Till er med högupplösande system för ljudreproduktion

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Till er med högupplösande system för ljudreproduktion

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-03-03 15:55

Jag skulle nog hel fräckt självmant påstå att min egen ljudanläggning/lyssningsmiljö tillhör "bland de bästa".

Men det innebär förstås inte att jag är intresserad av diverse mystiska föremål som anses "förbättra" ljudkvaliteten.

Jag tycker att man bör undvika att sätta likamedstecken att de som har "lite bättre grejor", även är jättteintresserade av diverse mer eller mindre märkliga tweaks.

Kanske har jag gjort mina tweaks för många år sedan då de "nya" tweaksen inte fanns ännu? Lustigt med dessa tweaks, de kommer och går men är sällan bestående, vad kan det bero på egentligen? (frågan behöver ej besvaras, mer av retorisk karaktär). De flesta tweaks har jag slutat med sedan länge och satsat kraftigt på att "tweaka" lyssningsrummets akustiska beteende. Konstigt att de flesta som sysslar med tweaks väldigt sällan benämner rumsakustisk planering som ljudförbättrande åtgärder, när det är det som ger ofantligt större välljudsförbättring.

Om jag ska dra till med en siffra så skulle jag vilja påstå att en rumsakustisk planering ger tusenfalt större naturtrohetsförbättringar än de allra flesta märkliga tweaks som finns att tillgå.

Min egen sammanfattning
Tweaks finns i alla dess former. Kan vara kul om man har själva anläggningen som hobby och gillar att pyssla med den. Det finns dock andra tweaks av rumsakustisk karaktär som ger dekader bättre resultat.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-03-03 16:15

Min uppfattning är att de som är hängivna åt voodoo, ormolja och all sköns konstiga metafysiska prylar, är så upptagna med alla pseudoproblem att de riktiga problemen, som är många, lämnas utan avseende. 8O Å andra sidan, de som tar fasta på probelm och löser dem, utan inslag av ormolja (vilket per definition är omöjligt) lyckas oftast bättre med att sätta samman ett hifi-system av hög eller extraordinär dignitet :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-03-03 16:34

Aha okej då tror jag att jag förstår vad du menar. Mina erfarenheter går istället mot blindtester där det är möjligt att prova med och utan tweak i kontrollerade former.

Något som troligtvis motsäger ditt antagande om att man måste ha en "mycket bra stereo" är att jag m fl vid ett flertal blindtestsammanhang har kunnat uppnå hörbara signifikanta resultat även med anläggningar som inte har varit "mycket bra".

Sedan har jag självklart också varit med om blindtester i anläggningar som varit skyhögt över i återgivningsförmåga än gängse "superhighend", och funnit att vissa (t o m de flesta) tweaks har varit helt meningslösa. För att röra till det ytterligare så är ibland "superhighend"-anläggningar behäftade av missanpassade enheter som tar in RF-instrålning och allt möjligt annat som är dåligt som man bör fixa till innan man ens borde börja att tänka på att "tweaka" dem.

Mycket det här med tweaks, det känns rätt skönt att inte vara intresserad av dem längre!

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-03-03 17:25

Hur är det med trollkonster och besvärjelser? Ska vi ta upp dem med?

Tror du att du får bättre svar här än på något annat forum?

/Gr.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-03-03 17:29

raban_FXP skrev:Hej!
Jag vet inte riktigt vad det du skriver har med trådens ämne att göra. Om du är allmänt skeptisk till vad trådens kärnämne är, ska du inte skriva i den. Förlägg diskussioner om vetenskaplighet, blindtester med mera i en annan tråd, please. Men jag tackar och bockar för dina synpunkter ! :) Snällt!

Det är mest att jag vill veta om ett tweak har veklig hörbar effekt om jag vill använda det. Då är väl genomförda blindtester en bra metod anser jag. Om t ex en pryl som ser jättecool ut att ha i stereon men den inte har/knappt har någon hörbar effekt ens i den bästa av anläggningar, då finner prylen inte ett hem i min stereo heller.

Jag har haft funderingar på att bygga en reningsanläggning för CD-skivor. Den ska vara som en ritual innan man stoppar skivan i CD-spelaren med an massa olika moment att göra. Sedan kommer ljudet att bli fantastiskt. Men det är och förblir en plojgrej!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-03-03 18:06

JL,

Jag föreslår i så fall at du gör en tvätt för LP-skivor, som ju faktiskt kan behöva en grundlig rengöring ibland. :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-03-03 18:17

raban_FXP skrev:Den här tråden riktar sig till de som har "lite bättre grejor", har ett öppet sinne samt gjort sin hemläxa ordentligt.

Jag slarvade alltid med läxorna när jag gick i skolan. Innebär det att jag inte har något att göra i den här tråden?
raban_FXP skrev:Jag menar bara att om man INTE har ett system som är högupplösande och inte har gjort sin hemläxa ordenligt när det gäller att sätta upp systemet på rätt sätt, så KAN det svårt att höra de ljudskillnader som vissa tweaks medför.

Du skriver alltså att Johan har ett system som inte är högupplösande och/eller att han inte satt upp sitt system på rätt sätt?
Common sense is not that common.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-03-03 18:26

dawen skrev:
raban_FXP skrev:Den här tråden riktar sig till de som har "lite bättre grejor", har ett öppet sinne samt gjort sin hemläxa ordentligt.

Jag slarvade alltid med läxorna när jag gick i skolan. Innebär det att jag inte har något att göra i den här tråden?
raban_FXP skrev:Jag menar bara att om man INTE har ett system som är högupplösande och inte har gjort sin hemläxa ordenligt när det gäller att sätta upp systemet på rätt sätt, så KAN det svårt att höra de ljudskillnader som vissa tweaks medför.

Du skriver alltså att Johan har ett system som inte är högupplösande och/eller att han inte satt upp sitt system på rätt sätt?

ja men såå måste det ju vara! Hörredu Johan sluta babbla om saker du inte kan nu! :lol: 8) :wink:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-03-03 18:49

dawen skrev:

Nej så står det ju inte, det står ju ingenting om mig i inlägget! Det står ju om "man", vilket torde innebära vem som helst i största allmänhet. Man bör i största mån undvika att subjektivt tolka saker som skrivits, tycker jag.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-03-03 18:53

Jag försökte bara dra en slutsats. Johan hör ingen skillnad, raban_FXP hävdar att man måste ha en bra anläggning för att kunna höra skillnad. Innebär inte det att en av er har fel Johan?

Eller ska det vara som i SMU - alla vinner? :wink:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-03-03 18:55

Vad är SMU? Föreningen för SadoMasochistisk Ungdom, eller?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-03-03 18:58

Jag har ju inte skrivit att det inte är skillnad på effekten av tweaks!
T ex rumsakustiska tweaks har jag skrivit att de har mycket stor ljudförbättring, eller hur?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-03-03 19:00

Johan: Men, rumsakustiska tweaks borde väl ha stor nytta på sämre system också?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-03-03 19:06

min erfarenhet är att dåliga system funkar bäst om man byter ut dom till ett bättre!
ett optimalt rum spelar ju som ingen roll ifall stereon iaf låter skit.

enda sättet att veta om ett tweak fungerar är ju att blindtesta. har johan kommit fram till att skillnaden inte hörs genom blindtester så har nog Johan rätt så jävla rätt skulle jag mena..

Men då ska man komma ihåg att tweak kanske oftast är en rent psykologisk grej och då hör man skillnad när man har en shakti. Upplevelsen hos den tweakande personen är nog "äkta" men han lurar sig själv..
Vill man slänga ut flera tusen på att lura sig själv så är nog HiFi suverän hobby! "vi andra" vill dock ha "korrekt" återgivning och då väljer man bort sådant som inte tillför nåt äkta..

edit: kom just på en analogi/metafor elelr vad det nu heter..
Antar du har två situationer.
Ena fallet är ett "pony-race" för 10 åringar. Du ställer upp i detta race med en fullblodsarab (hästen inte människa..). Du vinner så jävla enkelt och varvar de andra tio gånger innnan loppet är över.
Andra fallet så ställer du upp i "fullblods-racet" med en pony. Du presterar som en röv eftersom din lilla pony inte alls mätar sig med araberna.

Alltså en bra stero i dåligt rum kommer fungera rätt hårt iaf.. En "onoff" stereo i ett "superrum" är fortfarande en "onoff" stereo

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-03-03 19:45

raban_FXP: Det finns moderatorer som kan åtgärda sånt. Tycker du att de missar något är det bättre att du skickar ett PM till dem.

Jag tycker att off topic ofta främjer diskussionen i helhet, även om det kan vara störande för en del mindre diskussioner.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-03-03 19:48

Oj, jag var visst off topic? :oops: :wink:

Du får gärna svara på min fråga förresten raban_FXP! :)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-03-03 19:57

raban_FXP: Att Lindroos fattar vad du menar med tråden är väl positivt?

Eller så är det så att dina meningsuppbyggnadsfel gör att det du skriver faktiskt inte är vad du menar, och det är trist. För då tror vi att du menar andra saker än vad du faktiskt menar, och det är ju inte meningen :wink:

"Diskutera om energier har inverkan på högupplösande system."

Jag tror att energier har inverkan! Framför allt kan elektrisk energi vara bra att ha. Mekanisk energi kan nog vara bra att få fram också :wink:

Nåja.

Om det nu ÄR så att dessa tweaks verkligen kan göra skillnad, varför går detta inte att påvisa så enkelt? Det är ju t.o.m. så att Shakti's egna representanter på mässa blivit bortgjorda, hur kan det vara så om det här är en sak som verkligen fungerar?

Ursäkta min skepsis (och eventuella allmänna tröghet :D), men det är för många frågetecken för att jag ska få det hela att gå ihop! Dessutom så är det väldigt många olika bud. Många som tycker olika, och det är få av dem som gillar dessa sorters tweak vars argumentation håller, är min erfarenhet.

vh,
David

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-03-03 19:58

Jag tycker vi bjuder in alla ufo-människor, exorcister, svartkonstmagiker och spåkunniga så får dom ställa en diagnos på en godtycklig high-end anläggning där det saknas något. Problemet är nog att dom kommer i luven på varandra. :D
Let forever be

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-03-03 20:00

ufo-människor, vilket roligt begrepp!

UFO = Unidentified Flying Object

Är "ufo-människor" alltså flygande människor man inte identifierat? :wink:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-03-03 20:06

raban_FXP: Svara på mitt förra inlägg istället, det som var hyfsat on topic! Ufoinlägget får du ta som ett stämningsinlägg. Och nej, inte att du har rätt att stämma mig eller så :wink:

Inlägget jag menar är alltså det jag skrev 6:57 PM. Framför allt senare delen av det. Tjipp!

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-03-03 20:29

Ptja flygande vet jag väl inte... Men om man buntar ihop olika kategorier av folk som står lite utanför gängse vetenskapsuppfattning så torde ufo-troende raelianer, scientologer och andra hamna i samma fålla.
Problemet för den som vill ha en icke-materialistisk syn på hifi är vart han ska vända sig. Det finns så ofantligt mycket trosinriktningar där ute.
Let forever be

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-03-03 20:31

...men det finns alltså en enda vetenskaplig, absolut och fysikalisk väg till hifi? 8O

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-03-03 21:17

Senast redigerad av Belker 2004-03-03 21:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-03-03 21:17

Dawen:

Näe vem har sagt det?

Uppdelningen mellan hifi och new-age är väl ganska klar och det är den jag är ute efter.
Let forever be

Nästa

Återgå till Generellt om hifi