Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Att inte pulssvaret skulle ha någon större betydelse tycker jag nog är att sätta kravet lågt...
Kraniet skrev:jag ska dit! och då ska jag ha så mycket tid att Öhman(och jag) pratat sig less innan jag går därifrån
norman skrev:När det pratas om linjär fas och att elementen måste sitta i samma akustiska plan kanske man skall tillägga att det är filtrets överföringsfunktion plus elementens överföringsfunktion plus effekter från baffeln som bestämmer hur fasen beter sig. (alltså behöver inte alltid elementen sitta i samma akustiska plan)
Kraniet skrev:men ska du ha äkta fas måste den även stämma fysiskt.. för så fort du rör dig från delningspunkten kommer elementens fas återgå till den fysiska fas de har.
Att jag påstår att minimumfasproblemet inte är angeläget att lösa på bekostnad av andra stora högtalarproblem beror helt enkelt på att jag inte hör skillnad på ett minimumfassystem och ett allpass-system om alla andra parametrar är samma.Martin - om du inte bryr dig om det så kommer det ju ändå inte att bli bra när du löst de andra problemen... och löser du ändå inte de andra problemen så är du kommen längre om du gör det än om du inte gjort det
Martin - jag har faslinjära högtalare(m. processor) med ett i stort sett perfekt pulssvar... jag vet hur mycket sämre de låter ifall jag kör dem utan processorn, no need to test... jag behöver bara köra direkt från CD till försteg och jämföra...
Det går, om man är en fena på Matlab tex skriva ihop ett allpassfilter. Hursomhelst min poäng är att du drar dina slutsatser utifrån att sk "rumskorrigera" ett par högtalare inte fasvrida signalen in till dem på samma sätt som ett delingsfilter gör, det är väldigt stor skillnad.Martin - eh... vem har sådana liggande hemma och skräpar? inte jag i alla fall...
Jag skulle vilja påstå att det absolut är transientrespons man lyssnar på vad man än lyssnar efter. Vad säger du om det? Ingen musik innehåller ju sinustoner som låter i all oändlighet, eller hur? Frågan är såklart vad som gör att transienterna ser ut som de gör och hur man kan distordera en transient så att det hörs. Det är detta jag pratar om, inte att transienter hörs i sig för det vet ju alla som har en hörsel att höra med.och transientåtergivning är inte speciellt svårt att koncentrera sig på att höra skillnader i om man vill. Där spelar det ju ingen roll att man samtidigt har gjort korrektion i frekvensgången.
Det stämmer, men ett system med "linjär" fasrespons är å andra sidan ett minimumfassystem, enda skillnaden är att ett minimumfassystem kan ha avvikelser från linjär frekvensrespons(och fasrespons såklart). Sen finns det naturligtvis inga system som har "linjär" eller "konstant" fas eftersom bandbredden då måste vara oändlig. Det man pratar om är givevis system som har en asymptot i passbandet som är konstant för fasresponsen.Minimumfas är inte samma sak som linjär fasgång(dvs konstant grupplöptid).
Martin skrev:Kraniet har rätt, man måste centrera elementens akustiska centra på samma avstånd för att få "konstant fas" (i en riktning då) för alla frekvenser, men vem bryr sig om sånt när det finns mycket mera angelägna problem att lösa vid filterkonstruktion som tex lobing, överlappning av frekvenser osv.
Det går att göra sådana filter med speciella kombinationer av högre ordningens filter tillsammans med första ordningens bandpassfilter eller minimumfas-eq.Med konventionella filter finns det bara ett sett att tillse konstant grupplöptid, nämligen genom att tillse att överföringsfunktionerna för respektive element är av första ordningen(akustiskt alltså).
Högre ordningens filter med komplexa poler kräver komplexa nollställen för att summan skall bli 1.
Martin skrev:Det går att göra sådana filter med speciella kombinationer av högre ordningens filter tillsammans med första ordningens badpassfilter eller minimumfas-eq.Med konventionella filter finns det bara ett sett att tillse konstant grupplöptid, nämligen genom att tillse att överföringsfunktionerna för respektive element är av första ordningen(akustiskt alltså).
Högre ordningens filter med komplexa poler kräver komplexa nollställen för att summan skall bli 1.
Martin skrev:Fattar inte riktigt det här med linjär fasgång, det borde ju betyda att den kan vara lutande fast linjär ändå, eller hur?
Användare som besöker denna kategori: lemmts och 19 gäster