Tuna bakre högtalare för hemmabio

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

linntok

Tuna bakre högtalare för hemmabio

Inläggav linntok » 2004-02-21 20:49

Hej alla!

Är det någon som har en bra metod för att tuna/placera bakhögtalare för hemabio? Har testat att göra som jag brukar med frontarna, använda olika musiksnuttar om och om igen och i tur och ordning ställa avstånd till sidoväggar, avstånd till bakre vägg och slutligen toe-in. Allt genom att lyssna efter förändringar i "drivet" i musiken.

Resultatet blir att det bakre paret spelar musik väldigt bra men inte låter direkt "imponerande" och "surround" när man ser en film....De vill hamna ganska nära varandra och ganska långt ifrån väggen.

Mitt rum är ganska stort och jag använder ett par Linn Nexus som bakkanaler, ganska stora stativare med andra ord. De står på vanliga stativ på golvet.

Hur gör ni? Ska jag hänga upp burkarna på väggen fast de låter bumligt nära en vägg? Ideer, tips?

Tacksam för svar!

Användarvisningsbild
dali

Inläggav dali » 2004-02-22 10:49

Om jag har förstått saken rätt så kan du inte få "rätt" placering för både musik och hembio med monopoler. För flerkanalsmusik (exempelvis DVD-A) rekommenderas att högtalarna är monopoler, placerade snett bakom, i höjd med öronen, riktade mot sittpositionen.

För hembio ska de helst vara dipoler, placerade på sidan om sittpositionen, en bra bit över öronhöjd. Ev kompletterade med högtalare bakom sittpositionen (6.1/7.1).

Man kan använda högtalare som är omkopplingsbara dipoler och monopoler, men placeringen är ändå en svår nöt.

Referens: Dolby's guide

Omkopplingsbara högtalare: Veritas 2.0R
Har ingen relation till danska högtalare.

linntok

Inläggav linntok » 2004-03-22 21:58

Tack för ditt svar dali! Planerar väggstativ och/eller utbyte av mina nuvarande bakkanaler. De är troligen inte riktigt anpassade till uppgiften och är dessutom väldigt tunga att driva.

Återgå till Generellt om hifi