Ja då fick jag tillslut lägga vantarna på min nya leksak, ipod'en.
För den som inte har en susning om vad jag talar om så är det alltså en liten stilig "fickhårddisk" för att lagra t ex musik på.
Jag slog till på värstingmodellen på 40 GB, vilket innebar att man får med dockningsstation, sladdfjärr till hörlurarna, samt bärväska med bältesclips. Dessa saker kostar annars 495 kr/st om man köper dem löst.
Jag fick betala 5195 kr men då ingick frakt och gravyr.
Personligen så tycker jag att designen är mycket läcker, minimalistisk på ett sätt som gör att den ser diskret exklusiv ut, och den känns verkligen exklusiv att hålla i.
Nu har jag alltså haft denna i 4 dagar och hunnit tanka in en skaplig dos musik, ja hela mitt CD-förråd faktiskt, det innebär att iPod'en idag huserar 595 CD-skivor vilket är 8282 låtar.................!!!!!!
Då har jag fortfarande 7 GB ledigt.............
Jag har kört in allt i det nya AAC-formatet med 128 kbps som ger minst lika bra ljud som Mp3 192 kbps, men som alltså får ner filstorlekarna rejält utan kvalitetsförlust.
Ja ljudkvaliteten ja, hur är då den?? Ja, de medförljande propparna låter väl "så där" inte särskilt dåligt, men inte särskilt bra heller. Jag köpte till de lite mer påkostade propparna som man skall pula in i öronen. Dessa lät lite halvskumt på viss musik, och bättre på annat i början, men verkar nu efter några dagar låta klart trevligare. Om det sen är mina öron som vant sig eller att propparna "mjuknat" en smula efter att ha fått gymnastiserat några dagar, vet jag inte.
Jag går i djupa funderingar på ett inköp av Etymotec's värsting-proppar för just sådana här små spelare, jag tror de heter E4S-P eller nåt sånt, de verkar ha fått rent lyriska recesioner av alla som testat dem. Men de är rackarns dyra så man skulle ju helst vilja ha en chans att få provlyssna dem först innan man bryter isär lädret...
Jag kopplade faktiskt upp iPod'en i min hemmaanläggning, som är hyfsat kapabel, då jag var nyfiken på hur detta ynkliga "cigarettpaket" till signalkälla skulle låta i den miljön. Och jag blev faktiskt duktigt förvånad.
Nog för att jag tror att man kan höra skillnad mellan en iPod och en hyfsad CD-spelare inkopplade till samma anläggning och spelandes samma musik fast som original i CD'n och komprimerat till AAC 128 kbps i iPod'en. Men jag är tämligen övertygad om att det i de allra flesta fall inte är busenkelt att höra skillnad mellan dem.
Personligen så var den största och tydligaste skillnaden den att det skiljde tydligt i ljudnivå mellan de båda, min CD-spelare hade klart högre signal ut, vilket naturligtvis avslöjade den. Men om man rattade lite på volymkontrollen så att de spelade ungfär lika högt, så blev skillnaderna mycket små, ja man skulle kunna säga att det inte var någon direkt hörbar skillnad, i alla fall inte i det korta och enkla test jag genomförde.
Jag skulle tro att den ljudskillnad som ev kan finnas mellan dem, i de flesta normala anläggningar, torde vara så liten att folk som inte har en aning om att det är en iPod som står för signalen/ljudet, inte heller skulle reagera, utan tro att ljudet kommer från den lysande och tillsynes spelande CD-spelaren där framme.
Ganska sjuk upplevelse faktisk, om jag får säga det själv.
Rosor efter 4 dagars klämmande lyssnande och pillande.
Det är mycket smidigt att ladda in musik från CD till datorn, och ännu smidigare att få in det på iPod'en. Man ställer helt enkelt bara ipod'en i dockninsstationen och sen synkar den sig själv automatiskt mot musikbiblioteket i datorn (iTunes 4). Om man vill så kan man köra allt manuellt.
Trots att man har så många låtar i iPod'en så är det ändå väldigt smidigt att leta efter en viss låt eller grupp mm, då det finns ett gäng olika sätt att söka sig fram till det man vill lyssna på. Det stora "rullhjulet" gör det smidigt att stega sakta genom menyer eller skena fram som en raket genom låtlistorna.
Många bra och trevliga funktioner att pilla med.
Stor och mycket tydlig display, ordentligt belysning på knappar och display.
Ris efter 4 dagar.
iPod'en verkar vara väldigt repkänslig på ytan, och redan efter ett par timmar så hade man lyckats få ett par skavmärken på den, trots att den legat ensam i en mjuk och go ficka.
Lite hal att hålla i, vilket ger en skön gedigen känsla, men man kan lätt tappa den om man är oförsiktig. Den blanka ytan på fram och baksidan gör att flottiga fingeravtryck syns mycket tydligt. Man får torka av den lille ganska ofta för att den inte skall se kletig och flottig ut.
Den medföljande bärfickan har inga hål för knappar eller display, vilket gör att man måste ta ur den ur fickan då man skall pilla på knapparna, eller är helt låst till den medföljande sladdfjärren. Men tyvärr så ser man ju inte heller displayen.
iPod'en har ju inga "fysiska" knappar utan touch-ytor, och i vissa lägen är de lite för känsliga i reaktionerna. Troligen en vanesak, men ett par svordomar om dagen har det blivit hittills p g a valhänthet kanske!?.
Jag är så långt väldigt nöjd med min iPod, och ännu nöjdare blev jag över serviceandan från Apples sida. Den medföljande sladdfjärren dog nämligen efter en dags pillande. Jag ringde då till Apple vid 14-tiden igår Måndag, och frågade vart jag skulle sända den. Nä, jag skickar en ny sade killen i andra änden. Men skall jag inte skicka in den kaputta då?? Nä, skit i det svarade han igen. Ja ja, han fick min adress mm. Idag Tisdag 10:45 så ringde det på dörren och UPS levererade en ny fjärr........ Det kan man inte klaga på, och inte heller att den avlidna fjärren plötsligt vaknade till liv igen när jag pluggade in den efter att ha testat att den nya funkade som den skulle.
Jag ser verkligen fram emot att nu kunna ha hela min skivsamling i fickan på mina flygresor i jobbet, utan att släpa på en massa skrymmande och tunga saker. Och att kunna avnjuta det hela med för att vara på "språng" helt OK ljudkvalitet, för att inte säga mycket bra ljudkvalitet.
Finns det fler på detta forum som har erfarenheter av iPod, ros eller ris??
MVH Tony