Uppdaterad: Så fixar du Dolby-crossfeed med datorn (guide)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Du som följde de 7 stegen: anser du att hörlurslyssningen blev mer njutbar?

Ja
5
31%
Nej
11
69%

Antal röster : 16

Användarvisningsbild
Ix

Uppdaterad: Så fixar du Dolby-crossfeed med datorn (guide)

Inläggav Ix » 2008-01-09 22:59

<UPPDATERING>
Fick för mig att jag ville testa detta igen, efter att det legat i glömskans träsk ett tag. Således, alla länkar i inlägget uppdaterade.

Hittade även att detta diskuteras ivrigt på Head-Fi, där någon lagt upp ett helt färdigkonfigurerat Foobar-paket så det bara är att ladda ner och köra. I princip är resultatet motsvarande det jag skrev nedan, men trådstartaren har lagt ner massa tid på att göra mer eller mindre användbara "presets". Det verkar som att mest omsorg lagts vid "Genre: Balanced" (väljs i DSP Manager).
Länk till tråd på Head-Fi

Kan väl nämna att jag inte är lika imponerad av det ljudmässiga resultatet längre av någon anledning. Tycker att musiken tappar en del detaljer. Men alltid kul att prova! ;)
</UPPDATERING>

Jag har tvingats inse att hörlurslyssning är det är det enda sätt på vilket jag kan lyssna på musik ostört inom en överskådlig framtid. Men att lyssna på hörlurar är ju inget kul i längden...

Hmm, så vad gör man då? :?

Jo, man fixar alldeles gratis crossfeed med Dolby Headphone i datorn och tar hörlurslyssnandet till helt nya dimensioner. Här kommer en guide på hur detta går till, efter begäran från en annan forummedlem.

7 steg till 7:e Himlen! ;)

1. Ladda ner och installera Foobar2000.

2. Ladda ner följande filer och packa upp till Foobars component-mapp:
Channel Mixer
Endast default.xml från denna zip-fil
Dolby Headphone Wrapper
Dolby Headphone Engine 1.20.0276 (OBS! Vill man vara 100% i linje med upphovsrättslagen bör denna fil tas från t.ex. en demo-installation av PowerDVD, eller sök på din dator efter "dolbyhph.dll". Inte omöjligt att du redan har filen.)

3. Starta Foobar. I menylisten välj: File... Preferences.

4. I Preferences-fönstret välj: Playback... DSP manager

5. Flytta över de DSP:er du önskar på den aktiva sidan (vänster).
Jag har gjort följande kedja, i ordningen nedan.

Equalizer
Channel Mixer
Dolby Headphone
Advanced Limiter

6. För vissa av DSP:erna kan du klicka på "Configure selected" ovanför
listan.

a) Börja med "Channel Mixer", klicka sedan på profiles-fliken och välj
"import profiles from a file" (diskettikon).
Importera default.xml-filen som du tidigare packade upp till
components-mappen.
När detta är gjort väljer du profilen "5.1/Default" (dubbelklick!).

b) Gå tillbaka till DSP Manager och konfigurera istället "Dolby
Headphone".
Fixa sökvägen till dolbyhph.dll. Som alltid: components-mappen.
Se till att "DH1-reference room" är vald i droplistan, samt att
"dynamic compression" inte är iklickad.
Dra ner amplification till ca 70-75% (detta gör att utvolymen blir
lite lägre, men minskar risken för distorsion).

7. Klart! Spara gärna DSP-kedjan som en "Preset" genom att skriva in ett namn i rutan längst ner och klicka på "Save". Det kan även vara kul att skapa ett preset helt utan effekter, för att sedan byta fram och tillbaka och uppleva den häpnadsväckande skillnaden!

Hoppas att nu ALLA hörlursskeptiker provar detta omedelbums! :D

Lycka till!
Ix

För den intresserade:
Prova gärna att leka med inställningarna i Channel Mixer. Den går att ratta runt med in absurdum. Själv drar jag gärna ner "stereoimage width" en smula. Kommer du på några riktigt fina inställningar, dela med dig till oss andra! :)
Senast redigerad av Ix 2011-11-23 15:15, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2008-01-09 23:49

Det här ska bli riktigt kul att pröva. :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-01-10 00:15

Mac? :(

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-10 00:33

Sweet! Nu behöver jag inte sova i natt... här skall fixas!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-10 02:35

Hmmm...

Första intrycket - WOW! Men jag behöver labba lite mer. Så här låter det just nu:
Great Lake Swimmers - Ongiara 45sek

Jag har normaliserat volymen i Audacity.

PS. Musiken kommer från Great Lake Swimmers utmärka skiva Ongiara. Den kan man köpa här som flac:ar för nedladdning. Rekommenderas varmt!

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-01-10 05:01

Tycker det där lät lite krångligt.. jag tycker ni ska ladda hem den här pluginen till winamp istället så blir det genast lite enklare :)
Man kan även spara presets!

Bild

Länk:
http://www.winamp.com/plugins/details/142337

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2008-01-10 10:24

JB skrev:Tycker det där lät lite krångligt..

Ja, du har rätt i att det finns en hel drös med enklare crossfeeds. Dock anser de flesta som provat runt att den variant som jag beskrev ovan låter bättre än det mesta (källa: några olika forum). Har själv provat ett par andra som jag tycker bara förstörde ljudet, och nån som var "helt okej". Minns inte om jag provat HeadPlug. Får väl ta och göra det igen! :)

Klurigheten i beskriven procedur är kombinationen upmixning och Dolby Headphone. Dolbys crossfeed är nämligen i grunden anpassad (och väldigt bra) för surroundmaterial, och för att vara ärlig låter den rätt kasst med 2-kanals stereo. Detta var det första jag provade (i WinDVD) och tyckte att det var ju inget vidare. Sen fick jag tipset att först göra en uppmixning till 5.1 och skillnaden är enorm! Det som kan diskuteras i den beskrivna kedjan ovan är själva uppmixningsbiten. Channel Mixer är en gratis-plugg som förmodligen kan utkonkurreras av nån kommersiell VST-plugin. Jag anser dock att VST:er är på tok för krångliga och instabila att använda i Foobar2000 dagligen.

Prova gärna själv och återkom med ditt omdöme! Instruktionen är inte så krånglig som den ser ut, bara extremt pedagogisk. ;)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-01-10 12:48

Hur står sig dessa DSP-crossfeeds mot Ingvar Öhmans analoga typ A och B?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-11 00:33

Vad tycker ni om testfilerna?

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2008-01-11 02:05

Har nu lysssnat ganska mycket. Tycker varken jag kan säga bu eller bä. Det låter mycket bättre när jag använder mina cdskivor som är inspelade i multikanal men det var väl ganska väntat. Övrig Musik är jag lite mer tveksam till men det kanske är en vanesak. Har ännu inte röstat. Ska lyssna lite mer först.
Senast redigerad av landa 2008-01-11 02:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-01-11 02:29

Det verkar vara svårt att hitta ngt till itunes, men när jag googlade kom jag över den här, vad tror ni?

http://www.fixup.net/products/pktamp/xinaddon.htm

Inte så vacker dock.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2008-01-16 12:21

Ska man gör något speciellt med "Channel Mixer" filen?

Den jag laddar ner heter "foo_channel_mixer.7z". Jag har lagt den i componentmappen men den duker inte upp i "available DSPs".

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-01-16 12:28

Kribban skrev:Ska man gör något speciellt med "Channel Mixer" filen?

Den jag laddar ner heter "foo_channel_mixer.7z". Jag har lagt den i componentmappen men den duker inte upp i "available DSPs".

MVH Christer

.7z är en filändelse för filer zippade med 7-Zip (mycket bra zip-program). Du kanske måste zippa upp filen först?
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2008-01-16 12:31

Tackar :D

Nu dök den upp :D
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2008-01-16 12:41

Nu har jag röstat :D Trots att jag bara har Koss Porta Pro på jobbet så upplever jag en positiv skillnad.

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-01-16 14:23

Koffe skrev:Vad tycker ni om testfilerna?

Även om originalfilen låter väldigt separerad i hörlurar tycker jag ändå att den låter bättre.

Den processade filen låter verkligen processad, digitaliserad. Jag hör ett metalliskt biljud genom hela filen, den är också mycket dovare. Presentationen är å andra sidan skönare, mer framifrån. Men överlag sämre tycker jag.

Musiken är däremot kanon!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-16 20:19

Klart jag ska prova .... senare. :)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2011-11-23 15:18

Första inlägget uppdaterat. Kanske att någon tycker det är kul att lattja lite..

Upplever dock själv att de mer diskreta crossfeed:arna håller bättre i längden, t.ex:

1. http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=90764
2. http://www.naivesoftware.com/software.html
3. http://bs2b.sourceforge.net/

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2011-11-23 18:41

Jag lyssnar på musik typ 1/3 - 2/3 av arbetsdagen via lurar. Har först nu börjat fixa med pluggar för crossfeed och precis som många andra måste jag säga att jag blir mindre lyssningstrött. Upplever visserligen också att en del detaljer maskeras och upplever väl inte direkt att ljudet kommer från "långt borta", men överlag så föredrar jag nog crossfeed via de pluggar jag testat.

Använder mest Winamp och tycker att någon "head plug" funkar bäst. Har testat den där "Bauer" också, men jag tycker att den är lite väl diskret. Kan det bero på vilken typ av lur man använder?

/en john som ska testa tipset i denna tråd direkt i morgon!

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2011-11-24 11:13

Är det någon som vet om det finns som Android-app?
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2011-11-25 11:08

Ok, så nu har jag följt stegen (Otroligt pedagogiskt!!!) och sitter och lyssnar. Är lite för lat för att utvärdera, måste också ha lite mer tid, men jag gör följande reflektioner:

- Visst, detaljer "försvinner", men i mina öron handlar det mest om sådana detaljer som kanske inte "borde" vara där. Det känns på något sätt mer "levande" nu, mindre "hifi" (i den missuppfattande betydelsen av begreppet)

- Men, det låter på nåt sätt som att det ligger nåt delay på? Hörs främst på sången. Visst, ofta lägger man på reverb och delay på sång, men detta är nåt annat, som tillkommer i efterhand. Eller? Felinställning av mig? Rätt subtilt, men det finns där.

- Minskad lyssningströtthet! Det är helt klart så att man får mindre ont i huvudet av att lyssna på musik via lurar när man använder crossfeed än utan. Något av det "jobbiga" försvinner.

/en john som inte kan med foobar och har återgått till winamp

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2011-11-25 23:12

Synd att jag inte har windows längre.. hade varit kul att testa på datorn också.

Har nämligen dolby headphone på telefonen.. (Nokia N9)
Slå mig inte nu.. men jag gillar det faktiskt inte alls. Blir verkligen inget vidare så länge man kör komprimerat, konstlat och lite plastigt. Med lossless är det okej, men jag föredrar att ha det frånslaget.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2011-11-26 14:22

attah skrev:Synd att jag inte har windows längre.. hade varit kul att testa på datorn också.

Har nämligen dolby headphone på telefonen.. (Nokia N9)
Slå mig inte nu.. men jag gillar det faktiskt inte alls. Blir verkligen inget vidare så länge man kör komprimerat, konstlat och lite plastigt. Med lossless är det okej, men jag föredrar att ha det frånslaget.

jaha! Nu blir'e stryk! :evil: :twisted:

Eller så testar du med någon annan plug, som inte involverar Dolby headphone, typ "Headplug" eller någon av de andra. Lyssna på nån skiva inspelad i "multi-mono" där något är helt panorerat åt endera hållet (vänster/höger). Då förstår man snabbt en av poängerna med crossfeed.

/en john

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2012-11-16 13:13

Sitter och funderar på varför jag har så svårt att hitta någon crossfeed som funkar för hela Win7. Eller som funkar med Spotify. Jag blir verkligen knäpp i huvudet av att lyssna i lurar på utan crossfeed :cry: samtidigt som jag gillar Spotify väldigt mycket.

Tips, någon?

/en john

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-11-16 13:59

Löda ihop en passiv x-feed mellan utgång och lurar?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2012-11-16 16:52

phon skrev:Löda ihop en passiv x-feed mellan utgång och lurar?

Ja, enklast är kanske att köpa hårdvara (själv löder jag icke!). Men jag har verkligen begränsad budget nu och det vore ju smidigt att ha samma typ av mjukvaru-crossfeed till Windows som till Winamp.

/en john som försöker undvika att orsaka bränder och el-relaterade olyckor

Återgå till Generellt om hifi