meanmachine skrev:JV skrev:meanmachine skrev:Jag har som bekant för en del av er en del prylar på lager och har då möjligheten att testa lite saker sida vid sida. Det jag många gånger funderar på är hur väl många äldre apparater presterar och hur lite många moderna apparater presterar. LTS maffian kan hänga mig om ni vill men på egen erfarenthetsgrund inser jag att de moderna apparate i kosumentstandard som finns inte allt håller måttet. Odynamiska, platta, oengagerande och rent illaljudande i många fall. En stereobild som inte hänger ihop, tunn bas och tunn diskant. Tar jag fram en hederlig gamal Yamaha. Pioneer, Marantz eller liknande med ett par Sonab oa12, B&W dm4 eller andra så låter det mer musik och mer dynamiskt och trevligt.
Detta undara jag över? är det fler som uppattar samma eller inte. Ni som vågar står för att en simpel bioreciver klarar upp komplicerade musikstycken utan att tappa ansiktet kan ju gärna för ett någolunda resonemang över hur ni kommit fram till detta? Har ni testat en Denon 2105 mot en Marantz 2230 eller Yamaha ca-1000 eller liknande?

jag tvivlar, tror det är nostalgi fantomen som har vaknat.
1) Jämför du produkter från förr och nu måste du jämföra endast äpplen. Dvs vad kostade 2250 när den var ny, räkna upp denna summa till dagens läge och testa den mot dagens motsvarighet.
2) många äldre system kan man efterlikna genom att köpa en eq. Ty de spelar vara sig rakt eller har samma frekvensomfång som nya. Dvs de förvränger som satan.
3) även äldre system som låter bra kan man testa genom att köra musik som inte tillhör deras tidsepok. Klassiskt, speed, r&B, hiphop, trash etc. Många av dem klappar ihop ganska fort. Klassisk musik kan klaras, men det brukar inte låta som om sitter på parket, mera som tv/filmusik komprimering av musik.
4) Om du däremot menar att genom att köpa gamla prylar kan man få mera väljud för pengarna så är du helt rätt.
Ett litet exempel
För några år sedan hörde jag en integrerad rör, radio, lp spelare. Väldigt avancerad med en typ av inbygd sub. Jag var grymnt imponerad!, Det lät kanon bra, men då tog jämförde jag inte vad man skulle fått för likadana pengar idag. Den kostade någon gång på stenåldern lika mycket som bilen han köpte samma år. Hmm 400-500kkr, det får jag ganska mycket välljud för idag.
På 1 svara jag. Intressant. Räkna om mitt denonsteg från -79 som kostade 2900 dollar då till dagens värde och så jämför vi.
2. Ren bullshit taget från höften!
3. Tror jag inte alls på. Grund?
4. Det är jag med på.

1) Du menar du vill köra ditt denon steg från 79 för 2900 dollar, mot ett modernt steg som kostar runt 250kkr sek ?, och tror denon är bättre?
2) tja, du sa det själv att nya system har svag diskant och tunn bas, jag säger att dina gamla godingar har loudness men ingen djup bas eller riktig diskant . Hade inte många (gamla) system loudness inbyggt i konceptet. Jag menar 20 eller 20khz fanns väll inte på den tiden, så systemen byggdes för tratt ljud
3) se 2, testa själv. kör te.x
Metalica,Master of Puppets, damage inc
Scott walker, Tilt,Face on breast
Lil kim, Notorious K.I.M,How Many Licks?
det var musik från runt 80 till runt nu, men köp gärna några cd producerade 2007 som inte fastnat i gammal musik och pröva dom.
Försök ligga 95db+ dba.
Kan du ta dig tiden vore det mycket intresant att få läsa om vad du kom fram till.
3) jag erkänner dock att det finns gamla system som klarar mycket bra ljud, men jag tror inte att det gäller över lag. Titta på dom företag som producerat högtalare i många år, jämför gamla och nya. Dom gamla förlorar (quad undantas).