Erfarenheter av Audiostatic högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Erfarenheter av Audiostatic högtalare

Inläggav Nefilim » 2007-12-22 15:16

Elektrostater kan ju vara trevliga på sitt sätt, men de har väl en del nackdelar också. En polare till mig har 2 par Audiostatic, och även Quad ESL 57, stackade dessutom, och nu har jag lust att prova Audiostaticarna hemma.

Har du några erfarenheter/lyssningsintryck/synpunkter av detta fabrikat, och elektrostater i allmänhet?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2007-12-23 04:03

Var faktiskt på väg att inhandla att par Audiostatic för ett par år sedan - Magnepan hade dålig kvalitet och ännu sämre support. Soundlab var alldeles för dyra... :?
Enligt mitt ljudminne så är ljudbilden gigantisk utan någon egentlig skärpa*, de kräver ett ganska stort rum och ska helst inte stå nära en bakvägg.

*Har läst en artikel någonstans om en norrman som med kubikmeter av skumgummi och tålamod lyckades bli helt nöjd. :wink:
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-12-23 15:25

Har också varit intresserad av Audiostatic. Fick ett erbjudande direkt från Ben Peters, firmachefen... Hade för avsikt att kör dem tillsammans med mina Magneplanar Tympani Bass Speakers. Det finns ett antal sidor på Internet som avhandlar lite om renovering av Audiostatic. http://nacl.de/esl/ Mera läsning om elektrostater finns på http://www.elektrostaten-forum.de/ Det är som med många andra elektrostater lite si och så med funktionen över längre tidsperspektiv. Ofta ger föroreningar problem med det laddbärande skiktet vilket kräver stora ingrepp, vanligen nya membran. En kompis med goda öron har i varje fall varit imponerad vid en provlyssning för många år sedan. De smala panelerna ger tyvärr rätt tidig "kortslutning" mellan fram och baksida. Min tänkta applikation var att ställa Audiostatic-panelerna mellan två Magneplanar-basar för att skapa lite bättre övergång mellan de olika systemen. Nu blev det inte så men det är fortfarande ett alternativ i bakhuvudet.....

Återgå till Generellt om hifi