Måste man göra saker bättre än andra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Om man råkar vara bättre på att göra någonting än någon annan, måste man syssla med det då?

Vet inte!
3
8%
Nej!
31
79%
Ja!
5
13%

Antal röster : 39

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Måste man göra saker bättre än andra?

Inläggav Naqref » 2004-02-23 19:47

I många Hifi-debatter så möter man ibland när någon påpekar en/flera brist/brister i en produkt så möter man ibland motargumentet - men om du är så bra själv varför gör du inte det bättre (med följdargumentet: och tjänar pengar på det). Är det ett rimligt argument? Jag tycker inte det men säg gärna emot mig och ta gärna bra exempel på varför det skulle vara ett bra argument. De som är av samma mening som mig får naturligtvis också komma med argument.

Jag är medveten om att frågan i rubriken är väsentligt avvikande från den riktiga frågan men det kanske föranleder till andra diskussioner?!
Senast redigerad av Naqref 2004-02-23 22:55, redigerad totalt 1 gång.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-02-23 19:57

Max säger: Ja, det måste man, men bara om man själv vill.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-23 20:03

Intressant tankeställning Naqref!

Jag skulle aldrig sätta mig ner och starta ett kabelföretag. Jag tror nämligen att det är skittråkigt. Inte bara att alltid få höra "näe, du har fel, det är såhär" av folk som (antagligen) vet bättre än en själv. Jag menar jag har ju inte läst massa elektronik och transmissionsteknik. Inte än iaf. Utan, även av anledningen att jag tror att det kan vara skittrist att jobba med hifi på heltid.

Kan man garantera sig själv att det fortsätter vara en rolig hobby om man dagarna i ända måste hålla på med det? Jag är starkt tveksam.

Jag passar på att ta ett dåligt exempel, för då kan ni klaga på mitt exempel om ni inte har något vettigt att tillföra (precis som jag, men jag har dåliga exempel istället :wink:).

Fotboll, denna underbara sport. Hur många är vi inte som sitter i soffan och påpekar att den och den forwarden verkligen suger balle stundtals? För, det kan ju vara väldigt lätt att se. Samtidigt, jag vet att alla killarna på mitt jobb gör det. Jag vet att ingen av dem skulle göra det bättre. Så, ska man tycka att det är en bra prestation bara för att man inte kan göra det bättre själv? Eller ska man sitta där tyst och mata in massvis med chips i munnen och hoppas att Sverige klarar slutspel?

Jag sitter gärna och gapar. Både när det gäller hifi och fotboll :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-02-23 20:07

Var finns exempel på dessa argument?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-02-23 20:14

Det är enklare med Hifi än fotboll, för inom hifi kan man säga "det ska vara si och så, annars blir det så här", och så sliter man fram någon formel och räkar och visar.
Hur visar man rent konkret, matematiskt, hur forwarden som sköt utanför skulle ha gjort istället i den bråkdelen av en sekund som han var tillräckligt nära bollen, t.ex... Och hade inte domar'n blåst offside när det inte var det så skulle matchen utvecklas på ett helt annat sätt. Otroligt komplext och intressant :-) ! Hifi är en barnlek i jämförelse.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-02-23 20:18

Finns inga måsten!

-En fråga... Vad är bätre :?:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-23 20:19

Ja hur mycket lättare är det inte att förbättra en befintlig produkt än att sätta en egen designad produkt anpassad för massproduktion i produktion.
Ibland undrar man ju hur dom tänkt, men med begränsade tidscheman och budgetar så räknas varje minut och varje öre.
1 kr extra i produktion kanske 20 kr eller mer extra till kunden.
Och alla apparater kanske inte är designade för det man tror. Inte för inte som man kan finna ett japanskt, ett tyskt, ett egelskt, ett amerikanskt, ett canadensiskt osv ljud ideal. Talar nu inte om enskilda undantag utan historiska skillnader som leverantörer ifrån dessa länder medvetet byggt för. Sedan i Sverige så jämför vi dom och undrar vad dom håller på med. Finns även leverantörer med serier för olika ideal, minns KLH hade en brun och en blå serie högtalare som lät lite olika och såldes till olika handlare beroende på vem man skulle konkurrera med.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-23 20:25

patrikf skrev:Var finns exempel på dessa argument?

Kabeltråden som handlar delvis om Jorma på www.hififorum.nu t.ex.

Där var det någon som tyckte att det minsann var bättre att utveckla en egen produkt än att gnälla på andras.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-02-23 20:27

Många DIY-are utvecklar ju sina egna produter, men säljer dom inte. :-)

Edit: Stavfel

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-23 20:35

Mer Edit åt Max... :wink:

Och självklart är fotboll mer avancerat än hifi! Hifi är ju rena barnleken. Det är fotboll som är det riktiga bryderiet här i livet. Och kvinnor! :wink:

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2004-02-23 20:56

Jag tror det är ganska lätt att påpeka brister och förbättringar på någon annans utvecklad produkt med de erfarenheter och preferenser man har. (och även tycke och smak 8) )
Skulle man själv ta sig i kragen och utveckla något eget, som i ens egna ögon är en bättre produkt, kommer det alltid att finnas andra personer med andra erfarenheter och preferenser som har åsikter på ens produkt..

Tycker nog att man ska kunna ge konstruktiv kritik utan att behöva ge sig in i tillverkarbranschen.. :)

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-02-23 21:04

kul spörsmål
Jag har gjort högtalare och förstärkar själv. Plus lite kablage (inte så lite 8) )
Inte för att jag tyckte att jag kan göra det bättre än ngn annan. Snarare med (bombsäker) vetskap att det finns så många andra som kan det bättre.
Så varför? Kanske för att knäppa mina hifi-insnöade vänner på näsan?
Jag älskar mina alster.
Särskilt högtalarna. Har inte hört bättre. Duckar!
Förstärkaren
1: fungerar
2: låter mumma
3: Inte i LTS anda
Kablar
Finns inga bättre. LTS, Sladd, eller Jorma, och nin, hetsporre oa för den delen, må tycka vad de vill! Det får de så gärna (hjärna) 8)
Alltså: Naqrefs frågeställning är inte tillämpbar på mig. För jag gjorde mina saker med den klara insikten att andra kunnat göra det bättre.
Dimitri

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-02-23 21:11

Dimitri: tror ändå frågeställningen är tillämpbar på dig. Kanske inte när det gäller hifi men andra områden! :wink:

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-02-23 22:54

Naturligtvis måste man inte göra något bara för att man råkar vara bra på det. Det kan ju vara så att man är snudd på overkligt bra på något men tycker att det är otroligt trist. Sedan kan det ju också vara så att man är både intresserad och skicklig på att t.ex. utveckla en produkt, men totalt klantig på och ointresserad av marknadsföring och företagande.

När det gäller fotboll anser jag att det helt enkelt är för svårt för människor. Även absoluta toppspelare gör ju misstag stup i kvarten. Tänk er en musiker som spelar fel lika ofta som en genomsnittlig fotbollsspelare gör misstag. Någon som frivilligt skulle vilja lyssna på den musiken? :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-02-23 22:57

Noterade att mitt "Ja!"-alternativ inte kom med... en mindre blunder. Kan konstatera att det finns människor som fyller i omröstningar bättre än mig men å andra sidan så vill jag nog inte konkurrera där! :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-02-23 23:16

Tänk er en musiker som spelar fel lika ofta som en genomsnittlig fotbollsspelare gör misstag. Någon som frivilligt skulle vilja lyssna på den musiken?

Jazz, någon? :-)

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-02-23 23:23

max:
Jazz, någon?

Varå "någon"?
Bara (nästan) jazz!!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-02-24 10:12

Solklart: ja! Har man blivit välsignad med en talang så är det ett slag mot mänskligheten att inte låta den komma arten till godo.

Det enda undantaget från reglen är om man redan jobbar med något som man är ÄNNU bättre på.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-02-24 11:49

Ingen som argumenterar för ett Ja? Någa har ju uppenbarligen svarat så så det skulle vara kul att höra några argument för det?

Eller var Nattlordens första del av sitt inlägg den enda antydan till ett argument för?

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-02-24 12:08

Röstade Nej

Jag är svinbra på saker som jag (därför) tycker är tråkigt.
Det enda som är kul är när jag stöter på något jag kan lite av och alltså inte behärskar helt.
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-02-24 21:33

absolut, och speciellt de som konstant rackar ned på andra

och som bonus kanske detta oxå leder till att få sverige på fötter
Bikinitider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2004-02-24 21:45

man skall göra det man vill göra, det är det ända som gäller!!

huruvida du är bättre eller sämre än andra är väl irrellevant , så länge man inte orsakar skada (på sig själv eller andra)

man får erfarenhet...

citerar Wolverine i X-men: "jag är den bäste på det jag gör" ...

/rickard

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-02-24 21:52

-Gör det bättre själv då!

Sedan början av 1900-talet har de flesta kunnat måla "finare" än de etablerade konstnärerna. Nedan bild på Malevitjs "Svart fyrkant", ofta ackompanjerad av kommentaren: "Det där kan jag också göra".

-Ja, men varför gjorde du inte det då?

Bild

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-02-24 22:00

Belker skrev:Sedan början av 1900-talet har de flesta kunnat måla "finare" än de etablerade konstnärerna. Nedan bild på Malevitjs "Svart fyrkant", ofta ackompanjerad av kommentaren: "Det där kan jag också göra".

-Ja, men varför gjorde du inte det då?

För att jag inte vill slösa min målartalang på att måla svarta fyrkanter?... :wink:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-24 22:23

Jag kom på ett till dåligt exempel!

Om jag tycker att ett dansband är värdelöst, måste jag göra bättre musik då? :? Hoppas inte :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-02-24 22:35

:)

Men om argumentet framkommer så måste det väl finnas argument (förutom vanlig Lutheransk nytta) som stödjer det? Annars varför kommer det och kan vi bortse från det då?

Jag är intresserad.

Om ni som har röstat för alternativet vill söga något så skulle jag bli glad. Kommer det några som argumenterar hårt emot er så kan jag nog hålla dem borta! :)

Återgå till Generellt om hifi