Fick för mig att jag ville testa detta igen, efter att det legat i glömskans träsk ett tag. Således, alla länkar i inlägget uppdaterade.
Hittade även att detta diskuteras ivrigt på Head-Fi, där någon lagt upp ett helt färdigkonfigurerat Foobar-paket så det bara är att ladda ner och köra. I princip är resultatet motsvarande det jag skrev nedan, men trådstartaren har lagt ner massa tid på att göra mer eller mindre användbara "presets". Det verkar som att mest omsorg lagts vid "Genre: Balanced" (väljs i DSP Manager).
Länk till tråd på Head-Fi
Kan väl nämna att jag inte är lika imponerad av det ljudmässiga resultatet längre av någon anledning. Tycker att musiken tappar en del detaljer. Men alltid kul att prova!
</UPPDATERING>
Jag har tvingats inse att hörlurslyssning är det är det enda sätt på vilket jag kan lyssna på musik ostört inom en överskådlig framtid. Men att lyssna på hörlurar är ju inget kul i längden...
Hmm, så vad gör man då?
Jo, man fixar alldeles gratis crossfeed med Dolby Headphone i datorn och tar hörlurslyssnandet till helt nya dimensioner. Här kommer en guide på hur detta går till, efter begäran från en annan forummedlem.
7 steg till 7:e Himlen!
1. Ladda ner och installera Foobar2000.
2. Ladda ner följande filer och packa upp till Foobars component-mapp:
Channel Mixer
Endast default.xml från denna zip-fil
Dolby Headphone Wrapper
Dolby Headphone Engine 1.20.0276 (OBS! Vill man vara 100% i linje med upphovsrättslagen bör denna fil tas från t.ex. en demo-installation av PowerDVD, eller sök på din dator efter "dolbyhph.dll". Inte omöjligt att du redan har filen.)
3. Starta Foobar. I menylisten välj: File... Preferences.
4. I Preferences-fönstret välj: Playback... DSP manager
5. Flytta över de DSP:er du önskar på den aktiva sidan (vänster).
Jag har gjort följande kedja, i ordningen nedan.
Equalizer
Channel Mixer
Dolby Headphone
Advanced Limiter
6. För vissa av DSP:erna kan du klicka på "Configure selected" ovanför
listan.
a) Börja med "Channel Mixer", klicka sedan på profiles-fliken och välj
"import profiles from a file" (diskettikon).
Importera default.xml-filen som du tidigare packade upp till
components-mappen.
När detta är gjort väljer du profilen "5.1/Default" (dubbelklick!).
b) Gå tillbaka till DSP Manager och konfigurera istället "Dolby
Headphone".
Fixa sökvägen till dolbyhph.dll. Som alltid: components-mappen.
Se till att "DH1-reference room" är vald i droplistan, samt att
"dynamic compression" inte är iklickad.
Dra ner amplification till ca 70-75% (detta gör att utvolymen blir
lite lägre, men minskar risken för distorsion).
7. Klart! Spara gärna DSP-kedjan som en "Preset" genom att skriva in ett namn i rutan längst ner och klicka på "Save". Det kan även vara kul att skapa ett preset helt utan effekter, för att sedan byta fram och tillbaka och uppleva den häpnadsväckande skillnaden!
Hoppas att nu ALLA hörlursskeptiker provar detta omedelbums!
Lycka till!
Ix
För den intresserade:
Prova gärna att leka med inställningarna i Channel Mixer. Den går att ratta runt med in absurdum. Själv drar jag gärna ner "stereoimage width" en smula. Kommer du på några riktigt fina inställningar, dela med dig till oss andra!