Dansa/svänga/skutta-runt-högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
m_persson79

Dansa/svänga/skutta-runt-högtalare

Inläggav m_persson79 » 2008-01-02 01:02

:)

Jag har svårt att sitta still när jag lyssnar på musik.

Jag svänger gärna omkring (halvdansar?) och undrar då om det finns högtalare designade för hifi/musik-lovers som inte sitter och blundar (inget fel med det, gör det ibland) i sweetspot?

Eh, prisklass? Tja, helst under 30.000kr. :)

Har idag Ino Audio piP som är sjukt bra pris/prestanda (dock mot i princip odämpad bakvägg). Kan möjligen absorbenter "sprida njutningen"?

Alltså, det låter jäkligt bra men känns ganska direkta ljudmässigt, vore skoj att lyssna på något mer diffust (för sakens skull, inte fär att de är hifi-mässigt bättre). Samt med tanke på vad de kostar så kan/bör man inte sätta krav utöver vad de redan presterar...

Efter att ha Ino-högtalare så tar det emot med nya kommersiella exklusiva s.k. HighEnd-högtalare (som ju av uppenbara skäl måste kosta mer). Ino är så löjligt prisvärda, men jobbiga på sitt unika sätt :D ....

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-02 01:04

Så uppfattar jag dem inte alls faktiskt. Tycker de låter bra i princip var jag än befinner mig i rummet. Låg däckad i sängen i dag och njöt av deras välljud faktiskt. Riktigt njutbart, trots huvudvärken. :)

Men helst sitter jag givetvis still i sweet spot.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-02 01:09

Du behöver inte byta alls. Prova med A2:or utplacerade. Helt plötsligt har du surroundanläggningen kirrad med.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-01-02 02:08

Nja, jag tror nog bara du behöver nåt mer ljudtryckskapabelt + lite absorbenter, kanske. Pi60 kan nog vara nåt, om du gillar INO. Börja med det och lite akustikkonsultation. Efter konsultationen ordnar du det som behövs efter dom ekonomiska förutsättnignarna.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2008-01-02 02:56

Håller med föregående talare om den billiga lösningen med ett par högtalare till, fast jag har en separat liten Yamaha A-320 förstärkare som jag modifierat med högtalarutgångar som levererar skillnadssignal (Ambiofoni) till ett par renoverade Sonab OD11 och kan justera nivån på dem relativt fronthögtalarna.

Men det läckra alternativet är de tyska MBL-högtalarna med Radialstrahler.
Jag ska sent glömma lyssningen på 116-modellen till långt, långt efter stängningsdags på senaste Arken-mässan. Vill ha! :) :D

Priset är lite besvärligt, bortåt 180.000 SEK samt att en hästkraft att knuffa igång dem med inte sitter fel, 83 dB/1 watt/1 m 8O

Bifogar länk till en bild från lyssningsrummet
http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp5/Arken06375.JPG

och en till tillverkaren
http://www.mbl-germany.de/english/products.html

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-01-02 11:05

Sa någon Carlsson 70-tal?!

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-01-02 11:25

Tack för alla tips! :)

Kaffekoppen skrev:Du behöver inte byta alls. Prova med A2:or utplacerade. Helt plötsligt har du surroundanläggningen kirrad med.

Jo, det var en bra idé!

Dock så tycker jag att A2:orna är hyfsat fula, hur står sig A1 (4st skulle passa bra inredningsmässigt) tro?

Återgå till Generellt om hifi