HiFi-uplevelsen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

HiFi-uplevelsen

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-20 09:51

Hittade det här i en annan tråd, men för att inte bli FÖR off topic så startar jag en ny, fräch tråd:

Almen skrev:
phloam skrev:Om nu placebo orsakad av visuella intryck är en faktor att räkna med, så skulle jag vilja säga att komponenter måste matchas rent utseendemässigt för att bl.a. kognitiv dissonans inte skall uppstå.
Eller så kan man få litet självinsikt av en placebodiskussion, och inse att det man tyckte påverkade ljudet inte gjorde det rent fysiskt. Precis som vinälskaren som inser att skruvkork inte egentligen förstör smakupplevelsen.

Så "måste" och "inte skall" är litet väl starka ord, tycker jag. :) I det här fallet kan man ju välja mellan att förändra sig själv, eller att försöka förändra omvärlden.

Max säger: Huvvet på spiken! Att dricka vin är mer än en smakupplevelse. Och dra korken ur flasken är en del i totalupplevelsen! Därför är trä-korkar bättre än plast!

Och så har vi det där med HiFi. Det är inte bara en ljudupplevelse, utan även det visuella och handhavdnet är en del av en helhet.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: HiFi-uplevelsen

Inläggav Almen » 2007-09-20 10:37

Max_Headroom skrev:Max säger: Huvvet på spiken! Att dricka vin är mer än en smakupplevelse. Och dra korken ur flasken är en del i totalupplevelsen! Därför är trä-korkar bättre än plast!

Och så har vi det där med HiFi. Det är inte bara en ljudupplevelse, utan även det visuella och handhavdnet är en del av en helhet.
Absolut! Men vad jag menar är att vi också har ett ansvar för att utveckla oss själva. Bara för att det en gång i tiden ingick i helhetsupplevelsen att spänna fjädern på vevgrammofonen så betyder det inte att man måste göra det i all evighet.

Samma med skruvkapsylen på vinflaskor - korken är borta inom några år, därför känns det så destruktivt att känslomässigt binda sig vid det gamla.

(Sedan tycker jag det är jättekonstigt att man föredrar något som förstör 10-20% av vinerna, kräver specialverktyg för att öppna, och som ofta lämnar visuella spår i vinet. Men, men... ;))
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-20 10:40

Max_Headroom skrev:Hittade det här i en annan tråd, men för att inte bli FÖR off topic så startar jag en ny, fräch tråd:

Almen skrev:
phloam skrev:Om nu placebo orsakad av visuella intryck är en faktor att räkna med, så skulle jag vilja säga att komponenter måste matchas rent utseendemässigt för att bl.a. kognitiv dissonans inte skall uppstå.
Eller så kan man få litet självinsikt av en placebodiskussion, och inse att det man tyckte påverkade ljudet inte gjorde det rent fysiskt. Precis som vinälskaren som inser att skruvkork inte egentligen förstör smakupplevelsen.

Så "måste" och "inte skall" är litet väl starka ord, tycker jag. :) I det här fallet kan man ju välja mellan att förändra sig själv, eller att försöka förändra omvärlden.

Max säger: Huvvet på spiken! Att dricka vin är mer än en smakupplevelse. Och dra korken ur flasken är en del i totalupplevelsen! Därför är trä-korkar bättre än plast!

Kan hålla med om detta! Ljudintrycken är bara en del av upplevelsen.
Man är oerhört känslig för placeboeffekter vad det gäller stereons utseende.
Förresten, vad är VMKL?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-20 10:43

Förresten, vad är VMKL?

Jo, det finns VISSA* om är känsliga för apparaternas utseende.

Mina skulle du inte vilja se. :D

* Du vet det var det här med allmängiltiga regler och individuella skillnader osv.. ;)

/Peter

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-20 11:01

Richard skrev:Förresten, vad är VMKL?

Vi Med Knäck i Lurarna

"Knäck i Lurarna" är ett gamalt stockholm-slang uttryck för att höra dåligt. Farsan är från sthlm, han använder uttrycket en del. Skulle tro han fick det av sin far, som var från den del av sthlm som kallades "sibirien" (surbunnsgatan, och därikring va?).

Jag skrev det för att driva gäck med dom som har VMGÖ (Vi Med Guld Öron).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-09-20 12:44

Max_Headroom skrev:Max säger: Huvvet på spiken! Att dricka vin är mer än en smakupplevelse. Och dra korken ur flasken är en del i totalupplevelsen! Därför är trä-korkar bättre än plast!

Nja, en tysk "high end" framställare av vin gick över till skruvkorkar, fast det ska kanske heta något annat... Detta av flera anledningar, ekonomi, miljösjäl (kork av god kvalité är bristvara) och inte minst att vinet faktiskt stod sig bättre med "metallskruvhattarna".

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-09-20 13:02

Jag brukar blunda om jag skall lyssna på musik, för att minimera åtminstone ett av sinnenas intrång i lyssnandet. Dessutom förstärks (verkar det som) perceptionen i lyssningen om jag gör så.

Är det inte så?

Och visst, det är ju trevligt om componenterna trots allt råkar var snygga, men inget direkt krav. Fast det är ingen (mej veterligen) tillverkare som medvetet gör fula saker, möjligtvis mindre passande (om man nu låter utseendet vara avgörande).

Min devis: Funktion Före Flärd ! = FFF :wink:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-09-20 13:07

Nu skrev jag originalinlägget medvetet "torrt" eller aningen ironiskt men utan smileys för att jag ville se reaktionerna (därav "måste") :)

Jag tror det inte är något statiskt, att "antingen så är man känslig eller inte", utan att det kan svänga lite fram och tillbaka beroende på dagsform.

Sen till Piotr - du kanske möjligen är känsligare än du tror, för det finns väl inget som hindrar att du å din sida skulle drabbas av en sämre upplevelse om du tvingades stå ut med en helt enhetlig anläggning, ifall det lät bäst? Du kanske undermedvetet _vill_ att anläggingen ska se ut som din gör...? ;)

Almen - Sant, att bli medveten om dessa saker är ju helt enkelt bra för självinsikten..! Inte för att jag vill tvinga folk att ha matchande enheter :) men däremot vill jag slå ett slag för saker som inte direkt är kopplade till ljudet (utan "helheten"). Och att hifi inte bara ska vara snygg för att det är snyggt, utan för att det är bra för _hela_ upplevelsen (musik-, ljud...) :)

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-09-20 13:26

Almen skrev:(Sedan tycker jag det är jättekonstigt att man föredrar något som förstör 10-20% av vinerna, kräver specialverktyg för att öppna, och som ofta lämnar visuella spår i vinet. Men, men... ;))

Det vi inte kan göra är att sätta ett objektivt mätinstrument på subjektiva upplevelser. Är den subjektiva känslan hos de som "förstör" vinet "mindre värd" än de som hanterar vinet korrekt? Det är det uppenbarligen inte hos dem.

En liten anekdot (detta är inget skämt!):
Min far producerar eget vin i liten skala, och han har tidigare även hjälpt andra att ta fram vin av bra kvalitet.
En av hans kunder ville ha ett utlåtande om hur han hade lyckats med sitt vin enligt min fars anvisningar.
Vid provtillfället hällde denne person upp rödvinet i ett glas och FYLLDE SEDAN PÅ MED CA EN FJÄRDEDEL COCA COLA 8O

Jag ska inte beskriva min fars emotionella reaktion på detta. Han lyckades dock hålla god min men avböjde artigt att provsmaka...

Det jag ville säga med detta var att trots att min far, jag och de flesta andra skulle tycka att det var helgerån att göra som denna man gjorde så kan vi inte veta hur han upplevde blandningen.

Det spelar egentligen ingen roll om det beror på okunskap eller dålig smak, denna person tyckte att just det vinet i kombination med coca cola var det bästa han någonsin druckit.
Varför inte låta honom tycka det då?

Jag anser att det är precis samma sak med hifi. Om vi stöter på "tokigheter" så kan vi väl bara "gå vidare" utan att fästa för mycket uppmärksamhet vid tokigheterna.

edit: ändrade stavfel.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-09-20 14:00

Moment-23 - :D

Jag tänker ungefär att vinprovning är som HiFi, medan colablandning är som kravlös musikavnjutning. Två helt olika saker, ändå oupplösligen förenade :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-20 14:03

Moment-23 skrev:Vid provtillfället hällde denne person upp rödvinet i ett glas och FYLLDE SEDAN PÅ MED CA EN FJÄRDEDEL COCA COLA 8O
---
Varför inte låta honom tycka det då?
Det håller jag absolut med om, men det är en helt annan sak än mitt exempel, eftersom detta handlade om en persons faktiska smak. Det är som att jämföra om man gillar dansbandsmusik eller Stockhausen, men det har inget direkt att göra med hifi.

Vad jag pratar om är när man låter fördomar och "estetiska" avvägningar gå före en praktisk syn på livet. Om man skall hårdra det: det kan finnas pensionärer som inte vill bli hjälpta av invandrare i hemhjälpen. Det har inget att göra med hur det faktiska jobbet utförs, utan har med andra saker att göra. Samma med kork eller kapsyl. ;)

phloam skrev:Inte för att jag vill tvinga folk att ha matchande enheter men däremot vill jag slå ett slag för saker som inte direkt är kopplade till ljudet (utan "helheten"). Och att hifi inte bara ska vara snygg för att det är snyggt, utan för att det är bra för _hela_ upplevelsen (musik-, ljud...)
Jo, jag håller med dig (så klart). Jag är ju likadan på mitt sätt - en komponent som jag vet är funktionell och gör precis vad den skall tycker ju jag blir snygg, liksom. :)

Men min stora poäng är att vi kan förändra oss (om vi vill).
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-09-20 14:08

Almen skrev:Men min stora poäng är att vi kan förändra oss (om vi vill).

Precis! Och för att vi ska kunna få den upplevelse man som individ vill ha, gäller det att producenterna tar fram saker som möjligör en bra upplevelse, på olika sätt.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-20 14:18

phloam: Din mjölkkartong ser väldigt snäll ut. Vi kanske ska starta en tävling, vem har snällast avatar? :)

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-09-20 14:20

Martin skrev:phloam: Din mjölkkartong ser väldigt snäll ut. Vi kanske ska starta en tävling, vem har snällast avatar? :)

Snäll? Den ser ju ut att gå på droger.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-20 14:22

phloam skrev:
Almen skrev:Men min stora poäng är att vi kan förändra oss (om vi vill).

Precis! Och för att vi ska kunna få den upplevelse man som individ vill ha, gäller det att producenterna tar fram saker som möjligör en bra upplevelse, på olika sätt.
Absolut, jag förespråkar verkligen inte förstärkaren Förstärkare och högtalaren Högtalare.

Men: jag tycker synd om de människor som avstår sitt favoritvin bara för att det börjar tappas på flaska med kapsyl i stället för kork.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-09-20 14:45

varför tjafsas det om vin ideligen det dricker väl inga män?
tänk om tyskarna vunnit andra världskriget då hade det varit mansdricka för hela slanten
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-09-20 15:29

Merkurius skrev:
Martin skrev:phloam: Din mjölkkartong ser väldigt snäll ut. Vi kanske ska starta en tävling, vem har snällast avatar? :)

Vadå, det ena utsluter väl inte det andra? :D

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-20 20:01

phloam

Sen till Piotr - du kanske möjligen är känsligare än du tror, för det finns väl inget som hindrar att du å din sida skulle drabbas av en sämre upplevelse om du tvingades stå ut med en helt enhetlig anläggning, ifall det lät bäst? Du kanske undermedvetet _vill_ att anläggingen ska se ut som din gör...?

Ja vem vet.. :)

Din dansande kartong är störtskön!! :P

Ang. viner. Har sett flera hyggliga viner på bolaget som gått över till skruvkork. Känns ok. även fast jag måste säga att jag gillar proceduren med att korka en vinare. Har ett par rikigt fina gamla korköppnare med trähandtag.. dom gillar jag. Har alltid ogillat de nya moderna varianterna i rostfritt som man ska kränga på flaskan. Slutar alltid med trasig kork... tummen mit på ryggen eller nåt! :)

/Peter

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-20 20:19

profbd skrev:varför tjafsas det om vin ideligen det dricker väl inga män?
tänk om tyskarna vunnit andra världskriget då hade det varit mansdricka för hela slanten

Man både tillverkar och dricker ansenliga mängder vin i Tyskland. En del tyskt vin är faktiskt riktigt gott.

Det är manligt att våga vara omanlig ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-09-20 20:33

profbd skrev:varför tjafsas det om vin ideligen det dricker väl inga män?

Hört talas om brännvin? :wink:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-20 20:50

Den som låter sin manlighet bestämmas av vad han dricker är ingen riktig man. 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-20 21:32

Almen skrev:Den som låter sin manlighet bestämmas av vad han dricker är ingen riktig man. 8)

Word!

En riktig man dricker ALLT!

/ B

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-09-20 21:33

phloam skrev:
Merkurius skrev:

Vadå, det ena utsluter väl inte det andra? :D

Förvisso, men min spontana reaktion var inte att den såg snäll ut, utan mer hög som ett hus... eller är det kanske jag som är hög efter allt slit med basmodulerna 8)

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-09-20 22:43

Max_Headroom skrev:Att dricka vin är mer än en smakupplevelse. Och dra korken ur flasken är en del i totalupplevelsen! Därför är trä-korkar bättre än plast!

Ärligt talat är jag lite orolig varje gång jag ska dra ur en kork som inte är gjord av konstmaterial.

Ritualer får nog anses höra till det subjektiva - finns det då absoluta (estetiska) värden för hifiritualer? Är det bättre känsla i stenkakor än vinyl eller CD?

---

(Veckans Besserwisser: Du menar barkkork eller trädkork snarare än träkork, väl?)
...perspektiv...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-09-21 00:36

guldfisk skrev:Ritualer får nog anses höra till det subjektiva - finns det då absoluta (estetiska) värden för hifiritualer? Är det bättre känsla i stenkakor än vinyl eller CD?

Hmmm egentligen kan väl allt från squeezebox till stenkaka omgärdas av ritualer, eller så har det sin speciella känsla... Fast nåt som är svårslaget är en läcker vinylspelare, när man sänker nålen ner.... ja ni vet :)

Piotr - tack! All credit för den går till kvinnan i huset som fixat den åt mig :)

p.s. "Mjölk är livet" :P

Återgå till Generellt om hifi