Hur gör du när du vill spela ETT spår?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur gör du när du vill spela bara ett spår?

Ställer in min spelare att göra det.
10
14%
Spelar spåret och sitter beredd med stopp- eller pausknappen.
12
16%
Spelar och bryr mig inte så mycket om huruvida jag exempelvis får höra lite av nästa spår också.
43
59%
Annorlunda.
8
11%

Antal röster : 73

Användarvisningsbild
E

Hur gör du när du vill spela ETT spår?

Inläggav E » 2007-11-22 02:40

Hej!

Såväl med datorns Winamp som med min MD-spelare från Sony har jag
blivit bortskämd med funktionen att kunna spela endast ett spår i taget.

Jag antar att funktionen är ovanlig på CD-spelare.

Hur gör du på din mest använda spelare?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-22 09:29

Faktiskt.se - där ingen sten lämnas ovänd. :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-11-22 09:31

Nästa spår kan ju vara okej det med, kan man ju komma på medan man lyssnar. Annars reser jag mig ur fåtöljen och går fram och trycker på stopp, alternativt gör jag det på fjärren om jag inte ska byta skiva utan spela ett annat spår på samma skiva.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-11-22 10:26

Nästan inga CD-spelare har nummerknappar på fronten. Särskilt inte "High End" spelare (där man kan tycka att det höga priset borde ge lite bättre användbarhet, men icke).

Men på min finns det! Så jag trycker på knappen bara! Någon gång kan det hända att jag trycker på knappen på fjärrkontrollen, men oftast inte.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2007-11-22 14:43

Viktig fråga! :lol:
När låten är slut grabbar jag tag i fjärrkontrollen och trycker på pause-knappen (inte stop-knappen för man kanske ångrar sig och vill lyssna mera). Jag gör likadant när jag lyssnar på LP-skivor trots att jag teoretiskt vet att dom inte fungerar med fjärrkontroll! Man lär sig aldrig... :oops:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-22 15:12

hmmm... vad hette det nu igen; utför "bubble search"* på kassettbandet... :)

* = datalogiska sökalgoritmer yada yada... binära sökträd? :P

Edit: Men, det är är kanske nästan viktigare att få stopp i tid - inte alltid jag vill att en annan/nästa låt ska komma och förstöra känslan..! Spelar oftast hela album så jag eftersträvar då en bra brytpunkt där man kan "resume"a och fortsätta på ett bra ställe...!

Edit2: Bubble sort menar jag nog!
Senast redigerad av phloam 2007-11-22 17:12, redigerad totalt 1 gång.

MacBruce

Re: Hur gör du när du vill spela ETT spår?

Inläggav MacBruce » 2007-11-22 15:24

E skrev:Hej!Hur gör du på din mest använda spelare?

Förstår inte frågan. Min mest använda spelare tar bara 78-varvare och de HAR bara ett spår... :D

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-11-22 15:37

Har inte tänkt på det, men har 0-20 som snabbval på fjärren.

Huruvida den fortsätter på nästa spår efter är dock nåt jag inte provat, kanske går att ställa på nåt sätt.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-11-22 15:50

För att bara spela ett spår skulle jag programmera cd-spelaren. Tyvärr går det enbart att göra via cd-fjärrkontrollen och eftersom jag använder förstärkarens fjärrkontroll istället skiter det sig. Den senare har en knapp för att öppna och stänga luckan (duh!) som jag lätt skulle byta mot en program-knapp. Dessutom finns det kontroller för tuner som skulle kunna dubbla för cd-spelarfunktioner.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-11-22 16:07

Det är väldigt sällan jag bara vill spela ett spår. Vill jag det så är skivan helt enkelt inte värd att lyssna på. Vissa spår kanske man har ledsnat på men de är ju bara att hoppa över. Däremot kan jag tänka mig att spela spår för att analysera anläggningen. Då är det i med skivan och stega fram till rätt ställe. Lyssna. Ta ut skivan. Fast den senare proceduren är mindre frekvent sedan jag ordnade två testskivor. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2007-11-22 17:02

Står kvar vid spelaren som en DJ, redo att stoppa och byta till någonting annat.

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2007-11-22 17:09

Hm, jag var kanske inte tillräckligt tydlig: Om det är så att jag bara vill spela ett spår (eller flera som ligger i följd efter varandra) så vill jag till varje pris undvika att starten på ett icke önskvärt spår kommer med! Jag kan å andra sidan inte tänka mig att kapa det minsta på ett spårs eventuella efterklang, så det gäller att trycka på knappen i rätt millisekund! :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-22 17:15

pingvinen skrev:Står kvar vid spelaren som en DJ, redo att stoppa och byta till någonting annat.

Hmm det är rätt coolt när DJ'n lägger vikter (nån som vet kanske kan förklara hur/vad..!?) på skivan för att verkligen se till att det spelas ett visst spår om o om igen.... :)

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-11-22 17:21

Naqref™ skrev:Det är väldigt sällan jag bara vill spela ett spår. Vill jag det så är skivan helt enkelt inte värd att lyssna på. Vissa spår kanske man har ledsnat på men de är ju bara att hoppa över. Däremot kan jag tänka mig att spela spår för att analysera anläggningen. Då är det i med skivan och stega fram till rätt ställe. Lyssna. Ta ut skivan. Fast den senare proceduren är mindre frekvent sedan jag ordnade två testskivor. :)

good point! ofta så köper man ju skivor som man vet har minst hälften bra låtar och hälften jättebra eller lika bra eller nåt. :roll: Men det kan ju hända att någon artist gör någon bra låt men som inte är värd att köpa hela skivan för. Då kan det ju bli så att man råkar ladda hem vilket innebär att problemet är löst då man oftast spelar dessa via dator/mediaspelare. Oftast rör det sig om one-hit-wonders i sönderkomprimerad kvalitet, som man kan spela med vilken apparat som helst.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-11-22 22:22

BertilAlving skrev:Hm, jag var kanske inte tillräckligt tydlig: Om det är så att jag bara vill spela ett spår (eller flera som ligger i följd efter varandra) så vill jag till varje pris undvika att starten på ett icke önskvärt spår kommer med! Jag kan å andra sidan inte tänka mig att kapa det minsta på ett spårs eventuella efterklang, så det gäller att trycka på knappen i rätt millisekund! :D

Märkligt. Jag tycker ju att detta är långt ifrån oviktigt :o. Ungefär som
Bertil skriver i sitt senaste inlägg, alltså – fast han skojar förstås bara ...?

Vill alltså varken kapa önskad låt(s efterklang) i slutet eller förstöra
stämningen med något truminslag på nästa spår.

Max_Headroom skrev:Nästan inga CD-spelare har nummerknappar på fronten. [...]
Men på min finns det! Så jag trycker på knappen bara! [...]

Visst, men stoppar/pausar maskinen sedan den spelat önskat spår?

guldfisk skrev:För att bara spela ett spår skulle jag programmera cd-spelaren.

Mmm. Krångligt. Och när man lyssnar på ett album men bestämmer sig
för att göra en paus precis mellan två spår (med kanske nästan
obefintlig paus emellan), då vill man ju kunna trycka på en knapp när
som helst under spåret och låta spelaren gör jobbet.

Visst kan man ofta tajma tillräckligt bra med fjärrens pausknapp – men
varför skall man behöva, när man har apparater? Jag sitter ju inte och
handvevar plattorna heller, liksom. Vill förstås kunna lyssna i lugn och ro.

På min stationära MD-spelare heter funktionen Automatic pause. Är det
så illa att inga CD-spelare har den funktionen? :o :(

Mvh E*

PS. I Winamp heter funktionen Stop after current (Ctrl+Stop eller
högerklicka på stoppknappen).

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-22 22:44

Svante skrev:Faktiskt.se - där ingen sten lämnas ovänd. :lol:

Hehe. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2007-11-22 23:12

E skrev:
BertilAlving skrev:Hm, jag var kanske inte tillräckligt tydlig: Om det är så att jag bara vill spela ett spår (eller flera som ligger i följd efter varandra) så vill jag till varje pris undvika att starten på ett icke önskvärt spår kommer med! Jag kan å andra sidan inte tänka mig att kapa det minsta på ett spårs eventuella efterklang, så det gäller att trycka på knappen i rätt millisekund! :D

Märkligt. Jag tycker ju att detta är långt ifrån oviktigt :o. Ungefär som
Bertil skriver i sitt senaste inlägg, alltså – fast han skojar förstås bara ...?

Vill alltså varken kapa önskad låt(s efterklang) i slutet eller förstöra
stämningen med något truminslag på nästa spår.

Nej, nu skojar jag inte, jag tycker som du att man ska inte förstöra stämningen med något ovidkommande när man fortfarande sitter och känner sig berörd av det man just avnjutit. Så jag menar praktiskt taget bokstavligt att stop-knappen skall hanteras i rätt millisekund. Det som händer alldeles före och efter ett musikstycke är nästan lika viktigt som musiken själv (tycker i alla fall jag)!

Kan berätta att när jag i slutskedet av en skivproduktion lägger låtarna i rätt ordning på den slutliga mastern, så är jag minutiöst noga med att lägga in exakt rätt pauslängd innan nästa låt skall börja. Jag lyssnar om och om igen, justerar eventuellt pausen lite, och det är i detta arbete väldigt viktigt att man inte bara lyssnar på de sista fem sekunderna av låten, då luras man att lägga för kort pauslängd. Normalt lyssnar jag på ungefär den sista minuten av låten för att känna in rätt pauslängd. Det säger sig själv att detta arbete (som de flesta inte ens är medvetna om) ibland kan ta väldigt lång tid i anspråk, särskilt om skivan har 20-30 spår eller ännu fler (denna arbetstid, kanske minst en timme extra, brukar jag tycka att jag inte kan fakturera min kund så jag bjuder på den!)

Användarvisningsbild
Micke65

Inläggav Micke65 » 2007-11-22 23:42

Förstår inte frågan (Squeezeboxägare) :wink:

Användarvisningsbild
lennartj

Rätt pauslängd

Inläggav lennartj » 2007-11-23 01:32

Jag håller helt med dig Bertil. När jag höll på med liveinspelning av körer mm. och gjorde kopior till körmedlemmarna följde jag Bosse Hanssons råd att spela in ett ordentligt överskott av lokalens ambiens mellan genrep och publikinsläpp att skarva in i stället för publikens hostningar eller för långa applåder, som man blir trött på att höra upprepade gånger.
Det var på den härliga rullbandstiden.
Eftersom jag har min försörjning i databranschen tröttnade jag när alla förväntade sig digital redigering och CD. Då försvann avkopplingen från jobbet och lusten.

När jag spelar CD har jag alla möjligheter med min förträffliga gamla Marantz CD12-drive, som jag dessutom kan programmera att starta och stoppa på valfri minut och sekund inom ett spår, vilket är en tillgång på exempelvis oindexerade operainspelningar. Det är inte så ofta jag gör noteringar, från t.ex 1' 58" till 7'32" för att ta till sig en underbar aria utan att drabbas aven fortsättning man helst vill slippa höra, men ibland är det väldigt skönt.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-11-23 01:37

BertilAlving skrev:Nej, nu skojar jag inte, jag tycker som du att man ska inte förstöra stämningen med något ovidkommande när man fortfarande sitter och känner sig berörd av det man just avnjutit. Så jag menar praktiskt taget bokstavligt att stop-knappen skall hanteras i rätt millisekund. Det som händer alldeles före och efter ett musikstycke är nästan lika viktigt som musiken själv (tycker i alla fall jag)!

Så talar nog bara en sann musikälskare!

Problemet är att siktandet med fjärrkontrollen i rätt millisekund förstör
musikupplevelsen. Och apparater skall inte störa musikupplevelser;
tvärtom skall de senare underlättas så mycket som möjligt.

Glad att höra att jag inte är ensam om detta!

Jakten fortsätter på en CD-spelare med såväl förstklassig prestanda
som smidiga handhavandefunktioner.

Mvh E*

PS.
Sidospår: Vill gärna veta vilken programvara du, Bertil, använder för
exempelvis PQ-kodningen. Jag har hört att CD Architect 5.0 var ett
mycket kompetent verktyg – är det lika bra sedan Sony tog över efter
Sonic Foundry? Skicka gärna ett PM då det inte riktigt hör till ämnet.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-11-23 01:38

Stoppknappen blir det. Jag ogillar också att det kommer med en snutt av nästa låt om jag inte tänkt lyssna på den men för en enstaka låt ids jag inte programmera spelaren. Ganska ofta vil jag dock lyssna på kanske 3-4 låtar och då är det programmering som gäller. Fast allra oftast lyssnar jag nog på hela skivor men skippar någon enstaka låt.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-11-23 01:44

Micke65 skrev:Förstår inte frågan (Squeezeboxägare) :wink:

Nej jag förstår inte heller 8)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-11-23 10:37

E skrev:
Max_Headroom skrev:Nästan inga CD-spelare har nummerknappar på fronten. [...]
Men på min finns det! Så jag trycker på knappen bara! [...]

Visst, men stoppar/pausar maskinen sedan den spelat önskat spår?

Nä, då måste man trycka på program-knappen innan. Den brukar också saknas på 99% av marknadens apparater.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-11-23 10:50

Min CD-spelare spelar alltid bara ett spår i taget. Vill jag höra ett speciellt spår t ex nr 7, så trycker jag nummer 7 på fjärrkontrollen. Förstår inte vad som är problemet.

Mvh

MosFET

Inläggav MosFET » 2007-11-23 11:48

Normalt spelas hela albumet, men när man är lite rund om fötterna och har en del polare hemma blir det en hel del hoppande mellan låtar. Utvecklingen har gått från att sikta rätt spår med pick-up'en, via direktval på cd-spelaren (men ändå flitigt bytande av skiva) till Squeezebox.
Squeezebox, den ultimata lösningen....(speciellt för soffpotatisar).

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2007-11-23 15:13

E skrev:Sidospår: Vill gärna veta vilken programvara du, Bertil, använder för
exempelvis PQ-kodningen. Jag har hört att CD Architect 5.0 var ett
mycket kompetent verktyg – är det lika bra sedan Sony tog över efter
Sonic Foundry? Skicka gärna ett PM då det inte riktigt hör till ämnet.

"E" du har ett PM!
Mvh
Bertil

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-11-23 15:36

Det här fungerar verkligen inte felfritt, men jag ställer om display så den räknar ner det enskilda spåret, istället för att visa den förflutna tiden. Och sen gäller det att vara vaken med stoppknappen innan sista sekunden runnit ut. Jag ogillar starkt att sitta och lyssna ovetandes om hur lång tid det faktiskt är kvar på spåret.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-11-23 19:07

Min mest använda en-spårs-spelare (där man typ vill lyssna på singlar) heter youtube.com! När jag är aktiv youtubeare så har jag kanske 5 fönster uppe - fyra laddandes/sökandes och en spelandes - och mer aktiv lyssning än så blir det inte med datorn som mediaspelare! Mediasmalingen på hårddisk liras på random på allt - man vet sällan vad som spelas och man blir nästan alltid överraskad*! CD/DVD spelar jag på två olika sätt - superaktivt eller muzak - där det första innefattar att jag söker nya skivor medans låten spelas och det senare är typ "Jag sätter på lite Meshuggah nu när jag ska sova, det är så välkomprimerat och kommer aldrig väcka mig!" och sedan skiter man i att det är jag som bestämt vad som spelas. När jag lyssnar på iPoden så blir det superaktivt - jag gör ju det för att jag inte har något att göra och då är det ju perfekt att sitta och... byta låtar! :)

Det är alltid roligare att spela musik för någon än för sig själv så i regel blir det mycket slölyssnat på random i oändlighet.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2007-11-23 22:37

Om det nu verkar vara så viktigt...varför inte bara spela in en skiva med spår man gillar!...enklast tycker jag det verkar vara.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-24 01:12

Spelar stort sett alltid hela skivan rakt igenom. En anledning är ju att jag mest lyssnar på vinyl men trots det så anser jag dom flesta skivorna är ett verk som skall lyssnas på i sin helhet. Lika "meningsfullt" som att kolla vissa scener ur en film bara för man tycker dom är bättre än andra, så är det lika "meningsfullt" är det att göa samma med en skiva. Det är ju helheten som gör summan IMO.

Dock, är det öl i kroppen så blir det ju partylåtar men då använder jag mest datorn som källa. :P
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi