Förstärkarinspelning - myt eller inte?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Förstärkarinspelning - myt eller inte?

Inläggav KarlXII » 2007-09-23 08:58

Uppmuntrad av den utmärkta tråden om Högtalarinspelning, skulle jag gärna vilja se en diskussion om något kanske mindre handfast och/eller begripligt: inspelning av förstärkaren.

Många hävdar att det krävs rejäl inspelning av elektronik, och skälen anses vara bl.a. uppladdning av kondensatorer osv...

..men är det i själva verket nödvändigt?
Kan det vara så att örat vänjer sig vid förstärkarens karaktär?

Vad säger panelen?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-09-23 09:18

Utöver de första timmarna där svaga komponenter kan få gå sönder för garantireparation behövs ingen inbränning när det gäller halvledarförstärkare. Det enda jag kan tänka mig i komponentväg som kan behöva lite tid på sig är elektrolytkondensatorer men då pratar vi mindre än en timme.

Elektronrör behöver några timmar för att stabilisera, i synnerhet rör med manuellt justerad bias.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-23 09:40

inspelning av elektronik är en typsik "HiFi-grej". Dvs något hokus pokus man håller på med med teknikska prylar, utan att på ett rimligt sätt kunna förklara varför.
Om man tycker att något verkar konstigt inom HiFi så kan man titta på motsvarnde teknik inom andra områden. T.ex. industri, medecin eller labratorium. I regel håller man inte på med samma saker där, med sin elektronik.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-09-23 11:53

KarlXII: Menar du en första "inbränning" eller "uppvärmning" inför varje användning?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-09-23 12:02

Många tycker ju att elektroniken kan låta lite rått när den är helt ny och att den spelare lite behagligare med tiden.

Även om jag inte har gjort några medvetna tester av fenomenet så har jag tyckt mig märka en sådan tendens själv. Om det beror på tillvänjning eller att delen förändras har jag ingen aning om. Jag brukar inte tycka att välanvänd elektronik låter rått när jag har lyssnat på dem efter att ha varit avvänjd under en längre tid, t.ex. när man plockar fram en gammal förstärkare som har dammat i fem år.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2007-09-23 19:57

Flera gånger har jag använt elektrolyter som legat på hyllan ett par år innan jag monterat dem. Då tar det (tycker jag...) minst någon vecka (20 driftstimmmar?) innan de presterar bra. Har aldrig mätt på detta dock. Även papper-i-olja kondensatorer tror jag ändras efter ungefär samma driftstid, osäker på vad jag egentligen hört dock för jag har bara använt sådana en gång.

/Tomas F.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-09-23 20:15

Jag lade flera veckor på att "spela in" mitt gamla kassettdäck men inte fan lät det bättre för det. Bandet blev inte heller bättre. Håller nu iaf på med att spela in min senaste mp3-spelare.

8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-23 21:30

Min erfarenhet är att det nästan alltid är mycket svårt att med hörseln detektera några signifikanta förändringar från det att halvledarapparater tas i bruk, och fram tills de blivit... lite äldre.

Har upplevt påtagliga undantag dock, och i själv verket har jag (som arbetat med elektronikkonstruktion i många år, bland annat som konstruktör av geodetiska mätinstrument) träffat på fall där vissa halvledarkomponenter inte ens fungerat i konstruktion, innan de genomgått en inbrännngsprocedur! 8O

Menar nog att man i möjligaste mån bör försöka undvika sådana komponenter om det går, men ibland har man inget val. I det mest prominenta fallet jag stött på handlade det om en fotodiod på germaniumbas. Dessutom är verkligheten inte svart eller vit, utan självklart finns det fall där effekterna av tiden ligger någonstans mellan "ingeting alls" och "klart högbara eller mätbara effekter".

Tror min uppskattning är rätt rimlig om jag säger att nästan alla halvledarförstrkare låter praktiskt taget likadant när de är helt nya som de gör när de är tio år gamla. Däremot är nog uppvärmningseffekter vanligare som orsak till hörbara effekter, även om det är där nog är mycket vanligare att man inte hör några effekter alls där heller.

Nästan undantagslöst kan man dock mäta upp förändringar i disktorsion under uppvärmningen, närmare bestämt att den sjunker några dB.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-09-23 22:01

IngOehman skrev:
Nästan undantagslöst kan man dock mäta upp förändringar i disktorsion under uppvärmningen, närmare bestämt att den sjunker några dB.

Vh, iö

hej skulle det betyda att det är en hörbart, för jag tycker mig höra skillnad på ljudet efter att förstärkaren varit igång ett tag
mvh carl

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-09-24 00:18

guldfisk skrev:KarlXII: Menar du en första "inbränning" eller "uppvärmning" inför varje användning?

Jag menar den första inbränningen. :)

Återgå till Generellt om hifi