Nån som har koll på "elsanerad" elinstallation?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Nån som har koll på "elsanerad" elinstallation?

Inläggav Harryup » 2004-02-23 19:16

Trodde måttligt på nätkablars betydelse och vad som sker i dom. Dock fick jag massor med konstigheter efter att ha bytt en del grejor. Typ ränder på TV'n på övervåningen som bara är kopplad till centralantenn och elnät.
Så istället för att lägga en oöverskådlig summa pengar på HIFI nätkablar som förmodligen finns att köpa betydligt billigare på andra ställen så tänkte jag höra om nån vet vad som installeras i elallergikers hus?
Nya skärmade uttag? Skärmade nätsladdar? Skärmade kontakter?

linntok

Inläggav linntok » 2004-02-23 23:52

Hej!

Funderade på att bygga mina egna nätkablar av den här snodden och några ferriter. NOAC-E heter kablen som rekommenderas till elöverkänsliga. 36kr/m hos Elfa http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2016280.htm

Bild

Själva installationen görs tydligen som en sk. fuskbalansering, alltså skärmen kopplas till jordledaren på uttagssidan och ingenstans på apparatsidan.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-24 01:01

Skärmade 3 ledars styrkablar finns också upp till 2.5mm2

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-02-24 01:28

Själva installationen görs tydligen som en sk. fuskbalansering, alltså skärmen kopplas till jordledaren på uttagssidan och ingenstans på apparatsidan
.

Hmm enligt den elektriker jag pratat med så gör man alltid så om man har en skärmad kabel....kan tydligen bli en antenn annars.......kan tilläggas :)
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2004-02-24 12:47

Men det är väl just som en antenn som skärmningen skall fungera eller? dvs att ta upp störningar och potentialutjämna dem till jord.

Chassiet på din maskin fungerar ju som en stor antenn oavsett om skärmen är kopplad till den eller inte eftersom jordledaren fortfarande är kopplad till den!

Kan ju tilläggas att supras lorad som bla är till för just elsanering inte går att koppla in semibalanserat då jordledaren alltid är i kontakt med skärmen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-24 16:31

Dessa saker med skärmningar och olika kabeltyper känner jag till. Dock vet jag inte exackt vad som gör vid en installation. Menar inte att jag skall bygga om mitt vardagsrum till nån slags Faraday's bur eller liknande. Men finns det någon som vet om man byter kontakter sladdar etc. Och till vad? Vill bara på en realistisk praktiskt genomförbar nivå se om det skulle spela nån roll för stereon om man gjorde en begränsad installation.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-02-24 19:39

Vet ej hur det funkar men enligt den ja pratade med så skulle man göra så för att skärmen skulle funka korrekt. Om de stämmer eller ej vet ja ej :?
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-02-24 20:05

omn du fått störningar så har du förmodligen nåt som generar detta på samma elektriska krets som TVn. T ex ett kylskåp eller liknande. Det är ganska vanligt att sådana apparater skapar störningar på elnätet. Har ingenting med skärmning eller kabel att göra. Det du bör göra är att koppla om så att din TV inte ligger på samma fas som störkällan. Du kan också testa vilken maskin det är och försöka störa av den med lämplig utrustning (kan ev vara mycket krångligare). Det kan också vara så att din antennsladd är dragen genom nåt störfält som t ex en transformatorstation eller 3G sändare (mindre troligt)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-24 21:39

Störningarna berodde på jordproblem mellan centralantenn och vissa apparater. Detta är fixat med en trafo ifrån Ljudmakaren, tog dock ett tag att fixa beroende på att symtomen ändrades beroende på vilka apparater som var jordade, att jorda alla funkade inte.

Alltså för att vara så säker som det går att vara innan jag byter signalkablar så vill jag se till att nätsladdar och installation av nätet är så vettigt utförd som möjligt för att i möjligaste mån inte påverka signalkablar etc. Jag har inga direkt hörbara problem idag.
Vill därför veta detaljer hur man gör om man skall utanför hifivärlden göra en störningsfri installation om nån vet. Skärmade nätkablar är inte hela lösningen. Och dom vet jag tillräckligt om redan.

Så tack för hjälpen hitills men det var inte direkt det jag menade fast jag förstår att det kanske missuppfattades.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-02-24 22:35

Harryup, att elsanera innebär i princip att plocka bort allt elektriskt ur rummet och bygga en faraday-bur runt det. Detta är knappast aktuellt i ditt fall då du vill ha apparater i rummet.

Det är väl snarare så att du vill ha bort störningar i elnätet och antennen. När det gäller antenn så se över dragning ocj skärmning. När det gäller elnätet så frikoppla störkällor som t ex kylskåp från de kretsar du använder för TV/hifi. Alternativt stör av dem med lämplig trafo och drossel. Kompressorer och liknande genererar mycket störningar i nätet. Att skärma sin kabel har ingen effekt på detta då störningen redan finns i väggen.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-02-24 22:38

Kylskåp kan generera störningar som är luftburna. Motorn som driver kompressorn är nämligen induktiv och kan vid på- och frånslag generera luftburna störningar som letar sig in via alla kablar....
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-02-24 23:00

naqref har rätt men det är i de flesta fall inget problem då kylskåpet inte brukar vara placerat nära apparaterna. Betydligt värre är det med störningarna i nätet som genereras. Man kan nog ge en allmän rekomendation att ha sina TV/HiFi maskiner kopplade på en annan krets än sina andra maskier i huset.

Mikrovågsugnar är förövrigt helt unika i hur mycket störningar de skickar ut, både på nätet och i luften

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-02-24 23:54

Jag säger inte emot dig! Om man borser får mina föräldrar som hade apparaterna 50cm bakom kylskåpet så är det annars nog rätt ovanligt i villamiljö. I hyreshus så är det nog en annan sak. Där vet man alldrig var grannen har sitt kylskåp! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-25 23:01

Har alltså inga kända problem idag, men efter att ha hållt på med HIFI sen 75 så vet jag att mycket olika saker kan bidra till ett dåligt ljud som man kanske har förbisett. En hel del av kompisar man talar med har olika bra ljud olika dagar. Har haft 2 kompisar boende i identiska lägenheter med identiska anläggningar på samma våningsplan där man lätt kunnat kontrollera att hos den ena så låter det olika dag för dag och hos den andra alltid bra. Samma resultat om man flyttat över anläggningen. Så nått har påverkat ljudet inne hos den ena killen men inte hos den andra. Han har fått sitt elnät kontrollerat utan några synbara problem.
Vill alltså i möjligaste mån göra en så bra och störningsfri installation som möjligt. Sen om det går att höra nån skillnad eller inte mot idag är en annan 5:a. Alltså kan jag tänka mig en skärmad installation typ man gör på MRI avdelningar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-25 23:02

Återigen tack för hjälpen sofar men utgå inte ifrån att jag har problem just nu. Inga kända iallafall.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-02-25 23:23

om du verkligen vill försäkra dig från störningar så montera dit skyddstrafos och HF-filter på alla sladdar in till din anläggning (inlusive antenner). Sen skapar du ett eget jordplan genom t ex ett spett i trädgården, obs att ett blixtnedslag kan vara förödande med denna koppling. Men störningsfritt lär det bli.

Återgå till Generellt om hifi