utveckling eller inveckling?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

utveckling eller inveckling?

Inläggav meanmachine » 2008-01-09 10:19

Jag har funderat och tycker personligen att när fabrikanter bara sprutar ut nya modeller år på år som den nya alltid är bättre än den andra.

Jag tycker detta endast andas säljteknik.

Så till min fråga eller det jag vill att vi funderar runt ialla fall.

Går det att utveckla audio just någe mer? I den bemärkelsen högtalare/förstärkare och medie.

Jag upplever hifiträsket som att det sitter fast i en öken av omöjlig framtid.

Hur ser ni på saken?

Om det finns utveckling. Hur långt går det att komma? Det finns fina system idag som reproducerar så nära live man kan komma kan det tyckas så hur bra återgivning kan man då få?

Slutfrågan som gärna undras över.
Hur ser hifi ut om 30år?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-01-09 10:35

Om man fått vara med ett tag ser man ju en utveckling från LP till CD till fasta minnen utan rörliga delar. Trender idag är väl del att prylarna blir allt mindre och potentare men även retro, se tex på vinylspelare och Carlssonhögtalare!

Jag förvånas ibland över hur bra välbyggda vintagehögtalare kan låta fortfarande. Egentligen har inte så mycket hänt där. Däremot finns ju helt nya möjligheter som stöd för konstruktörer som jag tror innebär en allmänt högre kvalitet på de produkter som säljs.

Högtalare är ju egentligen hopplöst ineffektiva. En verkningsgrad på tex 1% får man var mer än nöjd med. Tror inte att högtalare är en teknik som hängt med i den allmänna förminskningen av musikspelare, naturlagarna är lite svåra att rå på men vi kanske kan hoppas på ny och effektiv teknik.

/Jocke

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: utveckling eller inveckling?

Inläggav Max_Headroom » 2008-01-09 11:42

Det händer att nya modeller är samma som den gamla, med ny front.
Ja, det går att utveckla till bättre. Framför allt genom att skapa produkter som inte finns idag inom rimliga prissegment. Jag tänkte t.ex. på slutsteg. Väldigt om rimligt (under 20k) prissatta slutsteg som klämmer ut med åtminstone 2x300W vid låg dist och som saknar fläkt. Visst, det finns en del klass D kontruktioner, men jag vill ha ett för att köra fullrange. 2x200W för under 10k är också önskvärt. Klass H är helt acceptabelt för att hålla nere kostnaden. Det går ju, vi har ju t.ex. sett Korsun V8 och den hade gå att bygga billigare med exakt samma ljud, men en lite enklare låda.

Förstärkare, försteg och integrerat: Användbara tonkontroller skulle ju vara trevligt. Sådant var mera vanligt förr på finare apparater, sent 70, tidigt 80-tal. Sedan bröt audiofil*-hysterin ut och tonkontroller ansågs förfula ljudet. Att felen på skivorna i regel är 1000fallt större än dom som en tonkontroll i neutralläge kan ställa till med var det visst ingen som tänkte på...

Högtalare lämnar fortsatt mycket att önska. Mycket av det som säljs till konuemsnt utgår ifrån en form, sedan har man försökt att bygga en högtalare som ser ut som formgivaren bestämt.
En bra början, framför allt bland dyrare produkter, kan ju vara att strunta i att ställa högtalarna på stenhårda fjädrar utan dämpning. Kostar ju knappt något utan kan i många fall vara en besparing. Så högtalare kan utvecklas mycket, men det finns inget konsumenttryck för det, tvärtom.

Önskemål: Spelare för hemmabruk som kan läsa USB-stickor. Spelare alltså, inte en hel förstärakre som ju finns att köpa redan nu.

*) Man slutade lyssna på musik och började lyssna på ljudet istället. Bra musik som kanske inte var så font inspelad, förpassades till föremån för fina inspelningar av skitmusik. VIsst, inget behov av tonkontroller när inspelnignen är bra, men vad hände med musiken? Den glömdes visst bort.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-01-09 13:34

Max_Headroom skrev:
Önskemål: Spelare för hemmabruk som kan läsa USB-stickor. Spelare alltså, inte en hel förstärakre som ju finns att köpa redan nu.

Specificera, det finns redan mini-stereos med USB-sticke uppspelning (philips och grundig bland annat tror jag). Men på ngt sätt tror jag inte att det är det du är ute efter?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-01-09 15:05

Min Yamma-dvd tar usb-stickor och klarar MP3. Det är okänt vid vilken bitrate den börjar protestera bara, men sådant går ju att prova. :)
Back in black!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-01-09 20:14

Så rörelsebefriade spelare på grund av minnesstickor? Det är väl troligt men det är knappast något som utvecklar stereolyssnandet. Musikåtergivningen kan väl knappast bli bättre?

Ett par saker till jag funderar på är:

Utveckling så tillvida att saker som är bra borde kosta mindre. Det är väl det du menar Max. Det håller jag med dig om. Alla tillverkare torde veta om hur man bygger elektronik idag eftersom det inte är några nyheter direkt längre. :) Mer effekt och mindre priser.

Eftersom nirvana redan är nått är det då så att man försöker dra upmärkasamheten sidledes genom att applicera nyheter som SACD/DVD audio. Multikanalsystem/ Nyare designer etc Genom detta kan man leva vidare i branchen.?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-01-09 20:28

Nåt jag länge retat mig på är hur senfärdig mobildesignen är på ljudsidan; klumpiga och fula handsfreeset med bökiga tjocka sladdar och kontakter, inkompabilitet med vanliga lurar, ingen gemensam standard osv.

Väntar fortfarande på musikspelaren med inbyggd telefon utan kamera.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-01-10 00:27

Fjonkalicious skrev:
Max_Headroom skrev:

Specificera, det finns redan mini-stereos med USB-sticke uppspelning (philips och grundig bland annat tror jag). Men på ngt sätt tror jag inte att det är det du är ute efter?

Mvh

Filip

Jag hade nog tänkt mig ett snäpp bättre än ministereos.

Kom just på att det kan finnas nåt för studiobruk. Det brukar ju ofta vara där man hamnar till slut om man ska ha saker som går att använda.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-01-10 00:46

phloam skrev:Nåt jag länge retat mig på är hur senfärdig mobildesignen är på ljudsidan; klumpiga och fula handsfreeset med bökiga tjocka sladdar och kontakter, inkompabilitet med vanliga lurar, ingen gemensam standard osv.

Väntar fortfarande på musikspelaren med inbyggd telefon utan kamera.

Jag tycker iofs att det börjar lukras upp lite. Köpte en Nokia 5310 Xpress music till morsan. Den har 3,5 mm utgång direkt från telefonen vilket gör det möjligt att trycka i vad du vill.

Dessutom så börjar 3:e-partstillverkarna vakna lite, Jays(före detta Jens of Sweden) har börjat komma med kontaktlösningar som passar telefoner med icke-ljudstandard, se: http://www.jays.se/products.aspx?sub=mjays

Det där med tjocka sladdar är ju både bra och dåligt. Dåligt för att det blir bökigt, men bra för att sladdar som är tjocka inte är så lätt "microphonic" (har inget bra svenskt ord för det). Tunna sladdar har tendens för att dom låter när dom ligger mot jackor med mera. Dock gäller detta nog mest om man använder pluggar.

Det jag däremot har problem med mobiltelefoner och ljuduppspelning är hur dålig kvalitén är i förstärkardelen.

För den som vill testa trådlöst så finns ju blåtandslösningar:

http://www.jays.se/products.aspx?sub=jaysblue

eller
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=984 ... onRow3Left

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2008-01-16 15:27

Hela den industrialiserade och kapitalistiska världen står och faller med dess produktion. Japan som var bombat tillbaka till medeltiden reste sig imponerande snabbt efter WW II. Hög konsumtion och snabba modellbyten var modellen. Det är imponerande hur ofta vissa konsumtionsartiklar byter skepnad, ta t ex mobiltelefonen, den har visst en produktionslivslängd på ca 6 månader, sedan fasas den ut för att ersättas med en annan. Jag vet ibnte riktigt hur det ser ut i HiFi-värden men kan konstatera att många så kallade "Vintage" prylar låter förbluffande bra.

Hälsningar
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2008-01-16 15:36

Detta är väl typiskt en fråga som har många sidor.

Först kan man väl fråga sig vad man menar med utveckling. Det kan ju vara så att man har kommit så långt det går att komma. Men hur ska man kunna veta det? En vacker dag dyker det upp någon som säger: "Har ni tänkt på att frekvenser som...?" Så får man en ny nöt att knäcka/förbättra.

Och sen har vi alla icke-direkt-ljudanknytna parametrar som man kan väga in. Utseende, storlek, pris, korsfunktionalitet* osv.

Det tråkiga är väl kanske när det kommer nyheter för nyhetens skull, när optimeringen får ge vika för föreställningen om marknadens sug efter nyheter: "Det behöver inte vara bra, bara det är nytt!" Eller efter mirakellösningar med två eller trebokstaviga förkortningar.

Hej! :-)

Amit

*Kom på ordet i hastigheten. Tänker mig att det ska få betyda både multifunktionsbehäftad och interfunktionsförberedd, typ.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-01-16 16:03

Modellraseriet har mycket med marknadsföring att göra. Man måste ju få folket att köpa nya grejor på något sätt. Att lura i dem att deras nuvarande stereo är förlegad genom att släppa ungefär samma apparat i ett nytt skal är ett sådant sätt.

Dock sker hela tiden en utveckling och varje generation har några apparater som är pärlor även om majoriteten av nya modeller troligen saknar existensberättigande.

Å andra sidan går utvecklingen alltid i små steg och en positiv sida av utvecklingen de senate 10-15 åren är att det finns oerhört mycklet välljudande prylar i budgetsegmentet idag. Förhållandet mellan prestanda och pris blir således långsamt bättre.

Skillnaden mellan bra budgetapparater och hyfsad mid-fi är ganska liten idag, liksom skillnaden mellan bra mid-fi och hydsad high end.
--- Medlem i VMGÖ ---

Återgå till Generellt om hifi