Jag kan förstå LTS testmetod där man strävar efter neutral färgning och man har hittat en metod som man tror bäst kan användas för att hitta denna typ av apparatur, det är inte det jag vill diskutera här utan:
Hifitidskrifter som jag inte riktigt förstår vad dom letar efter eller hur.
Som jag förståt så har dom en anlägning som dom tycker målar upp en fin tavla, kablarna lägger till lite gult, slutstegen lite blått osv. och till slut har man en vacker mångfärgad helhet som man tycker låter väldigt bra och så använder man den som referens.
Om man då testar en kabel som inte tillför något gult så ser helhetsbilden allt för blå ut och man beskriver då kabeln som att den färgar blått. Medans det kanske i själva verket kan vara vilken komponent som helst i kedjan som färgar och referns kabeln fungerande som kompensation.
Följaktligen, hur kan man bedöma något när man inte har en neutral referensram att utgå ifrån?
Jag betvivlar alltså inte att man hör skillnader eller att vissa komponenter får helheten att låta subjektivt bättre, men hur vet man vad som påverkar vad, när man inte har någon stabil grund att stå på.
Man blir ju helt utelämnad som konsument att helt ensam försöka måla upp sin egen tavla med färger och blint testa sig fram, eftersom dom bedömningar som görs i tidskrifterna bara gäller för den testpersonens anläggning i hans rum och varför isf. köper man tidningen i fråga?