Annorlunda RIAA? (prop7731)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Keba

Annorlunda RIAA? (prop7731)

Inläggav Keba » 2008-01-08 19:47

God fortsättning!

Idag köpte jag en LP, PROP 7731, Gläd dig (folkliga koraler)
Fin inspelning med mysigt mycket rymd över sig tycker jag. På baksidan står:

Ljudet
återges med rätt tonbalans, om avspelningsapparaturen har en frekvenskurva enligt RIAA med en extra diskantsänkning av ca 5 dB (två steg). För att erhålla stor dynamik har skivan graverats med hög nivå, vilket medför att pickupens högsta tillåtna nåltryck bör användas för att undvika förvrängning.

Innebär det här att jag borde använda en special-riaa för att spela skivan, en med lite mer diskantsänkning? Lite dumt att inte följa standard tycker jag, även om det kanske möjliggör något högre ljudkvalite. Det är nog inte alla som kan bygga sig en egen riaa, speciellt efter en beskrivning "en extra diskantsänkning av ca 5dB" :?
Någon här som vet hur det ska vara?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-01-08 19:49

Har en orgelskiva från Proprius med samma rekommendationer. Men jag anser den vara en av de bättre skivorna i samlingen iaf. Mao, jag tar diskant-jiddret med ro. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2008-01-08 20:03

Tanken är att det ska bli någolunda rätt tonkurva om man använder standard-RIAA plus en "genomsnittlig" tonkontroll som man sänker 5 dB i diskanten (i praktiken bör rätt värde ligga mellan 4-6 dB). Håller med om att det kan ställa till med problem för lyssnaren (fast man gör en dynamikvinst när det utförs rätt). På några av de allra första skivorna jag gjorde åt Proprius bör diskanten sänkas 3-4 dB om jag minns rätt. Inspelningsteknikern före mig, Håkan Sjögren, valde däremot en större korrektion (alltså 5-6 dB). Så småningom frångick vi denna hantering därför att det skapade förvirring hos skivlyssnarna.

Keba

Inläggav Keba » 2008-01-08 20:47

Aha! Tack för info!
Jo, det skapade förvirring hos lyssnaren :)
Synd att denon 2307 inte har enkla genomsnittliga tonkontroller :(
De hade varit bra nu, för skivan låter nog lite för ljus annars. F.ö. är det en välgjord inspelning. Det stämmer att Sjögren är tekniker, skivomslaget nämner även Rosenberg.

Återgå till Generellt om hifi