Hur tänker hifitidskrifterna när dom testar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Hur tänker hifitidskrifterna när dom testar?

Inläggav Alexi » 2007-12-20 13:25

Egentligen borde jag kanske ställa denna fråga på ett annat forum där det finns fler medlemmar som tror på denna metod jag vill ha förklarad, men jag testar här först :)

Jag kan förstå LTS testmetod där man strävar efter neutral färgning och man har hittat en metod som man tror bäst kan användas för att hitta denna typ av apparatur, det är inte det jag vill diskutera här utan:

Hifitidskrifter som jag inte riktigt förstår vad dom letar efter eller hur.

Som jag förståt så har dom en anlägning som dom tycker målar upp en fin tavla, kablarna lägger till lite gult, slutstegen lite blått osv. och till slut har man en vacker mångfärgad helhet som man tycker låter väldigt bra och så använder man den som referens.
Om man då testar en kabel som inte tillför något gult så ser helhetsbilden allt för blå ut och man beskriver då kabeln som att den färgar blått. Medans det kanske i själva verket kan vara vilken komponent som helst i kedjan som färgar och referns kabeln fungerande som kompensation.

Följaktligen, hur kan man bedöma något när man inte har en neutral referensram att utgå ifrån?

Jag betvivlar alltså inte att man hör skillnader eller att vissa komponenter får helheten att låta subjektivt bättre, men hur vet man vad som påverkar vad, när man inte har någon stabil grund att stå på.

Man blir ju helt utelämnad som konsument att helt ensam försöka måla upp sin egen tavla med färger och blint testa sig fram, eftersom dom bedömningar som görs i tidskrifterna bara gäller för den testpersonens anläggning i hans rum och varför isf. köper man tidningen i fråga?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-12-20 14:49

Jaha, du...

Berättigade frågor. Skulle nog tom vilja kalla dem för berättigade påståenden! Tror att förklaringen ligger i att de menar att smaken är personlig medans anhängare av F/E-lyssning nog menar att goda egenskaper är mer (nåja) generella.

/Jocke

PS. Jag föredrar en svagt rosa ton i min tavla! :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Re: Hur tänker hifitidskrifterna när dom testar?

Inläggav MichaelG » 2007-12-20 14:53

Alexi skrev:Jag betvivlar alltså inte att man hör skillnader eller att vissa komponenter får helheten att låta subjektivt bättre, men hur vet man vad som påverkar vad, när man inte har någon stabil grund att stå på.

Just detta är ett av skälen till varför jag har svårt att intressera mig för tester i hifi-tidningarna. Under de år jag köpte tidningarna eller i de lösnummer jag köper någon enstaka gång nu för tiden har jag aldrig någonsin sett detta problematiseras på allvar. Min uppfattning är att testgängen på respektive tidning helt enkelt inte är medvetna om problemet. Och därför tror att om det låter "ljust" med en viss kabel, så beror det på att kabeln är ljust klingande. (Och inte på att kabeln kanske avslöjar att annan elektronik är ljust klingande, alternativt att rummet behöver åtgärdas.)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-12-20 15:09

Jocke skrev:Tror att förklaringen ligger i att de menar att smaken är personlig medans anhängare av F/E-lyssning nog menar att goda egenskaper är mer (nåja) generella.

Jag har svårt att se giltigheten i denna förklaring. I de tidningar jag läser (läst) så tillskriver man i pricip genomgående den testutsatta apparaturen egenskaper av ljudmässig karaktär. Alltså att en förstärkare låter mörkt, att en kabel låter ljust, att en högtalare låter för direkt på, etc, etc...

Detta är en logisk omöjlighet med mindre än att man har fullständig kontroll på övriga kedjan inklusive rummet (kompletterat med mätvärden som stöder lyssningsresultaten).

Med tanke på att man snarare kombinerar referensanläggningar där allt låter "bra" tillsammans och i det rum de skall verka, borde slutsatsen snarast vara typ:

-Just denna anläggning i just detta rum med just dessa skivor, låter ljusare med kabel A än med kabel B.

Dvs. testerna säger i princip ingenting för normalkonsumenten. Oavsett om smaken är personlig eller inte. Men eftersom de utger sig för att ge viss vägledning och eftersom många tror att de gör det, blir det hela litet lurigt.

Hälsn. Michael

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-12-20 15:28

De få gånger jag har läst några tester har varit för ~5 år sen då man varit på gång att köpa t.ex en Hembioreciever för runt 5.000 spänn..

Har jag då fastnat för 2 styckna och ser dessa vara testade kan jag ju åtminstone kolla 2 saker i tidningen.. Hur de gillar handhavandet och utbudet av in och utgångar (iofs kan jag ju utläsa det sistnämnda av spec) samt att jag i bästa fall får en effektmätning (typ kub) för att se hur den kan klara av de högtalare jag tänkt använda (om jag vet hur de beter sig frekvensmässigt)..

Tror 50% av deras betyg på dessa prylar är ljud, och när de masstestar t.ex recievers i lägre prisklasser brukar ju ljudet skilja extremt lite. Resten är handhavande, finesser och effektkapacitet.

Sen funderar man ju hur de gör när de avgör ljudkvaliteten.. Jag menar det e ju fan inte lätt att få en ny apparat av ett märke man inte kört förut och köra den "neutralt". Alla ljudformat har sina förinställda värden, det kan ju skilja megamycket i volym/balans/karaktär mellan de många avkodningar som finns. Testar de bara i 2-kanal ger det mig som ska ha den till bio inte så stor vägledning. (jo jag använder mest DPLIIx när jag lyssnar på musik/TV). När de kör filmljud brukar ju möjligheten att påverka begränsa sig till bas/diskant, samt volym på olika kanaler vilket jag antar de borde ha lika på alla testade om det nu är möjligt.

Min 3e hembioreciever, en H/K 630 tog mig nog 2 månader att trimma in så jag tyckte det lät bra.. Alla format lät olika på sitt sätt och jag förstod inte på långa vägar varför i början.. Men det var ju bara att sätta sig och nolla allt och sen börja jämföra.. det tar tid.

WuXian

Inläggav WuXian » 2007-12-20 15:51

I den senaste H&M tycker de att en extra diskant, för mångatusenkronor placerad ovanpå högtalarna gör bra saker för psyket och annat; men konstaterar i slutet att testa själv, med och utan...inte för länge dock för då låter det lika mycket bättre även utan extradiskanten!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Hur tänker hifitidskrifterna när dom testar?

Inläggav Max_Headroom » 2007-12-20 17:18

Alexi skrev:Följaktligen, hur kan man bedöma något när man inte har en neutral referensram att utgå ifrån?

Det kan man inte, och det är heller inte avsikten. Avsikten är att sälja tidningar. Det man skriver behöver itne vara bra underbyggt, eller sant på något sätt. Det räcker med att läsaren tror det och/eller tycker det är underhållande läsning. Det finns flera bra metoder att att framstå som mer trovärdig. Ett är att ge en detaljerad beskrivning. Därför kan man i tester som rimligen borde ge inge, eller extremt små skilnader, läsa långa målande utläggningar med massor av adjektiv. En annan metod är att använda en ett språk, en vokabulär, som är unik för området. Läsaren känner sig då "invigd", att man håller på med något som "vanligt folk" inte begriper sig på. Hifi-balskorna använder gärna även denna metod.

Jag känner inte till någon HiFi-tidning som har en uttalad målsättning, eller idé varken bakom ljudåtergivning eller det redaktionella arbetet.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-12-20 22:16

Kan hålla med Max Headroom här.

Man kan oftast inte dra några som helst objektiva slutsatser av tidningarnas tester. Inte om testerna går till på det sätt som Alexi beskriver- vilket de tyvärr nästan alltid gör.

Men, det är värre ändå !

Kom också ihåg att annonsörerna/reklamen också påverkar resultatet i hifitidningen- kanske mer än hur själva testen är utformad, samt eventuella produkters förträfflighet.

Tidningarna läses alltså som god underhållning, ungefär som biltidningar, som är ungefär lika beroende av annonsörerna som hifitidningarna, och därmed lika subjektivt färgade.
Någon vettig objektiv information får man sällan.

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-12-21 00:47

"Hur tänker hifitidskrifterna när dom testar?"

Finns två fel? 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-12-21 02:36

Richard skrev:Kan hålla med Max Headroom här.

Man kan oftast inte dra några som helst objektiva slutsatser av tidningarnas tester. Inte om testerna går till på det sätt som Alexi beskriver- vilket de tyvärr nästan alltid gör.

Men, det är värre ändå !

Kom också ihåg att annonsörerna/reklamen också påverkar resultatet i hifitidningen- kanske mer än hur själva testen är utformad, samt eventuella produkters förträfflighet.

Struntprat, annonsörerna får oftast inte reda på testresultaten förrän tidningen har publicerats. Många annonsörer förbokar dessutom annonser månader i förväg, utan att förvänta sig bra recensioner.

Användarvisningsbild
tiefenmesser

Inläggav tiefenmesser » 2007-12-21 09:07

subjektivisten skrev:"Hur tänker hifitidskrifterna när dom testar?"

Finns två fel? 8)

Jo, tänker och testar ska det mycket till för att få hamna i samma mening som hifitidskrifterna

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-12-21 09:45

[ironi]

Nä, för självfallet är det så att alla tester som inte är F/E tester måste vara helt irrelevanta och utförda av imbeciller. 8O

[/ironi]
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-12-21 10:08

Floyd skrev:[ironi]

Nä, för självfallet är det så att alla tester som inte är F/E tester måste vara helt irrelevanta och utförda av imbeciller. 8O

[/ironi]

Var det där verkligen ironiskt? Ligger det inte en hel del i Alexis resonemang om hur svårt dett är att få till ettt tillförlitligt resultat på det sätt som många hifi-tidningar testar? Jag tror inte det är imbeciller över huvud taget, utan väldigt vänliga själar med stort hifi-intresse. Men särskilt rättvisande är knappast deras procedurer, det kan jag knappast tro...

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-12-21 11:22

shifts skrev:

[/ironi]

Var det där verkligen ironiskt? Ligger det inte en hel del i Alexis resonemang om hur svårt dett är att få till ettt tillförlitligt resultat på det sätt som många hifi-tidningar testar? Jag tror inte det är imbeciller över huvud taget, utan väldigt vänliga själar med stort hifi-intresse. Men särskilt rättvisande är knappast deras procedurer, det kan jag knappast tro...

Hela diskussionen bottnar antagligen i huruvida det är mer rättvisande att använda öronen när man avgör vad man tycker låter bäst. Eller huruvida man låter ett mätinstrument avgöra.

Audiofilen XX tar mod till sig och läser HiFi-blaskan, tidningen YY. Där står att läsa att man anser att produkten ZZ låter väldigt bra och anses varandes en prisvärd och bra produkt. Dagen efter läser XX i den fiiiiina tidskriften ÅÅ att denna produkt inte mäter speciellt bra. Detta får omedelbart XX att stämpla blaskan YY som väldigt oseriös och dess skribenter är grovt mutade av ZZ:s generalagent som har en liten annons inne i samma nummer.

SJÄLVKLART är subjektiva åsikter just subjektiva, men de ska inte nedvärderas bara därför vilket sker alltför ofta, i synnerhet på detta forum. Inlägg som:

subjektivisten skrev:
"Hur tänker hifitidskrifterna när dom testar?"

Finns två fel?

Jo, tänker och testar ska det mycket till för att få hamna i samma mening som hifitidskrifterna

får väl anses vara hyfsade exempel på detta.

Det finns gott om forumiter som anser sig vara betydligt bättre lämpade att utföra tester än vad etablerade HiFi-journalister är. Ok, det får stå för dem och deras ibland alltför stora egon. Men får väl helt enkelt ta testerna för vad de är och inte läsa dem som fan själv läser bibeln. Ta testerna som tips på potentiellt lyckade produkter och låt det egna öronet avgöra. F´låt, det egna mätinstrumentet borde jag kanske skriva.... :?
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-12-21 11:45

Floyd skrev:Hela diskussionen bottnar antagligen i huruvida det är mer rättvisande att använda öronen när man avgör vad man tycker låter bäst. Eller huruvida man låter ett mätinstrument avgöra.

Men detta handlar väl ändå inte denna tråd om?! Denna tråd handlar väl om hur svårt det måste vara att bedöma egenskaperna hos en komponent om man inte har full kontroll på övriga och samspelet dem emellan? Och problemen med att tillskriva den testade komponenten egenskaper som lika gärna kan finnas någon annanstans i anläggningen. Och att detta begränsar värdet av de tester som utförs av dem som inte inser och beaktar detta problem.

Hälsn. Michael

Och om man inte använder sina öron för att avgöra vad man tycker låter bäst vad använder man då? Varför förs detta argument fram tid efter annan precis som om någon tyckte något annat?

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2007-12-21 12:29

MichaelG skrev:
Och om man inte använder sina öron för att avgöra vad man tycker låter bäst vad använder man då? Varför förs detta argument fram tid efter annan precis som om någon tyckte något annat?

jag tror att det finns en överraskande stor andel personer här på detta forum som har använt ANDRAS öron när dom avgjort vad som låter bäst. Hur många har egentligen själva F/E testat pioneer 668 och denon 2105 innan dom köpte den :wink:
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-12-21 13:52

Bongo skrev:jag tror att det finns en överraskande stor andel personer här på detta forum som har använt ANDRAS öron när dom avgjort vad som låter bäst.

Med risk för att detta blir en semantisk diskussion; Jag tror att många (här och annorstädes) använder andras öron/omdömen vid val av apparatur. Huruvida man sedan anser det låta bra eller inte blir nog väldigt ofta en fråga för de egna öronen. Jag tror (=vet inte, men gissar ändå) dock att "kejsarens nya klädersyndromet" trots allt är något mindre förkommande bland faktisktmedlemmar än bland hifi-nerdar i allmänhet vad gäller uppfattningen om anläggningars/komponenters välljud.

I all ovetenskaplighet baserar jag denna tro på att jag själv är en av få som under (eller efter) en lyssningsseans kan säga att jag inte hörde någon skillnad på exempelvis två olika tveaks. Trots att seansmästaren noga påpekat att de som inte hör skillnaden antingen saknar begåvning eller är olämplig för sitt ämbete. Alla runt omkring bruka då lovprisa produktens närmast undergörande verkan för ljudegenskaperna. När jag då säger att jag inte hörde någon skillnad blir jag snabbt omgiven av himlande ögon, menande blickar och bortvända ryggar.

Eftersom det verkar finnas fler sådana som jag här på faktiskt, tar jag det som inäkt för att skepsismen inför undermediciner och tilliten till de egna sinnena är större här än på andra ställen.

Men jag kan ju så klart ha fel. :wink:

Hälsn. Michael

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-12-21 13:56

Rain skrev:

Men, det är värre ändå !

Struntprat, annonsörerna får oftast inte reda på testresultaten förrän tidningen har publicerats. Många annonsörer förbokar dessutom annonser månader i förväg, utan att förvänta sig bra recensioner.

.....men en dålig recension av en produkt i tidningen resulterar ofelbart att tillverkaren till produkten drar in sina KOMMANDE annonser - det finns ju ingen som helst anledning att annonsera i en tidning för 10000:- tals kronor, för att sedan som tack få en sågning av en dålig produkt.

Därför skriver recencenterna nästan alltid positivt om allt, med kommentarer som " verkligt bra för prisklassen " mm.
Dessutom hyllar man skräp - eftersom en sågning innebär annonsbojkott, som i slutänden innebär konkurs för tidningen.

Det totala vansinnet inträder då man börjar hylla kablar för 100000:- kronor, men det värsta är nog ändå att några få faller för locktonerna, nämligen de som köper skräpet. ( Vilket man naturligtvis får göra, det är ju ett fritt land ). :)

Rain har rätt då han påstår att annonsavdelningen ibland inte vet vad som testas i den aktuella tidningen ( den tidning där den nya annonsen finns ). Däremot så innebär en sågning av en produkt- ofelbart, att annonsören slutar annonsera i fortsättningen, vilket ju innebär katastrof för tidningen, i förlängningen. 8O

Kom ihåg att det är annonserna i tidningen, inte köparna av tidningen, som gör att tidningen går runt. :?

V. H. Richard.

Edit: man kan säga att tillverkarna, annonsörerna, tidningen, köparna av tidningen, köparna av produkterna lever i symbios. Det ena leder till det andra. D.v.s. köper många tidningen vill fler annonsörer vara med, annonsörerna är med av den anledningen att de vill sälja fler produkter, goda recensioner i tidningen av en produkt leder till en ökad försäljning av produkten, vilket genererar mera stålar till nya reklamfinanser för tillverkaren, som i sin tur kan göda hifitidningen med mera kulor......... :wink:
Senast redigerad av Richard 2007-12-21 14:04, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-12-21 13:59

Richard skrev:Kom ihåg att det är annonserna i tidningen, inte köparna av tidningen, som gör att tidningen går runt.

Som med det mesta råder det en viss symbios däremellan...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-12-21 14:07

MichaelG skrev:
Bongo skrev:jag tror att det finns en överraskande stor andel personer här på detta forum som har använt ANDRAS öron när dom avgjort vad som låter bäst.

Med risk för att detta blir en semantisk diskussion; Jag tror att många (här och annorstädes) använder andras öron/omdömen vid val av apparatur. Huruvida man sedan anser det låta bra eller inte blir nog väldigt ofta en fråga för de egna öronen. Jag tror (=vet inte, men gissar ändå) dock att "kejsarens nya klädersyndromet" trots allt är något mindre förkommande bland faktisktmedlemmar än bland hifi-nerdar i allmänhet vad gäller uppfattningen om anläggningars/komponenters välljud.

I all ovetenskaplighet baserar jag denna tro på att jag själv är en av få som under (eller efter) en lyssningsseans kan säga att jag inte hörde någon skillnad på exempelvis två olika tveaks. Trots att seansmästaren noga påpekat att de som inte hör skillnaden antingen saknar begåvning eller är olämplig för sitt ämbete. Alla runt omkring bruka då lovprisa produktens närmast undergörande verkan för ljudegenskaperna. När jag då säger att jag inte hörde någon skillnad blir jag snabbt omgiven av himlande ögon, menande blickar och bortvända ryggar.

Eftersom det verkar finnas fler sådana som jag här på faktiskt, tar jag det som inäkt för att skepsismen inför undermediciner och tilliten till de egna sinnena är större här än på andra ställen.

Men jag kan ju så klart ha fel. :wink:

Hälsn. Michael

Mycket bra skrivet.

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-12-21 14:43

Floyd skrev:
shifts skrev:

[/ironi]

Hela diskussionen bottnar antagligen i huruvida det är mer rättvisande att använda öronen när man avgör vad man tycker låter bäst.

Precis. Och med HiFi-blaskornas metod så låter man inte öronen avgöra, utan får med även andra saker som dagsform, synintryck, förutfattade meningar, gamala van om hur riggen "brukar låta" mm. Så länge man inte tar bort dessa felkällor är deras testmetod goddag yxskaft. Ett problem i sammanhanget är att dom själva helt verkar sakna insikt i dessa problem, samt intresse av att utforska saken när problemen kommer på tal, vilket händer.

Jobbigt, om allt man skrivit dom sensatse 25 åren i själva verket varit helt fel och/eller kraftigt överdrivet...

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-12-21 15:40

Andra områden där vi vilseleds av våra subjektiva bedömningar:

Vin - här borde man omgående ta fram en neutral referens - tillexempel vatten - och test smakavvikelse mot denna.

Mat - när man äter på diverse näringsställen finns ingen som helt garanti för att kotletten smakar som grisen har tänkt dem! Och självklart är grisens åsikt den enda som räknas - han om någon är väl "artisten". Resten av kedjan skall ägna sig om en neutral förmedling

Bilar - Teknikerna skulle med enkelhet kunna ta fram en modell som motsvarar allas behov. Tänk vad billig den skulle bli tackvare massproduktion! Man skulle till exempel kunna bygga delar av karossen i papp.

Kvinnor - Det finns ingen som helt garanti för att en vacker kvinna är en bra fru eller en duktig arbetare. I stället för att, som nu, låta oss påverkas av våra sinnesintryckt och villfarelser bör vi ta vetenskapen till hjälp. Men matching mot en genbank kan vi utrota ärftliga sjukdomar och vi slipper risken att någon väljer fel på grund av känslosvall på småtimmarna.

KAMRATER! Vi bör omedelbart vända oss mot åratal av kapitalistisk indoktrinering och vilseledande marknadsföring! Låt oss därför ställa oss bakom våra ledare Teknokraterna. De vet vad som är bäst för folket och vill dess väl. Hylla femårsplanen - den kommer att ge oss en ny och bättre värld!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-12-21 15:47

Koffe skrev:Andra områden där vi vilseleds av våra subjektiva bedömningar:

Vin - här borde man omgående ta fram en neutral referens - tillexempel vatten - och test smakavvikelse mot denna.

Det har man på¨speriösa vinprovningar...

Bilar - Teknikerna skulle med enkelhet kunna ta fram en modell som motsvarar allas behov. Tänk vad billig den skulle bli tackvare massproduktion! Man skulle till exempel kunna bygga delar av karossen i papp.

Finns också, men modellen lades ned efter att östtyskland blev demokratiskt och marknaden försvann. Trabant heter bilen. Rena skräpet. Hade det varit inom HiFi hade man kunnat guldbelägga den och sålt den för 8 miljoner och tidskrifterna skulle ha berömt såväl prestanda som komfort så som varande bland det bästa som gick att få.

Kvinnor -

Exit Planet Sweden.

KAMRATER! Vi bör omedelbart vända oss mot åratal av kapitalistisk indoktrinering och vilseledande marknadsföring! Låt oss därför ställa oss bakom våra ledare Teknokraterna. De vet vad som är bäst för folket och vill dess väl. Hylla femårsplanen - den kommer att ge oss en ny och bättre värld!

Håller med! Länder med 5års plan är ett föredömme när det gäller miljö, demokrati och välstånd. Svälten i Nord Korea är USAs och teknokraternas fel och i Kina är det ju så bra. Eller för att citera Pierre Shori (eller hur han stavar): "Castro är för stor för Cuba!"...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-12-21 15:50

Koffe skrev:Andra områden där vi vilseleds av våra subjektiva bedömningar:

Vid vinprovning är blindtest en självklarhet.

Mat - när man äter på diverse näringsställen finns ingen som helt garanti för att kotletten smakar som grisen har tänkt dem! Och självklart är grisens åsikt den enda som räknas - han om någon är väl "artisten". Resten av kedjan skall ägna sig om en neutral förmedling
Eh...? Kocken är artisten, va? Jag föredrar att kunna välja själv om jag vill ha extra salt och ketchup framför slentriankryddning.

Vid testning av bilar är en uppsjö mätvärden legio, som anses som helt relevanta för att välja (eller kanske mera välja bort) modeller. I en enkel presentation av en ny bilmodell finns kanske ett tiotal mätvärden, än mer i en riktig test.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-12-21 16:30

Rain skrev:

Men, det är värre ändå !

Dubbelstruntprat: Är resultatet dåligt kontaktas inte sällan leverantören för att kontrollera om produkten är felaktig, eller helt enkelt avstå från att delta i testet. Och det är förstahandsinformation jag fått.

Koffe: Att man inte orkar eller har lust att göra rationella val, gör väl irrationella val knappast mer rätt för att de är legio? visserligen kan ett irrationellt val ge samma eller resultat som ett rationellt. Men jag tror man kommer längre mer en räcka rationella val, än en räcka irrationella.

Ett ovanligt dåligt och ogenomtänkt inlägg från dig. Du står för din åsikt, vilket är bra. Men den, åsikten, tycks vara illa genomtänkt, underbyggd och motiverad.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-12-21 18:37

tiefenmesser skrev:Jo, tänker och testar ska det mycket till för att få hamna i samma mening som hifitidskrifterna

Precis. Helt galet. :lol:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-12-21 18:39

Floyd skrev:Det finns gott om forumiter som anser sig vara betydligt bättre lämpade att utföra tester än vad etablerade HiFi-journalister är.

Ja, dom flesta här på forumet skulle kunna göra ett minst lika bra jobb som dom på tidningarna, och många skulle göra ett klart bättre jobb.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-12-21 18:46

subjektivisten skrev:
Floyd skrev:Det finns gott om forumiter som anser sig vara betydligt bättre lämpade att utföra tester än vad etablerade HiFi-journalister är.

Ja, dom flesta här på forumet skulle kunna göra ett minst lika bra jobb som dom på tidningarna, och många skulle göra ett klart bättre jobb.

Akkurat, men ingen skulle köpa tidningarna efter några nummer om vi gjorde testerna :? ...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-12-21 18:49

lasselite skrev:
Koffe: Att man inte orkar eller har lust att göra rationella val, gör väl irrationella val knappast mer rätt för att de är legio? visserligen kan ett irrationellt val ge samma eller resultat som ett rationellt. Men jag tror man kommer längre mer en räcka rationella val, än en räcka irrationella.

Ett ovanligt dåligt och ogenomtänkt inlägg från dig. Du står för din åsikt, vilket är bra. Men den, åsikten, tycks vara illa genomtänkt, underbyggd och motiverad.

Håller inte alls med; jag tror att Koffes inlägg pekar på så mycket mer än bara "rationella val eller ej". Det handlar (enligt mig) om förhållingssätt, om livsfilosofi, om att F/E-lyssnaren har ett helt annat synsätt på saker o ting än Shakti-lyssnaren. Det är två olika hifi-intressen, och aldrig mötas de tu.

MichaelG beskriver egentligen hur tokigt det kan bli när dessa två olika hifi-kulturer kolliderar. Teknokraten, objektivisten, F/E-lyssnaren har i själ och hjärta svårt att acceptera att det som de andra håller på med, något för dem fullständigt irrationellt, ändå "makes prefect sense" - om man ser till helheten, ändamålet.

(mer senare)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-12-21 18:55

lasselite skrev:Ett ovanligt dåligt och ogenomtänkt inlägg från dig. Du står för din åsikt, vilket är bra. Men den, åsikten, tycks vara illa genomtänkt, underbyggd och motiverad.

Ahhh! Vuxen tilltal! Vad trevligt. En verklig en klassiker i förhandlingsspel.

Motfråga: På vilket sätt är den dåligt underbyggd?

Om vi tar transparensideologin å andra sidan. På vilket sätt är den underbyggd? Inga teorier nu - hårda data tack! Vilka undersökningar har visat att konsumenten alltid föredrar en transparent kedja? Lasselite?

Egentligen tycker jag att trådens ursprungsfråga var intressant - "Hur tänker hifitidskrifterna när dom testar?" Men eftersom alla icke naturvetenskapliga argument/förklaringar omedelbart förkastas just därför att de är... icke naturvetenskapliga så vet jag inte om det är meningsfullt att diskutera seriöst.

PS. Jag tror att den modell för sändare/mottagare som ofta används är för enkel. Det är därför som transparens-tjohejet ofta hamnar ute på hal is i diskussionerna. Och det är kanske därför som det kan vara svårt att förstå recensenterna. - Det, och som sagt, bristande förankring i mätningar av preferenser - vad vill konsumenterna ha?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi