Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:För min del påverkar inte lagringsmediat och dess eventella karrkäter. Jag lyssnar på så bra musik att den talar för sig själv.
hifi-skeptikern skrev:Max_Headroom skrev:För min del påverkar inte lagringsmediat och dess eventella karrkäter. Jag lyssnar på så bra musik att den talar för sig själv.
Problemet är att det är lätt att då gå miste om musik som anläggningen inte förmår förmedla på ett sådant sätt att man förstår den (på grund av att man inte hör nog bra vad musikerna spelar), vilket i sin tur inebär att man inte kan uppskatta den musiken.
Max_Headroom skrev:Det där gäller bara musik som inte är av tillräckligt hög kvalitet. Förtjänsten hos sann kvalitetsmusik framgår även i en köksradio eller min usla bilradio. Jag har hittat mycket bra mysik som råkat fladdra förbi i etern, fast ljudbkvaliteten varit dålig.
hifi-skeptikern skrev:Max_Headroom skrev:Det där gäller bara musik som inte är av tillräckligt hög kvalitet. Förtjänsten hos sann kvalitetsmusik framgår även i en köksradio eller min usla bilradio. Jag har hittat mycket bra mysik som råkat fladdra förbi i etern, fast ljudbkvaliteten varit dålig.
Jag antar då att du tycker att t.ex. det mesta inom jazz (i synnerhet improviserad sådan) inte är kvalitetsmusik.
pingvinen skrev:hifi-skeptikern skrev:Max_Headroom skrev:Det där gäller bara musik som inte är av tillräckligt hög kvalitet. Förtjänsten hos sann kvalitetsmusik framgår även i en köksradio eller min usla bilradio. Jag har hittat mycket bra mysik som råkat fladdra förbi i etern, fast ljudbkvaliteten varit dålig.
Jag antar då att du tycker att t.ex. det mesta inom jazz (i synnerhet improviserad sådan) inte är kvalitetsmusik.
Hur påverkar förekomsten av noter och partitur eller om det är improvisation möjligheten att återge musiken i en apparat?
Max_Headroom skrev:pingvinen skrev:hifi-skeptikern skrev:Max_Headroom skrev:Det där gäller bara musik som inte är av tillräckligt hög kvalitet. Förtjänsten hos sann kvalitetsmusik framgår även i en köksradio eller min usla bilradio. Jag har hittat mycket bra mysik som råkat fladdra förbi i etern, fast ljudbkvaliteten varit dålig.
Hur påverkar förekomsten av noter och partitur eller om det är improvisation möjligheten att återge musiken i en apparat?
Man kan ha läst noterna i färväg och då hör man mer eller mindre tydligt om musikerna spelar som notbladen förskriver... Eller nåt.
hifi-skeptikern Jag vet inte hur mycket som är improviserat och hur mycket som är komponerat i den jazz jag lyssnar på. Jag lyssnar mest på nujazz och drum 'n' bass med jazzig-kärraktär vad gäller jazz-relaterad musik.
hifi-skeptikern skrev:Problemet är att det är lätt att då gå miste om musik som anläggningen inte förmår förmedla på ett sådant sätt att man förstår den (på grund av att man inte hör nog bra vad musikerna spelar), vilket i sin tur inebär att man inte kan uppskatta den musiken.
hifi-skeptikern skrev:Det funkar bra på sådan musik som hjärnan redan är familjär med, men inte speciellt bra på musik som är ny för personen i fråga. J.f.r. den förhärskande åsikten att en bra platta måste man lyssna på många ggr för att tycka att den är riktigt bra. Med en bättre (ur musikinformationsmässig synvinkel) anläggning behövs färre lyssningar för förståelse och med en riktigt bra (eller bra live) bara en lyssning, vilket också i sin tur innebär att man med en riktigt bra anläggning (eller live) kan ta till sig musik som man inte ens med 1000 yssningar skulle förstå med en typsik "låta fint eller "låta fräckt" anläggning.
Magnuz skrev:hifi-skeptikern skrev:Problemet är att det är lätt att då gå miste om musik som anläggningen inte förmår förmedla på ett sådant sätt att man förstår den (på grund av att man inte hör nog bra vad musikerna spelar), vilket i sin tur inebär att man inte kan uppskatta den musiken.
Finns det ens så dåliga anläggningar?
MacBruce skrev:Jodå, det finns lite av varje "där ute." Minns speciellt en bekant som lånade ett par högtalare av mig. Han ville prompt köpa dem, bl.a. därför att de frambringade en trumpet, som han aldrig tidigare hade hört på sin favoritskiva.(!)
pingvinen skrev:hifi-skeptikern skrev:Max_Headroom skrev:Det där gäller bara musik som inte är av tillräckligt hög kvalitet. Förtjänsten hos sann kvalitetsmusik framgår även i en köksradio eller min usla bilradio. Jag har hittat mycket bra mysik som råkat fladdra förbi i etern, fast ljudbkvaliteten varit dålig.
Max_Headroom skrev:Hur påverkar förekomsten av noter och partitur eller om det är improvisation möjligheten att återge musiken i en apparat?
Magnuz skrev:hifi-skeptikern skrev:Problemet är att det är lätt att då gå miste om musik som anläggningen inte förmår förmedla på ett sådant sätt att man förstår den (på grund av att man inte hör nog bra vad musikerna spelar), vilket i sin tur inebär att man inte kan uppskatta den musiken.
Finns det ens så dåliga anläggningar?
Magnuz skrev:hifi-skeptikern skrev:Det funkar bra på sådan musik som hjärnan redan är familjär med, men inte speciellt bra på musik som är ny för personen i fråga. J.f.r. den förhärskande åsikten att en bra platta måste man lyssna på många ggr för att tycka att den är riktigt bra. Med en bättre (ur musikinformationsmässig synvinkel) anläggning behövs färre lyssningar för förståelse och med en riktigt bra (eller bra live) bara en lyssning, vilket också i sin tur innebär att man med en riktigt bra anläggning (eller live) kan ta till sig musik som man inte ens med 1000 yssningar skulle förstå med en typsik "låta fint eller "låta fräckt" anläggning.
Jag tror det är en myt att musik skulle innehålla viss bestämd "information" som lyssnaren "förstår" bara anläggningen är tillräckligt bra. Musikupplevelsen är i minst lika stor utsträckning avhängig av lyssnarens tolkning som av själva innehållet i musiken.
hifi-skeptikern skrev:Alla anläggningar är så dåliga d.v.s. för varje anläggning finns en mängd musik den förmår förmedla och en annan mängd som den inte förmår förmedla på ett för lyssnaren nog begripligt sätt att man hör vad dom spelar och därmed kan (om man har förmågan - tolkningsförmågan) uppskatta musiken. Som du påpekade nedan.
hifi-skeptikern skrev:Någon information innehåller väl musiken!? Denna information behöver troligen nå lyssnarens medvetande i någon grad för att lyssnaren skall kunna tolka musiken d.v.s. göra sig en begriplig avbildning.
Magnuz skrev:Jag är alldeles säker på att de flesta anläggningar (inklusive 500-kronors plastanläggningar från OnOff) förmår förmedla all sorts musik fullt tillräckligt bra för att lyssnaren ska kunna uppskatta den.
Magnuz skrev:Det finns inget givet innehåll i musiken som med nödvändighet måste tolkas på ett visst sätt.
hifi-skeptikern skrev:Även om man ser det rent (musik-)tekniskt så skulle jag vilja påstå/konstatera att de allra flesta anäggningar är så bristfälliga att misslyckas med att hålla ihop även de mest simpla taktkombinationer (eller vad det nu kan tänkas heta i musiktekniska termer).
hifi-skeptikern skrev:Jag är alldeles säker på att du har fel, generellt sett.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster