Nytt svenskt märke

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Nytt svenskt märke

Inläggav Nwalmaer » 2007-09-18 15:12

http://www.aoaudio.se/

Ett nytt märke håller på att lanseras i min hemstad! Är det nåt för faktiskt-folk eller föredras hembiorecievers?
Jag har lyssnat på förstärkaren ett antal gånger nu på diverse högtalare och den låter faktiskt riktigt bra. Konstruktören Ola är en trevlig prick som verkar veta vad han sysslar med. Kan inte påstå att jag fullt förstår vad single-end är, men det verkar ju rimligt att det skulle vara bra för ljudet och ej någon ormolja. Priset är dock på tok för högt för mig.

Har ni vägarna förbi Tranås rekommenderar jag en provlyssning.

Vad säger experterna?

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-09-18 15:20

Instruments anslag och insvängnings förlopp är i fokus vilket ger en otrolig närvaro och rymd med otroliga mikrodetaljer. Musiken återges med engagemang, liv och rytm med en kontroll som verkligen inbjuder till njutning och utforskning men ändå med bibehållen musikalitet, själ och känsla.

jag vet inte, men jag får dåliga hifitidningskabeltest-vibbar av sån där text!

Hoppas dock det e bra prylar!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-18 15:22

Språkexperten säger: underkänt! :twisted:
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2007-09-18 15:23

Saknar information om bandbredd, distortion och störavstånd. Varför behövs 500 VA kontinuerlig effekt från nätdelen om uteffekten är 16 W/4 ohm ?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-18 15:44

"Klass-A Single-end Effektförstärkare, den ultimata effektförstärkaren!"
...
"Effekt 16W/4ohm "

Det finns tydligen helt olika idéer om vad som är en "ultimat" effektförstärkare...

Lustigt med en 500VA trafo och en kondensatorbank på 90mF också med tanke på uteffekten, eller snarare brist på densamma...

Vidare är mycket av texten av den typ av rundsnack man kan läsa i HiFi-tidningar. Microdetajer och "Instruments anslag och insvängnings förlopp är i fokus..."
Visst serrö. Vad fan är ett insvängningsförlopp?

Med en extremt känslig hornhögtalare kan dock förstärkaren fungera. Men med en vanlig, normalkänslig högtalare kommer man att få dynamisk kompression, garanterat.

Men, som sagt: Det finns känsliga högtalare där denna produkt kan fungera utmärkt. En nichprodukt, således.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-09-18 15:55

När konstruktören hade demo nere i butiken för några veckor sedan så frågade jag just varför uteffekten var så låg när effektmatningen nu var så kraftfull, och jag fick ett svar som jag inte kommer ihåg nu. Men det verkade logiskt vid tillfället. Det sitter alltså bara en trissa per kanal. Frågade också om bandbredd och hur den reagerar på olika laster, där den tydligen har närmast obegränsad bandbredd men inte ger mer än dessa 16 watt (som ej är en uppmätt utan en uppskattad siffra) i någon impedans.

Har lyssnat med högtalare från 84 dB/W till 90+ och ej upplevt att det inte gick att spela högt nog...

Kan hålla med om att hemsidan inte är särskilt bra, men han är ju norrman om jag förstått saken rätt, så det får man väl ursäkta!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-09-18 15:57

Om du träffar honom igen,, tipsa om att en del här önskar sig en liten, enkel förstärkare på några få watt - se "vad saknar du"-tråden eller vad den heter...!!

(Som täcker in ett annat prissegment helst tack :) )

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Nytt svenskt märke

Inläggav DQ-20 » 2007-09-18 16:02

Nwalmaer skrev:Vad säger experterna?

Menar du mig? :D
Utan att ha sett schemat så låter det som en klon av något John Linsley Hood ritat ihop för 40 år sen eller så. Inget nytt direkt men med viss myspotential if that's your cup of tea.

/D

PS: Kollade nyss på prissättningen - 52.000 kr till konsument - och plötsligt var det inte roligt längre.
Senast redigerad av DQ-20 2007-09-18 16:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-18 16:04

52 000:- för 2x8 W! 8O Wow...

Dessutom "uppskattade" watt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-09-18 16:32

Verkar vara en firma av den dogmatiska skolan.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-09-18 17:35

Men det här med single-end, från vad jag hört låter det som något som verkligen är bra om man nu vill ha så oförvrängd återskapning av ljud som möjligt. Är det den låga effekten som är problemet? Kan man ha högre effekt och single-end koppling samtidigt?

Och ja, det är rysligt dyrt och inget som jag någonsin skulle köpa, men just konstruktionen tycker jag verkar intressant.

Det är 2x16 watt... och med uppskattade menade han att det förmodligen är mer, inte mindre.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-18 17:47

Nwalmaer skrev:Det är 2x16 watt... och med uppskattade menade han att det förmodligen är mer, inte mindre.
16 W i 4 ohm, ja. Oftast anger man i 8 ohm, vilket ger kanske 10 W att jämföra med.

Låter ju jättekonstigt att han inte mätt effekten. Hur vet han annars hur den går i begränsning?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-09-18 20:58

Vad gäller strömförsörjningens storlek skulle jag tro att den har två tydliga mål/behov i designen och det ena är marknadsföring och det andra för att att förstärkare av denna typ, såvitt jag vet, ofta har usel undertryckning av matningsspänningens störningar varför man måste se till att matningsspänningen är så fri som möjligt från rippel. Fast jag vet ju inte så mycket om förstärkare :oops:

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-09-18 22:08

Om undertryckning av störningar är lika med negativ återkoppling eller vad det heter så har förstärkaren ingen sådan alls. Det är väl det som är grejen med single-end? Eller är single-end att bara att det sitter en enda transistor istället för flera som kör varannan negativ och varannan positiv? Ja det låter bekant, så var det nog.

Och som jag fattade det så gav den ungefär 16 watt i ungefär alla impedanser.
Ska snacka mer nästan gång jag ser honom!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-18 23:03

Ett SE steg kan använda motkoppling, se Nelson Pass.

Kan också ge stora effekter om man önskar designa för det. Se Nelson Pass.

Finns inget som säger att ett SE steg är bättre eller renare än ett komplementärt steg. Just att det går i klass A KAN resultera i låg distortion från själva utgångssteget men som sagt det finns komplementera klass A steg (och A/B) som presterar extremt bra.

Beroende på hur steget är konstruerat så kan det mycket väl vara så att den ger samma effekt i 8ohm som 4ohm... tror jag.

/Peter
Senast redigerad av Piotr 2007-09-18 23:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2007-09-18 23:06

För låg effekt och för högt pris för att det ska vara en intressant förstärkare.

/C

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-09-18 23:32

Bra att ni nämnde Pass; Konstrukören pratade en del om hans konstruktioner och sade skämtsamt att de är ett bra exempel på hur man INTE ska göra single-end konstruktioner! Om det ligger något bakom det vet jag inte, men det var kul.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-09-19 08:10

Nwalmaer skrev:Bra att ni nämnde Pass; Konstrukören pratade en del om hans konstruktioner och sade skämtsamt att de är ett bra exempel på hur man INTE ska göra single-end konstruktioner! Om det ligger något bakom det vet jag inte, men det var kul.

Tja, det som står på hemsidan är mest gallimatias och så är det inte mer med det. Nelson Pass har konstruerat både det ena och det andra under sin karriär enligt diverse olika tekniska principer. Pass största svaghet som företagare är i varje fall inte marknadsföringen.

/D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-19 08:17

Nwalmaer skrev:Och som jag fattade det så gav den ungefär 16 watt i ungefär alla impedanser.
:?: Nu är jag ingen expert på kretslösningar, men i sådana fall måste den ju gå i benhård kompression så fort man kopplar in den. Jag menar, ohms lag gäller ju fortfarande...

Eller reglerar den automatiskt ned spänningen då impedansen minskar? Eller går den i strömbegränsning? Hur kommer den då att reagera om den lastas av en normal högtalare?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-19 09:38

Almen,

som jag tänker så kan spänningssvinget begränsa vid tex. 8ohm medan strömmen begränsar vid 4ohm. Jag förutsätter då att kopplingen använder en CCS som last för den aktiva trissan.

/Peter

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-09-19 09:56

Fantastiskt vad mycket ni kan om dom tekniska bitarna i denna förstärkare och med vilken enastående kvikhet några av er redan dömt ut den.

Ni har naturligtvis redan lyssnat på den eller?? :roll:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-19 10:02

Brickman skrev:Fantastiskt vad mycket ni kan om dom tekniska bitarna i denna förstärkare och med vilken enastående kvikhet några av er redan dömt ut den.

Kan man lite om elektronik är det väl inte så svårt att lista ut ett och annat, eller hur? Det är ju ganska välkänt hur man bygger en single-end förstärkare och hur dom uppför sig...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-19 10:04

Brickman skrev:Fantastiskt vad mycket ni kan om dom tekniska bitarna i denna förstärkare och med vilken enastående kvikhet några av er redan dömt ut den.

Det är väl ingen som har sagt något om förstärkarens ljudliga egenskaper? Det som kommit upp är en mängd frågor, som i alla fall inte besvaras på den undermåliga hemsidan. Tekniska specar är ju till för att man skall kunna bedöma om en sak uppfyller ens grundläggande krav.

Man behöver ju till exempel inte kunna så mycket om bilar för att bli fundersam om en bil på 60 hk och med en topphastighet på 40 km/h (oavsett växel) kostar 300 000:-.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-19 10:10

Almen skrev:

Det är väl ingen som har sagt något om förstärkarens ljudliga egenskaper?

Jo, jag.

Användarvisningsbild
rqu

Re: Nytt svenskt märke

Inläggav rqu » 2007-09-19 10:44

Visst kan det tyckas vara en tekniskt vettig ide, i alla fall i teorin. Men jag tycker att det låter som en teknisk lösning på ett problem som inte finns. Det finns en uppsjö av billigare slusteg med högre effekt uppbyggd på konventionellt sätt som dessutom drar mindre ström...
Senast redigerad av rqu 2007-09-19 10:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-19 10:45

Max_Headroom skrev:
Almen skrev:

Jo, jag.
Jaja, men du har inte "dömt ut den"?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-19 10:58

Almen skrev:
Max_Headroom skrev:
Almen skrev:

Jo, jag.
Jaja, men du har inte "dömt ut den"?

Jo, och inte bara den. Utan samtliga på markanden förekommande förstärkare med denna uteffekt. I alla fall vid användning av konvensionella högtalare.

Med en högtalare som XL-fidelity* kan den dock fungera utmärkt, åtminstone i det avseendet att effekten räcker.

*) 101dB/W/m

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-19 11:19

Jo fast i ärlighetens namn så räcker 16W för väldigt många. Den ger ju trots allt runt 100dB spl med en typisk hemmahögtalare.

/Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-19 12:04

Piotr skrev:Almen,

som jag tänker så kan spänningssvinget begränsa vid tex. 8ohm medan strömmen begränsar vid 4ohm. Jag förutsätter då att kopplingen använder en CCS som last för den aktiva trissan.

/Peter
Aha, är CCS någon sorts högimpediv last då, eller? Kan som sagt inte så mycket om kretslösningar.

Jo fast i ärlighetens namn så räcker 16W för väldigt många.
Håller med! Men man begränsar ju litet vilken typ av musik man kan spela. Och jag tänker kanske i första hand på en billig liten köksanläggning, eller så...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-19 15:53

CCS = constant current source = konstantströmsgenerator.

Viloströmmen går genom den aktiva trissan vidare genom CCS till jord eller Vs-.

Signalen tas ut mellan trissa och CSS till högtalaren, via en konding om enkel matning, utan trissa om Vs+ och Vs-.

Den fixa viloströmmen genom CCS sätter gränsen för vad som kan dras genom högtalare även om den aktiva trissan kan styra ut en högre signal/mer ström från nätdelen. Vid högimpediv högtalare begränsar svinget från tissan men vid lågimpediv dito begränsas effekten av viloströmen genom CCS.

Har vi 2A vilostöm så är det max vad som kan dras genom högtalaren och eftersom P=I^2 x R så får vi mindre och mindre effekt vid lägre impedans och en given ström.

Nåt sånt .. tror jag iaf. :)

/Peter

Nästa

Återgå till Generellt om hifi