Litet mer om Ny Teknik (nu kabel!)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Litet mer om Ny Teknik (nu kabel!)

Inläggav Almen » 2007-12-21 15:37

Saxat från senaste Ny Teknik, under avdelning nya produkter, rubriken "Stolpskott":
Ny Teknik skrev:Northern Star Äsping
1500 kronor? Nej, nej försök inte med oss, så mycket kan inte en vanlig hdmi-kabel kosta! Trots alla fina testresultat tvivlar vi starkt på att ettor och nollor kan åka så mycket bättre i Äsping att det syns i tv-bilden.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2007-12-21 16:22

jag läste också detta. Jag är böjd att hålla med om att 1500 kr är mycket för en kabel som ska överföra en digital signal en meter. På vilket sätt skulle den digitala signalen kunna förvanskas eller färgas på ett sätt som inte kan korrigeras i slutet av kedjan?

P.S. Min högst subjektiva jämförelse som postats i annan tråd där jag jämförde samma musik på CD och vinyl har tagit en ny vändning med annan pickup. Nu låter vinylen mycket bättre. inte nödvändigtvis bättre än CD, men mycket bättre än innan.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-12-21 16:47

Var det inte nån liknande diskussion tidigare ang denna kabel?

http://www.hifiklubben.se/produkter/kab ... _meter.htm

En "snygg" nätverkskabelstump för 5000 spänn?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-12-21 17:13

Det är tydligen inte så lätt att överföra HDMI i högsta upplösning mer än 10 meter. Men varför är det så svårt? Vad är det för egenskaper som kabeln behöver ha för att klara detta med marginal, och är det några dyrbara egenskaper?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-12-21 17:16

det finns optiska kablar till hdmi
de är inte gratis men de är bra även på långa längder
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-21 18:12

BengtO skrev:Var det inte nån liknande diskussion tidigare ang denna kabel?

Det där är oerhört pinsamt för återförsäljaren enligt mig.

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2007-12-21 18:34

Kaffekoppen skrev:

Enligt mig är det pinsamt att åka i en Skoda Fabia, och nog gör folk det ändå :wink: :lol:
Mvh. Bred

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-21 18:45

Enligt vad jag hört är det ett relativt billigt transportmedel, vilket i mina ögon är ett klokt val 8).

Däremot är det oklokt att flyga JAS mellan Kungsholmen och Bromma flygplats av rent praktiska skäl...

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-12-21 19:01

Ja betänker man prisskillnaden mellan den där och samma längd "vanlig" nätverkskabel så måste det ju vara en jävulskt skillnad ljudkvalitetsmässigt för att berättiga det..

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-12-21 19:19

Kaffekoppen skrev:
Däremot är det oklokt att flyga JAS mellan Kungsholmen och Bromma flygplats av rent praktiska skäl...

Men det skulle ge en jävla status!

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2007-12-21 20:41

Kaffekoppen skrev:

Sanslöst! Jag citerar länken:

Du behöver i princip bara en vanlig datornätverkskabel för att kunna använda DenonLink men precis som när det gäller andra kabeltyper finns det extra ljudkvalitet att hämta om du väljer en kvalitetsprodukt som är optimerad för ändamålet.

Är det skillnad på bitar som var ljud innan A/D omvandlingen och bitar som är något annat, tex bild eller html eller excelfiler?

Det samma gäller de solida kontakterna, där själva låstappen utformats i en speciell, avrundad design som inte böjs eller knäcks.

Jag rycker ur nätverkskablar ur min laptop flera gånger om dagen, när kontakterna går sönder - och det händer inte så ofta - skaffar jag en ny (billig) nätverkskabel. Hur ofta byter man Denonlink mellan apparaterna?

AK-DL1 är riktningsbestämd och den rätta signalriktningen finns naturligtvis angiven på kabeln så att du inte riskerar att få minskad prestanda på grund av felaktig montering

Hur skulle prestandan minska om kabeln kopplas in bakochfram?

50 spänn är det värt, inte 5000.

Användarvisningsbild
Wader

Inläggav Wader » 2007-12-21 21:09

I nätverk där info flyter fram fungerar det så att signalkällan skickar "bursts" Cirka 100 paket som kan inehålla det mesta. Ungefär ett paket per tecken, det är att generalisera men ganska nära sanningen. Mottagaren får info om hur många paket som vara med i varje burst och väntar till den får alla eller skickar tillbaka till signalkällan att den inte fått alla paket och talar om hur många som fattas och vilka det är. När alla paket kommit fram få källan ett OK från mottagaren och så skickar källan en "burst" till.

I en glaskabel skickas det ju bara ljusblippar i olika faser, som sinusvågor ungefär. Optokopplare på varje sida som gör om elektrikska signaler.

Hur det fungerar i hifivärlden har jag inte en aning om. Kanske mottagaren också där har en buffert där signal lagras. ingen aning men det vore roligt att veta.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-12-22 00:43

paa skrev:Det är tydligen inte så lätt att överföra HDMI i högsta upplösning mer än 10 meter. Men varför är det så svårt?

Om DVI:
http://www.tomshardware.se/grafikkort/2 ... index.html

HDMI:
http://www.bluejeanscable.com/articles/ ... mi-run.htm
http://www.bluejeanscable.com/articles/ ... cables.htm
...perspektiv...

Återgå till Generellt om hifi