Slutstegen i hemmabioförstärkare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Patrik_B

Slutstegen i hemmabioförstärkare

Inläggav Patrik_B » 2007-12-29 13:49

Om det står "7x100W (två kanaler i drift)" på en hemmabioförstärkare (t.ex en Denon 2307); innebär det att alla slutsteg är exakt likadana eller kan man förvänta sig att LCR-stegen i praktiken är kraftigare än surroundstegen?
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-12-29 14:11

Det är nog inte så. LCR samt SR SL är lika kraftiga numer. Dock är den enligt mig klart underdimentionerade och glädjespecade. Som regel rena av dynglurendrejeri!

Min ax-5is ger 7x100w och billigaste skit Pioneer ger lika mycket. Fast ställda utmed varandra kommer det att avslöjas skillnade i ork.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-12-29 17:18

Tror nog det är billigare att göra 7 likadana steg än några olika i varje reciever.. Dock är det kanske inte slutsteget själv som sätter gränsen utan resten av komponenterna innan? Fanns det strömkapacitet för att mata alla steg kanske det skulle funka att plocka ur 100 watt per steg samtidigt.. Funkar det för H/K, NAD osv som specar vid 5-7 kanaler drivna borde de ju funka för övriga oxå.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-12-29 18:38

meanmachine skrev:Det är nog inte så. LCR samt SR SL är lika kraftiga numer. Dock är den enligt mig klart underdimentionerade och glädjespecade. Som regel rena av dynglurendrejeri!

Min ax-5is ger 7x100w och billigaste skit Pioneer ger lika mycket. Fast ställda utmed varandra kommer det att avslöjas skillnade i ork.

Det kan du ju säkert ha rätt i.
Det är dock väldigt stor skillnad i drivkapacitet mellan olika surroundreceivrars, så man kan nog inte säga att precis alla receivrar har glädjespecifikationer. Men många har ju det.

V- H- Richard

Återgå till Generellt om hifi