Rummet..(fundering kring möblering)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Rummet..(fundering kring möblering)

Inläggav Kraniet » 2004-02-17 00:27

Jag bor just nu i studentrum och lider därmed av lite halvtaskigt rum.. Vad är bästa jag kan fixa med dessa förhållanden? Rummet är 4m i kvadrat och tre väggar är betong den sista masonit(el liknande).
Med mina Tukan är det inte så mycket problem med ett prov med Tanks nyinskaffade piP visade att ett det fanns en hel del basproblem..
I nuläget spelar jag från ena väggen (betong) med masonit väggen på ena sidan och fönsterväggen(ca2x1m fönster) på andra. Är det diagonal uppställning som är bäst eller? Får en stående våg nämnligen i nuläget ca en halv meter från motstående vägg till högtalarna.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Rummet..(fundering kring möblering)

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-02-18 11:10

Väggmaterialet är tämligen oväsentligt vad det är för något då vi talar om den lägsta akustiska resonansfrekvensen i ett rum.

Utan KRAFTIG ombyggnad av lyssningsrummets absorption vid låga frekvenser, kommer det inte att märkas någon direkt skillnad vad du än provar med.

Däremot skulle jag råda dig till at prova en parametrisk EQ(!) och dämpa de mest störande resonanserna något. Då "mörkas" inte ljudet så mycket av de eländiga stående vågorna. Problemen finns dock kvar i tidsdomänen fast det tycks folk i allmännhet inte störa sig speciellt mycket på (ända tills de hört ett rum där sådant är reducerat). Ofta är dock en parametrisk EQ inte tillräckligt transparent i ljudet för att kunna användas som fullregisters. De passar därför oftast bäst om man har ett basmodul-/sidohögtalarsystem. Man bör då också ge akt på att tidsfördröjningen i enheten måste vara tillräckligt kort.

Kraniet skrev:Jag bor just nu i studentrum och lider därmed av lite halvtaskigt rum.. Vad är bästa jag kan fixa med dessa förhållanden? Rummet är 4m i kvadrat och tre väggar är betong den sista masonit(el liknande).
Med mina Tukan är det inte så mycket problem med ett prov med Tanks nyinskaffade piP visade att ett det fanns en hel del basproblem..
I nuläget spelar jag från ena väggen (betong) med masonit väggen på ena sidan och fönsterväggen(ca2x1m fönster) på andra. Är det diagonal uppställning som är bäst eller? Får en stående våg nämnligen i nuläget ca en halv meter från motstående vägg till högtalarna.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-02-18 13:56

ja det var ungefär vad jag misstänkte.. så en ommöblering är ingen idé med andra ord..
Har ju i princip aldrig bott så litet så jag har aldrig haft behov av eq tidigare.
Har i princip nästan bara haft 4x6 rum tidigare vilket fungera rätt så mycket bättre.. :)
Så basmoduler och eq.. :) Men piP (som jag faktiskt tänkte skaffa) ger ju bummel bara doom då måste jag dela dom nedåt också för att få nån effekt av eqn?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-02-18 14:16

Du kan ju skaffa en parametrisk EQ som är så pass bra att du inte tycker den förändrar ljudkvalitetet om du sätter alla filter på "noll". Vilken modell det kan tänkas vara vet jag dock inte. Men sååå himla "kassa" är de inte, det handlar trots allt oftast om digitala burkar med A/D- och D/A-omvandlare i ungefär CD-spelarkvalitetsklass. De totala vinsterna på det ljud du kommer att höra är nog bättre att stå ut med en pålagd väldigt liten ljudförvrängning än att vara helt utan burken och lyssna på den bumliga basen som garanterat stör mer.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-18 15:44

Kraniet,

Om du ska bygga det där försteget Nagref ritade åt dig, föreslår jag att du adderar en EQ-krets med en eller två notchar. Kostnaden blir några tior och kvaliten överglänser en digital EQ med hästlängder 8) För att göra det enkelt kan det vara rimligt med fixerad centerfrekvens och två trimpotar för gain respektive Q-värde 8) Flyttar du till ett annat rum är det ju bara att byta några kondingar och motstånd :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-02-18 16:09

Bra förslag!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-02-18 16:12

Morello: Gör gärna en fulskiss på hur man snabbt kan bygga en sådan krets så lägger vi upp den och kallar den *M5mRCC! :)

*Morello 5 minute Room Compensating Circuit
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-18 16:14

8) I will Sir. Det blir nog en finskiss på dator :wink: Har nämligen inte någon scanner 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-02-18 16:56

Får väl duga med finskiss då! :roll:

:D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-02-19 21:19

Hmmm sååå fin behöver inte skissen vara att det dröjer så länge! :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-19 21:45

Naqref skrev:Hmmm sååå fin behöver inte skissen vara att det dröjer så länge! :wink:

8O snart :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-02-19 21:51

Jag kan verkligen rekommendera att köpa en parametrisk EQ till stereon. Jag köpte nyligen en sådan här: http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=708409%20&cart_id= och det är den bästa förbättrigen jag gjort på min stereo på väldigt länge.

Jag har den kopplad mellan tape-kontakterna. Den fungerar som en digital 12 bands full-parametrisk eq. Det hörs väldigt liten skillnad när man kopplar i och ur den med alla inställningar på "neutralt". Har ställt in så att den dämpar den stående våg som uppstår mellan långsidoväggarna (av betong) som är typ 3.3m från varandra en väldigt lång bit. Det tog ett tag att justera in filtret så att frekvens, nivå och bandbredd blir bra. Det blir en enorm skillnad i basen. Ljudet blir jämnare tightare och inte så maskerat som det var innan.

Hade inte alls dessa problem där jag bodde förut med porösa och väldämpande spånskive- och gipsväggar. Betongväggar är förkastligt i basen men som sagt dämpar man bort resonansen/-erna kraftigt så blir det riktigt bra ändå.

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2004-02-20 00:03

par eq är ju bra, men om man har 5.1 system då ? finns det nån lämplig eq med flera kanaler? 3 iaf?

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-02-20 00:15

Martin,

Det stämmer att betong ger otrevliga akustiska egenskaper i ett lyssningsrum. I samband med eq är betongväggar nog ändå att föredra eftersom man får mer ideala reflektioner, vilket medför att eq:n automatiskt rättar till även större delen av avvikelserna i tidsdomänen (minimumfas).

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-02-20 14:18

jag har krafitga stående vågor mellan 43-100 hz.. med maxima runt 48, 85, 96, 114, 170, 260 hz ca.. detta stämmer ju rätt bra med grundmoderna för rummet.
Rummet är 4m x 3,6m ger grundmoder 94 hz och 85. de är väl kanske också de mest påfrestande de runt 48-96.. blir mest dominant..

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-20 14:23

Grundmoderna ger sig till känna vid 43 resp 48 Hz :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-02-20 14:34

kanske dom gör.. är grundmoden en halv våglängd?
i vilket fall summeras de runt 40 hz vad det verkar och får maxima runt 43 nånstans om man lyssnar..

edit: ja just det.. stående våg uppstår ju när halva våglängden ryms.. :idea: 8) :oops:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-20 18:26

Kraniet,

Betrakta ett rum med längden d [meter]. Ponera att du har en ljudkälla vid ena väggen. Ljudvågen reflekteras i motstående vägg och eftersom väggen är tätare än luften reflekteras ljudvågen utan att ändra fas. Ljudet kommer tillbaka till ljudkällan efter att genomlöpt en sträcka om 2d [meter]. Villkoret för resonans är att den reflekterade ljudvågen anländer till ljudkällan med samma fasläge, dvs exakt ett varv(eller helataliga multiplar av ett varv), vilket svarar mot exakt en hel våglängd.

Således:

2*d = 344/f

=> f=344/(2*d)

med d=4 får vi:

f=344/8=43 Hz

8)
-Innehar F-skattsedel-

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-02-20 20:13

men en ljudvåg som reflekteras mot en vägg byter fas.

edit: du har ju dock rätt att det är 43 hz men det är en halv väglängd av grundmoden. Fast jag blev lite osäker.. hmm... aja det hörs iaf att det bummlar vid den frekvensen! :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-02-20 23:21

Kraniet skrev:men en ljudvåg som reflekteras mot en vägg byter fas.

nope! Däremot så ändrar ett ljud i en vägg som möter luft fas när det reflekteras in i väggen igen.... Ljudet som går ut i luften har dock samma fas. :)

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2004-02-21 01:33

Ondjultomte
par eq är ju bra, men om man har 5.1 system då ? finns det nån lämplig eq med flera kanaler? 3 iaf?

Här är två...
http://www.djmart.com/ransse35homc.html
http://www.djmart.com/ranthx44homc.html

Användarvisningsbild
siffernisse

Inläggav siffernisse » 2004-02-21 03:03

[quote="Kraniet"]Jag bor just nu i studentrum och lider därmed av lite halvtaskigt rum.. Vad är bästa jag kan fixa med dessa förhållanden? Rummet är 4m i kvadrat och tre väggar är betong den sista masonit(el liknande).

--nee, man får göra det bästa av situationen, när man bor i dessa små råtthål, på Porsön. Har ju själv Ninka, men det funkar ok, med tanke på omständigheterna.

mvh
mvh/ siffernisse

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2004-02-21 09:06

hobbes skrev:Ondjultomte

Här är två...

tack!!! precis en sådan som jag har letat efter! men ack! vad dyr den var :) synd att det inte fanns par eq också ..

hmm kanske 2 st behringer skulle va bättre?
då kan man ju justera center + frontar +sub

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-02-21 10:38

siffernisse skrev:
--nee, man får göra det bästa av situationen, när man bor i dessa små råtthål, på Porsön. Har ju själv Ninka, men det funkar ok, med tanke på omständigheterna.

mvh

jo precis.. fördelen med att ha bra grejjor i dåliga rum är ju att det låter bättre än dåliga grejjor.. Det är ju mer kontrollerat bummel så att säga..
Med mina Tukan går det bra för dom slutar ju vid 70 hz.. Med piP var det värre dom spelar ju ner till 34 Hz plus att dom kopplar mycket mycket mer till rummet. Men nog gick det att lyssna på det också.. Som med annat är det ju en vanesak..
NU kommer jag inte få tag i piP på ett tag än så det är väl inte så mycket problem än.. :)

Användarvisningsbild
CalleG

Inläggav CalleG » 2004-02-24 11:54

Ondjultomte skrev:
hobbes skrev:Ondjultomte

Här är två...

tack!!! precis en sådan som jag har letat efter! men ack! vad dyr den var :) synd att det inte fanns par eq också ..

hmm kanske 2 st behringer skulle va bättre?
då kan man ju justera center + frontar +sub

Hmm vad händer om man kopplar in en Behringer till DVD-spelaren och spelar upp 5.1-ljud (DTS eller Dolby Digital)? Det lär väl bara bli skrutt av alltihop? En Behringer som kopplas in digitalt fungerar väl bara då man spelar upp CD-skivor?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-02-24 11:56

CalleG: Misstänker att den bara klarar PCM-kodade signaler och det är varken DTS eller DD.

Återgå till Generellt om hifi