad av fenomenet sen 60-talet nångång. Min referens är levande musik, t ex filharmonikerna på konserthuset eller ett gäng som spelar på fasching (jazzklubb i Sthlm). Jag eftersträvar att det låter likadant hemma som på konserten (minus hostningarna och ölslamret). Detta gäller då musik framförd på traditionella instrument. Sådana skivor är av mycket skiftande kvalitet, det är sällan man hittar en skiva som både är musikaliskt bra och välinspelad så att man får något av konsertillusionen. Men när man gör det blir man lycklig. Satt härom kvällen och nästan grät av Hillary Hahns och Baltimore-filharmonikernas spel i Beethovens violinkonsert på CD.

Men jag lyssnar också gärna på modern mer eller mindre elektroniskt tillverkad musik som brukar betecknas som rock eller pop (gillar inte genrebeteckningar). Och då är det svårare att ha den levande musiken som referens. I det fallet blir det skivan som är referensen, och anläggningen ska återge producentens intentioner så riktigt som möjligt. Då handlar det ofta mer om attack och tyngd än om skira orkesterdetaljer och rumsinformation.

För närvarande är det nog konsertillusionen som prioriteras i min egen anläggning. Och på de parametrarna fungerar det lysande! Men det finns lite mer att önska när man lyssnar på t ex Massive Attack! Jag har elektronik som brukar anses ha rytmiskt driv snarare än förfining, men högtalare som brukar framhållas kunna "försvinna" ur ljudbilden och återge inspelningsrummet. Ett försök till kompromiss kanske. Men HI FI? Går det att nå? På all musik?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-02-07 23:09

Hi Fi vad är det? Ja det kan man fråga sig...förr fanns det någonting som kallades DIN normen för hifi. Nu hör man ju aldrig någon som talar om den och jag vet inte om den finns längre. I normen för hifi handlade det om frekvensomfång, harmoniskdist. intermodulationsdist, svaj på skivspelare och bandspelare, effektbandbredd ja jag vet inte allt. Frågan är om det är hifi när man är på en rockkonsert eller rättare sagt om man har möjlighet att tillgodogöra sig hifi:n när man blivit bedövad av ljudtrycket. Frågan är också om det är hifi när man sitter och lyssnar på en symfoniorkester och man själv sitter kanske på 1:a radens fond. Jag menar om man hör alla dom högafrekvenserna i musiken på det avståndet. Jag skulle helst vilja stå på dirigentpulten där man borde höra som bäst. Jag tycker att en konsert på DVD med bild borde vara det mest optimala eftersom man får den visuella upplevelsen och det samtidigt med ljud!!!

Återgå till Generellt om hifi